Dringend hulp nodig ivm chronisch slaaptekort.... (poes)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:42

Dan hebben beide katten meerdere keren succes gehad met dit gedrag wat ze afzonderlijk bedacht hebben (het is wel typisch kattengedrag natuurlijk als ze ergens naartoe willen :D). Er is geen zekerheid dat het ophoudt met een tweede kat erbij, maar wel een goeie kans dat het op z'n minst minder heftig wordt.

_Dingetje_

Re: Dringend hulp nodig ivm chronisch slaaptekort.... (poes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:48

Een kat erbij is wel leuk. Maar je moet wel oppassen, als ze het er niet mee eens is dan loopt ze misschien weg en dat is wat je ook niet wilt. Het zijn echt eiegnzinnige beesten :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:51

kun je haar niet bij je slaapkamerdeur weg houden door haar in de woonkamer op te sluiten 's nachts?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:55

Lante schreef:
Dan hebben beide katten meerdere keren succes gehad met dit gedrag wat ze afzonderlijk bedacht hebben (het is wel typisch kattengedrag natuurlijk als ze ergens naartoe willen :D). Er is geen zekerheid dat het ophoudt met een tweede kat erbij, maar wel een goeie kans dat het op z'n minst minder heftig wordt.

Maar als je het 'succes' verandert in iets dat kat niet leuk vindt (consequent een klap tegen de deur), zou je het je dus wellicht ook af kunnen leren. Mijn ervaring is dat katten prima op te voeden zijn, mits je maar heel consequent bent en een lange adem hebt.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:07

Amaris schreef:
kun je haar niet bij je slaapkamerdeur weg houden door haar in de woonkamer op te sluiten 's nachts?

Ze word al in de huiskamer opgesloten. Maar die maakt zo veel en hard geluid dat het boven in de slaapkamer nog te horen is... Dat is een beetje het probleem...

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 12:09

Maar als je het 'succes' verandert in iets dat kat niet leuk vindt (consequent een klap tegen de deur), zou je het je dus wellicht ook af kunnen leren. Mijn ervaring is dat katten prima op te voeden zijn, mits je maar heel consequent bent en een lange adem hebt.[/quote]

Hoe kan ik dat doen? Ten eerste heb ik glas in de huiskamerdeur, dus ze kan zien dat ik het doe. En daarbij komt dat zo gauw ze mij de trap af hoort komen ze stil is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:36

Dat was meer een algemene reactie, ik ging daarover na zitten denken toen je schreeft dat ze al beneden zat. Was eerst namelijk in de veronderstelling dat ze het aan je slaapkamerdeur deed.
Ben bij die van mij gewoon op de trap gaan zitten wachten tot ie begon. Maar dat was een dichte houten deur.
Wat doet ze als je een boze 'schreeuw' geeft? En ik vond de tip van tweezijdig kleefband aan haar kant van de deur zodat ze niet meer kan krabben ook wel een goede.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:22

Dan ook nog even een andere vraag. Mocht ik nu voor een 2e kat gaan... Klopt het dan dat ik ook een 2e kattenbak moet nemen?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:24

Ja, dat is wel het beste. Per kat een bak. Sommigen doen het wel bij elkaar op de bak, maar meestal niet. Toen ik even twee katten had deed de ene op het beide bakken, met als gevolg dat de andere het op geen enkele bak wilde doen. Grmbl. :(

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:30

Vooral in het begin is dat wel handig om een extra kattenbak te nemen; als de katten elkaar kennen is het meestal niet per se meer nodig MITS je elke dag de drollen en plasjes eruit haalt. :) kattengedrag is af te leren, maar heel erg moeilijk als je zelf in bed ligt. De deur beplakken met aluminiumfolie zou je nog kunnen proberen, dat wil nog wel eens helpen of een kokosmat voor de deur leggen, dat krabt lekkerder en dan heb je kans dat ze het daar aan gaat doen.

@dingetje: Weglopen als er een tweede kat bijkomt is heb ik nog niet meegemaakt of gehoord. Moederkatten willen nog wel eens weglopen als je besluit een kater uit haar nest aan te houden, misschien ben je daarmee in de war..?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:52

Noa_M schreef:
Dan ook nog even een andere vraag. Mocht ik nu voor een 2e kat gaan... Klopt het dan dat ik ook een 2e kattenbak moet nemen?

