hondje met stamboom en toch niet goed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:07

mathilde_ schreef:
Een stamboom geeft geen garantie voor een gezonde hond. Als je een stamboom erbij koopt dat is er meestal wel meer naar de achtergrond gekeken van de ouders en grootouders. Ook moeten ze dan verplicht de ouder dieren laten testen op ED(elleboog displasie), HD (heup displasie), PL (patella luxatie), oogafwijkingen e.d. Maar lang niet alle fokkers kijken zo naukeurig naar de achtergrond.
Bij rassen zoals: bulldogs, chihuahua's, shih tzu's, labradors, cavaliers, dalmatische honden enz. Kunnen allemaal afwijkingen voorkomen. Elk ras heeft zo zijn eigen. Dalmatische honden kunnen bijvoorbeeld doof zijn en de kleine rassen kunnen last hebben van een te kleine schedel of te korte snuit.
Als je een pup aanschaft ga dan het liefst een paar keer naar de fokker toe en beslis niet bij 1 keer kijken. Vaak is het ook een inpuls aankoop omdat al die hondjes zo leuk zijn.
En wissel eens ervaringen uit van lieverhebbers van het ras dat je wil gaan aanschaffen.

Helemaal mee eens.
Een stamboom geeft niet altijd garanties!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:07

Wilawander schreef:
Magrathea schreef:
Vuilnisbakken zijn hoe dan ook over het algemeen het sterkst... Of kruisingen in elk geval
Ga de volgende keer eens in het asiel kijken zou ik zeggen :)
Veel honden die een leuk plekje zoeken :) Ook pups, of ietsje ouderen honden (1-2 jaar), en 9 van de 10 keer gewoon hartstikke gezond.

Dat is juist niet waar. Deze honden worden helemaal niet getest en als je pech hebt en beide honden zijn gevoelig voor bepaalde problemen dan heb je een probleem en dat komt ook steeds vaker voor.

En toch heb ik nog nooit gehoord van een vuilnisbak met HD, ED of andere aandoeningen die toch wel typisch rashond-achtig zijn. Ook werden de vuilnisbakken die ik ken veel ouder dan rashonden.
Genetische variatie is gewoon zo belangrijk, daar gaat men snel aan voorbij.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:08

Een onderbeet is als pup al te zien... Dus ook beetje "schuld" van koper, laat je pup altijd in week van kopen nakijken door eigen da!
Sowieso contacr opnemen met fokker en hem verwijten een hond te hebben verkocht die niet goed is en hij moet ervan geweten hebben.... Een beetje fokker neemt hond terug en betaald jou terug, helaas doen ze dit niet allemaal.

meggiemeg

Re: hondje met stamboom en toch niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:36

Onder- of overbeet is niet altijd blijvend, soms wil het nog wel een heel eind bijtrekken. Onze Siep had dit ook en daar is nu niets meer van te zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:42

Magrathea schreef:
Wilawander schreef:
[quote="Magrathea"
Vuilnisbakken zijn hoe dan ook over het algemeen het sterkst... Of kruisingen in elk geval
Ga de volgende keer eens in het asiel kijken zou ik zeggen :)
Veel honden die een leuk plekje zoeken :) Ook pups, of ietsje ouderen honden (1-2 jaar), en 9 van de 10 keer gewoon hartstikke gezond.
[/quote

Dat is juist niet waar. Deze honden worden helemaal niet getest en als je pech hebt en beide honden zijn gevoelig voor bepaalde problemen dan heb je een probleem en dat komt ook steeds vaker voor.

En toch heb ik nog nooit gehoord van een vuilnisbak met HD, ED of andere aandoeningen die toch wel typisch rashond-achtig zijn. Ook werden de vuilnisbakken die ik ken veel ouder dan rashonden.

Bij echte vuilnisbakken komen ze inderdaad minder voor (maar zijn er alsnog wel hoor). Maar bij look-a-likes en kruisingen tussen twee rasachtigen (stamboom of look-a-like) met dezelfde problemen in de rassen zie je het zat.

