Wat er gebeurt in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Re: Wat er gebeurd in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:32

Wat ontzettend gaaf dat jullie dit doen! Ben echt gek van cavia's. Helaas mag ik zelf geen cavia meer bij.
Waar zitten jullie eigenlijk?

Ik ga zeker volgen :)!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:22

Superleuk! Ik ga je ook volgen :D Ik wil zelf ook heel graag een Caaf, maar het mag niet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 01:55

Bedankt voor de reactie's weer! :D

Patty14; We zitten in Wezep, bij Zwolle :)

Vandaag is er niet echt wat gebeurd wat echt interessant is. Er was wel even een probleem met de regen en de caviaschuur := Het water stroomde van het dak af, zo langs de deur en aan de onderkant kwam het naar binnen. Niet echt fijn, aangezien die hele schuur volstaat met hokken, hooi, zaagsel en brok... Zou een ramp zijn geweest als dat allemaal doorweekt was. Maargoed, gelukkig stopte het na een uurtje met regenen en liep de schuur niet verder vol. Gelukkig staan de cavia's zelf op ongeveer 1.20 hoogte, dus die zitten altijd droog :Y)

Verder hebben we gewoon de standaard dingen gedaan. Muizenvoer besteld, krat groente en fruit bij onze sponsor opgehaald, alle groenten etc in kleinere stukken gesneden en in de koelkast van de caafjes gedaan, brok gevoerd, water verschoont, hooi gegeven... En ik heb in de hokken in de schuur nog nieuw zaagsel gegooit. Eigenlijk niet nodig, hokken zijn eergisteren nog helemaal schoongemaakt, maar vind het zo fijn om de hokken tiptop in orde te hebben en ze dan zo lekker te zien liggen O:)

Morgen een stuk of 3 traliekooien en een flatje met 2 verdiepingen klaarmaken, zodat ze cavia's die morgen komen meteen in hun hokken kunnen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:14

Heb je foto's van je caviaruimte?
(Linkje naar een evt. website?)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 18:25

Ik zal vanavond even kijken of ik tijd heb om een foto te maken :j
Onze site is nog niet af, maar de oude is te vinden via google. Caviaopvang Wezep en hij staat dan bovenaan :)

De 15 cavia's die vandaag gekomen zijn... Zijn er niet best aan toe :n
Meerdere nog onder de 200 gram, allemaal onder de schurft, sommige hebben flinke wonden en één is blind aan zoiezo één oog. Twijfel over z'n andere oog... We hebben zijn ogen gedruppeld, alle wonden ontsmet, vitamine in de bek gegeven en alles behandeld tegen schurft, wormen etc.
En er zitten er een paar in de woonkamer die met de spuit melk krijgen.

Wond aan buik
http://5.media.hyves-static.net/1503207268/6/LTTv/0/img1503207268.jpeg
Schurft op de kop
Afbeelding
Schurft bij het oor
Afbeelding
Wond op rug
http://5.media.hyves-static.net/1503207276/6/sgiL/0/img1503207276.jpeg

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:08

Jeetje, wat zien die eruit zeg. Arme beestjes!

Dan zitten jullie best dicht bij mij in de buurt! Mocht ik ooit een caaf willen/mogen, dan kan ik dus ook bij jou terecht? :D

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:18

Arme beesjes! Je doet echt heel goed werk. +:)+

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:20

Ik ga ook volgen jeej :D

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:29

Ook ik ga je volgen, heb altijd cavia's gehad en vind het top dat je je zo inzet!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 02:41

Bonjoy; Jahoor, dat kan :j We hebben altijd opvangers zitten, verschillende leeftijden, geslachten en rassen.

Oja, _AAASCHAAA_ op bokt is ook van de opvang, zij is mijn zus. Het kan dus zijn dat zij hier ook berichten plaatst over de opvang :)
We hebben de opvang met z'n 3en, m'n moeder, m'n zus en ik dan.

