Aan de chihuahua kenner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:00

Chi's ZIJN honden takkie_muis, jij kan ze ratten VINDEN ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:31

takkie_muis schreef:
chi's zijn ratten , wil je eenn hond neem dan een echte ;)

Onzin, chihuahua's zijn meer hond dan een hoop rassen. Ze zijn het alleen in kleine verpakking en vaak slecht opgevoed.

astra4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:36

takkie_muis schreef:

Gaaaaaaap :Z
Jammer dat er altijd weer mensen zijn die zo'n opmerking nodig vinden....

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:46

kohtje schreef:
Wispeltuur je noemt het hondje in je profiel toch geen Chihuahua?

Nee nee wees maar niet bang hoor, dat is mijn eigen hondje een malthezer kruisinkje. Wij hebben twee rasechte chi`s, althans mijn ouders :)

moniqueXO

Re: Aan de chihuahua kenner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:33

Bedankt voor de reacties/info allemaal. Ik zag dat er iemand was die dacht dat ik 14 ben, maar ik ben ondertussen bijna 17 dus dat valt reuze mee. En ik heb de nodige ervaring al opgedaan met de honden die we nu hebben, en onlangs had mijn broer nog een op karakter gefokte Mechelse herder pup, en daar was ik ook heel goed en consequent mee. De hond is eind vorig jaar helaas weggegaan omdat mijn broer uit huis ging en de hond niet mee kon nemen. De persoon die zei dat ik een "echte" hond moest nemen had kunnen lezen dat wij ook al 2 herders hebben. Wij hebben ook dat boomertje nog, die zal niet veel groter dan een chihuahua zijn, en dat gaat ook goed. Hij valt zelf wel soms een van onze herders aan, met 1 hond kan hij het gewoon niet goed vinden, en onze herder pikt dat 9/10 keer wel, en na de 10e keer geeft ie een snauw terug, en de boomer is niet slim genoeg te weten dat 'ie heel veel keren kleiner is en 'vecht' dan ook, dus dan moeten ze weer eens uit elkaar gehaald worden, maar dat gebeurd echt schaars. Ook is onze boomer niet echt een speler dus hoe dat met die herders samen gaat weet ik niet, ik weet wel dat als ze een pup of klein hondje tegenkomen buiten ze er of niet naar omkijken, of heel erg lief er mee zijn. Met de pup van m'n broer ging het ook supergoed en die was in 't begin ook superklein. Die mocht aan ze knagen en op ze springen, alles vonden ze goed. Ze zijn juist heel moederachtig. En ik zal met September wel weer naar school gaan, of een thuisstudie doen, ik ben er nog niet zo over uit wat ik ga doen enzo. Maar m'n moeder let altijd op de honden, dat zit wel goed. Als ze weer gaat werken in de zomermaanden zoals nu, dan moeten we dan kijken wat we dan gaan doen; als het gewoon goed gaat kunnen ze natuurlijk gewoon bij elkaar. En consequent ben ik zeker, plus zoals ik al zei heb ik voldoende ervaring met pups en honden, dus dat zit wel goed.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:54

moniqueXO schreef:
Bedankt voor de reacties/info allemaal. Ik zag dat er iemand was die dacht dat ik 14 ben, maar ik ben ondertussen bijna 17 dus dat valt reuze mee. En ik heb de nodige ervaring al opgedaan met de honden die we nu hebben, en onlangs had mijn broer nog een op karakter gefokte Mechelse herder pup, en daar was ik ook heel goed en consequent mee. De hond is eind vorig jaar helaas weggegaan omdat mijn broer uit huis ging en de hond niet mee kon nemen. De persoon die zei dat ik een "echte" hond moest nemen had kunnen lezen dat wij ook al 2 herders hebben. Wij hebben ook dat boomertje nog, die zal niet veel groter dan een chihuahua zijn, en dat gaat ook goed. Hij valt zelf wel soms een van onze herders aan, met 1 hond kan hij het gewoon niet goed vinden, en onze herder pikt dat 9/10 keer wel, en na de 10e keer geeft ie een snauw terug, en de boomer is niet slim genoeg te weten dat 'ie heel veel keren kleiner is en 'vecht' dan ook, dus dan moeten ze weer eens uit elkaar gehaald worden, maar dat gebeurd echt schaars. Ook is onze boomer niet echt een speler dus hoe dat met die herders samen gaat weet ik niet, ik weet wel dat als ze een pup of klein hondje tegenkomen buiten ze er of niet naar omkijken, of heel erg lief er mee zijn. Met de pup van m'n broer ging het ook supergoed en die was in 't begin ook superklein. Die mocht aan ze knagen en op ze springen, alles vonden ze goed. Ze zijn juist heel moederachtig. En ik zal met September wel weer naar school gaan, of een thuisstudie doen, ik ben er nog niet zo over uit wat ik ga doen enzo. Maar m'n moeder let altijd op de honden, dat zit wel goed. Als ze weer gaat werken in de zomermaanden zoals nu, dan moeten we dan kijken wat we dan gaan doen; als het gewoon goed gaat kunnen ze natuurlijk gewoon bij elkaar. En consequent ben ik zeker, plus zoals ik al zei heb ik voldoende ervaring met pups en honden, dus dat zit wel goed.

