De Egel op de rode lijst.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re: De Egel op de rode lijst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 07:38

Wat fijn dat er zo veel berichten worden geplaatst in dit topic! Had gedacht dat het een beetje zo'n doodbloedend topic zou worden, maar echt geweldig dat zo veel mensen willen helpen! Bij ons in de buurt liepen er vorig jaar ook echt enorm veel, mams zette ong. 3 a 4 borden (grote eetborden) met een mix van kattenbrokjes & pindakaas & een speciale egelvoermix van de dierenspeciaalzaak + meelwormen er bovenop buiten, had soms wel 8 egels in de tuin om te eten, en alles ging altijd op... Helaas dit jaar echt aanzienlijk minder... Zou de strenge winter hier in hebben meegespeelt? Geloof dat ze thuis nu 1 zieke heeft zitten en dat er misschien 2 of 3 egels komen eten dit jaar....

Misschien ook iets om op te letten als je egels in je tuin hebt: anti-slakken middelen en onkruidverdelgers zijn ook dingen die uhm... vrij slecht zijn voor de egel... Om het zo maar te zeggen... Daarnaast eten egels de slakken op, dus met egels in de tuin is het ook niet nodig om anti-slakken middel te gebruiken :) Je hebt trouwens ook egelvriendelijke onkruidverdelgers!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:47

Wij hebben er 1 en zo goed als zeker 2 in de tuin rondscharrelen. We horen ze vaak ritselen s nachts tot grote angst van onze witte herder. Die vind die prikdieren maar niks. Ze zijn ook niet schuw of zo. Lopen rustig door als een van de honden aankomt. In het voorjaar kunnen "genieten" van het liefdesspel van het stel. Wat een herrie. :oo .

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:23

Fiffil, egels die gevonden zijn in een tuinrijke omgeving zetten wij regelmatig ook weer in zo'n gebied uit. Het hoeft dus niet altijd een bosgebied te zijn. Ik heb er laatst nog eentje in een heel fijn, rustig steegje met ingang tot een serie tuinen onder een heg geschoven. :j Maar inderdaad, drukke wegen zijn zeer onvoordelig.

ArGieVai dat klinkt als een koningsmaal voor egels :) gister had ik trouwens nog een telefoontje van iemand die vroeg of hij egels ook pindakaas mocht bijvoeren. Ik heb geadviseerd dat hij best eens een lik pindakaas over de kattenbrokjes mocht doen, maar met mate, omdat het erg vet is.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:37

Ik woon achteraf met een gedeelte 'net' gras en een stuk hoog gras, ik schuif altijd elk voorjaar mest en stroonder de heg. Als voeding oor de heg.
Helaas heb ik nog nooit een egeltje gezien, wel rode eenkhoorntjes. Er zit een hele familie in mijn spar.
Ik wil ook egeltjes...... -O-

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:49

Wij hebben hier een poosje een gezin gehad. met 2 kleintjes.
Erg leuk, maar helaas hebben ze het geen van allen overleefd.
1 of 2 overleden in de winterslaap.
1 was zo snugger om rond te gaan lopen in de bak, toen de pony's erin stonden.
1 van de pony's is er dus bovenop gaan staan.
1 had voor zijn winterslaap de stal van 1 van de pony's uitgezocht.
Ik had de stal uitgemest, en daarbij dus het egeltje meegeschept, zag het dus pas later toen ik de kruiwagen op de bult had geleegd en een egeltje in een plas rolde.
Heb hem in een bult stro weer gelegd, maar heeft het niet overleefd ook.
1 heb ik nooit weer gezien.
Erg jammer, meestal hebben we trouwens elk jaar hier wel egels.
Woon achteraf, 200 meter van de weg, en veel bebossing en land.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:40

Ik heb al een tijd geen egel meer gezien, vroeger kwam er eentje regelmatig even kijken als we op de stoep zaten met de vuurkorf aan. Ik denk dat onze tuin niet zo geschikt is voor egels, veel te netjes. Maar ik zal het in de gaten houden of ik er toch niet eentje zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:44

Ik blaas leven :P . mijn ouders hun egel is er weer *\o/* . maar ze hebben 5 katten en kattenvoer is geen optie , wat kunnen ze hem of haar verder voeren?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:51

Goed dat je het zegt, ik zal er eens op letten! Wij hebben een egeltje in de tuin, zo schattig! :) Regelmatig hoor ik hem de kattenvoer bakjes leeg eten in de tuin als ik in bed lig. :) Lawaai schopper is het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:54

Bij ons zijn van de week moeder egel + 2 jongen overreden. Omdat kinderen en de juf het zo leuk vonden om ze te storen. Laatste jong is nu naar de opvang gebracht.

En binnenkort gaan er veel kooien en voerbakjes enzovoort vanaf mijn kant naar die opvang. Ben ik van dat spul af :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:55

Er komen hier elke avond een aantal egeltjes eten. Ik strooi altijd brokjes voor de zwerfkat voor de deur en daar komen de egels ook op af. Al jaren trouwens, erg leuk. Zal eens een foto maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:59

Mogen ze wel vaste kattenbrokjes? Dat eet deze ook namelijk :P , vorig jaar het paren was hels lawaai :=

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 02:36

Hier loopt ook een egeltje. Wel aan een drukke weg, maar hij zit volgens mij bij mensen in tuinen, want ik zie hem 's nachts altijd van het ene naar het andere huis lopen. Hij blijft wel van de weg af, maar hier liggen zoiezo eigenlijk nooit dode dieren op de weg... Ondanks dat hij erg druk is.

Tijdje geleden reden mijn moeder en ik met de auto naar huis toen er opeens een egeltje de weg opliep. Zaten zowat met onze neus tegen de voorruit, maar niet over de egel gereden haha. Hij bleef voor de auto nog even staan, keek onze kant op en rende toen door naar een villa aan de overkant van de weg met een mega grote tuin met struiken en bomen en héééél veel gras om te lopen.

Gelukkig kijkt m'n ma veel in de achteruitkijk spiegel en wist ze dat er niemand achter ons zat :')

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 02:47

hier nog maar 2 egels gezien dit jaar, vorig jaar veel meer. we hebben een grote tuin (vroeger boerderij gehad) en hebben ook takken op een hoop gelegd zodat ze zich kunnen verschuilen. als ik er een zie kijk ik altijd even na of hij geen vlooien heeft of iets en dan krijgt hij een handje kattevoer en laat ik hem maar wat verder rond dwalen op het erf. we hebben een groot stuk van ons erf eigenlijk egelvriendelijk gemaakt, zodat de beestjes een leuk plekje hebben, ook vogels zitten hier graag te profiteren. we hebben nu wel een camera die op beweging en warmte gaat, voor de egeltjes/vogels/... te zien in onze tuin. misschien dat er egeltjes tussen zitten.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 05:08

Wij wonen in een flat dus geen egels in de tuin, maar er scharrelt er altijd wel eentje rond bji het grasveld en de struiken hiervoor. Toen ik elke dag 's morgens vroeg werkte, zag ik het altijd rondsjouwen, zo lief! Ik was altijd bang dat ik er over heen zou fietsen in het donker := . Wat naar dat ze op de rode lijst staan nu!