je zou maar een paard èn een hond hebben....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:23

jawel, ik woon nl naast gouda :) ik heb zelf helaas m n schapen weg gedaan anders had ik je graag geholpen maar je kunt schapendrijven in nootdorp
http://www.sweetlakeshepherds.nl/ das niet ver voor jou

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:23

essiesilly schreef:
heeelemaal met onderstaande eens!
lekker kort door de bocht spetter spatter spater.
verder zeg je dat hij mensen weg duwt om zelf aandacht te krijgen het is dus al een vrij dominant hondje. ga bij de paarden eens aan het werk door hem een plaats te geven (verder weg bij de paddock) en steeds als hij begint hem daarheen sturen en af leggen.. hou vol want waarschijnlijk duurt het even maar dan snapt hij het tenminste

Dan schort het nog steeds aan opvoeding. Ik neem aan dat als je van tevoren een pup uitkiest van welk ras dan ook dat je weet wat de raseigenschappen inhouden en daar vanaf pup af aan dus al aan werkt. Als er dan met een jaar oud nog niks aan gedaan is, is ie onopgevoed ja. Je weet gewoon dat je met een drijvend ras vanaf jongs af aan al leert dat hij gewoon niet heeft te jagen achter dingen aan waarvan je niet wilt dat dat gebeurd.

vigo_is_lief schreef:
hij duwt idd honden weg, maar hij is juist erg onderdanig, ik ben dus ook die 2 uur bezig geweest met door de gangen lopen en dat hij niet voor me uitliep, als ik naar buiten ga, ik ga eerst enzo, ik ben ook aardig bekaf !

Als hij andere honden bij je wegduwt is dat niet bepaald onderdanig, dat is gewoon claimgedrag en moet je niet toestaan.
Dat de hond zich onderdanig gedraagt als je de deur uitgaat en door een gang uitloopt hoeft dat niet te betekenen dat hij dat ook perse is in andere situaties. En hond is en blijft een profiteur, en zal doen wat hij vind wat het beste uitkomt voor hem.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:25

zo te lezen is hij helemaal niet onderdanig
ik ben bang dat je zijn gedrag totaal verkeerd inschat

een hond die voorop wil lopen, andere honden aan de kant duwt omdat hij jaloers is, is niet onderdanig maar enorm dominant

hij luistert dus niet naar jou en daar zul je eerst aan moeten werken
dat hij naar je vader luistert is leuk maar daar heb je niks aan als je vader er niet bij is

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:28

Laatst bijgewerkt door Yaemyn op 26-06-12 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:30

bedankt allemaal, als ik over een paar weken een wat hogere cursus gaan doen hoop ik dat die mij ook echt gaan helpen met sommige dingen!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:36

essiesilly schreef:
annebe schreef:
Ik denk niet dat deze hond het ooit nog eens in zijn kop haalt om zo naar een paard te gaan.

huh?

o sorry zie idd dat hij honden weg duwt... ook niet heel prettig ;)

Denk dat ze het filmpje bedoelde wat ik poste :)
Is moeilijk te zien zonder quote :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:38

erg balen dat je hier nu pas achter komt. Je hebt hem vanaf pup neem ik aan? Beste was geweest vanaf pup dit anders te begeleiden. Nu is het heel moeilijk en zeker omdat je hem deels zijn zin geeft. Immers: hij gaat tekeer in de box dus mag bij de paddock. Gaat tekeer bij de paddock dus mag bij jou zijn. Wat leert hij nu? Als ik tekeer ga, krijg ik mijn zin. Hij ziet dat anders dan jij. Jij wil hem bij je houden omdat je meer op hem kan letten dan, maar hij vind dat hij dus succes heeft en dit gedrag mag vertonen.

Ik zou zeker verder gaan met cursus en heel duidelijk tegen hem zijn. Mijn hond is een van oorsprong waakhond maar dat wil niet zeggen dat hij hier thuis zomaar iedereen mag bijten die binnen komt of mag blijven aanblaffen. Hij mag even blaffen maar meer niet of hij nu wil of niet. En zo is het ook met een border collie. Dat zijn drijvers, maar dat wil niet zeggen dat ze zomaar mogen drijven als hun willen drijven. ;)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:38

vigo_is_lief schreef:
bedankt allemaal, als ik over een paar weken een wat hogere cursus gaan doen hoop ik dat die mij ook echt gaan helpen met sommige dingen!