Ik heb 3 kattenbakken voor 6 katten. Dat gaat prima. Wel elke ochtend en avond leegscheppen. Maar dat moet je uitproberen. Ik denk dat een kat erbij nemen best wel eens zou kunnen leiden tot een oplossing van het probleem. Niets is zeker maar het is mi de beste optie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:36

Dreamybol schreef:
Maar als je het 'succes' verandert in iets dat kat niet leuk vindt (consequent een klap tegen de deur), zou je het je dus wellicht ook af kunnen leren. Mijn ervaring is dat katten prima op te voeden zijn, mits je maar heel consequent bent en een lange adem hebt.

Bij mijn kat heeft dat (onbedoeld) gewerkt. :D

Deze heb ik nu een maand of twee en hij krabbelde 's morgens ook uitgebreid aan mijn slaapkamerdeur, inclusief keihard mauwen. De eerste week krabbelde hij ook als ik 's avonds naar bed ging, maar dat ging snel over. Daarna deed hij het alleen nog als ik naar zijn mening te lang in bed bleef liggen en zijn voerbeurt dus 'te laat' kwam. Ik zat te wachten op het moment dat hij aan de klink zou gaan hangen, de kat waarmee ik vroeger ben opgegroeid maakte zelf deuren open. :+

Maar het liep ff anders: ik heb een houten trekpoppetje aan mijn slaapkamerdeur hangen. Blijkbaar is hij na lang krabbelen en mauwen naar het touwtje gesprongen en is dat ding op het laminaat gekletterd. Er was iig ineens een enorm lawaai, het leek of het huis instortte :+ en ik zat rechtop in mijn bed... maar we zijn nu een dikke twee weken verder en het krabbelen is voorbij, hij mauwt hooguit om mij te vertellen dat het voedertijd is. Het lijkt erop dat hij denkt dat dat zijn 'straf' was voor het krabbelen. Eind goed, al goed - hoop ik. ;)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:55

Wees voorzichtig met een poes erbij te nemen. Dit zal wsl. niet de oplossing zijn en dan zit jij dadelijk met twee poezen en nog steeds hetzelfde probleem. Ook kan je huidige poes het zelfs vervelend vinden dat er een poes bij komt en dan bijv. in huis gaan plassen. Poezen zijn solitair levende dieren en kunnen daarom heel goed alleen gehouden worden.

Kun je haar 's nachts niet in een badkamer opsluiten of in een schuur/ kelder? Dan wel natuurlijk een kattenbak bij haar neerzetten. Je zult zien het houdt een keer op, daarna kun je haar weer gewoon in de huiskamer laten. Misschien is de oplossing haar wel in de gang te laten, dan heeft ze het idee dat ze dichterbij is bij je, zet dan wel een mandje oid voor je deur. Geef haar in ieder geval 's avonds wat te eten, zodat ze een volle buik heeft en snel zal gaan slapen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:12

Benita schreef:
Wees voorzichtig met een poes erbij te nemen. Dit zal wsl. niet de oplossing zijn en dan zit jij dadelijk met twee poezen en nog steeds hetzelfde probleem. Ook kan je huidige poes het zelfs vervelend vinden dat er een poes bij komt en dan bijv. in huis gaan plassen. Poezen zijn solitair levende dieren en kunnen daarom heel goed alleen gehouden worden.

Kun je haar 's nachts niet in een badkamer opsluiten of in een schuur/ kelder? Dan wel natuurlijk een kattenbak bij haar neerzetten. Je zult zien het houdt een keer op, daarna kun je haar weer gewoon in de huiskamer laten. Misschien is de oplossing haar wel in de gang te laten, dan heeft ze het idee dat ze dichterbij is bij je, zet dan wel een mandje oid voor je deur. Geef haar in ieder geval 's avonds wat te eten, zodat ze een volle buik heeft en snel zal gaan slapen.

Ik ben het met je eens dat het altijd een gokje blijft: een tweede erbij nemen, maar met een kitten en goede introductie zou dat geen probleem hoeven te vormen.

