Puppy (14 weken) wordt maar niet zindelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:03

@DeHP Al geprobeerd maar werkte helaas ook niet. Ze ging of de krant scheuren of keek er niet naar op of om.

Der kussens en der plas/poepplek.
Afbeelding

MadelonSunny

Re: Puppy (14 weken) wordt maar niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:04

Ze plast vaak op de grijze en groen/witte. Der bruine mand mag ze alleen in als we zeker weten dat ze niet hoeft te plassen of poepen dus daar zal ze het ook niet zo gauw in doen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:06

Waarschijnlijk zijn ze zo snugger geweest om de hond krant zindelijk te maken bij de fokker, dat krijg je er niet snel wer af.
Leg eens een krant bij de deur en leg die elke dag een stukje verder de tuin in. Misschien is dat een optie.
Mijn honden waren ook pas na een jaar droog.... Dus gewoon nog even geduld.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:13

Ik zou in iedergeval nog niet met de pup gaan slepen als hij nog maar 1,5 week bij jullie is.. Dit zou ik pas doen als hij helemaal tot rust gekomen is thuis en overal aan gewend is binnen.. Als hij bij de fokker al krant zindelijk gemaakt is leg je de krant bij de buitendeur of net buiten de deur..

Ook kleedjes en mandjes zou ik nog even mee wachten en in de kast leggen, tot hij iets ouder en zindelijk is en gewoon een klein bv. 2e hands benchje kopen waar je een kleed overheen kan leggen zodat hij lekker donker en ongestoord kan slapen.. Hier kan je ook oude doeken of goedkope kleedjes inleggen zodat het toch zacht is maar je het wel makkelijk kan wassen/ of weggooien mocht het wel mis gaan..

Zodra je je pup s'ochtends wakker maakt.. Riem aan OPTILLEN uit de bench en bij de deur weer neerzetten en zelf de drempel over laten lopen (zo snapt hij dat hij zo naar buiten kan)

Hierna moet hij zelf naar het gras toe LOPEN.. Dus heel vrolijk en hoog praten zodat hij nieuwschierig word en achter je aan gaat.. Vooral NIET TREKKEN..

Een hond moet eerst even lopen voordat hij/zij kan plassen of poepen.. Dat de pup op het gras gaat liggen wil niet zozeer zeggen dat hij nog zo duf is, dit wil zeggen dat hij een beetje bang is in de grote boze wereld waardoor hij ook niet gaat plassen omdat hij niet ontspannen is.. Lopen helpt goed om de spanning kwijt te raken en hier moet hij ook van plassen of poepen.. Je moet dus ook wachten tot hij zich ontspant en zijn behoeftes gaat doen.. Doet hij dit nog niet, dan ga je met hem spelen op het gras zodat hij wat in beweging komt en wat zekerder word.. Als hij geplast of gepoept heeft: ga niet staan schreeuwen en juichen maar blijf rustig staan en zeg met een hoge stem "goedzo" of "braaf" en laat hem weer naar jou toekomen om mee te gaan naar binnen..

Binnen kan hij nog even spelen of iets dergelijks maar maak hem niet TE druk.. Zodra je merkt dat hij wat moe word nog eens naar buiten om te proberen te plassen en dan mag hij weer naar zijn bench.. Hier geef je hem ook zijn brokjes en wat water (deze haal je er weer uit als hij klaar is..) Zorg dat hij weinig ruimte heeft in de bench.. Zodra een pupje gaat lopen moet hij plassen, dus maak de slaapplek zo klein dat hij wel makkelijk kan draaien maar niet echt lopen.. Na het slapen doe je weer precies het zelfde.. Riem om, OPTILLEN bij de drempel neerzetten en mee lokken naar het gras..

Hoop dat je er wat aan hebt!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:13

Ik denk ook dat je hondje denkt dat ze op de krant en/of het kussen moet plassen, dus dat misschien toch de deur uit. Eén van onze honden heeft er een maand of tien over gedaan om helemaal zindelijk te worden, dus met 14 weken moet je echt nog niets verwachten.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:14

Ik zal je mijn ervaring geven. Wij hebben een pup van nu bijna 11 weken. Bij ons in huis vanaf 7 weken. We zetten haar steeds na eten, drinken ('t is laden en lossen :Y) ), spelen, en vooral na het slapen buiten. Dan zet ik haar op een stukje braakliggend terrein recht tegenover onze voordeur. Dan laat ik haar net zolang scharrelen totdat ze plast en/of poept. Als ze dit doet zeg ik "ga maar plasje doen". Dus als ik dit nu zeg, gaat ze dit ook doen. Als ik merk dat ze met iets aan het spelen gaat, loop ik een paar passen verder.

