Foaly schreef:Maar dit geldt toch ook als je je diertje bij een fokker haalt, of uit de opvang? Dan is er ook geen controle op waar ze terechtkomen, en of de nieuwe baasjes wel doen wat ze in een contractje beloven. En fokkers moeten ook winst maken, of op z'n minst hun kosten eruit halen, maar daar worden de diertjes niet minder van. Bovendien verschillen de prijzen van bv. een cavia uit een DW en bij een fokker niet zo gek veel, correct me if I'm wrong.
Nee, maar dieren van een fokker zitten niet in een winkel waar mensen vaak binnenkomen om naar schattige diertjes te kijken.
Een goede fokker zoekt wel naar mensen waar ze een fijn gevoel bij hebben. Ik ben bijvoorbeeld erg bekend in de hamsterwereld en daar wordt er vaak een foto van de kooi gevraagd voor hij mag verhuizen. Een goede fokker zal ook geen winst proberen maken. Hij moet wel uit de kosten graken maar zal niet diertjes gewoon naar iedereen wegdoen om geld te verdienen. Ze zoeken mensen uit die het goed voor hebben. Natuurlijk is het niet zo dat je alleen een diertje krijgt als je al ik weet niet wat hebt/kent, maar qua maten van kooi, grote van looprad, of er gefokt mee mag worden of niet, daar wordt op gelet, en als het nodig is informeren ze mensen.
Het kan ook wel eens mis gaan, en dan komt zo'n diertje op een minder goede plek terecht, maar een dierenwinkel is over het algemeen niet in geinteseerd wat er met het diertje gebeurd nadat het verkocht is. Een fokker wel.
Ik heb het hier wel over hobbyfokkers, professionele fokkers willen ook van dieren leven en dat gaat tegen mijn principes in.
Natuurlijk zijn er ook zo'n fokkers die goed voor hun dieren zorgen, maar ik hou niet van het concept.
.
(en ja, ik ben in veel verschillende dierenwinkels geweest, aangezien ik op zoek was naar een specifiek product wat haast nergens verkrijgbaar was)
.