De honden die je nu thuis hebt, zijn dit reuen of teven? Houd er rekening mee dat een 4e hond bij een 'roedel' zetten veel ingewikkelder is dan de 2e of 3e. Als je kiest voor een teef terwijl je als meerdere teven thuis hebt kan het echte bonje worden tot up het punt dat je een van de honden zal moeten herplaatsen. Met ongecastreerde reuen is dit het zelfde.
Wil niet zeggen dat je er niks vanaf weet hoor! :) wil gewoon zeker weten dat je aan alles denkt!

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 00:58

Wispeltuur schreef:
De honden die je nu thuis hebt, zijn dit reuen of teven? Houd er rekening mee dat een 4e hond bij een 'roedel' zetten veel ingewikkelder is dan de 2e of 3e. Als je kiest voor een teef terwijl je als meerdere teven thuis hebt kan het echte bonje worden tot up het punt dat je een van de honden zal moeten herplaatsen. Met ongecastreerde reuen is dit het zelfde.
Wil niet zeggen dat je er niks vanaf weet hoor! :) wil gewoon zeker weten dat je aan alles denkt!

De honden die wij nu hebben zijn allemaal teven, het gaat 99% vd tijd goed, soms als de herders samen aan 't spelen zijn kunnen ze te enthousiast worden en dan draait het soms op meer dan spelen uit, echt vechten kan ik dit nog niet noemen, het is met die 2 in de 3-4 jaar dat ze samen in huis leven nooit duidelijk geweest wie hoger is, vandaar dat ze dit soms nog uittesten, maar na enkele minuten stoppen ze daar zelf altijd mee. Dit gebeurd ook maar schaars. Verder leeft alles goed met elkaar of langs elkaar (zoals de boomer en de herder).
Ik weet eigenlijk niet wat 't verstandigst is erbij te zetten.. Een kleine chihuahua zal voor die herders geen 'bedreiging' zijn, en die boomer doet al helemaal niet aan rang orde gedoe, die waggelt er maar tussendoor.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 02:09

moniqueXO schreef:
Wispeltuur schreef:

De honden die wij nu hebben zijn allemaal teven, het gaat 99% vd tijd goed, soms als de herders samen aan 't spelen zijn kunnen ze te enthousiast worden en dan draait het soms op meer dan spelen uit, echt vechten kan ik dit nog niet noemen, het is met die 2 in de 3-4 jaar dat ze samen in huis leven nooit duidelijk geweest wie hoger is, vandaar dat ze dit soms nog uittesten, maar na enkele minuten stoppen ze daar zelf altijd mee. Dit gebeurd ook maar schaars. Verder leeft alles goed met elkaar of langs elkaar (zoals de boomer en de herder).
Ik weet eigenlijk niet wat 't verstandigst is erbij te zetten.. Een kleine chihuahua zal voor die herders geen 'bedreiging' zijn, en die boomer doet al helemaal niet aan rang orde gedoe, die waggelt er maar tussendoor.

Ik persoonlijk zou in de geval voor een reu kiezen denk ik, als hij uit is gegroeid eventueel castreren als dit nodig is. Ik heb zelf een teefje maar het is echt een muts en domineert iedere hond die ze tegen komt. Als ik bij haar een hond zet die net zo dominant is heb je kans dat het sirieus fout gaat. Natuurlijk heb je kans dat als je een teefje neemt alles goed gaat, ze zijn niet allemaal zo dominant als de mijne. Maar moet er niet aan denken dat je wel een hele dominante te pakken hebt en de anderen het er niet mee eens zijn. Tuurlijk kan het met een reu ook fout gaan maar dat is vaak net iets gemoedelijker.

