Goed konijnen voer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Goed konijnen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:50

Ik voer brokjes van Havens,doen ze het prima op.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 07:23

Ik wist niet dat konijnen blaasstenen konden krijgen van teveel voer?! Maar snel overgaan op nieuw én minder voer per dag.

Ik kan het voer inderdaad bij de welkoop/boerenbond halen, maar we halen het voer voor de cavia's bij een 'voerhandel', daar hebben ze (veel) meer keuze.

Ik zal de link van Bunnybunch eens doorlezen :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:59

Blaasstenen komen door een te hoge calcium inname. Vooral de goedkope merken hebben nogal eens een erg hoog calciumgehalte en combineer dat met een te grote portie die er nogal eens gegeven wordt, dan loopt het hard op wat ze binnen krijgen.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:22

Als het goed is, is hooi het hoofdbestanddeel van de voeding voor een konijn. Als ze het niet goed eten zou ik toch eens kijken of je het niet in een ruif, hooibal, of gewoon in een wc-rol kan stoppen. Konijnen eten niet graag hooi waar ze overheen gelopen hebben. Mijn konijnen worden ook altijd wild enthousiast van kruidenhooi, dus dat kun je dan ook eens proberen.

Wortelen en fruit zijn voor konijnen meer als snoepjes, ze vinden het heel lekker en mogen ook alle soorten fruit, maar er zit veel suiker in. Beter met mate geven dus. Witlof en andijvie zijn makkelijke en goede groenten voor een konijn, goed aan te komen (markt bijvoorbeeld) en ze kunnen er veel van eten (wel laten wennen). Munt vinden mijn konijnen ook erg lekker en dat groeit als onkruid dus als je het zelf kan neerzetten in de tuin is dat heel makkelijk.

Qua brokken: Science Selective is goed voer wat alle konijnen lusten, het wordt ook door de meeste dierenartsen gegeven aan zieke konijnen. Het is vrij prijzig maar je hoeft er maar een klein beetje van te voeren.
Een goed alternatief is Hope Farms, ook kwalitatief heel goed en een stuk goedkoper. Je kunt de twee voeders ook mengen.
Een gezond konijn heeft in principe niet veel brokken nodig, ze moeten het als je het geeft gewoon in één keer opeten. Als ze het niet in ene opeten en dus wat laten staan is het meestal te veel. Let wel, zieke of zwakke konijnen mogen iets meer krijgen om aan te sterken.

Wat ik in jouw geval zou doen: Lekker veel hooi en groente geven, en je zwakke konijntje Science Selective geven en de grote Hope Farms of die twee gemixt. Als die kleine weer in goede conditie is kun je bij hem ook overstappen. Altijd voer mengen als je overstapt van het ene naar het andere voer.

Succes!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:29

Ons konijntje is nu 11 (zijn broertje is vorig jaar met bijna 10 jr gestorven) en naar mijn idee krijgt hij helemaal niet veel byzonders :o .
Hij heeft altijd hooi (neem ik gewoon een plak mee van stal) en water tot z'n beschikking, er hangt altijd een knabbelstang in de kooi en 1 x per dag krijgt hij een bakje brokjes van Multi Fit met daarin een paar van die "drops", is 'ie gek van.
Verder koop ik gewoon op gevoel; soms koop ik van die gras rolli's, dan weer iets met wortelsmaak of van dat gedroogde fruit (bananen-/appelchips) of weide-kruiden.
Extra havervlokken (gewoon een pakje uit de supermarkt van 39 ct) door z'n voer vindt 'ie ook lekker :) .
Verder krijgt hij vaak een droge, harde broodkorst, appel, wortel, sla (rucola is favoriet), peer enz. en nu het weer zomer is pluk ik iedere dag (als ik met de hond uit ga) een flinke hand vol paardenbloemenbladeren.
Die spoel ik voor de zekerheid wel even af voordat 'ie dat krijgt.
Verder staat 'ie in de zomer overdag in een grote buitenkooi op het gras, maar daarvan eet 'ie dus niks :? ...
Hij is in al die jaren dat we hem hebben, 2 x bij de DA geweest; een keer voor de castratie (zowel hij als broertje, zodat ze samen in een hok konden blijven ;) ) en een keer voor een ontstoken oogje :+ .

