BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:55

Sinds een weekje krijgen mijn honden ook barf van tinlo. Ze vinden het heerlijk alleen moet 'ik' er nog aan wennen, de eerste keer moest ik bijna :r . Ik vraag me alleen af of het wel goed is voor mijn chihuahua met die botjes erin..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:05

Oeh gelukkig heb ik dit topic ontdekt! :D Hier wordt door 2 honden volledig gebarft, maar eentje volgt een eliminatiedieet, dus dat is niet zo interessant om hier neer te zetten (maandag konijn, dinsdag konijn, woensdag konijn, donderdag ko...)

Het menu van de gezonde hond (compleet en geschikt voor de beginnende barfer, wel de eendennekjes even doorknippen/platslaan)

Hoeveelheid: 2% van 26 kilo = 520 gram per dag / 3640 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 234 gr/dag
Groentes 10% : 4x per per week 100 gr
Orgaanvlees 20% : 4x per week 90 gr + 2x per week 150 gr pens
Spiervlees 25% : 104 gr/dag

Maandag
500 gr. kip/geitmix SW (verhoudingen: 45% kipkarkas, 20% lamspens, 35% geitenvlees)

Extra: eitje

Dinsdag
Vleesbot : 234 gr. konijnkarkas
Spiervlees : 104 gr. konijnsnippers
Orgaan : 90 gr. konijnorgaan
Groente : 100 gr. wortel

Woensdag
Vleesbot : 234 gr. eendennekjes
Spiervlees : 104 gr. geitensnippers
Orgaan : 150 gr. runderpens

Extra : Yoghurt

Donderdag
Vleesbot : 234 gr. kipkarkas/kippennekjes
Spiervlees : 104 gr. kipdijenvlees
Orgaan : 90 gr. kiporgaan (lever-maag-hart)
Groente : 100 gr. andijvie

Vrijdag
Vleesbot : 234 gr. konijnkarkas
Spiervlees : 104 gr. konijnvlees
Orgaan : 90 gr. konijnorgaan
Groente : 100 gr. courgette

Zaterdag
Vleesbot : 234 gr. kipkarkas/kippennekjes
Spiervlees : 104 gr. kipdijenvlees
Orgaan : 90 gr. lamsorgaan
Groente : 100 gr. boontjes

Zondag
Vleesbot : 234 gr. eendennekjes
Spiervlees : 104 gr. geitensnippers
Orgaan : 150 gr. runderpens

Ter afwisseling (op een willekeurige dag)

Vleesbot + spiervlees : 338 gr. parelhoenbout
Orgaan : 90 gr. geitorgaan
Groente : 100 gr. groente (willekeurig)

Eerst zat er ook nog een visje bij zijn menu, maar dat vindt meneer niet lekker :r Is natuurlijk wel wat op te verzinnen maar momenteel is het menu dus even zo!

Verder ligt er in de vriezer nog hertenvlees, hazenbouten, hazenvlees, haasorgaan en lamavlees, maar dat is voor het allergiehondje als hij eraan toe is :)
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 02-06-12 20:15, in het totaal 3 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:10

Willeke12 schreef:
Sinds een weekje krijgen mijn honden ook barf van tinlo. Ze vinden het heerlijk alleen moet 'ik' er nog aan wennen, de eerste keer moest ik bijna :r . Ik vraag me alleen af of het wel goed is voor mijn chihuahua met die botjes erin..

Barf van tinlo is toch gewoon grof gemalen kvv? Geen echt barf werk met hele nekken, strotten, lappen vlees enz?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:27

dierenfan schreef:
Willeke12 schreef:

Barf van tinlo is toch gewoon grof gemalen kvv? Geen echt barf werk met hele nekken, strotten, lappen vlees enz?

Nee het zijn geen grote stukken wat erin zit maar voor de chihuahua vind ik de botjes die erin zitten toch wel groot..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:17

Willeke12:
Snap het hoor, maar heel verwarrend noemen ze het barf (menu?) maar het is geen barfen vandaar ;) idd wel grof gemalen en geen idee of je er beter aan doet fijn gemalen kvv te geven met bijv. kippennekken af en toe of dit grof gemalen kvv.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:57

top sonja! daar heb ik wel wat aan :)
al ga ik maar beginnen met 3 dagen barfen :P
ik wil het bestellen bij islamcentrum rotterdam, goede verhalen over gehoord. iemand daar bekend mee?4

Wijslander

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:20

Dat adres staat ook vermeld op Barfplaats. Gekopieerd van het forum:

"Ervaringen en tips:
Uitstekende producten tegen een prima prijs.
Op zaterdag is het er erg druk. Als je veel spullen nodig hebt kun je beter van tevoren je bestelling doorgeven (telefonisch of per fax)
Let op: Op maandag gesloten.
Voor je bestelling kun je het beste vragen naar de juiste persoon, de heer Reyani, en vragen om ribben van jonge geiten. Zo kun je voorkomen dat je té harde ribben krijgt voor je hond."