Er is helaas één cavia overleden ;( Een klein zeugje, goudagouti kop, witte rug en kont.
Met het blinde zeugje gaat het ook niet echt lekker... Waarschijnlijk heeft zij iets in haar koppie gehad. Het is dus afwachten of zij gaat opknappen. Momenteel zien wij en de dierenarts geen reden om haar in te laten slapen, als ze verslechterd of zo blijft, dan gaan we haar wel laten slapen. Ze heeft nu een kans, dus die krijgt ze.

Blinde zeug (Let niet op de wc rolletjes op de achtergrond, daar speelt mijn hond mee :') )
http://5.media.hyves-static.net/1503290036/6/Ys_1/0/img1503290036.jpeg
Het kleinste zeugje
Afbeelding
Dit vind ik zelf een heel leuk diertje, ook een zeug
Afbeelding
Zusje van bovenstaande
http://1.media.hyves-static.net/1503290040/6/EfjU/0/img1503290040.jpeg
Hun kooi. Deze maat kooi gebruiken we eigenlijk alleen voor als de opvang helemaal vol zit en we toch cavia's moeten opvangen, of wanneer een cavia alleen zit door ziekte, bevalling oid. Maar met deze cavia's erin, lijkt hij nog best groot :')
Helaas krijgen we deze maat kooi heel veel en hebben we juist vaker grote kooien nodig :Y) Maargoed voor nood zijn het goede hokken.
http://8.media.hyves-static.net/1503290039/6/owwA/0/img1503290039.jpeg

De andere cavia's moet ik nog even op de foto zetten. We hebben ook een beertje dat wel erg apart is.. Apart mislukt zegmaar, haha. Het is een engels gekruinde, die hebben gewoon glad haar, met een kruin op de kop die dezelfde kleur is als de rest van het lijf. Maar deze stoere vent heeft op z'n rug ook nog een stuk waar z'n haar omhoog staat =:)
Het hoort niet, maar het ziet er wel erg schattig uit _O-

Bedankt voor de berichten weer! :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:22

Dat zijn 80 cm kooien of niet?
Ik heb op het moment ook een ex beer zitten, die nog één week moet herstellen van zijn castratie. Zijn wel makkelijke hokken. Maar de maat? Veel te klein. Maarja, het is even niet anders.

Maar ik vind meterhokken ook te klein, daarom komen er hokken van 1.40 bij 60 :Y)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:27

ik volg ook; cavia's zijn zo leuk

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 17:13

Klopt, het zijn 80 cm hokken. We krijgen ze van mensen die cavia's afstaan, dusja dan nemen we ze maar aan, soms is een klein hok beter dan blijven op de plek waar ze zijn. Zoals bij deze cavia's bijv.

Verder hebben we hokken van 1.20 en 1.40. Maar we hebben materiaal gekocht om nieuwe hokken te maken, die gaan als L of U vorm in de schuur komen, met schotjes om evt. kleinere hokken te kunnen maken, maar de maat word dan in totaal ongeveer 3/4 meter bij 60 :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 02:44

Ik heb alle cavia's die er Vrijdag gekomen zijn, op degene die overleden is na natuurlijk, op de foto gezet voor jullie. Het zijn geen geweldige foto's, maargoed voor het idee ;)
Ze staan in dit topic; (Omdat ik hier maar 2 zichtbare foto's mag plaatsen en linkjes niet fijn zijn)
[BB-ITP] 12 Kleine opvangcavia's
Oja.. Zoals jullie zien, maar 12 opvangcavia's... De uitleg daarvoor staat in het topic zelf :+

Vandaag is helaas één van de muisjes dood gegaan. Hij was al de kleinste van het stel en voor zo'n kleintje is het natuurlijk extra zwaar om het zonder mama te moeten doen. De andere twee maken het goed, die zijn lekker dik en druk.

