Spondylose hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Re: Spondylose hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 13:20

IK heb "puur glucosamine compleet' van het merk 'puur natuur' gekocht voor Dirkje, alleen er niet over nagedacht dat het poedervorm was :P Naja, met wat goedkope pakjes nat voer om het erdoor heen te prakken wil het prima. Nu alleen vergeten wat te bestellen voor de spieropbouw. Met Dirkje gaat het overigens goed, ze heeft al weer lekker met de bal gespeeld maar stopt wel sneller dan normaal, bal tillen (een voetbal) gaat lastig, je ziet in het begin haar hele achterkant omhoog komen :P waarna ze zich weet te herstellen en er voor haar doen weer normaal bij loopt. Voor zowel mijn vriend als ik is het wel wennen dat we haar meer moeten helpen, maar we doen het graag en wijzen elkaar erop als we het even weer vergeten. Op de bank getild worden vind ze niks, ze is er altijd zelf op gekomen en voelt zich best in haar ego geschopt als we haar helpen. Maar goed, daar moet ze dan toch echt even aan wennen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:30

Mijn hond heeft spondylose. Hij kon zonder pijnstilling door speciaal voer Mobility of JD (hills of royal canin).
Hij heeft er inmiddels geen last meer van omdat het vastgroeit en wel wat stijver maar zeker niet pijnlijker wordt. Het is zeker de moeite waard om te proberen. Omdat pijnstillers op langere duur bijwerkingen kunnen geven. Ook een jasje na zwemmen of wandelen helpt erg goed. De truuc is om de spieren warm te houden. geef je hond iig vaak beweging en een zachte mand of deken. Snachts een jas aan of een dekentje over kan ook helpen. Een warmtelamp kan ook helpen, maar dat kan ook weer te warm zijn. Als je hond ook spondylose in de hals heeft doe je er goed aan om een tuigje te gebruiken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 15:21

Zover ons bekend heeft ze het alleen in de onderrug, haar nek lijkt nog prima in orde (is ook 1 bonk spier) Ben al op zoek naar een goed jasje, waterdicht warm hoeft niet de laatste trend in de hondenmode te zijn. Al wil ik WEL graag een vliegeniersjasje voor haar :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:42

Mijn hond heeft het ook. Bij haar is het vrij snel en perongeluk ontdekt. Naast het JD voer van hills hebben we eigenlijk eerst niet veel hoeven doen en heeft zo ook nog heel lang actief aan alles mee gedaan. Veel springen en ruig met de bal spelen hebben we wel gemeden maar flink wat km langs de fiets (draf) of lopend ging altijd prima.
Ik heb het laatste jaar puur spony oid bij gegeven, van dursydogs en voor de zekerheid pijnstillende druppels. Momenteel is echt alles vast gegroeit, wordt ze oud en is ze wat stijf. Maar wel pijnvrij en voor haar leeftijd goed actief.
Winterjasje voor de winter en met name hele koude regen en wind vind mijn hond wel fijn. :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:30

hier had de golden het in z'n rug. hij kreeg glucosamine/chondriotine tabletten van de hema/kruidvat met MSM of omega'3.
dit is stukken goedkoper dan de "speciale" voor dieren maar het is evengoed. op aanraden van de orthopeet.
daarnaast nog spondyvetsem van vsm.

deze hond had ook nog HD dus op het laatst pijnstillers erbij. carpro-nog wat.

en de fysio gaf nog oefeningen om z'n rug te masseren. dit hielp ook super. het werd een stuk losser en hij liep daarna ook beter.
dit

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 01:46

Wat voor tabletten gaf je hem voor spieropbouw Tieme, en hoe doe je dat dan met lichaamsgewicht? die van ons weegt 7 kilo'tjes.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:56

In het speciale voer zit meer. Nl ook ontstekingsremmer en natuurlijke pijnstiller.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:19

intel_1x schreef:
In het speciale voer zit meer. Nl ook ontstekingsremmer en natuurlijke pijnstiller.