Duidelijke voorbeelden zijn de Jack Russel (PL), Labrador (HD), Bulldoggen (huidproblemen, ademhalingsproblemen). Maar er zijn er nog veel meer. Bij de stamboom-Jack Russels wordt de PL ondertussen minder, maar de Hussels huppelen nog altijd gezellig op 3 pootjes rond. Overigens is dit maar één specifiek voorbeeld.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:51

bi hond met stamboom kun je na gaan of er erfelijke ziektes in de lijn zijn.de onderbeet fokt deze reu dus door,als je van te voren de teef en reu had gecheckt op erfelijkheden die bekend staan dan had je daar geen pup gehaald.maar je hebt achteraf pas controle uitgevoerd.als een reu zelf geen onderbeet heeft mag je er mee fokken en krijgen pups een stamboom,maar als het alvaker is geweest daty hij het door geeft moeten ze hem niet meer gebruiken want dan zit dit in zijn lijn.ook kun je kijken naar een goede fokker die test op erfelijke ziektes binnen het ras,deed deze fokker dat,zo niet heeft het niet veel verschil of je een stamboom hond neemt of niet.

dus zoek vervolgends een fokker die test op erfelijke ziektes/afwijkingen binnen dat ras,en vraag zelf de gegevens van de ouders op en ga zelf zoeken en spitten,sluit je aan op een forum van dat ras hond en praat met mensen.zo kom je er achter of een bepaalde reu /teef fokwaardig is en dingen voor komen in bepaalde lijnen.

het is nooit zo geweest dat als je een stamboom krijgt hij niks kan hebben

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:31

Magrathea schreef:

Ik heb ze op het werk regelmatig gezien. Hetzelfde met hartproblemen,oogproblemen enz. Veel rassen zijn gevoelig voor rastypische problemen en bij bepaalde kruisingen kan dat heel vervelend uitvallen. Wat heb je aan een oud wordende hond met allerlei erfelijke problemen? ik zeg vaak goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Veel rassen worden zo kapot gefokt en door die dan te kruisen ben je niet goed bezig. Dan liever naar een goede serieuze fokker via de rasvereniging.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:45

een stamboom geeft geen garanties, je moet altijd zelf op onderzoek gaan VOORdat je een dier koopt en niet achteraf als er wat fout is.
Een onderbeet is niet pijnlijk en niet dodelijk, dat ermee gefokt wordt en bewust snap ik niet maar aan de andere kant als dat alles is wat fout is en de reu vererft dan zou ik daar gerust een pup van durven nemen.

rashondenwijzer moet je niet geloven. Is puur onzin. Wist je wel dat 80% van de rashondenwijzer honden geen stamboom hadden? Geeft al wel een duidelijker beeld over hoe het gesteld is met niet rashonden toch?

Hier nu mijn derde en 4de niet stamboom honden (ex asielhonden) en alle 4 hebben ze vanalles gemankeerd op gebied van schildklier, hersentumor, HD, ED, spondylose en epilepsie. Ja, meerdere problemen per hond idd. Gewoon bij elke hond ellende gehad met heupen of ellebogen en daarnaast dus nog andere problemen.

Niet stamboomhonden lijken gezond omdat ze niet getest worden en dus veel minder bekend is. Echter als men zoals ik sportief en actief met de honden bezig is dan komen problemen toch gemakkelijk naar boven. Echter als je een hond zomaar 4x per dag 10 minuten uit laat zal je HD en ED echt neit zo makkelijk ontdekken.

Ik kan veel pech gehad hebben maar 4x van de 4x veel pech lijkt me wel duidelijk.

en die patella. Kan natuurlijk erfelijk zijn, maar nooit wat van gemerkt en de hond is 4 jaar? Dan is de kans op een trauma/ongeluk toch ook wel behoorlijk aanwezig lijkt me.

maar ik blijf erbij. Gezonde rashonden van verschillende rassen onderling gaan kruisen en de gezondheid bij gaan houden en als het allemaal helemaal oke zit dan weer terug gaan kruisen naar honden met het uiterlijk van het bepaalde ras en proberen weer een eenheid te krijgen. Klinkt makkelijk in 3 zinnen maar lukt niet in 30 jaar denk ik zo.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:48

Tegenwoordig wil iedereen een modehondje, betalen er veel geld voor en de meesten zijn doorgefokt.. Volgende keer naar het asiel, zitten zat leuke hondjes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:55

Rassen fokken is een door mensen bedachte activiteit.

