Aquariumplanten zorgen onderhand voor mijn faillissement!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: Aquariumplanten zorgen onderhand voor mijn faillissement!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:07

Ik heb net een voedingsbodem van tetra gekocht; complete substrate. ook afgeronde steentjes lichtkleurig van 3-6 mm. En een grolux lamp van sylvania, 15 watt voor plantengroei. is dat allemaal genoeg? thuis heb kk nog een zakje zand met voedingsstoffen erin.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:35

Zo, even een aquarium updateje. Ik heb een dunne laag voedingsbodem erin, daarover een dikkere laag substraat (voedingsbodem van tetra) en daarover een laag grove kiezels (3-6 mm).
Het aquarium heb ik al vol laten lopen, de vissen zitten in een emmer. Ik heb er een beetje oud aquariumwater bij gedaan waar al bacteriën inzitten. Moet zeggen dat het inderdaad stukken lichter is! Ik heb licht grind nu. Mijn visjes vinden de emmer alleen niet zo leuk ;) En voordat ik mijn Corydoras gevangen had....! Arme beest was helemaal over de zeik!
Ik ben super benieuwd hoe mijn planten het nu gaan doen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:47

Deze voedingsbodem gebruik ik:
Afbeelding

Hier overheen substraat (zit in zelfde zak als de voedingsbodem:
Afbeelding

Dan het fijne grind dat ik in een vorige post heb laten zien..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:25

Ik heb de bovenste die jij hebt als laagje van 0,5 cm gelegd. Daar bovenop substraat van Tetra en daar bovenop grof grind van 3-6 mm. Het is veel lichter in mijn aquarium! Het ziet er echt mooi uit. Als de vissen erin zitten, maak ik een foto en die plaats ik dan even.
In de dierenwinkel gebruikten ze ook grof grind in de bakken, volgens die man kunnen planten daar prima in wortelen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:43

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voedingsbodems echt rotdingen vindt. Veel planten halen hun voedsel ook uit het water, zo'n bodem gaat dan liggen rotten enz enz. Maar goed je hebt hem nu er in liggen. Ik hoop dat het helpt! Zelf heb ik altijd alleen maar een laag zand in m'n aquaria gehad en nog nooit problemen gehad.

Nog 1 ietwat offtopic opmerking trouwens. Corydoras zijn scholenvissen. Als je je bak weer op orde hebt, zou ik er dus wat corydoras bij halen. Wel van dezelfde soort dan overigens.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:25

_Tara_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik voedingsbodems echt rotdingen vindt. Veel planten halen hun voedsel ook uit het water, zo'n bodem gaat dan liggen rotten enz enz. Maar goed je hebt hem nu er in liggen. Ik hoop dat het helpt! Zelf heb ik altijd alleen maar een laag zand in m'n aquaria gehad en nog nooit problemen gehad.

Nog 1 ietwat offtopic opmerking trouwens. Corydoras zijn scholenvissen. Als je je bak weer op orde hebt, zou ik er dus wat corydoras bij halen. Wel van dezelfde soort dan overigens.

Corydoras kan je beter is een groepje van 5 houden inderdaad.. Maar een goeie voedingsbodem is wel heel belangrijk en gaat niet rotten als je het goed doet.. Veel planten nemen voeding op via de wortels en niet via de bladeren.. Het ligt er dus wel aan wat voor planten je hebt!

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:34

Muppett schreef:
Ik heb de bovenste die jij hebt als laagje van 0,5 cm gelegd. Daar bovenop substraat van Tetra en daar bovenop grof grind van 3-6 mm. Het is veel lichter in mijn aquarium! Het ziet er echt mooi uit. Als de vissen erin zitten, maak ik een foto en die plaats ik dan even.
In de dierenwinkel gebruikten ze ook grof grind in de bakken, volgens die man kunnen planten daar prima in wortelen.

