vlaamse reus bevallen van 1 jong??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:57

dollyspikkel schreef:
nee niet als slangenvoer, wel als mensenvoer :)

Jullie kunnen toch lezen dat ze fokt om aan de vraag (door de mens)naar konijnenbout te voldoen?
Worden dus niet persé gehouden als gezellig huiskonijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:01

zigranta schreef:
Jullie kunnen toch lezen dat ze fokt om aan de vraag (door de mens)naar konijnenbout te voldoen?
Worden dus niet persé gehouden als gezellig huiskonijn.

Dan nog hoeft een dier niet uitgebuit te worden... 4 nestjes in 2,5 jaar.. Belachelijk!
Er vanuit gaan dat een konijn haar eerste nestje krijgt rond de 1 jaar.. Dus in 1,5 jaar tijd 4 nestjes.. Bah..

D__S

Re: vlaamse reus bevallen van 1 jong??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:05

dat is dan jullie mening, ik houd er een andere op na

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:15

Kom op mensen er is toch niks mee het fokken van vleeskonijnen? Lekker hoor zo'n boutje! Ik duim voor je dat je konijn de volgende keer wat meer boutjes produceerd. Yum!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:16

dank u toch iemand die het met me eens is

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:16

En daar gaan we weer. De vraag was of iemand dit had mee gemaakt. Geen andere vraag geen vraag of ze mag fokken want dat doet ze toch. Dus gewoon de vraag beantwoorden dat is toch niet zo moeilijk???
Ik heb ook een nestje gehad met maar 1 er in deze was dood. Geen vlaamse reus overigens.
En deze was jong en had nog nooit een nestje gehad. Ongelukje bij de winkel waar ik haar gekocht had.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:17

Inderdaad niks mis met een vleeskonijn, als er vraag naar is waarom dan niet? :)
Alleen heb je wel de verantwoordelijkheid om op het welzijn van je dier te letten, of dat nu een koe of konijn is..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:17

Ik deel ook de mening van Captain.
Ik vind het echt niet erg waarvoor ze gefokt worden.
Maar vind idd wel dat er aan het welzijn van het diertje gedacht kan worden.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:24

nientje78 schreef:
Ik deel ook de mening van Captain.
Ik vind het echt niet erg waarvoor ze gefokt worden.
Maar vind idd wel dat er aan het welzijn van het diertje gedacht kan worden.

Ook mee eens. Hier ook wel eens een konijn gehad met 1 jong die ook doodgeboren was.
Hier gaan de kippen ook na 2 jaar in de pot hoor. Ze hebben een goed leven gehad die 2 jaar. Beter dan de andere kippen denk ik dan maar zo.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:35

Mensen, het gaat er niet om waarom ze gefokt worden...

Het gaat erom dat dit arme konijn in 1,5 jaar tijd 4 nestjes heeft geproduceerd.
18 maanden gedeeld door 4 is om de 4,5 maand een nestje ter wereld brengen. Denkende dat een konijn 2 maanden voor hun jongen moet zorgen en 1 maand zwanger is.

Dus konijn wordt gedekt, draagt 1 maand. Zorgt 2 maanden voor de jongen en word na 1,5 maand weer gedekt om weer opnieuw te beginnen aan de cirkel.

Dat is niet fokken, dat is vermeerderen. Boeit niet met welk doel. Snap niet dat je voedster het loodje nog niet gelegd heeft door deze fokkerij.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:13

er wordt wel aan het welzijn van het diertje gedacht, ze is voor de eerste keer gedelt toen ze 8 maanden was, nu dus 22 maanden geleden, 22 delen door 4 is 5,5 maanden, dat is dus 1 maand dragen, 6 weken zorgen voor de jongen en 3 maanden rust.
voor allen die denken dat ik mijn konijn uitbuit, hou je dus vast: toen ik begon met vleeskonijnen fokken werd er mij aangeraden haar voor de eerst keer bij de ram te zetten als ze 3 maanden (!) was, aangezien ik op internet had gevonden dat je best wacht tot ze 8 maanden zijn heb ik tot toen gewacht. Ook werd mij aangeraden haar 3 (!) dagen na de bevalling terug bij de ram te zetten voor haar volgend nest, ook hiermee heb ik veel langer gewacht. En dit is ook nog maar van particuliere fokkers, je wil niet weten hoe het eraan toegaat in konijnenbatterijen.
Met eender welk dier je ook fokt voor het vlees, zal je gemiddeld meer fokken dan je zou doen gewoon 'voor de gezelligheid' of voor op shows. Ik vind dus van mezelf dat ik zeker niet overdrijf. iedereen die vlees eet weet toch waar het vandaan komt en kan toch wel zelf bedenken dat met deze dieren meer wordt gefokt dan met anderen.
Hetzelfde met fokmerries: ieder jaar opnieuw een veulen, opnieuw worden gedekt als ze het vorige veulen nog aan de voet hebben, en dat vind iedereen dan normaal...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:25

dollyspikkel schreef:
Ook werd mij aangeraden haar 3 (!) dagen na de bevalling terug bij de ram te zetten voor haar volgend nest, ook hiermee heb ik veel langer gewacht. En dit is ook nog maar van particuliere fokkers, je wil niet weten hoe het eraan toegaat in konijnenbatterijen.