werkt ook niet bij elke hond. hier ook gevoerd maar hij liep er echt niet beter op. mijn herder net zo min.
en MSM/visolie werkt ook ontstekingsremmend en pijnstillend.
en het is een stuk goedkoper want voor de herder had ik al een zak per maand nodig. nu de pillen met z'n vlees waar hij het toch stukken beter op doet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:34

Benfan schreef:
Wat voor tabletten gaf je hem voor spieropbouw Tieme, en hoe doe je dat dan met lichaamsgewicht? die van ons weegt 7 kilo'tjes.

ik gaf/geef geen speciale tabletten voor spieropbouw. alleen dan die chondriotine/glucosamine . mijn hond weegt zo'n 35 kg.
de orthopeet vertelde dat de beste verhouding ongeveer 1500 mg glucosamine en 500 chondriotine is.
dus qua gewicht van je hondje maakt het niet uit.
ik gebruik 2 soorten. (nou ja, 1x de verkeerde gehaald). hij doet het op allebei goed. de ene is kruidvat glucosamine met chondroitine en msm. hier zit ook duivelsklauwextract in. dit is pijnstillend. hier zit in 2 pillen: 1667 glucosamine, 100 mg chondriotine. eigenlijk te weinig chondriotine maar daar lijkt hij geen last van te hebben. denk door de msm en duivelklauwextract.

de andere pot is kruidvat glucosamine/chondroitine. 3 tabletten bevat 1500mg glucosamine/2670 glucosaminedulfaat en 750 mg. chondriotine. dus deze is meer in verhouding. bij deze geef ik nog omega 3 visolie capsules van de hema.

qua spieropbouw ging ik op een gegeven moment wat meer lopen en fietsen met hem. zwemmen is ook goed. alleen koude water was weer niet zo goed. tenminste, als hij daarna maar goed afgedroogd werd en liefst warme douche.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:58

Thanks Tieme, ik zit namelijk nu met het probleem dat het 'normale' rondje, circa 15 minuten te lang lijkt te zijn voor haar. Ze rent wel lekker naar buiten, na 5 minuten stopt ze met rennen en loopt ze naast je en dat word al gauw ver achter ons sjokken. Ik vraag me af of ik haar dan eerst even aan de lijn moet gaan doen, warm lopen en dan los. Of korter moet gaan lopen en vaker. De dierenarts heeft me aangeraden even wat minder pijnstillers te geven en dan te kijken hoe het gaat.

Ik moet toch voer halen straks. JD van hills zeg je? Zal eens kijken of ik het kan halen. ALLES proberen zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:19

Mijn hond heeft het ook.
- Ten eerste hou je hond op gezond gewicht.
- Banken kun je wat opleggen, zodat ze er niet op kunnen gaan liggen.
- Zorg er voor dat een hond tochtvrij van de grond ligt.
- Zorg voor gedoseerde beweging, niet ineens een lange wandeling van een uur er tussen, als je dat anders nooit doet.
- Maak je eens een wat langere wandeling, geef dan pijnstilling vooraf, zodat ze eventuele pijntjes niet voelen en zich er ook niet naar gaan houden.
- In de winter hoeven ze geen dek op, wel wanneer het koud en nat is. Stijve spieren door kou en vocht zijn niet bevordelijk. Wrijf een natte hond ook droog.
- Zorg voor sterke achterhandspieren, maw. soms verstandig om de hond aan de riem te laten trekken, zorgt voor meer spiergebruik aan de achterhand.
- Glucosamine en dergelijke helpt tot op een bepaald punt, beter nog is een product te vinden met daarin groenlipmossel. Bijvoorbeeld Sachas Blend of Fortiflex. Je zult merken dat een bepaald produkt op den duur niet meer helpt. Glucosamine helpt alleen bij het smeren van gewrichten en niet perse bij spondylose. Aangezien de boel verstijfd door botaanmaak en glucosamine dan helemaal niets meer doet.
- Uiteindelijk is het grootste gevaar dat de bruggetjes de zenuwbanen gaan raken en daar is uiteindelijk helemaal niets aan te doen.
-Als een normaal rondje van 15 minuten te lang is, gewoon inkorten. Zet hem op een supplement en het kan best zijn dat je na verloop van tijd weer kunt opbouwen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:41

Heel fijn, kwam vanmorgen beneden had Dirkje haar mand onder geplast. Nu heb ik een harde ondermand met daarboven een zachte dikke mand voor haar (ze ligt er GRAAG op) en beide zijn nat. Dus HOP! in de wasmachine die zooi.... hopelijk is het geen 20 dagen nodig droog te worden. Vanavond (ga zo met hun op bezoek bij en vriend) maar even kijken of ik wat kan maken voor haar om te slapen.

