Hond en kat op een vegetarisch dieet - wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Hond en kat op een vegetarisch dieet - wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:01

Ze hebben ook nog vitamines en mineralen nodig. Hun spijsverteringskanaal is te eenvoudig om plantaardige cellen te kunnen 'openen' en zo alles eruit te halen ;)

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 22:43

phormicola schreef:
Ik vind het ronduit dierenmishandeling.

Dit zijn de ingrediënten van het vega kattenvoer: Corn gluten, corn oil, rice protein, peas, pea fiber, brewer's yeast, linseed, potato protein extract, vitamins and minerals, taurine (0.15%), L-Carnitine, Vitamin E, linoleic acid (6.40%)

Dat ga je je kat toch niet geven? :=

Gehe, wel makkelijk zelf te maken. Blikje maïs, blikje erwten, beetje olie en een scheutje Red Bull voor de benodigde taurine :D

Wel een goed punt wat er aangehaald wordt, dat cheap kattenvoer waarschijnlijk vegetarischer is dan veel mensen beseffen. Kan zo snel geen ingrediëntenlijst vinden van Tom Poes oid, maar ben benieuwd naar de overeenkomsten met bovenstaand lijstje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:48

Samenstelling Whiskas:
graan (min. 4%), vlees en dierlijke nevenproducten (min. 4% kip in de lichtbruine stukjes, min. 4% vlees in de vleesrijke vulling van de knackits), plantaardige eiwitextracten, olie en vet (min. 0,1% zonnebloemolie), plantaardige nevenproducten, mineraalstoffen, groente (o.a. 4% wortel in de oranje stukjes, o.a. 4% erwten in de groene stukjes).

4% vlees, wauw....

maw er zullen heel veel katten ( en honden ) zijn die echt tegen vegetarisch aanzitten met hun voer...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:18

Idd en als je bedenkt dat mn vlees (rund en kip) en tarwe de boosdoeners zijn vwb (voedsel)allergie, is mais als hoofd ingrediënt mss zo verkeerd nog niet.

Several studies have shown conclusively that over 70 percent of all dog food allergies are caused by dairy, beef, or wheat products. 25 percent are caused by chicken, eggs, lamb, or soy products. That leaves about five percent. All dogs, just as humans may be allergic to something, but corn can not be found in 95 percent of all the causes.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:44

*kijkt op zak katteneten*

Er zit 35% eiwit in (de term 'vlees' staat er niet op, wel gevogelte en nog extra dierlijke eiwitten toegevoegd), 10% vet etc.

Heb eens ergens gelezen dat de ingredienten vermeld staan in volgorde van hoeveelheid (dus wat er het meeste in zit staat eerst etc).
Volgens die redenering: eerste vermeld is gevogelte, mais staat echter wel op een 2de plaats, dan nog wat mineralen, vezels en bizarre toestanden, eindigend met visolie.
Dit is brok bestemd voor gesteriliseerde katten, volgens de zak meer vezels voor een sneller verzadigd gevoel.

*neemt oude zak brokjes erbij*

36% eiwit.
Ook beginnend met gevogelte, dan rijst, dierlijke vetten, mais, dierlijke eiwitten, vezels, L-lysine, bietenpulp (?), visolie, sojaolie, eipoeder en de lijst wordt te lang.
Dat was een zak voor jonge kittens in de groeifase.

*kijkt nu naar kat*
Oogt gezond, mooi slank, glanzende pels, hyperactief.

Natvoer geef ik niet. Naar mijn ervaring worden ze daar veel te dik van. Buiten de brokjes krijgt ze wel eens een stukje vlees of vis als ik het ook eet. Ze heeft ook de mogelijkheid om zelf een extra stukje vlees te vangen, alleen moet ze nog een beetje aan haar jachttalent werken :P .

Mss niet zo slecht om idd eens goed de samenstelling van het eten te bekijken. Ik neig nu naar meer vlees geven (vers vlees dan, natvoer wil ik echt niet).