Ik vind de site er goed uitzien!

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:22

dierenfan schreef:
Willeke12:
Snap het hoor, maar heel verwarrend noemen ze het barf (menu?) maar het is geen barfen vandaar ;) idd wel grof gemalen en geen idee of je er beter aan doet fijn gemalen kvv te geven met bijv. kippennekken af en toe of dit grof gemalen kvv.

Ja er staat barfmenu op, ik moet me er toch maar meer in gaan verdiepen. Mijn golden retriever is een moeilijke eter maar dit spul gaat er zonder moeite in dus dat vind ik ook wel prettig :D Ze krijgen trouwens 's ochtends gewoon brok.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:30

ja ik vind de site er ook goed uit zien :) ok op de ribben zal ik even letten dan.

op barfplaats.nl kan je heeeeelll veel info vinden willeke :)
waarom voer je s ochtends nog brok als ik vragen mag?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:41

essiesilly schreef:
ja ik vind de site er ook goed uit zien :) ok op de ribben zal ik even letten dan.

Geitenribben ga je voorlopig toch nog niet voeren als het goed is :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:44

o kan dat nog niet? :o :o :') ze zijn zalmkoppen eenden en kippennekken, runderstrot, runderkraakbeen etc gewend. wat moet ik nog voeren om ze dan ribben te geven?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:49

essiesilly schreef:

op barfplaats.nl kan je heeeeelll veel info vinden willeke :)
waarom voer je s ochtends nog brok als ik vragen mag?

Omdat ik het idee heb dat dat beter voor de tanden is (tandsteen vorming) en er zitten ook weer andere bestanddelen in die weer niet in het barfmenu zitten. en ik heb een te kleine vriezer :+

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:53

@ Willeke: brokken zorgen juist voor tandsteenvorming. Dan kun je ze beter af en toe een kippennek ofzo geven.

@ essiesilly: oooh, excuus! Nee ik denk dat je jonge geitenribben dan wel kunt proberen! Wel even vragen om jonge dus.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:55

haha hoef je niet voor te excuseren :D maar dat is goed dan vraag ik daar om :)

@ willeke je laatste argument begrijp ik, de rest niet :P haha
brok zorgt idd voor tandsteen vorming en zelfs voor gele tanden, slechte adem etc. omdat het aan de tanden blijft plakken. en wat voor bestanddelen zitten er volgens jou in dat het een aanvulling is?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:11

essiesilly schreef:
haha hoef je niet voor te excuseren :D maar dat is goed dan vraag ik daar om :)

@ willeke je laatste argument begrijp ik, de rest niet :P haha
brok zorgt idd voor tandsteen vorming en zelfs voor gele tanden, slechte adem etc. omdat het aan de tanden blijft plakken. en wat voor bestanddelen zitten er volgens jou in dat het een aanvulling is?

Heb toch al regelmatig gelezen (iams, natures protection) dat brok tandsteen tegen gaat. In deze brokken zitten : koolhydraten, Glucosamine, vezels...Zie soms door de bomen het bos niet meer :o

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:16

hihi het is zooo veel reclame met brok, net als bijv de zogehete benefull reclame zoo gezond zo lekker voor de hond weet ik t wat maar al die leuke kleurtjes komen natuurlijk niet van het zo gezonde gedeelte. daar zitten veel kleur geur en smaakstoffen in wat heel slecht is voor de hond.
als je een brokkenhond vergelijkt met een vlees hond zie je al snel dat het gebit van de vleeshond een heel stuk witter is. mijn reu van 5 heeft spierwitte tanden, nu is hij niet echt oud maar ik weet wel dat een hond van mijn collega die 2 jaar is behandeld moet worden voor tandsteen.. hij staat op goedkope aldi brokken. grote hopen stinkende poep, glimt niet, heupen steken wat uit etc

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:18

aanvulling, als je op je etiket kijkt zie je precies wat er in zit, de eerste genoemde produkten zitten er het "meeste" in

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:23

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:29

Vraagje voor de barfers met katten:
Voeren jullie nog iets bijzonders bij om de haarballen een beetje in te perken of merken jullie dat het met barf an sich al veel minder is geworden?