Wijzelf hebben ook drie teven en dit gaat ook goed, tot de dag dat mijn moeder ooit de verkeerde teef in huis haalt. Dan hoef ik met die van mij niet meer binnen te komen denk :') Mijn vriend en ik nemen als tweede hondje dan ook een reutje er bij, just too be sure :)

Neem dat dus wel goed mee in je overweging!

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 03:35

takkie_muis schreef:

Sorry hoor, maar dit vind ik dus echt stront vervelende reacties :\ , ieder zijn eigen mening.. chi's zijn net zo goed hond ;)

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 04:28

Wispeltuur schreef:
Ik persoonlijk zou in de geval voor een reu kiezen denk ik, als hij uit is gegroeid eventueel castreren als dit nodig is. Ik heb zelf een teefje maar het is echt een muts en domineert iedere hond die ze tegen komt. Als ik bij haar een hond zet die net zo dominant is heb je kans dat het sirieus fout gaat. Natuurlijk heb je kans dat als je een teefje neemt alles goed gaat, ze zijn niet allemaal zo dominant als de mijne. Maar moet er niet aan denken dat je wel een hele dominante te pakken hebt en de anderen het er niet mee eens zijn. Tuurlijk kan het met een reu ook fout gaan maar dat is vaak net iets gemoedelijker.

Wijzelf hebben ook drie teven en dit gaat ook goed, tot de dag dat mijn moeder ooit de verkeerde teef in huis haalt. Dan hoef ik met die van mij niet meer binnen te komen denk :') Mijn vriend en ik nemen als tweede hondje dan ook een reutje er bij, just too be sure :)

Ah, okay! Dat boomertje dat we hebben is als pup bij ons een keer gebeten door een vreemde hond buiten en sinds dien rent ze keffend op alles af buiten dat vreemd is, maar bij de pup van m'n broer heeft ze dat ook nooit gedaan, of toen de andere honden pups waren. Ik hoor wel dat reuen overal tegenaan plassen, ook als ze volwassen zijn bij vreemden, is dat zo? En hoe zou je dat dan af moeten leren? Dat is met teven weer anders, die plassen niet tegen dingen aan. Maar dat er echt iets fout zal gaan, reu of teef, lijkt me stug. Maar je weet het inderdaad nooit.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 05:05

moniqueXO schreef:
Wispeltuur schreef:

Ah, okay! Dat boomertje dat we hebben is als pup bij ons een keer gebeten door een vreemde hond buiten en sinds dien rent ze keffend op alles af buiten dat vreemd is, maar bij de pup van m'n broer heeft ze dat ook nooit gedaan, of toen de andere honden pups waren. Ik hoor wel dat reuen overal tegenaan plassen, ook als ze volwassen zijn bij vreemden, is dat zo? En hoe zou je dat dan af moeten leren? Dat is met teven weer anders, die plassen niet tegen dingen aan. Maar dat er echt iets fout zal gaan, reu of teef, lijkt me stug. Maar je weet het inderdaad nooit.

Dat reuen overal tegenaan plassen valt in mijn ervaring wel mee. Nu ben ik wel een voorstander van castratie, dit helpt ook mee tegen het markeren. Hoe je het af moet leren is moeilijk uit te leggen, als het je ooit gebeurt haal er dan een gedragstherapeut bij! Ik ben van mening dat het meer is dat je er voor moet zorgen dat ze niet denken dat ze mogen markeren, markeren is alles afzetten omdat het van 'hun is'. Het is dus zaak om je hond te leren dat het jou huis is en als er iemand geurtjes moet afzetten ben jij het wel :')

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 06:05

Wispeltuur schreef:
Dat reuen overal tegenaan plassen valt in mijn ervaring wel mee. Nu ben ik wel een voorstander van castratie, dit helpt ook mee tegen het markeren. Hoe je het af moet leren is moeilijk uit te leggen, als het je ooit gebeurt haal er dan een gedragstherapeut bij! Ik ben van mening dat het meer is dat je er voor moet zorgen dat ze niet denken dat ze mogen markeren, markeren is alles afzetten omdat het van 'hun is'. Het is dus zaak om je hond te leren dat het jou huis is en als er iemand geurtjes moet afzetten ben jij het wel :')