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:57

steeds meer honden hebben ook last van de regulieren brokken, juist omdat hier weinig vlees in zit en veel te veel granen.
Zelf voeren we voornamelijk vers vlees, diverse diersoorten afgewisseld, en soms brok, maar dat is meer mijn gemakszucht dat alleen maar goed voor de honden, de brok die wij voeren zitten geen kunstmatige antioxidanten in en zit meer vlees in verwerkt dat de gemiddelde hondenbrok.
Nadat ik me verdiept heb in hondenvoer, zou ik juist NOOIT overgaan op vegetarisch voer voor de honden.
Uit onderzoek bij wilde honden en wolven is ook aangetoond dat deze nooit groen voer eten, alleen vlees.
Voor de mensen die bang zijn dat het vlees niet onvolledig is, daar kan een hond zich prima in aanpassen, in de natuur eten ze ook niet elke gevangen dier, in de juiste verhoudingen op.
Ik zie dat mijn honden zich echt goed voelen bij het eten van voornamelijk vlees.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:19

kimmie261 schreef:
Samenstelling Whiskas:
graan (min. 4%), vlees en dierlijke nevenproducten (min. 4% kip in de lichtbruine stukjes, min. 4% vlees in de vleesrijke vulling van de knackits), plantaardige eiwitextracten, olie en vet (min. 0,1% zonnebloemolie), plantaardige nevenproducten, mineraalstoffen, groente (o.a. 4% wortel in de oranje stukjes, o.a. 4% erwten in de groene stukjes).

4% vlees, wauw....

maw er zullen heel veel katten ( en honden ) zijn die echt tegen vegetarisch aanzitten met hun voer...

Die 4 procent slaat niet op het aandeel vlees in totaal, maar op het aandeel kip in 'vlees en dierlijke nevenproducten'. De andere 96 procent is dus vlees(afval) van een andere soort.

Wel is het zo dat de ingrediëntenlijst op volgorde staat. Dus het grootste aandeel is granen, dan vlees, dan plantaartig eiwitextrect enz.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:26

Overigens is het imo niet alleen Whiskas die twijfelachtig is in mijn ogen.

Ik heb even het lijstje van een willekeurige zak RC erbij genomen (die toch vaak als een van de beste voedingen word aangeduid en ook volop via DA's word verdeeld) :
maïs, pluimveemeel, rijst, plantenproteïne-isolaat*, tarwe, dierlijk vet, dierlijke eiwitten (gehydroliseerd), lignocellulose, mineralen, bietenpulp, sojaolie, fructo-oliosaccharide, gist, visolie, L-lysine, DL-methionine, taurine, polyfenolen (uit groene thee en druiven)

Die hebben ook graan als hoofdaandeel in hun voer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:35

Ik ben ook nog steeds op zoek naar de ideale droge brokmix, ik moet dan ook nog 'ns rekening houden met de verhouding vet/proteïne en dan vlees als hoofdbestandsdeel... er zijn zoveel soorten voer, en dan is het zo lastig te vinden. Ook katten/honden snoepjes ed. beginnen bijna allemaal met granen of mais.
Overigens ligt het wel aan de soort RC ik heb hier een zak staan waar vlees wel als eerste staat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:38

vergeet dan niet dat RC ook nog eens een kankerverwekkende BHT gebruikt om de brokjes maandenlang goed te houden.

snap werkelijk niet dat mensen deze brok als een A merk zien,mag van mij in de categorie whiskas/pedigree pal,en bonzo gaan vallen.

en in whiskas /pedigree pal/bonzo,frolic zit helaas maar 4% vlees ,anders zou je bijna gaan geloven dat ze in whiskas 100% vlees in hebben gestopt...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:50

Even gegoogeld op BHT, maar kennelijk verschillen de meningen er nogal over? Maar toch. kimmie261, welke merken zie jij wel als A-merk?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:58

aslo schreef:
NiG schreef:
Met name katten kunnen niet zonder vlees, ze kunnen een aantal aminozuren (eiwitbestanddelen) niet zelf maken en moeten daarom vlees eten. Als je katten vegetarisch voert krijgen ze op den duur ernstige hartafwijkingen en loslating van het netvlies in het oog.
Daarnaast zijn de maagdarmkanalen van katten en honden niet gemaakt om groenten te verteren.