Ook heeft één van de twee ratjes sinds vandaag zijn oogjes ietsje open. We verwachten dat ze morgen (Maandag) helemaal open zijn :)

Verder is er vandaag niet veel gebeurd. De gewone verzorging vooral. En ik ben tekeningen aan het maken voor onze nieuwe verblijven, die binnenkort gemaakt gaan worden. Het materiaal is er al, nu nog een mooi plan om de hokken in de schuur te maken.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:35

Wat een leuke caafjes in je topic! Sneu dat ze ziek zijn, maar met jouw goede zorgen zijn ze vast snel helemaal fit. Het is dat mijn hart gestolen is door Skinny's en alleen nog maar dat ras wil <3 Dus mocht je er ooit een binnenkrijgen mag je me altijd even contacten ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 00:57

_Saar; Ik zal het onthouden! Skinny's hebben we tot nu toe nog niet gekregen, maar wie weet! :)

Helaas zijn de muisjes allemaal overleden. Het is bekend dat de kans op overleven heel klein is, hoe goed je het ook doet, maar het is toch balen... We zijn gek op al onze dieren, ook de opvangers, maar als je ze met de hand groot brengt, dan is het extra pijnlijk als ze het niet redden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 01:56

Goed werk TS!

Fijn dat er toch nog zulke mensen bestaan!

Balen van de muisjes zeg!
Hoe is het met de cavia met het gewonde oog?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 02:25

Bedankt! Altijd fijn om te horen/lezen! :)

Sorry voor mijn late update, ben ziek geworden :\

Met de cavia met het slechte oog gaat het redelijk. Het is duidelijk wat ze mankeerd en het is geen geweldig nieuws, maar het kan ook veel slechter.
Het zeugje heeft Cataract; Staar. Er is niks aan te doen en ze gaat alleen maar slechter zien, tot ze volledig blind is. We gaan er vanuit dat ze nu al blind is, maar dat weten we natuurlijk niet 100% zeker.

Helaas blijken twee andere cavia's na goed onderzoek, hetzelfde te mankeren. Zij zijn waarschijnlijk niet plaatsbaar, omdat er rekening gehouden moet worden met hun handicap en veel mensen nou eenmaal kiezen voor een gezonde cavia...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:14

goeiemorgen, ben je weer goed genezen? Wat jammer dat ze cataract hebben, ach ja...je kan niet toveren hé...de natuur doet ook zijn best maar als dit niet meer lukt is het mss beter zo voor de muisjes.
Goh ik zou dan weer voor deze cavia's kiezen :+ heb ooit een mooie beer gekocht...een zilveragouti die allemaal kale plekken had, hij heeft nog 2 jaar geleefd na de juiste behandeling.
En dan nog fijn gezorgd voor nageslacht, daar zijn 2 goudagouti's van verder gekomen <3

verzorg je goed hé!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:21

Blindheid hoeft niet te betekenen dat ze niet plaatsbaar zijn, het is echter wel een kwestie van zoeken naar de juiste mensen. Ik heb zelf een cavia gehad die volledig blind was, maar ze deed het hier super; ook in de groep. In het begin liep ze overal tegen aan, maar op gegeven moment wist ze precies waar alles was en leek het net alsof ze niet blind was. Helaas is zij overleden.

Ik ben van mening dat zulke cavia's wel plaatsbaar zijn, maar dat er veel minder 'animo' voor is: echt een kwestie van zoeken dus. Misschien zou je iets op caviafora kunnen proberen?

Dan hebben we nog een caviaatje van een jaar, die aan één oog blind is. Ze heeft een lief vriendinnetje en gaat ook altijd in de ren, precies zoals de 'niet blinde' cavia's hier. Ik zie dat verschil niet echt. Het is een kwestie van wennen, ze moeten even ontdekken waar alles staat, maar het is zeker geen reden dat ze geen goed leven zouden kunnen leiden.

Jammer dat je muisjes overleden zijn ..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 16:49

Oh, het is ook zeker niet dat ze de kans niet krijgen hoor! Cavia's die niet plaatsbaar zijn, blijven tot hun dood bij ons wonen :) Ze komen op de site etc, maar tot nu toe zijn de blinde cavia's uit onze opvang niet geplaatst. Het vinden van een persoon die beertjes wil (Want 2 van de blinden zijn beer) die ook nog blind worden, dat is een behoorlijke uitdaging. Maargoed niet geschoten is altijd mis.