Daarom noemen ze die mensen ook wel eens 'broodfokkers'.
Betekent niet dat andere het doen dat jij eraan mee moet doen.

Erkende fokkers van konijnenrassen fokken maar 1 keer per jaar met één voedster.

Op de kinderboerderij hadden we ook twee vlaamse reuzen gered uit zo'n fokkerij. Één was helemaal door haar rug gegaan en verlamd aan de achterzijde. Is ingeslapen, andere had problemen aan haar bekken door de vele nestjes, kon ook niet meer goed lopen. Gewoon rondhupsen als een konijn had ze moeite mee, ze hupsde scheef.
Ze woont nu bij een andere vlaamse reus ram die gecastreerd is. Ook hij is gered uit een broodfokkerij van vleeskonijnen. Zijn nu een gelukkig stel en wonen in een grote achtertuin.

chera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:43

Laptopmuis schreef:
Erkende fokkers van konijnenrassen fokken maar 1 keer per jaar met één voedster.

Hoe kom je daar bij?
Sommige "erkende" fokkers, fokken idd 1 nest per voedster, per jaar. (erkend tussen haakjes omdat iedere idioot zich kan aansluiten bij de KLN)
De meeste fokkers laten de voedster meerdere nesten per jaar krijgen.
Sterker nog, bij de meeste fokkers, word een voedster maar 1 jaar "gebruikt"! (mag je zelf bedenk waarom dat is)

Faniek schreef:
Ik zou haar persoonlijk niet meer laten dekken met deze leeftijd... 2 jaar de max vind ik persoonlijk en ik weet vele Vlaamse Reuzen fokkers.

Hoezo dat dan?
Hier is weleens een voedster van 5 jaar gedekt, ze heeft het nestje keurig groot gebracht zonder problemen.
Kwestie van netjes met je dieren omgaan, goed verzorgen en geen roofbouw plegen, en altijd per voedster kijken wat ze (nog) aankan.

@ TS
Ik vind 4 nesten in 2,5 jaar ook wel erg veel, laat zo'n dier eerst eens uitgroeien!
Je hebt een vlaamse reus, die doen er echt wel iets langer over om te groeien dan die 8 maanden waar jij het over hebt.
Fok je echt voor het vlees? Waarom kies je dan geen vleesras?

Om op je vraag terug te komen, ik vind 1 jong voor een vlaam idd wat weinig, maar het komt voor.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:46

je zou haar eens moeten zien, ze is echt volledig uitgegroeid, ze is 1 van de grootste vlaamse reuzen dat ik ooit al heb gezien
ja ik fok voor het vlees, daarom heb ik een vlaamse reus, een vleesras

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:34

Een Vlaamse Reus een goed vleesras??

Ras(sen) in de kijker: Vleeskonijnen

Uiteraard zijn dergelijke resultaten enkel maar te verkrijgen met typische vleesrassen. Een vleesras combineert een aantal goede eigenschappen die garant staan voor een hoge productie:

Sterke bevleesdheid
Snelle groei
Goede moeders (rustig, veel melk, veel wol)
Een goede been-vlees verhouding

Veel middenrassen zijn bruikbaar als vleeskonijn. Een drietal rassen zijn echter superieur als vleeskonijn:

De Californiër
De Witte Nieuw-Zeelander
De Witte van Dendermonde

Rassen zoals de Vlaamse Reus en de Groot Lotharinger mogen dan imposant zijn van omvang, toch kunnen ze niet tippen aan de echte vleesrassen. Ze hebben een hogere (slechtere) been-vlees verhouding en hebben tijd nodig om hun volle slachtgewicht te bereiken. Bovendien zijn ze minder handelbaar. Rammen van deze reuzerassen kunnen echter wel gebruikt worden in kruisingen.
Waarom zou je dus als je echt voor het vlees fokt een Vlaamse Reus gebruiken?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 18:29

meningen zijn hierover verdeeld, ik vind het een zeer goed vleesras alsook de groot lotharinger (iedere particulier die ik ken die konijnen kweekt voor het vlees heeft ofwel vlaamse reuzen ofwel grote lotharingers)