Konijntje kopen,tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Konijntje kopen,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:01

Ik zou inderdaad ook leuke konijntjes uit een opvang halen :j ( heb zelf helaas een konijn uit een dierenwinkel met ernstige angst , nu heb ik dit met veel tijd op kunnen lossen , maar ik beveel het je niet aan ! ) En ik denk dat ze je bij zo'n opvang ook vaak nog wel kunnen adviseren over hoe en wat . Mijn nijnen zijn niet geent , de een zegt het is verstandig de ander vind het niet nodig. Ik heb zo mijn redenen om ze niet te enten . Maar verstandig om het wel te doen kan in de meeste gevallen wel zo zijn . :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:40

Konijnen uit een opvang zijn zeker aan te raden! :j
Ik betaalde toen 35 euro voor mijn (gecastreerde) ram en 25 euro voor een voedster!
Twee voedsters samen zou ik niet doen. Tenzij ze inderdaad in het asiel al gekoppeld zitten.

Bel anders het asiel eens op, en zeg dat je die ene zo leuk vindt! Ze kunnen je dan vast en zeker verder helpen, en je kunt natuurlijk ook vragen of ze er een leuke gecastreerde ram aan kunnen koppelen!

Je hok uitbreiden met een ren lijkt me zeker fijn voor de nijnen! :j

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:46

Ik zou ze inderdaad ook lekker uit een opvang halen. Heb er ook 1 uit een opvang en die is van alles-kapotmakend monster naar een super lief rustig konijntje veranderd, heerlijk om te zien. En dan een andere van baby af aan uit een dierenwinkel, maar vind 't toch veel fijner om een asieldiertje te kopen omdat die 't al niet zo leuk hebben gehad (waarschijnlijk).
Paardenhooi kan gewoon.
Voor de bodembedekking gebruik ik altijd kattenbak korrels, dat neemt lekker veel vocht op.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:53

Zelf hebben we op de kinderboerderij ook een opvang voor konijnen.
Wij vragen 5 euro voor een volwassen konijn, 15 euro voor gecastreerde rammen of gesteriliseerde vrouwtjes en 10 euro voor een jong konijntje onder de 6 maanden.

Niet heel duur dus, maar we willen de prijs beetje laag houden i.v.m. dierenwinkel in de buurt. Daar heb je namelijk voor 20 euro een jong konijntje en sommige mensen kiezen daar toch nog steeds voor.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:58

Wij houden in onze opvang de volgende prijzen aan
Gec ram 40 euro, voedster 20 euro

Incl enting en castratie bij de ram :)
Maar misschien schrik je van het bedrag, het gaat ook om het gebaar om een konijn uit de opvang een goed tehuis te geven :)
Geef 2ehands een 2e kans :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:00

Wat leuk dat er konijntjes komen en al helemaal super als je ze van een opvang weghaalt!

Ik zou wel echt nog rennetje eraan maken, zul je ook zien dat ze veel vrolijker zijn. Goed paardenhooi is volgens mij juist beter voor ze dat dan dierenwinkel-hooi. Ook lekker veel speeltjes etc.

Ik heb een keer iemand met konijnen gezien, die had een hele grote ren en dan had ze in die ren een soort heuvel gemaakt, zag je ook vaak die konijntjes op zitten, erg leuk!

Veel plezier met je konijnen!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:04

Ik heb 2 rammen samen zitten, ze zaten als baby konijntjes samen en dat is dus altijd zo gebleven :j
Het plan was wel ze te laten castreren, maar zolang het goed gaat blijven ze gewoon ram en wil ik niet het risico lopen dat ze in de narcose blijven. Maar meestal gaat twee rammetjes samen niet zo goed geloof ik, dus een aanrader is het niet.
Wat ik ook heb zijn zo'n ijzeren balletjes met een belletje aan waar ik dan hooi en groenten in doe, anders zit het eten onder de zooi en blijft het liggen :j (het zijn niet de meest propere konijnen :n)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:06

Pas wel op met jou rammen, dit kan zo opeens om springen naar knokken en dan hou je er niks meer aan !
Hoe oud zijn ze nu ?

Dat ze in de narcose blijven is erg klein, wij laten in de opvang alle rammen castreren en van alle honderden konijnen die wij laten castreren gaat slechts een paar er dood aan, maar die waren dan niet sterk genoeg voor een castratie helaas

2 rammen zal ik zeker nooit aan raden !

Zn balletje is leuk, maar er kan te weinig hooi in. Konijnen moeten onbeperkt hooi hebben
Mijn konijnen krijgen elke dag een beste bult in hun ren en ik verschoon dat om de dag, dan gaat al het hooi er uit, ook als het nog schoon is. Zo weet ik zeker dat ze altijd voldoende hooi hebben