Iana: Ben net wakker, maar voel me wat beter :+ Ik zou ook juist de cavia's kiezen die de minste kans hebben op een huis, als ik vroeger een dier mocht, dan was het altijd een dier met een handicap haha.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:57

Oh, zo :) Ik dacht dat jullie ze helemaal niet meer gingen herplaatsen.

Ik had het wel geweten, als ik nog op zoek was naar cavia's. Zulke cavia's hebben júíst de behoefte aan een tweede kans (niet dat jullie er niet goed voor zouden zijn, maar ik doel op een permanent baasje).

Je zou castratie kunnen overwegen en er een vrouwtje bij kunnen zetten. Ik heb de ervaring gehad dat koppeltjes makkelijker te plaatsen zijn. Ik probeerde de cavia's nooit alleen te plaatsen, behalve als er al cavia's aanwezig waren.

Heb je een link naar jullie site?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 02:08

Zo, na een week is het wel weer tijd voor een update :o

Met de jonge cavia's die pas zijn binnengekomen gaat het goed. Ééntje is ook al geplaatst... Oke, beetje valsspelen, want hij blijft bij ons wonen :') Het kleine roodbonte beertje, die de naam Romeo gekregen heeft.
Met de andere cavia's in de opvang gaat het ook heel goed en we hopen na de vakantie weer wat huisjes te kunnen vinden.

De jonge ratten doen het geweldig! Voelt heerlijk om te zien hoe groot en actief ze zijn :j
[BB-ITP] ''Flessenbaby's''; 2 Ratjes en een muis! - Hoe we ze kregen

Afbeelding
http://4.media.hyves-static.net/1505931619/6/v-uA/0/img1505931619.jpeg

Afbeelding
http://5.media.hyves-static.net/1505931620/6/qbED/0/img1505931620.jpeg

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 00:22

Vandaag is er een nieuwe cavia gebracht :) Een beertje van 1.5 jaar. Leuk en zeer lief dier :) 3 Kleur gladhaar.

Meteen waar de oude eigenaar bij was gekoppeld aan een jong beertje. Nu blijft hij minimaal één week in de opvang, zodat de eigenaar terug kan komen op z'n besluit mochten ze dat willen en wij kunnen zo de cavia wat beter leren kennen zodat we een geschikt nieuw huis kunnen zoeken.

Afbeelding
En zijn villa :')
Afbeelding
Het is een onderdeel van een flat, maar de bovenkant pastte niet meer in de auto. Ze hadden namelijk ook een krat met voer, hooi, bodembedekking en knaagstokjes meegenomen. Waar we heel blij mee zijn :D De bovenkant kunnen we bij ze ophalen.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:16

Helaas is een van mijn 2 beertjes dit weekend overleden. Ik heb nu enkel één beertje op leeftijd en hij zit nu alleen. Zielig, want hij houdt helemaal niet van alleen zitten.
Nu twijfel ik, Felix, mijn cavia, ga ik sowieso niet meer castreren. Hij heeft al 2x een ingreep moeten doorstaan en zit dus in z'n derde jeugd.
Wat zal ik doen.
1.Een jonger beertje er bij, ik weet dat die combi meestal goed gaat.
2.een ouder beertje er bij, want dat is wellicht rustiger voor Felix.
(in beide gevallen de kans dat ook mijn Felix er ober niet al te lange tijd tussenuit piept, hij begint echt wel oud te worden)
3.twee wat jongere beertjes samen er bij, zodat ik niet blijf aanschuiven met jong/oud/jong/oud, telkens als de oudste dood gaat.
Maar ja, caafjes zijn kwetsbaar en de jongste kan ook eerder gaan.

Ik heb trouwens véél ervaring met ongecastreerde beertjes. Heb ze altijd in tweetallen gehad, nooit vrouwtjes er bij doen. En heb nooit een probleem gehad.

Enfin, ik heb dus in elk geval een plekje voor een caaf, als je wat geschikts hebt zitten dan hoor ik het graag.
3 kleur vind ik het einde maar niet het belangrijkst. Wel wil ik het liefst een kortharige. Bv. Rex, borstel, gladhaar, gekruind.