Ze doet nu (bijna) niets meer binnen (poepen deed ze zowiezo niet binnen), en geeft zelfs al aan als ze naar buiten moet. Ze gaat dan voor de deur zitten, of komt bij je staan en blijft je heel strak aanstaren. Als je de signalen mist, of te langzaam bent, heb je ook bij die van ons soms nog wel eens pech..... -O-

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:15

:j 8AngelEyes8

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:16

8AngelEyes8: inderdaad, OPTILLEN als het niet snel genoeg gaat naar buiten, en de bench zo klein mogelijk maken. Je hebt 't prima uitgelegd!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:20

Ik zie dat je al een hoop goede tips hebt gekregen.
Wil ik je er nog 1 geven.
Een uur wandelen met een pup van 14 weken is echt VEEL en VEELSTE lang.
De weken dat de hond oud is mag je in minuten buiten lopen PER keer.
Als je elke keer zolang buiten loopt is de kans ook groot dat de hond overprikkeld raakt en niet meer goed weet wat hij moet. Hierdoor kunnen later ook gedragsproblemen ontstaan omdat de pup gewoonweg niet genoeg slaapt.
Een pup hoort ongeveer 80% van de dag en nacht te slapen. Hij heeft dus erg veel rust en regelmaat nodig :)
Net als een baby.
Succes!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:27

Bedankt voor jullie tips, ik zal nog een keer erop reageren.
Ik wil vast reageren op youngster.
@youngster We wandelen niet een uur met der. We zijn een uur buiten met der. Spelen, liggen en snuffelen. Niks intensiefs ;)
Ze gaat binnen gewoon weer verder met spelen :')

En ze gaat niet liggen uit angst, ze is erg stoer juist thuis. Ze gaat gewoon liggen slapen, juist omdat ze zich op der gemak voelt.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:33

vrouwtjes honden kunnen zelfs op commando plassen.
dat had ik indertijd gelezen toen ik onze hond kreeg, nu alweer 13 jr geleden.
en dat heb ik haar inderdaad aangeleerd en dat is natuurlijk supermakkelijk.
als we weggaan doe ik de deur open en zeg ik plasje doen en ondanks dat we een half uur daarvoor misschien zijn gaan wandelen gaat ze gelijk zitten.

zodra ze buiten plast moet je onmiddelijk het commando geven (plasje doen of wat je wilt zeggen) en echt helemaal uit je dak gaan van plezier en vrolijkheid, in je handen klappen, jubelen etc. lijkt wel even gek maar
echt het werkt en het duurt echt maar een paar keer en ze hebben het door hoor.
en DIRECT belonen (nog voor ze helemaal klaar is) met iets wat ze HEEL lekker vindt.
dus geen droog koekje maar een stukje worst of kaas.

ik zou overigens die kussens weghalen en 1 krant neerleggen vlak bij de deur.
het moet natuurlijk ook niet te verwarrend zijn allemaal. nu heeft ze immers besloten dat ze op d'r kussens
d'r behoefte kan doen wat natuurlijk niet wenselijk is.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:34

Haha! Die teckels! Breek me de bek niet open. :Y)

Ik heb 1 advies: geduld, geduld, geduld!
Het kwartje gaat heus wel vallen, de vraag is alleen wanneer. ;)
Onze teckel heeft er ook zeker wel ruim een half jaar over gedaan voor hij écht zindelijk was.
Daarbij werd het nog bemoeilijkt door de strenge vrieskou die er toen was: meneer vond buiten (in de sneeuw) zijn ontlasting doen echt niet tof. Veels te koud aan de buik! :(:)

Ga heel veel korte periodes naar buiten (ruim een uur wandelen/spelen met zulke jonge pups wordt erg afgeraden omdat ze nog in de groei zijn). Pak haar gelijk op zodra je ziet dat ze plast of poept en zet haar buiten neer. Blijf dit ook stug volhouden. Niets zeggen, alleen oppakken en naar buiten brengen en belonen zodra ze buiten iets doet, maar dat doe je al.
Verzamel wat ontlasting/urine van haarzelf en leg het op de plaats neer waar jij wilt dat ze haar behoeftes gaat doen. Ga eventueel mee met iemand anders mee wandelen met een zindelijke hond zodat ze ziet wat de bedoeling is. Ruiken en zien van andere honden = vaak zelf ook doen.

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:39

Als ze zo op het gras gaat liggen slapen is de pup echt te moe en moet hij meer slapen.. Zoals youngster al zegt moet een pup 80% van de dag/nacht slapen om alle indrukken te verwerken..