Katten zijn echter -ondanks dat veel mensen dat (blijven) denken, géén solitaire dieren.
http://www.kattengedragcentrum.nl/10-Ee ... lemen.html

Citaat:
Maar ook al is de kat ontstaan uit een solitaire soort, gedomesticeerde katten zijn toch sociale dieren die regelmatig contact hebben met soortgenoten (Schneider 1978; Turner 1988). Ze vertonen zeer duidelijk enkele vormen van intensief sociaal gedrag, niet alleen ten opzichte van de mens maar ook ten opzichte van elkaar. De wortels van dit gedrag zijn vreemd en afwijkend, want geen enkele eigenschap van de onmiddellijke voorouders van de kat kan daarvoor verantwoordelijk worden gesteld. Qua uiterlijk en bouw wijkt de huiskat niet veel af van de solitair genoemde wilde kat, het DNA verschilt ook maar heel gering (Budiansky 2002). Misschien heeft het proces van domesticatie ervoor gezorgd dat katten leden van hun eigen soort beter accepteren (Bradshaw 1992).

Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat vrij levende/verwilderde gedomesticeerde katten sociale groepen vormen. Meestal rond een voedselbron, die vaak - opzettelijk of toevallig - ontstaan is door menselijke activiteit (Bradshaw 1992; Ottway & Hawkins 2003; Turner 1988). De groepen bestaan vaak uit verwante vrouwtjes met hun nageslacht, inclusief de onvolwassen mannetjes. De grootte van deze groepen varieert meestal tussen de 1-10 dieren (Bradshaw 1992). Het territorium van zo’n sociale groep katten is de som van individuele territoria van de afzonderlijke groepsleden (Budiansky 2002). Volwassen territoriale mannetjes bezoeken de groep, maar zijn maar losjes met ze verbonden. Echte banden worden er niet gevormd (Bradshaw 1992; Ottway & Hawkins 2003). Wanneer bronnen schaars of wijd verspreid raken, worden de poezen uit zo’n sociale groep wel solitair (Ottway & Hawkins 2003).

Ook onderzoek bij boerderijkatten heeft aangetoond dat ze veel meer tijd in elkaars gezelschap doorbrachten dan je zou verwachten op een zuiver toevallige verspreiding. Ze zochten actief contact met elkaar (Budiansky 2002). Het blijkt dat boerderijkatten, vooral de poezen, voor meer dan de helft van hun slaap/rusttijd kiezen om in dicht lichaamscontact te zijn met andere katten (Ottway & Hawkins 2003). Katten worden sociaal gevonden door het vaak nauwe lichaamscontact met andere katten en omdat ze de voorkeur hebben om bij bepaalde katten te blijven en hier een band mee te hebben (Heidenberger 1997). Ze kunnen bevriend met elkaar raken (Webster 1985).

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:31

Citaat:
Maar ook al is de kat ontstaan uit een solitaire soort, gedomesticeerde katten zijn toch sociale dieren die regelmatig contact hebben met soortgenoten (Schneider 1978; Turner 1988). Ze vertonen zeer duidelijk enkele vormen van intensief sociaal gedrag, niet alleen ten opzichte van de mens maar ook ten opzichte van elkaar. De wortels van dit gedrag zijn vreemd en afwijkend, want geen enkele eigenschap van de onmiddellijke voorouders van de kat kan daarvoor verantwoordelijk worden gesteld. Qua uiterlijk en bouw wijkt de huiskat niet veel af van de solitair genoemde wilde kat, het DNA verschilt ook maar heel gering (Budiansky 2002). Misschien heeft het proces van domesticatie ervoor gezorgd dat katten leden van hun eigen soort beter accepteren (Bradshaw 1992).

Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat vrij levende/verwilderde gedomesticeerde katten sociale groepen vormen. Meestal rond een voedselbron, die vaak - opzettelijk of toevallig - ontstaan is door menselijke activiteit (Bradshaw 1992; Ottway & Hawkins 2003; Turner 1988). De groepen bestaan vaak uit verwante vrouwtjes met hun nageslacht, inclusief de onvolwassen mannetjes. De grootte van deze groepen varieert meestal tussen de 1-10 dieren (Bradshaw 1992). Het territorium van zo’n sociale groep katten is de som van individuele territoria van de afzonderlijke groepsleden (Budiansky 2002). Volwassen territoriale mannetjes bezoeken de groep, maar zijn maar losjes met ze verbonden. Echte banden worden er niet gevormd (Bradshaw 1992; Ottway & Hawkins 2003). Wanneer bronnen schaars of wijd verspreid raken, worden de poezen uit zo’n sociale groep wel solitair (Ottway & Hawkins 2003).

