Huisdier voor kind op kamer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Re: Huisdier voor kind op kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:38

Gewoon op keukenrol
Keukenrol eruit halen en alles weggooien
Zijn je eitjes ook direct weg :)

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:43

Ik persoonlijk zou het leuk vinden om ratten te hebben (en zoon lief ook) . Wellicht heb ik gewoon draakjes gehad die zo actief waren als ik jullie verhalen zo lees.
We zijn begin van het jaar verhuisd naar een nieuwbouw woning. Zijn nu bezig om de tuin aan te leggen en na de zomer gaan we een grote slaapkamer voor zoonlief maken. Vriendlief is timmerman en lijkt me geweldig als hij een mooie grote etagere wilt maken voor de ratten *droomtweg*
Ik denk dat ik mij hier toch wat meer in ga verdiepen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:45

Femke schreef:
Houd er ook rekening mee dat het niet heel erg gezond is om een dier in zo'n relatief kleine ruimte waar een kind slaapt te houden.
Knagers zorgen voor heel erg veel stof in de lucht.

En vrijwel alle dieren produceren natuurlijk geurige mest waar ook ongezonde gassen vanaf komen.
Dat merk je wat minder in grotere ruimtes (zoals buiten of een grote woonkamer). Maar om daar een kind in te laten slapen is niet heel erg goed voor de gezondheid ;)

Bovendien staan heel veel huisdieren graag in de buurt van mensen.
Een konijn bijv. in een slaapkamer zal zich waarschijnlijk alleen gaan voelen. Tenzij je zoontje de héle middag bij het konijn is. Maar dan nog is 't konijn de rest van de dag helemaal alleen boven in dat kamertje.
En dat geldt voor veel huisdieren...

Om het om gezondheidsredenen niet te doen is onzin. Zolang je voldoende vaak lucht en stof zuigt is er niks aan de hand. En als je kind ineens last krijgt van astmatische aanvallen was dat toch al iets sluipends, ofwel, dat was dan vroeg of laat toch wel gebeurd.

Ik ben het niet met je eens dat dieren gezelschap van mensen nodig hebben.. Ze hebben gezelschap van soortgenoten nodig (uitzonderingen daar gelaten). Als iemand denkt als mens het gezelschap van een soortgenoot te kunnen vervangen zal die zich beter wat meer in gaan lezen in dierengedrag :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:47

Ik heb tot 4 cavia's op mijn kamer gehad en als ik last van hen heb 's nachts is dat of omdat ze niks te knagen hebben (waardoor ze hun plastic huisje pakken) of omdat hun hooi op is (opnieuw het plastic huisje) of omdat het waterflesje leeg is. Dat knagen is nooit een probleem geweest tot een paar maanden terug, en het is opgelost door een stuk hout in het hok te leggen. Mijn 2 huidige cavia's hebben wel een heel groot hok, maar ook als ze klein zitten zijn ze stil (nu op 3m2, maar bij mijn ouders in een 80x40cm kooi). Het belangrijkste is op een vast moment voeren, mijn ervaring is dat direct na het uit bed komen geen strak plan is.
Konijnen zijn behoorlijk luidruchtig, ik heb er tijdelijk 2 opgevangen en ik werd echt knettergek van ze. Graven, knagen aan de tralies, ruzie maken met de cavia's proberen te ontsnappen, als een idioot heen en weer rennen, behang van de muur trekken... En voornamelijk 's nachts. Die twee zijn ondertussen herplaatst (zoals afgesproken overigens, ik bood alleen noodopvang aan en was daar duidelijk over).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:49

Ik vind cavia's heel leuk voor de wat oudere kleine kinderen (vanaf een jaar of 8).
Het enige wat zij kunnen doen is natuurlijk hun gefluit laten horen 's morgens als ze honger hebben. Zijn geen nachtdieren, dus overdag actief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:50

Ik denk dat je m'n berichtje niet helemaal goed hebt begrepen Magrathea ;)

Ik zeg niet dat je een konijn zonder soortgenoten moet houden, en dat je dat kunt vervangen met mensen. Absoluut niet.

Konijnen horen in mijn ogen met een groep samen in een grote tuin waar ze kunnen rennen en graven.
Maar in de praktijk gebeurd dat niet.

Er werd nu een situatie geschetst door TS om een dier te houden in een slaapkamer.