Men hoopt bepaalde kenmerken door te fokken (raseigenschappen) tot een ''ideaal dier'.
Vroeger werd er met name gekeken naar gebruikseigenschappen (werkhonden). Tegenwoordig wordt er veel meer gelet op bepaalde uiterlijke kenmerken (kleur, formaat, etc.), wat de bandbreedte van een groep(stamboek) steeds smaller maakt.
Bij ieder nest/jong dier worden en gewenste én niet gewenste kenmerken/aanleg doorgegeven.
De meeste rassen zijn 'verfokt'. De bandbreedte (vereiste kenmerken) van een ras is zo smal dat je in ieder ras bepaalde kenmerken zult vinden die niet gewenst zijn. Tot het moment dat extremen opduiken, wordt er vaak niet ingegrepen.
Dan gaan 'goede fokkers' opletten op deze bepaalde kenmerken/uitwassen, maar naar mijn idee ben je dan al te laat. De schuld geven aan broodfokkers lijkt vooral 'de kop in het zand steken'.
Deze ontwikkeling zie je inmiddels ook bij paarden (Friezen met waterhoofden, bepaalde ziekten bij ponyrassen (o.a. Fell, NF, Quarterhorse)
Door de bandbreedte in een ras/stamboek ruim te houden, blijft de kans op uitwassen minder groot.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:01

Mareng schreef:
Tegenwoordig wil iedereen een modehondje, betalen er veel geld voor en de meesten zijn doorgefokt.. Volgende keer naar het asiel, zitten zat leuke hondjes!

Echt wel, wij hebben geweldig leuke kleine kruising hondjes en grote ook uiteraard. En of ze gezond zijn? Klinisch wel en de rest als er geen reden toe is nooit bekeken (of moet door een vorige eigenaar geweest zijn) omdat het gewoon niet te betalen is anders. Wat je wel kan doen is een hond uit asiel adopteren, en in proeftijd laten rontgenen en onderzoeken door eigen dierenarts en dan beslissen of je het aan durft of niet gezien karakter, uiterlijk en innerlijk. Had mezelf belooft dat ook te doen bij hond 4 echter binnen 3 dagen wist ik dat hij toch niet meer weg zou gaan dus heb ik het niet gedaan. UIteindelijk HD (eenzijdig) en spondylose en epilepsie maar hij is nog steeds even gaaf <3 en we dragen het en hopen dat het nog vele jaren goed te doen is.

Met levende wezens is het altijd afwachten of hij nu een enorme boomstam (oh stamboom) heeft of niet, de hond interesseerd het niet hopelijk de baas wel want zonder je te verdiepen in een stamboom kan je idd net zo goed een hondje kopen van een particulier die een pret nestje heeft omdat je ook bij stamboomhonden moet controleren wat je aan gaat kopen. Ook onder stamboomfokkers zitten fokkers die het niet (zo) nauw nemen met gezondheid ondanks dat ze weten welke risico's ze moedwillig nemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:05

Tja, stamboom is geen garantie op gezondheids certificaat.
Is alleen een papier waarop de voorouders staan.
En je hebt fokkers en fokkers....

Overigens over/onderbeet had allang gezien kunnen zijn en hoeft voor het hondje niet dramatisch te zijn.
Neem aan dat je patella luxatie bedoeld? (Een patella hoort namelijk elke hond te hebben, 2 zelfs.
Niet fijn hoor dat ze dat heeft.
In welke mate heeft ze het? Want daarvan is afhankelijk wat er mee moet/kan gedaan worden.
Vond je dierenarts het nodig om haar te laten opereren, of is dat niet nodig?