Het valt me tot nu toe mee, maar de laatste was midden op de bank en dat vond ik toch niet zo heel grappig :+

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:52

Hier een hond en kat op kvv, daarnaast krijgen ze wel eendennekken en de hond runderstrot.
Wat zijn nog meer goede dingen om op de knagen voor de hond om te geven, hij is nog een beginner.
Verder wil ik in de toekomst, als hij meer gewend is en ik mijn 2e vriezer heb :') , weekends gaan barfen.

Ik volg dit hier dus voor tips e.d. :j

Willeke, ik meende dat het niet zo goed is om brok én kvv te geven:
Allereerst verteren brokken en vers allebei anders. Brokken bijvoorbeeld bevatten erg veel koolhydraten. Veel koolhyraten zorgen voor een geringe afscheiding van maagsappen en dit maagsap is dan ook minder zuur (pH waarde van rond de 5) terwijl rauw/vers vlees voor een grotere afscheiding van maagsappen zorgt. En tevens is dit maagsap zuurder (pH waarde van 1). Wanneer je brokken geeft, is het maagzuur van de hond minder zuur en komt er dus minder maagsap vrij. En vers/rauw vlees heeft (om optimaal te kunnen verteren) een zuur maagzuur nodig. http://www.barfplaats.nl/

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:26

brok en kvv kan wel, maar dan kun je het beste voor geperste brok gaan (uiterlijk van oldscool paardenbrokken zeg maar )
maar tandsteen krijgen ze niet van barf en kvv, tandsteen is deels voeding(vooral brokken dus) en deel aanleg.
goeie tandenpoetsers zijn penslappen(lekker scheuren plukken en knagen maar) maar sowieso botwerk wegknagen poetst de boel ook lekker door .

Eyck krijgt momenteel lotgering KVV , lekker makkelijk, dan heb ik met 1 kvv al drie diersoorten te pakken.
aangevuld met eendennekken, lamspens, zalmkoppen... de eerste zalmkop, ik mik dat ding in zijn voerbak...hij kijkt, snuffelt en daarna kijkt hij me aan "wat is deze????????"
heeft drie dagen geduurt voor hij door had dat het eetbaar was :+

wil meer dier in onderdelen gaan geven, al is het alleen al om hem ook op zijn eten wat energie te kunnen laten lozen ...druktemaker.

Eyck is nu bijna 9 maanden(de 17de) en weegt , ik denk dat hij de 45 kg ruim gepasseerd is en hij krijgt als hij wil een kg per dag, maar hij eet er max 800 over het algemeen

dus ga het ook maar terugschroeven inmiddels, met zijn leeftijd mag hij langzaam aan wel naar de 2 procent

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:41

Woooeww eyck is heel groot zo te lezen!! Haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:23

essiesilly schreef:
Ja super, fijn vlees wat er schoon uit ziet precies goed gemalen en mijn honden doen het er heel hoed op. Ook goede service daar en je kan er ook extra dingen bij bestellen, het is niet duur. Ik zou t allen niet snel aanraden voor een kleine hond, het is vrij vet vlees en dan krijgt het hondje maar zo weinig..
Ik heb 2 beulen (beaucerons van 45 en 35 kilo) en die krijgen 500 gram pd ieder

En mijn iniminie DH krijgt ook 500 gram per dag en mag zelfs nog meer hebben om op gewicht te blijven := Ik ben dus heel blij met Lotgering.

Ik voer dus 4 dagen lotgering en ben bezig met 3 dagen te gaan barfen!

EDIT: De islamitische slager in Rotterdam heb ik pas geleden iets besteld en dat was goed. Ook jonge lamsribben en die vond hondlief fantastisch. Ik kreeg juist het advies om de lamsribben te geven voordat ik aan zalmkoppen begon, dat schijnt harder bot te zijn? :=

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:05

Zalmkoppen zijn inderdaad ook redelijk hard!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:03

Mag ik jouw menu gebruiken om de mijne een beetje aan te passen Sonja? En doe jij echt tot op de gram precies wat je uitgerekend hebt? Dus 234 gr konijnenkarkas?