Ik zag net in je profiel dat je 14 bent. Ik zal dus even wachten met de hond mee naar stal nemen tot je verder gaat met de cursus.
Er zijn ook speciale hond en paard cursussen zodat je kan oefenen. Ik las ook dat hij bij je pa niet dit gedrag vertoont, wat dus heel goed kan betekenen dat de hond een dikke middelvinger naar je uitsteekt omdat hij geleerd heeft dat hij bij jou die dingen gewoon kan flikken. Succes :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:42

als pup namen we hem ook mee, eerst vond hij alles eng maar na de zoveeltste keer werd hij steeds "stoerder" tegenover de paardjes, hij krijgt als hij dit doet echt op zn donder hoor, zowel van mijn vader als van mij.
als mijn vader er is, houd hij hem vast en ik ben met vigo bezig, hij is dus steeds bij ons en mijn vader corrigeert. als ik alleen ben moet alles apart en dat kent hij blijkbaar niet ..

SophievdV

Re: je zou maar een paard èn een hond hebben....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:46

Het is sowieso verstandig dat je met zn tweetjes gaat als de hond mee gaat :) je kunt namelijk niet de hond corrigeren als hij langs de kant vd bak ligt en jij in het midden staat. Straks kan dat wel, maar nu heeft een stemhulp alleen waarschijnlijk weinig effect en dan kom je niet door.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:51

Waarom hier nog niet het meest voor de hand liggende is genoemd, leer je hond hoe hij zich wel mag gedragen bij paarden hij doet nu wat hij denkt wat mag. (ook wel logisch hij was volledig opgefokt door het wachten in de stal, gooi daar de spanning van een rennend object overheen en je hebt een dier die volledig uit zn plaat gaat)

Ga met hem wandelen paard rechts hond links van jou beloon als hij rustg mee loopt en corrigeer als hij zich opfokt of fixeerd op het paard. Leer hem naast je te liggen en met jou mee te lopen als je bijv je paard los laat rennen corrigeer weer ongewenst gedrag en beloon voor alle sec correct gedrag.

Dit ga je steeds meer uitbreiden eerst aan de riem dan los dan hem laten liggen jij loopt met paard door een m draaid komt terug en beloond wanneer hij blijft liggen (eerst aan riem daarna aan riem los dan zonder riem) Dan kun je het uitbouwen tot verdere stappen.

Betrek hem bij wat je doet met je paard en leer hem ook om de rust op te zoeken alles wat jij met je paard doet is voor hem een rust moment, todat hij word geroepen. Zodra ze dat beseffen zullen ze uit zich zelf gaan liggen en wahcten zoals je hem hebt geleerd wil je dat hij mee doet kan je hem roepen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:58

kiwi1990 schreef:
spatter schreef:
het is dus een onopgevoed mormel want hij luistert niet
simpeler kan ik het niet zeggen

jou hond heeft niks te willen
drijven zit hem in het bloed maar wel op jou commando en niet maar wat lukraak heen en weer lopen jagen

het feit dat hij zo moelijk doet geeft aan dat hij totaal niet gericht is op jou en dat zou hij moeten
één en al oog voor de baas en wat hij kan doen om jou te plezieren

ik zou dus beginnen met thuis de hond op te voeden
leren luisteren naar commando's en zogauw hij dat kan oefenen op stal met paard op stal, dan met paard op de wei(hond aan longeerlijn) en tenslotte met de hond los maar zo lezen ben je dan wel een half jaar verder

spatter schreef:
een hond van een jaar oud is de moeilijkste leeftijd
ze beginnen volwassen te worden en testen de baas enorm uit(beetje afhankelijk van het type hond)
als een hond dan nog geen normaal gedrag kan vertonen ben je al veels te laat en heb je een enorme bult werk

Helemaal mee eens. Voor je het weet krijg je dit soort taferelen ;(
http://www.youtube.com/watch?v=Qu70T9z7 ... r_embedded

heftig filmpje. alleen stom van die eigenaren van de hond dat ze niet reageren, maar stom blijven zitten :S.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:13

Oooh, dat filmpje gadver.
Zal die hond dat wel overleefd hebben? Hij loopt zo raar daarna.

Ik persoonlijk heb een hekel alleen al aan foto's waarop je honden achter de paarden aan ziet rennen etc.
Een ongeluk zit in zo'n klein hoekje.
Daarnaast is het voor beide partijen niet leuk.