Is al een heel verschil he! Zou nog even wachten met nieuwe vissen kopen tot de planten goed aangeslagen zijn als ik jou was.. Grof grind is ook niets mis mee ik vind alleen de bodem dan zo grof worden in een klein aquarium! (mijn mening) En ik heb het substraat ertussen omdat dat een hele lichte brosse korrel met gaatjes is, hier gaan de bacteriën in zitten net als in filtermateriaal en omdat ze niet netjes glad zijn pakken de wortels er goed aan vast.. Ook zijn het best grote korreltjes zodat de bodem niet te dicht word.. Zoals ik al zij heb ik geen ervaring met tetra voedingsbodem, maar denk dat je planten het al een stuk beter gaan doen zo! Zou er nu ook nog geen klei korrels bij doen, kijk eerst maar eens wat de planten gaan doen! Wel vloeibaar ijzer meststof voor als je rode planten hebt.. Lekker het licht 10 uur per dag aan en het liefst op een tijdklok.. Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:37

Klopt inderdaad, fijne steentjes staan mooier. Maar in de winkels (3..) waar ik gister ben geweest, hadden ze alleen scherp fijn grind. De tetra voedingsbodem zag er super uit moet ik zeggen, heel anders dan het laagje dan ik eronder heb liggen. Ben ook erg benieuwd! Als m'n visjes gewend zijn, haal ik er wel een corydoras bij. Voordeel van die dieren is (daar kocht ik hem voor) dat je totaal geen slakken hebt. Ideaal.
Voor de zekerheid heb ik easy life carbo en dat andere potje plantenvoeding erbij gedruppeld, voor het geval dat er ook voeding via bladeren wordt opgenomen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:44

Zeg maar tegen degene die je een corydoras aangeraden heeft om slakken op te eten dat hij beter bij een cafetaria kan gaan werken..!

Citaat:
Klopt inderdaad, fijne steentjes staan mooier. Maar in de winkels (3..) waar ik gister ben geweest, hadden ze alleen scherp fijn grind

Meestal is alleen het zwarte grind erg scherp, je kunt het wel zien aan de structuur donker en licht 1-2 mm is ook afgerond en niet zo scherp..
Laatst bijgewerkt door 8AngelEyes8 op 26-06-12 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:45

Sjonge... Tegenwoordig kan je kennelijk zonder enige kennis in een dierenspeciaalzaak gaan werken.... :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:39

Je 'corydoras' is niet toevallig geel/zwart gestreept? Sowieso ben ik van mening dat je nooit een vis moet kopen om een 'probleem' in je aquarium op te lossen. 9 van de 10 keer zijn dat vissen die ook veel te groot worden voor het aquarium wat die mensen dan hebben. Maar goed, hele andere discussie :P
En inderdaad, op kennis van mensen uit dierenwinkels/speciaalzaken hoef je volgens mij niet te rekenen... Vissenfora, daar zitten de mensen met ervaring :j

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:38

_Tara_ schreef:
Sowieso ben ik van mening dat je nooit een vis moet kopen om een 'probleem' in je aquarium op te lossen. 9 van de 10 keer zijn dat vissen die ook veel te groot worden voor het aquarium wat die mensen dan hebben. Maar goed, hele andere discussie :P
En inderdaad, op kennis van mensen uit dierenwinkels/speciaalzaken hoef je volgens mij niet te rekenen... Vissenfora, daar zitten de mensen met ervaring :j

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb veel "werk" vissen in mijn aquarium die klein blijven.. Ik gebruik ook nooit middelen om problemen te bestrijden, zoals algen bestrijders bv.. Hier haal je de oorzaak niet mee weg en meestal dood je er alle goeie bacteriën mee.. En het is niet makkelijk om een aquarium in 1 keer goed te krijgen, maar door de praktijk leer je veel en er zijn genoeg ervaren aquarianen die je vragen kan stellen alleen moet je die wel even weten te vinden ;)

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:46

Zo was het aquarium een halfjaar nadat ik hem opgestart heb.. En ja je ziet het goed GEEN VISSEN erin haha.. Alleen wat werkende visjes om de bodem op te ruimen en de slakken een kopje kleiner te maken..

Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:45

Het idee van vissen nemen die je leuk vindt en die de bodem wat schoon houden is geen probleem. Maar meestal als iemand naar de dierenwinkel gaat en zegt: ik heb slakken/alg, is daar een vis voor? Dan gaat het meestal fout.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:25

Bij veel speciaalzaken wel ja, maar vissen (als je de goeie hebt) werken vaak beter dan dat je er een hoop middelen in gooit!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 00:16

Oke mede aquarium liefhebbers! Daar komen de voor en na foto's van mijn vernieuwde aquarium.

Voor de metamorfose: slechte plantengroei. Vissensterfte heb ik nooit, ze leven inmiddels al twee jaar, maar planten.... GRRR!
Afbeelding

Het aquarium heb ik leeggehaald. Er zit een voedingsbodem in (tetra substraat), gewone voedingsbodem en wit grind van 3-6 mm steentjes. En nieuwe planten :( Het water is nog ietwat troebel maar de vissen hebben er schijnbaar geen last van.
Afbeelding

Dit is hoe het nu is, twee weken later ongeveer. Planten groeien super en ik heb bijna geen blad afval!
Maar... Mijn lamp heeft het wel weer begeven, binnen 2 weken na vernieuwing! Ik denk dat het ligt aan de verdamping. De aansluitinkjes van de lamp worden te nat. Nu hangt er een TL buis van Ikea in, met ducttape bevestigd... Ik ben nu op zoek naar een heel nieuwe kap via MP. Anders ga ik er wel wat anders op verzinnen.
Afbeelding

Ingezoomd. Ze hebben net een algentablet gehad waar ze woest op zijn.
Afbeelding

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:29

Ziet er inderdaad veel beter uit !
Je kan ipv een hele nieuwe kap ook gewoon losse balken of losse voetjes bestellen. Veel goedkoper :D

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:16

O wat handig. weet jij waar toevallig? Kap is nog heel alleen verlichting onderdelen deugen niet..

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:03

Als het goed is kun je hier : http://allesvooruwaquarium.nl Complete TL balken vinden.
Op Juwel klikken en dan verlichting.
Let op de juiste maat en TL balk maat ;) T5 zijn namelijk veel dunner dan gewone tl balk (T8)

Losse doppen zijn hier verkrijgbaar :
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... IGHT&nop=1
Maar dan moet je er wel een evsa (voorschakelapparaat voor je tl balk.) bij kopen.
En die kan je op de zelfde site krijgen ;)

Zelf heb ik T5 verlichting in mijn kap gebouwd (nou ja mn man heeft het gedaan :+)
Is een dunnere balk met minder verbruik voor de zelfde hoeveelheid verlichting.
Ik heb deze 2 daarvoor gekocht :
Losse doppen set : http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=6852
En de esva : http://www.firstlight.nl/voorschakelapp ... -905-evsa/

Totaal € 30,- aan materiaal, verzendkosten erbij (weet ik even niet meer) Laten we het op € 10 houden. Tegen € 55,- voor een nieuwe kap.

Prijs is natuurlijk wel afhankelijk van de maat van je aquarium. De mijne is 60 cm breed (degene waar we hem zelf ingebouwd hebben) Zeker bij de complete lichtbakken ;)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:54

Je bak ziet er mooi uit zo!
Wel balen van die lamp, maar dat komt wel weer goed als ik het zo lees.

Ik zie wel dat je een clown botia alleen houdt. Die moet echt in een groep. Zou me niks verbazen als hij nu schrikkerig of schuw is? Eigenlijk is je bak ook te klein voor dat soort vis, maar goed.

Tenminste ik neem aan dat het een botia is? Of zijn er ook corydoras vissen met zo'n kleur, nee toch?
Ik krijg de indruk dat _Tara_ ook al in mijn richting dacht.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 00:26

Volgens mij is het een corydoras... Die hoort inderdaad per paar maar de dierenwinkel zei toen dat ie alleen kon. slecht.voorgelicht dus...

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:50