En zoals veel mensen denken dat als een pup gaat zitten, dat hij gewoon moe is of tegenwerkt is niet waar.. Een pup gaat zitten als hij iets eng of vreemd vind zodat hij dit in alle rust op kan nemen.. Zodra je pupje gaat zitten aan de riem op een nieuwe plek of als hij wat vreemds hoort kan je hem het beste laten zitten zodat hij alle indrukken in zich op kan nemen.. Hij staat vanzelf weer op en loopt weer verder..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:42

toen mijn hond nog niet zindelijk was hebben we haar eerst geleerd om het op de krant te doen. Elke keer ging de krant verder naar de deur. Op een gegeven moment hebben we de deur naar de tuin een poosje open laten staan en de krant buiten op het gras gelegd en toen ging ze zelf op zoek naar de krant en daar plassen. En wandellen in een andere omgeving is wel goed voor haar. Ik zou het wel blijven doen ondaks dat ze het niet heel leuk vind. Ze zal er toch aan moeten wennen dat er andere geuren om haar heen zijn anders word ze super eenkennig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:42

pvdbosch schreef:
vrouwtjes honden kunnen zelfs op commando plassen.
dat had ik indertijd gelezen toen ik onze hond kreeg, nu alweer 13 jr geleden.
en dat heb ik haar inderdaad aangeleerd en dat is natuurlijk supermakkelijk.
als we weggaan doe ik de deur open en zeg ik plasje doen en ondanks dat we een half uur daarvoor misschien zijn gaan wandelen gaat ze gelijk zitten.

zodra ze buiten plast moet je onmiddelijk het commando geven (plasje doen of wat je wilt zeggen) en echt helemaal uit je dak gaan van plezier en vrolijkheid, in je handen klappen, jubelen etc. lijkt wel even gek maar
echt het werkt en het duurt echt maar een paar keer en ze hebben het door hoor.
en DIRECT belonen (nog voor ze helemaal klaar is) met iets wat ze HEEL lekker vindt.
dus geen droog koekje maar een stukje worst of kaas.

Al mijn honden hebben altijd op command geplast en mijn huidige honden ook. En dit zijn mannetjes. Wandelen is puur om het wandelen hier, plasjes en poepjes worden hier op vaste tijden gedaan op de binneplaats of in de paardenweide (plasjes). Ik ben extreem routine gevoelig en mijn honden ook. Heb daarom al mijn honden die ik heb gehad, ook allemaal binnen 2 weken 99% zindelijk gekregen. Gewoon omdat ik zo een extreem vaste routine heb, dat het voor hun HEEL erg makkelijk was om zich daaraan vast te houden.
Ik ben daarom ook van mening dat routine alles een stuk makkelijker maakt.
Ik heb genoeg tips, hoe ik mijn honden zo snel zindelijk krijg, maar denk dat er al een hele hoop tips zijn gegeven.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:44

oh ja en wat ook werkte klinkt misschien stom. Maar wedoen het nog steeds ga maar plasje doen hahaha. Ja enze snapt het uiteindelijk echt wel haha ook al klinkt het soms een beetje stom en bij Lieke heeft het ook een half jaar geduurd voordat ze echt zindelijk was. Ze heeft nog wel eens ongelukjes.

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:45

1.5 week bij jullie vind ik nog niet lang hoor
mijn hondje had dit de eerste weken ook 1 keer plaste hij zelfs 14 keer in 5 minuten (vond ie leuk ofzo...)
vooral niet aan je hond laten zien dat je de plek schoonmaakt en ook niet straffen als je een plas ziet.
je mag wel straffen als je hem op heterdaad betrapt.
vooral heek consequent zijn: iedere keer na eten enz een kort rondje en elke keer als hij binnen heeft geplast in de tuin zetten.
succes!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:47

'Ga maar plasje doen' zeggen wij ook heel vaak :') En als ze buiten wat doet gaan we helemaal enthousiast doen als een stel gekken maar ach, wij zijn zo gek met honden dat we er ook gewoon tegen praten enzo :P
Ze heeft net gegeten en m'n ma is net met der naar buiten. Ik ben benieuwd, mevrouw heeft namelijk vanochtend voor het laatst gepoept.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:52