Ik heb zelf ook een hondje van net een jaar oud (teckel kruising).
Die is van pup af aan wel mee geweest naar stal, soms.
Verder loopt ie er nooit los, altijd aangelijnd.

Maar, hij weet precies zijn plek bij de paarden hoor (de kleine dreumes).
En owee als ie over de grens gaat, ik ben de baas, niet hij.

En het gaat hier dan om een klein hondje, zo'n grote heb je nog dichter bij je (hand=hond).

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:34

Pletje123 schreef:
Het is sowieso verstandig dat je met zn tweetjes gaat als de hond mee gaat :) je kunt namelijk niet de hond corrigeren als hij langs de kant vd bak ligt en jij in het midden staat. Straks kan dat wel, maar nu heeft een stemhulp alleen waarschijnlijk weinig effect en dan kom je niet door.

Presies, en elke keer dat de hond succes heeft, is het steeds moeilijker om het gedrag eruit te krijgen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 21:38

Seven schreef:
Waarom hier nog niet het meest voor de hand liggende is genoemd, leer je hond hoe hij zich wel mag gedragen bij paarden hij doet nu wat hij denkt wat mag. (ook wel logisch hij was volledig opgefokt door het wachten in de stal, gooi daar de spanning van een rennend object overheen en je hebt een dier die volledig uit zn plaat gaat)

Ga met hem wandelen paard rechts hond links van jou beloon als hij rustg mee loopt en corrigeer als hij zich opfokt of fixeerd op het paard. Leer hem naast je te liggen en met jou mee te lopen als je bijv je paard los laat rennen corrigeer weer ongewenst gedrag en beloon voor alle sec correct gedrag.

Dit ga je steeds meer uitbreiden eerst aan de riem dan los dan hem laten liggen jij loopt met paard door een m draaid komt terug en beloond wanneer hij blijft liggen (eerst aan riem daarna aan riem los dan zonder riem) Dan kun je het uitbouwen tot verdere stappen.

Betrek hem bij wat je doet met je paard en leer hem ook om de rust op te zoeken alles wat jij met je paard doet is voor hem een rust moment, todat hij word geroepen. Zodra ze dat beseffen zullen ze uit zich zelf gaan liggen en wahcten zoals je hem hebt geleerd wil je dat hij mee doet kan je hem roepen.

dankjewel !! fijn antwoord op mijn vraag. over een poos zal ik dat eens proberen. eerst thuis aan de slag ;)

trouwens, het is in zijn gedrag lang goed gegaan, voor de gene die denken dat hij een slechte opvoeding heeft gehad, alleen we denken dat hij gewoon dik in de puperteit zit. daarom gaat het ook wel even duren voordat hij weer naar de paardjes mag. ik wil zekerweten een behendigheids of schapen cursus doen zodat hij echt naar mij luistert en niet alleen maar (bijv.) als een gek achter de schapen (of dus paarden) aan rent.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:04

Ik heb zelf ook een border collie, en paarden aan huis
In het begin wilden zij ook de paarden drijven en ging toen constant rondjes om hun rennen ,nu werden de paarden hier niet warm of koud van en bleven gewoon grazen
Maar ik vond dit toch niet prettig, dus met heel veel geduld en belonen wacht ze nu netjes voor de wei, totdat ik de paarden een halster om heb gedaan en ik ze vast heb, daarna mag ze weer door de wei rennen,.
Nu ben ik natuurlijk wel eerst de blijf oefening gaan trainen, en dit moet je wel onder controlen hebben.
En dit moet je wel een paar keer per dag in verschillende omstandigheden oefenen, maar als een border dit onder de knie heeft zit het ook echt in hun bolletje
wij hebben ook 2jaar op curses gezeten, maar nu heb ik haar helemaal onder controlen dus zijn we hier mee gestopt
Het kost je ontzettend veel energie maar daarna heb je er een goude hond voor terug .
Ik vind ook dat je met belonen veel meer berijkt dan met straffen, zeker een border is een erg gevoelige hond
veel succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:18

tja... TS is 14.. toen ik 14 was, had niet IK een hond, maar mijn ouders hadden een hond. Er werd van mij ook niet verwacht dat ik het dier opvoedde, dat deden mijn ouders wel.