Edit, Ik had gisteren wat filmpjes gezien op het internet over het masseren van honden. En vandaag mogen zien hoe ontzettend goed dat werkt. We gingen net lopen en Dirkje was erg sloom, ik dacht "ach ja, laat ik het eens proberen". Had de spieren los gedraaid en ZOEF! weg was ze :D sprinte zo tussen mijn benen vandaan! *\o/* Dat word de rest van de filmpjes bekijken!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:03

mag duidelijk zijn toch? Dirkje voelt zich niet prettig vandaag. Vanmorgen liep ze goed, nu weer minder. Ik denk dat ik de rondjes echt stuk korter moet gaan maken voor haar. Wel vervelend dat ze zelfs een rondje van 10/15 minuten al niet meer kan volhouden. Maar goed, hondje word oud, dan hoef je ook niet alles meer te kunnen. IK draag haar zodra ik denk dat ze niet meer moet gaan lopen, maar vind het nog lastig te bepalen waneer dat is. Je wilt immers ook dat ze beweegt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:45

Ik zou hier niet te veel aan doen qua beweging. Wat niet gaat, gaat niet en dit gaat niet. Hoe is ze in huis?
Hoeveel pijnstilling krijgt ze? Ik ben het met je eens dat dit er niet lekker uitziet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:58

heb het al eerder geschreven,je kan een periode cortico sterioiden geven dat haalt de druk van de wervels op de zenuwbanen af en dat haalt en heel eind van de pijn weg,wil je daar niet aan beginnen dan is er homeopatisch nog wel een soort gelijk iets te vinden wat de druk weg zal halen,zijn er eenmaal bruggetjes gevormd tussen de wervels dan zal hij een stijvere rug hebben maar is de pijn eraf en kan je stoppen met de tabletten ( langzaam afbouwen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:00

Kimmie261, zelfs de huisdierendokter zegt dat wanneer de bruggetjes de zenuwen raken, de medicijnen niet helpen. Had precies hetzelfde en heb hem daarover gebeld en kreeg dat antwoord.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:00

Ik doe nu zo min mogelijk inderdaad, straks een 'kort rondje' en dan weer naar huis. Neem haar op de arm mee naar het grasveld zodat ze daar haar behoefde kan doen. Hopelijk word ik straks door de arts gebeld. Thuis is ze eigelijk het 'standaard' spondylose hondje, veel liggen weinig ondernemend. Ze is door de pijn/stijfheid wat gestresst. Ze voelt zich er duidelijk niet goed over. Ze krijgt nu nog steeds haar pijnstillers, misschien dat de arts besluit haar meer te geven of een ander middel. Maar daar weet ik vanavond wat meer over.

heb nog even bij regenjasjes gekeken, ik vroeg me namelijk af of het weer van de afgelopen dagen haar wel goed doet. Lijkt mij dat als je al stijf bent, en je word nat het wel extra vervelend word (en koud) Een gezonde hond schud dat zo van zich af. MIJ lijkt het dat een hond in haar geval best wel xtra beschermd mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:05

Wat ik heb begrepen is dat wanneer een zenuw klem komt te zitten door een brug, je accuut uitval krijgt. Dit kan met proberen op te lossen door 1 injectie met corticosteroiden, helpt dat niet, dan is het klaar. Echter zie ik hier geen accuut uitval, dus een zenuw hoeft het niet te zijn.
Mijn hond had af en toe ook pijnlijke dagen, dat was een fase waarin het bruggetje aan het groeien was. Zat het bruggetje vast dan was de pijn weg en net als Kimmie261 zegt, is het dan alleen nog stijf. Heel veel afwachten, kijk het aan en misschien verbetert het weer, tot de volgende brug.
Met de huisdierendokter bedoel ik de medicijnen backmotion en iets met joints.... Maar als ht daadwerkelijk om zenuwen gaat, helpt dit niet, volgens de huisdierendokter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:07