Haha, klinkt heel apart allemaal. Ik denk dat mijn ouders dat misschien ook wel weten mocht het zover komen, zij hebben geloof ik vroeger wel 'ns (een) reutje(s) gehad. Ik heb nu niet echt een voorkeur qua geslacht. De info die ik hoor tel ik wel mee, maar 't lijkt mij niet dat het met een teefje fout zou lopen, de hond zou al van pup af aan ertussen lopen, en als ze volwassen is, is ze geen bedreiging voor de grote honden. En met een reu hetzelfde. Dat plassen van een reu zou wel een minpunt zijn, maar verder heb ik echt geen voorkeur. Dus dan kijk ik meer naar wat kleiner zou blijven, en daar hoor ik weer zoveel verschillende dingen over.. Op internet staat dat teefjes over 't algemeen kleiner blijven en bij nestjes waar info van ouders bij staat is vrijwel altijd de teef een halve kilo zwaarder en dus ook groter. De reden hiervan is eerder in dit topic al door iemand uitgelegd, maar goed dan weet ik nog niet wat gemiddeld kleiner blijft.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:04

Maar waarom ben je zo gefixeerd op het zo klein mogelijk blijven van het hondje? Hoe klein wil je hem/haar dan eigenlijk hebben? Ik wilde er juist liever een van 2,5kg terwijl mijn vriend zat te mauwen van 'nee joh, liever 1.5kg, lekker klein'. De fokker zei over de onze van, ik schat dat hij zo'n 1800gr wordt maar gelukkig weegt hij nu al zo'n 2100, hij is 5mnd dus ik hoop dat hij de 2300 a 2500 gaat halen.

Geloof mij, met andere honden en over straat en in de stad/bos/strand is 2kg klein zat hoor, nu moet ik al steeds oppassen dat mensen niet op m gaan staan enzo. Iedereen kijkt namelijk voor zich uit en niet naar beneden..
Echt, 2kg is klein zat, dat is al inieminie hè ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:45

En waarom moest de hond van je broer weg? Zou jouw chihuahua ook weg moeten als je het huis uit ging?

Persoonlijk zou ik zelf nooit een chihuahua zetten bij 2 herders, gebaseerd op de chihuahua's en herders die ik ken. De herders die ik ken zijn heel energiek en zijn daardoor erg lomp. De chihuahua's die ik ken denken dat ze dat lompe wel aankunnen en proberen gerust een herder aan te vallen. Maar lichamelijk kunnen ze dat helemaal niet aan. Totaal niet ideaal.

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 08:50

Douce schreef:
En waarom moest de hond van je broer weg? Zou jouw chihuahua ook weg moeten als je het huis uit ging?

Persoonlijk zou ik zelf nooit een chihuahua zetten bij 2 herders, gebaseerd op de chihuahua's en herders die ik ken. De herders die ik ken zijn heel energiek en zijn daardoor erg lomp. De chihuahua's die ik ken denken dat ze dat lompe wel aankunnen en proberen gerust een herder aan te vallen. Maar lichamelijk kunnen ze dat helemaal niet aan. Totaal niet ideaal.

Nee, de hond van mijn broer moest weg omdat hij een baby kreeg met z'n vriendin en dus op zichzelf ging. Die hond was op karakter gefokt, dus niets voor bij een baby. Ook had hij de kosten niet aangekund. Ik ben nog lang niet van plan om op mezelf te gaan noch een kind te krijgen ;)
Ik vind die vraag overigens totaal irrelevant: waarom zou ik dat ook doen als ik 't huis uitging als/omdat hij dat ook deed met wat voor reden dan ook? Elk mens/hond/situatie is anders. En dat heeft niets met mijn vragen te maken.
En zoals ik eerder vermeld heb zouden de herders van ons echt het kleinste probleem zijn ;)
Laatst bijgewerkt door moniqueXO op 03-06-12 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:54

Dat van de herders kun je echt niet zeggen. Een herderspuppy is al groter dan een chihuahua ooit wordt en de boomer is al ouder. Zoals ik al schetste gaat het nooit met opzet, maar de herder hoeft maar op een chihuahua te gaan zitten..

En je bent 17, over 6 jaar zou je al uit huis kunnen. Zoals ik al zei, mijn keuze zou het niet zijn.

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:06

Douce schreef:
Dat van de herders kun je echt niet zeggen. Een herderspuppy is al groter dan een chihuahua ooit wordt en de boomer is al ouder. Zoals ik al schetste gaat het nooit met opzet, maar de herder hoeft maar op een chihuahua te gaan zitten..