Maar gezien de waslijst aan afwijkingen die nog wel eens bij een chihuahua voor komen,
komt die van jou er nog niet eens zo rottig vanaf.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:31

en daarom moet je ook eerst de naam van de fokker geheel NA KIJKEN .. en blijkbaar ga jij iedere keer na de verkeerde.
heeft het hondje wel of geen stamboom een stamboom wilt niet zeggen dat ze gezond zijn.
dat je hondje niet goed is kan altijd..

wij hebben mechelse herders, mijn stief vader traint ze voor politie hond
we hebben 2 honden gehad die slecht waren, en hebben ze dus moeten laten in slapen..
het is een erkende en zeer goede fokker,, maar ook daar kan het zijn dat er slechte honden uit komen.
nu hebben we een teef ( normaal altijd reuen gehad) en deze heeft een slecht gebit ( ze kan dus niet bijten ) en die zal dus de rest van haar leven bij ons blijven.

ik geef je alleen als tip.. zorg dat je weet waar je je hond haalt.
zorg in ieder geval dat je de ouders van het hondje kunt zien.. zo wie zo de moeder en vragen na foto van vader.

hopelijk open je je ogen de volgende keer beter, dit alles is niet stom bedoeld,, maar er kunnen genoeg broodfokkers bij zitten.

je hoeft tenslotte maar 2 stamboom hondjes te kopen daarmee fokken en klaar.. snap je wat ik bedoel ??

in ieder geval succes ermee

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:34

Wat is er met de patella van je hond? Elke hond heeft er twee (anders heb je pas echt een probleem).

Ik vind het wel naief om een hond te kopen met stamboom en dan te denken dat hij wel gezond is. Ook uit twee perfecte ouders kan een hond met aandoening komen. Je weet met stamboom alleen wel zeker welke ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:45

Dus je hebt alleen gecontroleerd of de hond een stamboom heeft?
Je hebt niet eerder kennis gemaakt met de fokker, je hebt niet kennis gemaakt met de ouders, je hebt niet gevraagd of je de medische gegevens van de ouders mocht inzien, je hebt je niet verdiept in de bloedlijnen......
Het nut van een stamboom is nu net dat je al die dingen kunt doen. Dat je de naam van de vader in kunt typen in een database, en kunt zoeken naar verdere nakomelingen, je kunt rasfokkers en -kenners vragen naar de ouders, vragen wat voor ervaringen zij hebben qua karakter en qua gezondheid...... en dat heb je allemaal niet gedaan.
En nu klagen?

Stambomen zijn niet heilig, stambomen zijn alleen maar een bewijs van afstamming.
Wat wel handig is, is vooronderzoek, kennismaken, het fokdoel weten van de fokker waar je overweegt een hond te kopen, je inlezen, mensen leren kennen.
Als ik nu een Duitse Herder zou willen, zou ik bij Wilawander hier op Bokt aankloppen, mijn oor te luisteren leggen. Ik weet wat zij voor doel heeft, en ik weet dat zij echt gezonde honden wil fokken, die kunnen werken en een leuk karakter hebben. Zelfde geldt voor kamatz van Huize Bardusa, heb daar ook met alle liefde mensen naar doorgestuurd.
Er zijn ook fokkers waar ik nog geen dode hond van zou willen hebben, omdat ik me totaal niet kan vinden in hun ideeën....... maar daar kom je alleen maar achter door je er in te verdiepen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:03

precies _/-\o_
Yamcha schreef:
Dus je hebt alleen gecontroleerd of de hond een stamboom heeft?
Je hebt niet eerder kennis gemaakt met de fokker, je hebt niet kennis gemaakt met de ouders, je hebt niet gevraagd of je de medische gegevens van de ouders mocht inzien, je hebt je niet verdiept in de bloedlijnen......
Het nut van een stamboom is nu net dat je al die dingen kunt doen. Dat je de naam van de vader in kunt typen in een database, en kunt zoeken naar verdere nakomelingen, je kunt rasfokkers en -kenners vragen naar de ouders, vragen wat voor ervaringen zij hebben qua karakter en qua gezondheid...... en dat heb je allemaal niet gedaan.
En nu klagen?