Klopt niet helemaal, katten hebben taurine nodig en dat zit in vlees. Krijgen ze het op een andere manier binnen is het ook goed.

Taurine kan alleen maar uit vlees gehaald worden. We zijn niet in staat om synthetische taurine te maken. Een kat zal dus nooit 100% vegetarisch kunnen eten.

Daarnaast vind ik het echt ronduit belachelijk om je carnivore huisdier vegetarisch eten op te dringen. Neem dan een konijn of een geit. Net zo leuk en een stuk natuurlijker. Maw mijn honden en katten zullen nooit vegetarisch hoeven eten. Tss, het idee...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:59

Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 10-06-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:04

Dankjewel! Handige lijst. Helaas allemaal zo hoog in eiwit dus dat gaat hem niet worden, maar ik geef de hoop nog niet op :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:06

zoek jij goed voer voor je egeltje?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:09

Ja, geef momenteel dus RC, dat is zit qua vet/proteïne dus goed (en 1e bestandsdeel vlees). Maar was op zoek naar ander voer om evt. te mixen/over te stappen als ik iets kan vinden dat beter is (dit is verder oké, alleen dat BHT wat jij noemde is misschien iets om rekening mee te houden).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:14

Honden en katten zijn vleeseters, als men niet wil dat hun huisdieren vlees eten moet men maar knaagdieren gaan houden.

Het is niet eerlijk tegenover het diersoort, men kiest er toch zelf voor om een dier dat een vleeseter is als huisdier te nemen.

Dat is bijna zoals een paard te dwingen een vleeseter te laten zijn, dat klopt toch ook niet?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:17

en toch...zijn er vele honden die zo goed als vegetarisch leven omdat er maar zó weinig vlees in brokken zit,ook al heten die brokken hondenbrokken...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:20

kimmie261 schreef:
en toch...zijn er vele honden die zo goed als vegetarisch leven omdat er maar zó weinig vlees in brokken zit,ook al heten die brokken hondenbrokken...

De meeste hondenbrokken zijn dan ook niet goed voor honden, althans, zo denk ik er over. Ik gaf mijn hond een uitgebreid vers vlees menu.

Overigens werd 1 van mijn katten helemaal wild van verse sperziebonen _O- Hij at ze niet op, maar als ik sperziebonen aan het doppen was, dan kwam ie er altijd eentje halen, met zo'n 'Ah, lekker!' bekkie erbij :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:22

Ja leuk is dat he, honden kan helemaal gek zijn op fruit en of groente en of katten ook, maar meer als lekkere tussendoor.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:34

Kat hier in de straat is ook helemaal gek van sperziebonen, maar die eet ze dus wel. Maar beest heeft ook 0 jachtinstinct voor dieren, volgens mij gaat die eerder achter een wortel aan dan achter een vogel :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:46

Fiffill schreef:
Kat hier in de straat is ook helemaal gek van sperziebonen, maar die eet ze dus wel. Maar beest heeft ook 0 jachtinstinct voor dieren, volgens mij gaat die eerder achter een wortel aan dan achter een vogel :')

Zo was die van mij dus ook. Hij heette Ollie(bollie) en de naam zegt alles _O- 0,0 jachtinstinct en verzot op sperziebonen en duimsabbelen :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:49

Dit is ook echt een grote dikke (vooral haar) grijze pers, zit 'ie dan suf op de stoep je aan te staren :') hilarisch beest.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:59

De honden van mama eten voornamelijk vegetarisch, een van de twee heeft namelijk een allergische reactie op het meeste vlees/hondenbrokken. Ze krijgen nu soms hondevoer en anders kookt mama voor ze, ze doet er dan ook vis bij, soms uit blik, soms uit de koeling. Kip kan de 'vegetarische' hond geloof ik wel tegen.
Dit is dus niet wegens vegetarische overwegingen ;)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:23

Dan is die niet hond geen vegetarie als ie soms vlees eet ;)