Ook onderzoek bij boerderijkatten heeft aangetoond dat ze veel meer tijd in elkaars gezelschap doorbrachten dan je zou verwachten op een zuiver toevallige verspreiding. Ze zochten actief contact met elkaar (Budiansky 2002). Het blijkt dat boerderijkatten, vooral de poezen, voor meer dan de helft van hun slaap/rusttijd kiezen om in dicht lichaamscontact te zijn met andere katten (Ottway & Hawkins 2003). Katten worden sociaal gevonden door het vaak nauwe lichaamscontact met andere katten en omdat ze de voorkeur hebben om bij bepaalde katten te blijven en hier een band mee te hebben (Heidenberger 1997). Ze kunnen bevriend met elkaar raken (Webster 1985).

Leuk zo'n onderzoek, maar de praktijk wijst toch anders uit. Ik heb vroeger bij een dierenarts gewerkt en heel veel problemen gezien met poezen en katten die eerst alleen waren en waar daarna een poes of kat erbij gekomen is. Het risico is te groot en je hebt toch te maken met levende wezens die je ook niet zomaar weer weg kan doen. Daarbij is het ook niet zeker dat als er een poes of kat bij komt dat het probleem ook verholpen is. Het kan zijn dat de poes ondanks het nieuwe maatje gewoon verder gaat met het storende gedrag. Ik vind een poes of kat erbij nemen dus een slecht advies in dit geval.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:39

Tja, ieder zijn eigen ervaringen. Ik zou er toch voor gaan. Opsluiten in de badkamer lijkt me al helemaal geen optie. Dat galmt me een partij. :D Doen de buren ook geen oog dicht. Ik heb zes katten en geen problemen met introduceren gehad. Zelf de ervaring dat de combi oudere kat met kitten na wat heen en weer geblaas prima is opgelost. Dus het kan beide kanten opgaan. Ik denk zeker dat het het proberen waard is. Tik geven, opsluiten of harde geluiden maakt het dier mi alleen maar angstig. Het zal het niet begrijpen. Dit katje hangt gewoon erg aan TS als ik het zo inschat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:43

Ik denk als je op een groot kattenforum als bijvoorbeeld kattenplaza ervaringen zou vragen dat er toch maar weinig zijn die nog altijd roepen: een kat moet je altijd alleen houden.

Dat is gewoon niet zo. Een kat moet zich 'kats' kunnen gedragen, en daar is de mens niet goed voor. Net als dat een geit als gezelschap voor een paard niet okee is.

Er zullen zeker katten zijn die alleen gehouden moeten worden (sommige katten in het asiel worden ook bij voorkeur alleen geplaatst) maar het overgrote deel kan best omgaan met een soortgenoot en is daar zelfs blij mee.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:47

Mijn persoonlijke ervaring is dat een kat die erg mensgericht heeft juist niets of in elk geval 'minder' met een soortgenoot heeft. Zowel mijn huidige kat als zijn voorganger heb ik juist weggehaald bij mensen die meerdere katten hadden en waar deze twee gewoon niet konden aarden. Die willen hun mens en ruimte voor zich alleen.

Wel vind ik het 'neem er maar eentje bij' een modern advies voor heel veel problemen met dieren en ik vraag me af in hoeverre dat idd een oplossing voor het probleem gaat zijn. Proberen kan altijd, maar denk dan wel vast na over wat je gaat doen als het toch niet werkt. Zowel wat betreft het mauwen en krabbelen als wat je doet als de katten onverhoopt toch niet met elkaar overweg kunnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:26

hier deed de herplaats poes het ook. Heel mooi opgelost. Heb nu altijd mijn slaapkamer deur open en ze ligt op mijn bureaustoel in een mandje of als ik slaap komt ze op mijn hoofdkussen erbij gekropen :D (lekker als je allergisch ben voor katten en huisstofmijt en het een langhaar is) :+

Hier werd het behang van de muren gehaald en dat was toch echt niet de bedoeling. Nu hebben we rust in huis.