Dus ik vraag me ook wel een beetje af waar de ouders in deze voorkomen? Die moeten toch ook last hebben van een onopgevoede hond?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:43

Leeftijd heeft daar niet veel in t maken toen ik 12 was liep ik al met honden in de africhting en mijn ouders hadden niet veel met honden dus ik kreeg geen eigen hond, ik liep er met de herder van een buurman en dat dier had nooit wat gedaan toch heb ik dr als jonge meid mooie resultaten gehaald.
Trainen kunnen we allemaal hoe jong we ook zijn als we maar consequent zijn en een doel vor ogen houden :j

Succes ts en als je ergens tegen aan loopt pb je maar gerust :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:28

Ik zou je adviseren met je hond meer denkwerk te gaan doen. Lopen, fietsen etc. is allemaal leuk, maar een border collie is een ras die je mentaal moet bezig houden. Ik heb zelf een Australische herder en heb een boek gekocht met 101 trucjes of iets in die richting en ben daarmee begonnen met hem gewoon allerlei diverse dingen leren zoals staan, opzitten, blaffen op commando. Hier wordt hij pas echt moe van, van alleen lopen niet :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 12:46

ik heb ook een boek met 50 honden trucjes en 50 honden spelletjes, erg leerzaam !

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:48

spatter schreef:
komt misschien omdat ik zo'n enorme hekel heb aan honden die zich misdragen bij paarden :o
ik zal nooit een hond meenemen naar concours of show terwijl de mijne niet eens moeilijk doen want ze zijn paarden gewend

Dat heb ik nou met onopgevoede kinderen, die zou ik nooit meenemen op shows oid. Dat menig hond(en) los loopt kan je die beesten niet eens kwalijk nemen dan zul je die eigenaren moeten aanspreken. Geldt ook voor de ouders van de hierboven genoemde kinderen.

vigo_is_lief, ik zou toch zeker aanraden dat 1 persoon zich met die hond bezig houdt want als iedereen die hond commando's geeft oid dan snapt ie het niet meer en gaan ze zelf denken.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:16

Ik denk als je als gezin een hond neemt, dat die naar iedereen binnen het gezin moet luisteren
Als je allemaal dezelfde commando,s gebruikt, krijg je een hond die ook luisterd als zijn tussen haakjes baasje er niet is

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:19

Seven schreef:
Leeftijd heeft daar niet veel in t maken toen ik 12 was liep ik al met honden in de africhting en mijn ouders hadden niet veel met honden dus ik kreeg geen eigen hond, ik liep er met de herder van een buurman en dat dier had nooit wat gedaan toch heb ik dr als jonge meid mooie resultaten gehaald.
Trainen kunnen we allemaal hoe jong we ook zijn als we maar consequent zijn en een doel vor ogen houden :j

Succes ts en als je ergens tegen aan loopt pb je maar gerust :D

Het kán ook wel, maar op een training word je meteen gewezen op fouten die je maakt en daar kan je aan werken.
Via een schermpje kunnen we niet zien hoe TS handelt. Ze kan het wel vertellen, maar wij zien niet de timing die ze heeft, de kracht achter een correctie of commando kunnen we ook niet zien.
Daarom blijf ik bij mijn punt hond niet meer mee naar stal tot hij zich bij TS ook kan gedragen en ze bezig is met de volgende cursus. Uit boeken kan je veel leren, maar timing leer je niet uit boeken of van internet.

maresie schreef:
Ik denk als je als gezin een hond neemt, dat die naar iedereen binnen het gezin moet luisteren
Als je allemaal dezelfde commando,s gebruikt, krijg je een hond die ook luisterd als zijn tussen haakjes baasje er niet is

Bij een speelgoedhondje van de bartsmit kan je dat verwachten ja, maar bij een hond ligt dat niet zo simpel. Niet elke hond zal zomaar naar anderen luisteren, hij kan je accepteren. Maar hij hoeft in principe niet naar de kinderen in het gezin te luisteren. Die zijn 9 van de 10 keer gewoon ranglager. Het verschilt per karakter hoe snel die zal luisteren naar een ander. Bij een border is het natuurlijk makkelijker dan bij een herder of molosser, maar dan heeft ts nog steeds flink wat werk eraan omdat de hond flink heeft kunnen profiteren bij haar.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:54

Ik vind zoiezo dat je hond het laagste in rang moet zijn binnen het gezin ,of dit nu met of zonder commando,s is

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:57

daar zijn de meningen ook steeds meer over verdeeld, maar dat is een andere discussie.

honden zien mensen namelijk niet als medehonden maar als een hele aparte soort.