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:19

Bedankt voor de tips :). Ik denk dat ik ga kijken voor Hope Farms, ik lees hierover veel positieve reacties (ook op andere site). In ieder geval geen Kenner.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:40

We zijn naar de winkel geweest en uiteindelijk gekozen voor Science Selective :j

We hebben het nu gemengd en zijn gelijk op de 'aanbevolen' hoeveelheid over gegaan (rond de 20 gram per dag). De Thuringer begon te eten, maar het dwergje heb ik nog niet zien eten.
Maar 20 gram is best nog wel weinig, als je vergelijkt wat ze eerst kregen!

Ik ga trouwens de Thuringer nog even wegen ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:23

Heel goed ! Juiste keuze.
Science selective is 15 gram per volwassen kilo konijn

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:25

Naomi_Azzet schreef:
Als het goed is, is hooi het hoofdbestanddeel van de voeding voor een konijn. Als ze het niet goed eten zou ik toch eens kijken of je het niet in een ruif, hooibal, of gewoon in een wc-rol kan stoppen. Konijnen eten niet graag hooi waar ze overheen gelopen hebben. Mijn konijnen worden ook altijd wild enthousiast van kruidenhooi, dus dat kun je dan ook eens proberen.

Wortelen en fruit zijn voor konijnen meer als snoepjes, ze vinden het heel lekker en mogen ook alle soorten fruit, maar er zit veel suiker in. Beter met mate geven dus. Witlof en andijvie zijn makkelijke en goede groenten voor een konijn, goed aan te komen (markt bijvoorbeeld) en ze kunnen er veel van eten (wel laten wennen). Munt vinden mijn konijnen ook erg lekker en dat groeit als onkruid dus als je het zelf kan neerzetten in de tuin is dat heel makkelijk.

Qua brokken: Science Selective is goed voer wat alle konijnen lusten, het wordt ook door de meeste dierenartsen gegeven aan zieke konijnen. Het is vrij prijzig maar je hoeft er maar een klein beetje van te voeren.
Een goed alternatief is Hope Farms, ook kwalitatief heel goed en een stuk goedkoper. Je kunt de twee voeders ook mengen.
Een gezond konijn heeft in principe niet veel brokken nodig, ze moeten het als je het geeft gewoon in één keer opeten. Als ze het niet in ene opeten en dus wat laten staan is het meestal te veel. Let wel, zieke of zwakke konijnen mogen iets meer krijgen om aan te sterken.

Wat ik in jouw geval zou doen: Lekker veel hooi en groente geven, en je zwakke konijntje Science Selective geven en de grote Hope Farms of die twee gemixt. Als die kleine weer in goede conditie is kun je bij hem ook overstappen. Altijd voer mengen als je overstapt van het ene naar het andere voer.

Succes!

Amen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:34

mijn konijnen eten amper hooi.. ze eten er echt maar heeeeeeeeeeeeel weinig van..
ik geef ze gewoon gras.. en dat is dan ook binnen een uur helemaal op..
ik geef ze gewoon standaard brokken van havens ( groene zak 25 kg)
daar doen ze het goed op, ook hebben ze nog een zout blok , krijgen ze genoeg groen voer en vaker van die stikkies,., daar zijn ze echt dol op.

mijn cavia's daar in tegen,.. die krijgen veel groen voer, ook de brokjes wat de konijnen krijgen en hooi,, van gras krijgen ze dunne poep.
( en dat moet ik niet hebben )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:37

Haal die zout blok er aub direct uit, is erg ongezond !!!!

Geef jij de cavias geen voer met extra vit c ?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:28

WinSel schreef:
Geef jij de cavias geen voer met extra vit c ?

Dit is toch wel één van de belangrijkste dingen bij cavia's. Ik kan er over meepraten, ik heb ze namelijk. Vitamine C is van essentieel belang. In veel voermerken zit niet genoeg, dan heb ik het bijvoorbeeld over Kenner, Kanjer ..
Lees maar op internet wat de gevolgen kunnen zijn, die zijn niet mis..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 08:30

Nog even een update:

De Thuringer begon gelijk te eten en het dwergkonijntje later ook. De Thuringer had zijn bakje ook leeg 's avonds. Dat is denk ik ook de bedoeling? Ik was even bang dat het dwergkonijntje het niet lustte, maar gelukkig is dat goed gekomen :)
Ik mix het nu half om half.