En idd, men komt terug van een kat moet je alleen houden. Vele katten zijn juist gebaat bij nog een maatje. Zie bij ons in het asiel regelmatig katten die door het lint gaan als ze iets moeten delen met andere katten. Echter ik zie ook veel volwassen katers/poezen die elkaar nooit gekent hebben vriendschap sluiten en samen gaan spelen en slapen. Wij hebben nu een kater die werkelijk bij alle katten (katers en poezen) kruipt om te slapen en nooit alleen ligt. Hij heeft 1 uitverkoren poes waar hij erg veel mee speelt en slaapt en uiteraard halen wij die niet meer uit elkaar. Een setje voor het leven.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:33

Ik heb een aantal jaar geleden ook zo'n terrorist gehad. Die bleef maar spoken. Uiteindelijk heb ik hem in een benchje naast het bed gezet. Probleem opgelost.

Ikku97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:58

Hii,

Dit klinkt misschien stom :x , maar ik zat laatst tv te kijken. En daar was ook zo'n kat die zo voor de deur zat te miauwen en te krassen toen zei een man dus dat die kat het hele huis als territorium wilde, maar omdat die man die daar woonde de slaapkamer als verboden terrein had opgestelt, zat die kat daar elke avond te janken... Ze hadden trouwens als oplossing een soort spuitbus met lucht en als die kat dan bij de deur stond, dan spoot die bus en sprong de kat weg... Na een week had hij het wel afgeleerd :P
Kan het misschien territoriale drang zijn?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:06

Ikku97 schreef:
Hii,

Dit klinkt misschien stom :x , maar ik zat laatst tv te kijken. En daar was ook zo'n kat die zo voor de deur zat te miauwen en te krassen toen zei een man dus dat die kat het hele huis als territorium wilde, maar omdat die man die daar woonde de slaapkamer als verboden terrein had opgestelt, zat die kat daar elke avond te janken... Ze hadden trouwens als oplossing een soort spuitbus met lucht en als die kat dan bij de deur stond, dan spoot die bus en sprong de kat weg... Na een week had hij het wel afgeleerd :P

Die aflevering heb ik ook gezien. Met die 'kattenfluisteraar' toch? Leuk programma!

En inderdaad, voor een kat schijnt het hele huis één groot territorium te zijn, en katten snappen niets van het concept 'deur'. Die man heeft nog even gepleit om de kat toch toegang te geven, maar die jongen van het stel wilde dat pertinent niet (kan ik me voorstellen, bij mij ook geen poes in de slaapkamer)

Toen hebben zij zo'n schrik lucht spuitbus voor de deur gezet. Dat werkte als een tierelier!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:06

Ikku97 schreef:
Hii,

:D kan me er wel wat bij voorstellen. Een jaar lang heeft mijn kat niet naar de vliering (zolder) omgekeken. Totdat we een x de blokkade voor haar vergaten ze daar geweest is (de trap kan naar boven en dan luik dicht en niet meer te zien). Sindsdien is ze enorm geinteresseerd daarin echter we willen niet hebben dat ze daar loopt. Veel oude waardevolle spullen (troep dus met emotionele waarde :+ :D ) en daar moet ze gewoon niet tussen lopen.

Echter zodra nu de trap naar beneden staat en ze ziet het dan moet en zal ze naar boven gaan. Doen we de trap weg dan loopt ze zeker een uur te mauwen en klagen en draaien en keren want die trap moet naar beneden. Als wij daarop niet reageren is het gelukkig zo over, maar kan me hier dus wel in vinden.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 11:46

Ik heb het vannacht geprobeerd met eerst eten geven 's avonds en toen de kamerdeur open laten staan en mijn slaapkamerdeur dicht.. Pff, nou toen ging ze helemaal los.. Ik zou een bench naast het bed kunnen proberen, maar ik weet niet of mevrouw dat gaat accepteren }> Die laat wel merken als ze ergens niet mee eens is en opgesloten zitten houd ze niet zo van..
Teritorium gedrag kan ik me voorstellen.. Maar aan de andere kant de eenzaamheid ook, want als ik overdag beneden zit en de kamerdeur staat open blijft ze bij mij.. Wanneer ik naar boven ga, zal ze me volgen maar het is niet zo dat ze dan zelf op onderzoek uitgaat of boven gaat liggen..
Was zo zielig vanochtend.. Als ik de deur uitga en ik kijk achterom zie ik altijd een koppie in de raam die heel zielig zit te miauwen.. Hartverscheurend :o

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:40

Ik blijf erbij dat de optie van een kitten erbij best wel eens tot een goed resultaat kan leiden. Ze heeft afleiding en zal ook wat naar het kitten trekken als jij er niet bent of slaapt.