MadelonSunny schreef:
Hallo bokkers,

Mijn ouders en ik worden er hopeloos van. Onze 14 weken oude Teckel pup (Lieve) wordt maar niet zindelijk.
Poepen doet ze meestal buiten maar plassen doet ze eigenlijk altijd binnen. Soms gaat het een dag 'goed' en plast ze op de krant en de meeste dagen plast ze op der kussen. Er liggen elke dag wel 2 kussens te drogen. We gaan veel met der naar buiten. Soms gaan we na het eten ruim een uur met der naar buiten en ze doet helemaal niks. Komen we binnen gaat ze ergens zitten plassen. Het is alsof ze buiten niet wil plassen en poepen. Hoe uitbundig we der ook belonen als ze het buiten doet, het kwartje valt maar niet.
Lieve is pas 1,5 week bij ons dus helemaal zindelijk verwachten we niet maar we zien eigenlijk weinig vooruitgang. Gisteren poepte ze ineens midden in de kamer en vanmorgen plaste ze midden in de kamer.
Heeft er iemand tips of is geduld het enige?

14 weken is nog niks dus hou vol!

Maar waar ik ook aan zit te denken is dat ik wat vraagtekens heb bij "uitbundig belonen", weet je zeker dat de pup dat als iets positiefs ziet? Een hele heisa maken kan ook 'too much' zijn als jullie hummel nog zo klein is. Ik weet niet wat jullie doen natuurlijk, maar "GOED ZO" of iets anders roepen, hoog praten, klappen, of blij over het beestje heen staan of enthousiast aaien... dat zijn allemaal dingen die niet elke hond leuk vind (vooral de wat rustigere tiepjes niet). Probeer het belonen anders eens met iets (heel) lekkers als ze buiten plast, als je toch iets wil zeggen zou ik op neutrale toon een commando zeggen zoals 'plassen' dan gaat ze het uiteindelijk doen op commando (kan erg handig zijn).

En inderdaad: na het eten, na het spelen en vooral na een dutje meteen naar buiten en pas weer naar binnen gaan als de plas gepleegd is.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:55

Ook hier was hondje niet snel zindelijk.
Liz is van Juli we kregen haar in september in december was ze zindelijk en toen kwam oud en nieuw....
Eind januari ging het weer goed.
Liz vond vooral het natte gras aan haar kont maar niets haha dametje.
Is goed gekomen, nu raced ze door de blubber.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:58

ons werd redelijk snel zindelijk, wij deden om de 2 uur naar buiten deed ze plassen belonen met snoepje als ze binnen plaste deden we corrigeren dus boos praten en gelijk buiten zetten. smorgens stond bij ons iemand vroeg op om haar gelijk buiten te zetten

maar succes ermee

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:00

Maar ik begrijp dat je de pup dus 3 keer per dag naar buiten laat?
Mijn pup sliep bij me en ik moest/ging zelfs midden in de nacht af en toe mijn bed uit om hem te laten plassen.
En ook die was vrij laat met het kunnen ophouden van zijn plasje!
Inmiddels is meneer al weer 11 jaar, dus die ellende hebben we al lang achter de rug!
Meerdere keren per dag even laten uit lekken!

PS.... het is wel een poepie hoor!!!!!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:05

onze pup deed ook niets buiten, we hadden hem van een brood fokker en dat wij hem haalde en naar de auto liepen was de eerste keer dat hij buiten de schuur kwam.
arme ding had ten eerste geen idee wat buiten was en al helemaal niet dat ie dan daar wat moest doen.
ik ging ook bijna elk half uur even met hem buiten staan.
na 2 weken had hij het al heel snel door, en liep steeds naar de deur, maar hij liep ook wel naar de deur om even een frisse neus te halen ;) (leuk als je tv kijkt elk half uur naar de deur en dan een blij puppy met ze oren in de wind zien staan om vervolgends weer blij binnen te komen)
ik zou ook proberen met de kranten buiten liggen, dat langzaam afbouwen als ze door heeft dat ze eerst de deur uit moet zijn voor ze iets mag doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:06

Nog een tip: Ga maar plasje doen, heeft helemaal geen betekenis voor een hond die niet weet wat er van hem verwacht wordt. Je zegt het dus pas als je pup aan het plassen is en pas na een hele tijd, kan je het als "commando" gaan gebruiken. Als je nu steeds "plasje doen" tegen de pup zegt en daarna tijdens het plassen ook, snapt hij er niets van, je gebruikte het commando immers ook al steeds voor hij zat te plassen. Ik zou dus eerst een tijd het "commando" alleen tijdens het plassen geven en als ze klaar is gelijk belonen met een koekje of enthousiaste woorden. Als je al tijdens het plassen het koekje gaat geven, of enthousiast gaat doen, is de kans groot dat je pup de boel weer afknijpt ;)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:09

Wat een dotje, ik denk dat de Fokker hem krantzindelijk heeft gemaakt. En dan is hij het gewend om binnen te doen. Geef hem de tijd