En je bent 17, over 6 jaar zou je al uit huis kunnen. Zoals ik al zei, mijn keuze zou het niet zijn.

Al zou ik 't huis wel uitgaan: wat maakt dat uit? Ik ben mijn broer niet. Staat allemaal compleet & totaal los van elkaar.
Ik ken mijn honden, zelfs bij mini puppy's gaat 't prima. Jouw keuze zou 't niet zijn, maar nogmaals: dat vroeg ik niet. Beetje irrelevant dit allemaal.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:08

Als je op marktplaats kijkt naar hoeveel chihuahua's (puppy af) erop staan "vanwege omstandigheden" is het weer heel relevant. Zou zonde zijn en het is daarom gewoon een kritische nooit. Als je een hond neemt, welk soort dan ook, moet je altijd een what if idee in je achterhoofd houden.

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:11

Douce schreef:
Als je op marktplaats kijkt naar hoeveel chihuahua's (puppy af) erop staan "vanwege omstandigheden" is het weer heel relevant. Zou zonde zijn en het is daarom gewoon een kritische nooit. Als je een hond neemt, welk soort dan ook, moet je altijd een what if idee in je achterhoofd houden.

Als ik daar niet overna had gedacht had ik geen topic aangemaakt. Ik blijf anderen irrelevant vinden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:35

Te, wil je antwoord geven op mijn vraag? (zie mn laatste post)

moniqueXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:38

ashley1 schreef:

Ik heb er niet echt een antwoord op: en zoals ik al zei wil ik ook geen 't-cup' dat zijn ongezonde broodfokhondjes die vroegtijdig sterven. Een chihuahua is en hoort klein, en ik vind het dan gewoon leuk om dan een heel klein hondje te hebben, wel in gezonde mate ;) Hoe groot is de schofthoogte van jouw chi?

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:55

wij hebben sinds kort 2 herplaats chi's. Ze worden voornamelijk opgevoed door mijn kids van 11 ( hondjes zijn al iets ouder en mijn kids zijn opgegroeit met honden en uiteraard begeleiden wij alles) We hebben naast de chi's nog 3 aussies en een golden en onze grote honden hebben zeer veel respecht voor de chi's, ik hoef echt niet bang te zijn dat er iets zou gebeuren. Wellicht is dat met een pup anders,maar de chi's kunnen echt wel voor zichzelf opkomen. Onze chi's blaffen weinig,plassen netjes buiten (hebben ze binnen 3 weken geleerd,want voorheen deden ze alles op de kattenbak) en zijn echt hele leuke hondjes,terwijl ik eigenlijk geen "chihuahua persoon " was van te voren. Het enige probleem is dat de jongste chi erg angstig is, maar met geduld en haar in haar waarde te laten,gaat dat met kleine stapjes steeds beter

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:12

moniqueXO schreef:
ashley1 schreef:

Ik heb er niet echt een antwoord op: en zoals ik al zei wil ik ook geen 't-cup' dat zijn ongezonde broodfokhondjes die vroegtijdig sterven. Een chihuah ua is en hoort klein, en ik vind het dan gewoon leuk om dan een heel klein hondje t e hebben, wel in gezonde mate ;) Hoe groot is de schofthoogte van jouw chi?

Maar zelfs een 'grote' chi van 2,5-3kg is al heel klein als je hem tussen andere honden ziet, dus fixeer je alsjeblieft niet op een bepaald gewicht. Heb de mijne net opgemeten en hij is zo'n 23 cm hoog maar naar de hoogte heb ik nog nooit gekeken eerlijk gezegt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:33

Et is niets mis mee om een kleine chihuahua te zoeken. Tegenwoordig word het zo normaal gevonden dat een chihuahua rond de 3 kilo is of word. Ik vind zelf tussen de 1,5 en 2 kilo het mooist/fijnst. Mijn reutje van 1,7 kilo vind ik een perfect formaat.

Een chihuahua die met 5 maanden 2100 gram is word 3 kilo..

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:27

Diaz schreef:
Et is niets mis mee om een kleine chihuahua te zoeken. Tegenwoordig word het zo normaal gevonden dat een chihuahua rond de 3 kilo is of word. Ik vind zelf tussen de 1,5 en 2 kilo het mooist/fijnst. Mijn reutje van 1,7 kilo vind ik een perfect formaat.

Een chihuahua die met 5 maanden 2100 gram is word 3 kilo..

'de echte chi ' hoor ook onder de 2, nog wat kg te wegen :)