Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.
.
...
) en een keer voor een ontstoken oogje
.
Naomi_Azzet schreef:Als het goed is, is hooi het hoofdbestanddeel van de voeding voor een konijn. Als ze het niet goed eten zou ik toch eens kijken of je het niet in een ruif, hooibal, of gewoon in een wc-rol kan stoppen. Konijnen eten niet graag hooi waar ze overheen gelopen hebben. Mijn konijnen worden ook altijd wild enthousiast van kruidenhooi, dus dat kun je dan ook eens proberen.
Wortelen en fruit zijn voor konijnen meer als snoepjes, ze vinden het heel lekker en mogen ook alle soorten fruit, maar er zit veel suiker in. Beter met mate geven dus. Witlof en andijvie zijn makkelijke en goede groenten voor een konijn, goed aan te komen (markt bijvoorbeeld) en ze kunnen er veel van eten (wel laten wennen). Munt vinden mijn konijnen ook erg lekker en dat groeit als onkruid dus als je het zelf kan neerzetten in de tuin is dat heel makkelijk.
Qua brokken: Science Selective is goed voer wat alle konijnen lusten, het wordt ook door de meeste dierenartsen gegeven aan zieke konijnen. Het is vrij prijzig maar je hoeft er maar een klein beetje van te voeren.
Een goed alternatief is Hope Farms, ook kwalitatief heel goed en een stuk goedkoper. Je kunt de twee voeders ook mengen.
Een gezond konijn heeft in principe niet veel brokken nodig, ze moeten het als je het geeft gewoon in één keer opeten. Als ze het niet in ene opeten en dus wat laten staan is het meestal te veel. Let wel, zieke of zwakke konijnen mogen iets meer krijgen om aan te sterken.
Wat ik in jouw geval zou doen: Lekker veel hooi en groente geven, en je zwakke konijntje Science Selective geven en de grote Hope Farms of die twee gemixt. Als die kleine weer in goede conditie is kun je bij hem ook overstappen. Altijd voer mengen als je overstapt van het ene naar het andere voer.
Succes!
WinSel schreef:Geef jij de cavias geen voer met extra vit c ?