Stambomen zijn niet heilig, stambomen zijn alleen maar een bewijs van afstamming.
Wat wel handig is, is vooronderzoek, kennismaken, het fokdoel weten van de fokker waar je overweegt een hond te kopen, je inlezen, mensen leren kennen.
Als ik nu een Duitse Herder zou willen, zou ik bij Wilawander hier op Bokt aankloppen, mijn oor te luisteren leggen. Ik weet wat zij voor doel heeft, en ik weet dat zij echt gezonde honden wil fokken, die kunnen werken en een leuk karakter hebben. Zelfde geldt voor kamatz van Huize Bardusa, heb daar ook met alle liefde mensen naar doorgestuurd.
Er zijn ook fokkers waar ik nog geen dode hond van zou willen hebben, omdat ik me totaal niet kan vinden in hun ideeën....... maar daar kom je alleen maar achter door je er in te verdiepen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:09

Mooi omschreven Yamcha!
Een stamboom is idd alleen een bewijs van afstamming. Die krijgt een fokker kort gezegt bij de pups als hij kan aantonen wie de ouders zijn, de juiste papieren invult en genoeg geld op tafel legt. Ik meen (kan het mis hebben) dat alleen HD en ED op de stamboom wordt vermeld. Alle andere afwijkingen worden in het stamboek niet bijgehouden. Dit zal je zelf moeten onderzoeken en dat is juist zo mooi aan een stamboom dat dat kan want je weet wie de voorouders zijn.

Je zegt nu te hebben gehoord dat de reu wel vaker een onderbeet vererft. Die info had je dus ook van te voren kunnen vinden. En dan nog, als jij niet wil showen of fokken dat is een hondje met onderbeet toch goed op zijn plek bij jou. Hij kan daar gewoon oud mee worden hoor.

Waren beide ouders getest op patelle luxatie? Dat is bij dit ras ook zeker verstandig (weet niet of het verplicht is vanuit de vereniging) maar ook als een fokker dit niet doet kan hij stambomen krijgen. Aan jou dus de taak om te vragen naar uitslagen van deze tests.
Maar dan nog heb je geen zekerheid hoor, het blijven tenslotte levende wezens. Van mijn ene teefje zijn beide ouders PL vrij en nog geen geval bekent van nakomenlingen met PL. Toch heeft mijn teefje het wel. Graad 1 weleens waar dus je ziet in het dagelijks leven niks aan haar en ze heeft er geen last van. Maar tijdens de test kwam dit wel naar voren. Zou ik niet getest hebben zou ik zomaar zijn gaan fokken met een hond die PL heeft zonder dat ik het weet. Moge duidelijk zijn dat ik hierdoor besloten heb helaas niet met haar te gaan fokken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:15

ironic__ schreef:
ja maar als je een fokker niet kunt vertrouwen wie dan wel ?
het stamboek had ook geen opmerkingen over die mensen
dan lijkt het in orde daar ga ik dan vanuit

Niemand kan van te voren zien of een hond een topper wordt of niet. Je hebt toch zelf een hond gekocht met onderbijt? Waarschijnlijk had die dat al met 8 weken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:25

Kunnen ze ook later krijgen en daar kunnen ook factoren oorzaak zijn waar de fokker niks aan doen kan. Bijvoorbeeld kan er een groeistagnatie komen door wormbesmetting of bij bepaalde medicatie, ziek zijn enz.
Maar als het van de vader bekend is dan ga maar van erfelijkheid uit.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:42

Sjolvir schreef:
En je hebt fokkers en fokkers....

Fokkers en fukkers.... :o

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:21

Een stamboom geeft geen enkele garantie op een gezonde hond.
Volgens het BRS van de RvB kan iedere boerenl*l die fokt met twee stamboomhonden een stamboom aanvragen, zonder dat daar ook maar een enkel erfelijkheidsonderzoek aan vooraf gegaan is.

Een stamboom is niet meer dan alleen een afstammingsbewijs, waarbij alleen de HD/ED uitslagen bijstaan als de honden officieel geröntgend zijn.
Dus als pupkoper ben je zelf ook verplicht om onderzoek en navraag te doen, je kan niet verwachten dat een fokker die fokt met stamboom goed bezig is. Zeker als er bepaalde erfelijke afwijkingen veelvuldig voorkomen in een ras, dan moet je als potentiële pupkoper daarnaar vragen. Er valt al zoveel informatie in te winnen alvorens je bij een fokker gaat kijken.

Ook al kom je wel bij een goede fokker terecht, die wel zijn best doet om een zo gezond mogelijke hond te fokken, dan nog kan er weleens een hond tussen zitten die toch een bepaalde erfelijke afwijking kan hebben. 100% garantie kan geen een fokker je geven!!!