Gaat goed dus :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:19

Vroegâh (toen we nog caviaatjes hadden :+ ), kregen ze bij mij altijd een takje verse peterselie voor extra vit. C. Vonden ze veel lekkerder dan de pellets die je daarvoor speciaal kan kopen.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:18

Volgens mij ben je heel goed bezig :)

Mijn konijnen eten hun bakje altijd meteen helemaal leeg (in 10 minuten ofzo) maar die krijgen wel twee keer per dag eten, dus dat kan ook nog wel verschil maken. En ze zitten natuurlijk samen, dan moeten ze ook wel dooreten anders eet de ander het op :p

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:00

Ze moeten idd het bakje leeg eten, anders geef je teveel

Hier krijgen ze 1x per dag brok, verder hooi

Heb je de konijnen niet samen ?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:07

Die van mij krijgen onbeperkt hooi, een beetje hope farms supertrio (zo'n klein tomatenpuree bekertje gebruik ik als schepje, 2 dwerghangoren krijgen 2-2,5 schepje per dag) en veel witlof, bleekselderij en wortel. Soms een stukje banaan want dat vinden ze zo lekker dat ze gaan kwispelen :D.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:08

Ik geef mijn konijnen (en ik heb er nogal wat) science selective. Ik haal elke maand een zak van 10 kg. en gek dat ze erop zijn...

Zoutblok/mineraalblok nooit geven. Ik ben 1 konijn erdoor kwijt geraakt en 1 bijna. (zoonlief dacht wat lekker gekocht te hebben voor ze) Na 2 nachten kliniek is er 1 overleden de ander toch nog gered. Het maakt heel de darm wand kapot en zorgt voor nierstenen.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:15

Ik heb zelf cavia's en heb er meer gehad, nou weet ik niet zoveel van konijnen, maar ik weet wel wat goed voer is.

Ik voer mijn cavia's Garvo Caviakorrel (heeft een ook een mengvariant, een keer per ongeluk gehad en dat liever niet meer) ik haal dan zelf grote zakken maar ze zijn ook in kleinere versies te krijgen in de dierenwinkels(niet alle, maar je kan er naar vragen)
Ik zeg ik dit omdat ik weet dat Garvo ook een variant in korrel heeft voor konijnen. In verhouding is dit voer niet duur, helemaal niet maar het is heel mooi aangepast op wat welk dier nodig heeft en dus gewoon professioneel voer EN nog veel belangrijker ze vinden het ook erg lekker voer dus ik ben er daar erg over te spreken.

Ik hoop dat je er wat mee kan

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:18

Ik geef mijn konijntjes ook science selective. Ik denk dat ik een maand doe over 1,5 kilo en heb 4 konijnen. :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:20

nope.. ik geef mijn cavia's niet extra voer met vitamine c.. zoals ik al zei.. ze krijgen bij mij dagelijks vers fruit en groente..

die zout blok is puur om de tandjes kort te houden en ze eten er niet veel van

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:25

Die zoutblok is troep, hooi is voor de tandjes. Maja zelf weten.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:26

als je cavia's niet veel hooi eten, zou je toch wat anders moeten bedenken..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:27

hout?
Wat slecht dat je ze geen vitamine c geeft, dagelijks fruit lijkt me ook helemaal niet zo gezond ivm suikers.
Waarom dan niet elke dag een vit c pilletje? De meeste cavia's zien dat als een snoepje.
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 06-06-12 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:27

Mijn konijntjes krijgen ook SS en gewoon hooi.
Voorheen voerde ik ook gewoon gemengde brol of brokjes van een goedkoper merk, maar mijn vorige konijn heeft blaasstenen gekregen en die moest ik in laten slapen. De twee die ik nu heb, krijgen al vanaf dat ze 8 weken zijn SS en daar doen ze het super op!