En in DIE situatie zeg ik:
Reken er maar op dat een konijn in z'n eentje in een leeg kamertje volledig wegkwijnt... ;)
Ik zeg niet dat dat mensen het gezelschap van dieren kunnen vervangen. Maar als er geen soortgenoten zijn, geen prikkels (geuren, geluiden, etc.) en óók nog geen mensen... Dan krijg je een zeer eenzaam, ongelukkig konijn.
Voor die hooguit 2 á 3 uur per dag dat iemand ook daadwerkelijk op zo'n kamertje bij het konijn zit, is dat te weinig en dus niet geschikt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:52

Maar dat je dieren met z'n tweeën moet houden lijkt me logisch. En TS vindt dat zelf ook. Dat is de discussie niet :)
Maar aan de andere kant zijn konijnen idd niet zo geschikt voor de slaapkamer gok ik zo, iets met buiten lopen.

Goed, TS kijkt al naar ratten, dus dat komt goed :D

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:01

GoGoNut schreef:
Ik persoonlijk zou het leuk vinden om ratten te hebben (en zoon lief ook) . Wellicht heb ik gewoon draakjes gehad die zo actief waren als ik jullie verhalen zo lees.
We zijn begin van het jaar verhuisd naar een nieuwbouw woning. Zijn nu bezig om de tuin aan te leggen en na de zomer gaan we een grote slaapkamer voor zoonlief maken. Vriendlief is timmerman en lijkt me geweldig als hij een mooie grote etagere wilt maken voor de ratten *droomtweg*

ratten zijn ook heel leuk, ben nu bezig met een grote kooi voor ze te maken.
merk wel dat ze pvc pijpen geweldig vinden om door heen te kruipen :D

en vergeet niet dat je ze met minimaal 2 moet houden het zijn namelijk echt groeps dieren en kunnen niet tegen alleen zijn

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:12

En anders chinchilla's of degou's?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:14

GoGoNut schreef:

Ik zeg doen. Dan kun je nog overwegen om om mannen te nemen ipv vrouwen... Mannen zijn luier, rustiger worden vaak wat groter slapen wat meer en zijn wat knuffel baarder. En als je graag beide geslachten wil kun je contact op nemen met een opvang en daar een castraat vandaan halen. Mocht je echt vragen hebben mag je me altijjd pben, ruim tien jaar ratten gehad en jaren n dependance geweest van n ratten opvang. Beantwoord dus graag al je vragen.

En over die drinkfles. Geloof dat ze van verplast zijn. Tuutje kun je helemaal uit elkaar halen en schoonhouden top ding maakt geen geluid als ze drinken ik zweer er bij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:34

Chinchilla's zijn helemaal achterlijk snel en lawaaierig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:49

Heb je al gedacht aan 2 parkietjes of zebravinkjes?
Overdachts actief en s' avonds doe je een doek over de kooi heen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:55

Ik heb 5 hamsters op mijn kamer en heb daar helemaal geen last van. Ze hebben elke een ruime kooi met een stil rad (van karlie wonderland). Die piepen of rammelen niet, je hoort enkel de pootjes trippelen als ze erin lopen <3
Soms tralieknaagt er een (vooral de dames als ze willig zijn), maar dan zet ik ze gewoon in de ren. Wel opletten dat je geen tralieren koopt maar zelf een houten bouwt. Uit een tralieren ontsnappen hamsters namelijk erg snel.

Ik heb ook 2 daagjes een konijn op mijn kamer gehad omdat hij net gecastreerd was en niet buiten mocht en werd gek van zijn lawaai.
God die kon knagen en rondstampen..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:20

Alja schreef:
een cavia?
en een konijn maakt toch geen lawaai s nachts?