Benfan schreef:
Ik doe nu zo min mogelijk inderdaad, straks een 'kort rondje' en dan weer naar huis. Neem haar op de arm mee naar het grasveld zodat ze daar haar behoefde kan doen. Hopelijk word ik straks door de arts gebeld. Thuis is ze eigelijk het 'standaard' spondylose hondje, veel liggen weinig ondernemend. Ze is door de pijn/stijfheid wat gestresst. Ze voelt zich er duidelijk niet goed over. Ze krijgt nu nog steeds haar pijnstillers, misschien dat de arts besluit haar meer te geven of een ander middel. Maar daar weet ik vanavond wat meer over.

heb nog even bij regenjasjes gekeken, ik vroeg me namelijk af of het weer van de afgelopen dagen haar wel goed doet. Lijkt mij dat als je al stijf bent, en je word nat het wel extra vervelend word (en koud) Een gezonde hond schud dat zo van zich af. MIJ lijkt het dat een hond in haar geval best wel xtra beschermd mag worden.

Regenjas hoeft nu niet hoor, pas in de herfst. Wel goed afdrogen en die van mij vind de fohn er op heerlijk. Ik weet niet wat voor vloer je in huis hebt, maar als je een gladde vloer hebt, leg dan een mat neer. Vooral bij de mand. Ik heb parket in huis en hier liggen overal matjes, zodat meneer zich gemakkelijker door het huis kan bewegen en geen moeite hoeft te doen om zijn poten bij elkaar te houden op de gladde vloer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:09

ik heb echt een hond met heel zware spondylose gehad,die liep veel slechter als hondje TS,die was helemaal krom,liep met haar neus op haar zij...die heeft toen dexametason gekregen tegen de druk op de zenuwen,en daar was ze binnen 2 dagen weer recht mee.

dus als de pillen van de huisdierdokter daar niet voor helpen kan je altijd dat proberen,maar dan moet je geen morele bezwaren hebben tegen het geven van cortoco sterioiden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:12

We hebben een eikenhouten vloer, goed idee dat van de matjes. Ik zal er een paar halen, voor bij de mand en bij haar voerbak. Dat het allemaal maar afwachten is wist ik al, het is voor mij ook even wennen waneer ik haar moet gaan tillen en waneer te laten lopen. Ik heb nu haar mand op een zelf-opblazende-luchtmat liggen, dat lijkt ze prettig te vinden. IK zal eens kijken wat ze van de fohn vind :) Ik kan evt vragen aan de arts of het nut heeft haar zo'n prik te geven en evt of hij me kan leren hoe ik haar wat kan masseren op zulke dagen. Ze vind de basis dingen die ik heb kunnen leren erg lekker :) Ze laat zich dan door de poten zakken en geniet er duidelijk van.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:12

Hoe gaat het met poepen, heb je het idee dat ze er extra pijn bij heeft?
Overigens ben ik het wel met Kimmie eens, als er daadwerkelijk een beklemming zit en dat kan gerust als ik deze beelden zie helpen cortico's goed. Alleen niet samen met NSAID's geven ivm verhoogde kans op maagbloedingen ( Tramadol kan dan weer wel)
Hoeft overigens geen prik te zijn, je hebt ze ook in tablet vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:14

Mijn hond staat op metacam, een andere variant loxicom. Ook een steroide. Ik geef het samen met het voer en 10 kg minder dan mag, heb er nog geen nadelen van ondervonden.
Edit, excuus is idd een nsaid, geen steroide, was even een vergissing.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:16

ze hebben bij mijn hond toen 2 spuiten gegeven als ik savonds al verbetering zag dan kon ik verder met tabletten,de andere spuit zou pas dagen later gaan werken,maar ze liep diezelfde avond al een heel stuk beter,en zo heeft ze een jaar of 3 op dexametason gestaan ( op het laatst echt een hele lage dosis)

pijnstillers heb ik verder nooit gegeven..