Reken maar van wel, het zijn schemer dieren, dus als het donker wordt komen ze tot leven
En konijnen en cavia's moeten minimaal met 2 en konijnen hebben veel ruimte nodig

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:24

Muizen?
De tamme muizen die je in de winkels kunt krijgen zijn eigenlijk altijd overdag wakker en leren zo'n ritme ook heel makkelijk.
In vergelijking met hamsters en konijnen zijn muizen veel actiever, nieuwsgieriger, aanhankelijker, tammer en ik ben nooit gebeten wat ik van de hamsters niet kon zeggen.
Door hun geklauter en nieuwsgierigheid zijn ze superleuk voor kinderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:25

Ineke2 schreef:

Omy parkieten maken wel zo gruwelijk veel herrie, daar wil je echt niet in zitten hoor!
Zijn bovendien moeilijk tam te maken als je er 2 hebt en ze mogen best eens bijten.
En ze maken ook nog eens veel troep.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:30

Ineke2 schreef:

Haha, doe parkieten dan maar niet.. Wij hebben er 2.. gooien er in de lente/zomer een kleed overheen anders beginnen ze om half 4 al met fluiten.
Nu hebben wij de gordijnen helemaal dicht en een kleed eroverheen beginnen nog vroeg hoor. Die van mij weten ook precies als we wakker zijn, dan beginnen ze gelijk met fluiten.. }>

Ik denk dat verder alle dieren wel geluid maken. Ik zou (zoals je zelf ook aangeeft) voor ratten gaan, zijn toch relatief rustig en de meeste vinden menselijk contact ook fijn.
Kan je zoon er toch een beetje mee 'knuffelen'. Een baardagaam of andere reptielen kun je verder niet echt knuffelen en kunnen ook niet te lang buiten de gooi want dan koelen ze teveel af.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:31

Een kat , mandje in zijn kamer neerzetten , leuk huisdier en lekker lui
& kattenbak ergens anders neerzetten = geen stank :)
En natuurlijk lekker knuffelbaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:39

anneliesdj schreef:
Ineke2 schreef:

Omy parkieten maken wel zo gruwelijk veel herrie, daar wil je echt niet in zitten hoor!
Zijn bovendien moeilijk tam te maken als je er 2 hebt en ze mogen best eens bijten.

:?

Parkieten gaan 'snachts gewoon slapen hoor. Zodra het donker is zijn parkieten en zebravinken gewoon doodstil. En dat ze met zijn tweeën moeilijk tam te krijgen zijn is al net zulke grote onzin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:51

Ja 's nachts slapen ze maar ik vraag me af of TS zin heeft overdag in het gekrijs te zitten.
Denk dat een kanarie dan een stuk leuker is.

En ja, tam maken is lastig als je er 2 hebt, kun jij wel onzin vinden maar is gewoon een feit.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:01

Vogel/kanarie/parkiet zie ik niet echt zitten ivm de 3 katten.
Denk toch dat het een hamster of 2-3 ratten gaat worden.
Als we een kooi zonder trailes nemen scheelt dat misschien ook een hoop geknaag, en met
glas/plexi is het ook leuk om de holletjes te zien.

Heb deze net gezien, echt heel mooi, lijkt me ook een mooie afmeting voor een hamster.
http://www.elroni.nl/cat/knaagdieren/hamstervilla6 Vraag me alleen af of de eventuele plas er niet in blijft zitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:02

Jeetjemina, dan kun je beter een oud aquarium halen voor een tientje en zelf wat knutselen :o

Maar waarom geen muizen ipv hamster? Je wilde toch geen hamster weer?

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:09

Jhajha we maken zeker zelf iets -> vriendlief is timmerman!
Wat heb me weer wat ingelezen en toch voldoet de hamster wel aan ons lijstje.
Heb zelf 2 muizen gehad en waren echt ondanks ze tam waren vrij snel enzo dan denk ik dat
ratten beter passen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:11

anneliesdj schreef:
Ineke2 schreef:

Dat is dus inderdaad best wel onzin. Mijn pietjes zitten nu met z'n 4tjes en op 1 na, zijn ze best allemaal redelijk tot zeer tam :) En geen bijters.
Herrie? Overdag ja. 's Nachts niet. Want dan is het donker en slapen ze gewoon.
Wij doen gewoon de gordijnen 's nachts goed dicht zodat ze inderdaad niet om 4 uur al beginnen te roepen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:12

Ja ze zijn wel snel idd maar ik vond dat juist wel leuk, lekker actief.
Ik had ze in no-time tam en ondanks dat ze heel de kamer door huppelen en altijd op onderzoek zijn komen ze ook zo weer bij je terug, ze hebben ook totaal geen angst voor grote dingen, harde geluiden ed.

Ik denk wel dat het makkelijker is om iets van glas of plastic te hebben, hout wordt aan geknaagd en urine trekt daarin, lijkt me niet handig.