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:14

Mijn konijnen eten (bijna) geen hooi! :=
Ze lopen de gehele dag los in de tuin, en eten dus genoeg gras. Ook had ik in het nachthok altijd zo'n berg hooi liggen, maar ze gingen er telkens op piesen en poepen. Dus dan aten ze het niet meer :=
Nu heb ik inderdaad ook zo'n voerbal met zo'n belletje hangen, en daar eten ze heeel weinig van. Ze eten er wel van, maar niet zo veel in ieder geval... Daarbij krijgen ze elke dag wat fruit/groenten en een half bakje biks (met z'n tweeen).
Denk dus dat het gras bij hun voldoende is. (ze hebben ook prima poep hoor, geen diaree of iets!)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:17

hier geef ik ook paardenhooi. Heb nu uit dierenwinkel omdat ik maar 2 nijnen meer heb. Echter dat is veel duurder en doordat het zo fijn is gaat het er heel vlot doorheen. Dus laatste keer van de winkel en we gaan weer naar de paardenman toe.
Daar ligt het hooi wel apart van de paarden en is het wel een hele goede kwaliteit. Dit is van iemand die niet veel paarden heeft en er serieus mee bezig is. Eerst had ik hooi van een handelaar en dat was van slechte kwaliteit (bijna stro zelfs)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:32

Laptopmuis schreef:
Zelf hebben we op de kinderboerderij ook een opvang voor konijnen.
Wij vragen 5 euro voor een volwassen konijn, 15 euro voor gecastreerde rammen of gesteriliseerde vrouwtjes en 10 euro voor een jong konijntje onder de 6 maanden.

Niet heel duur dus, maar we willen de prijs beetje laag houden i.v.m. dierenwinkel in de buurt. Daar heb je namelijk voor 20 euro een jong konijntje en sommige mensen kiezen daar toch nog steeds voor.

Waar zitten jullie ergens? Ik heb bij verschillende asiels gekeken,de prijs voor een ongeholpen voedster ligt rond de 30 euro en voor een gecastreerde ram rond de 45 euro. Vandaag in de dierenwinkel gekeken,daar kosten dwergkonijnen 15,- ,nederlandse hangoorkonijnen (o.i.d.) 17,50 en een vlaamse reus zat rond de 25,- (heb alleen even gekeken voor de vergelijking,ik wil nog steeds geen dierenwinkelkonijn :) )

@xJolien,ik durf mn konijntjes niet los te laten lopen i.v.m. onze hond (jachthond),katten,paarden en wilde dieren. Ik woon buitenaf aan een weg waar hard gereden wordt. Nee,dan hou ik ze liever in een ren.

Kunnen konijnen trouwens bij kippen in? Ik heb mn kippen nl. in een mega ren in de tuin. Heb 4 hennen en een haan met een ren van 5x6 o.i.d.,het nachthok zou dan wel in het konijnenhokje komen,zodat de kippen en konijnen niet bij elkaar hoeven 's nachts.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:39

Ooh, dan zou ik ze inderdaad in een ren houden! :j Wij hebben onze hele tuin konijn-proof gemaakt, dus ze kunnen nergens ontstnappen. De katten vinden de konijnen wel interessant, maar doen er niets mee. Dus bij ons kan het prima! In jouw geval lijkt het me niet verstandig nee :n

Konijnen en kippen zijn de meningen erg over verdeeld... Er liep pas nog een topic over op bokt! Zal even de link zoeken :)

edit: [BB] konijnen met kippen?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:10

WinSel schreef:
Pas wel op met jou rammen, dit kan zo opeens om springen naar knokken en dan hou je er niks meer aan !
Hoe oud zijn ze nu ?

Dat ze in de narcose blijven is erg klein, wij laten in de opvang alle rammen castreren en van alle honderden konijnen die wij laten castreren gaat slechts een paar er dood aan, maar die waren dan niet sterk genoeg voor een castratie helaas

2 rammen zal ik zeker nooit aan raden !

Zn balletje is leuk, maar er kan te weinig hooi in. Konijnen moeten onbeperkt hooi hebben
Mijn konijnen krijgen elke dag een beste bult in hun ren en ik verschoon dat om de dag, dan gaat al het hooi er uit, ook als het nog schoon is. Zo weet ik zeker dat ze altijd voldoende hooi hebben

Ze hebben zo'n 2 ballen voor hooi en 1 voor groenten en dat geraakt nog niet eens op. Vroeger had ik het los in het hok liggen, maar dat aten ze nooit op en dan waren ze half verhongerd. Nu gaat het goed :j
Ik weet dat ik moet oppassen, maar ik heb vorig jaar een ander konijn laten helpen en die heeft het niet gehaald.
Ik ben dagelijks met hen bezig en ik zal het wel snel genoeg merken als het fout gaat. Bovendien zijn hier ook geen vrouwtjes aanwezig, dat scheelt ook weer. Ze zijn allebei iets 1 jaar en enkele maanden ofzo.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:47

Wat goed dat je, je verdiept in het houden van konijnen en waar aan te schaffen super zeg!
@ Laptopmuis
Maar jullie laten zelf toch geen dieren helpen? Want voor 15 euro zou wel erg voordelig konijnen laten castreren zijn. Jullie krijgen ze dan toch zo binnen? Waarom moet de prijs van een jong konijn hoger dan voor een oud konijn? Ik vind het persoonlijk niet juist dat de prijsdrempel de stap zou moeten zijn voor mensen.. Dat je in dit geval goedkoop bent kan juist de verkeerde mensen wekken. Naar mijn mening wil je als opvang het beste voor de dieren en zeker niet concurreren met een dierenwinkel. Als mensen het voor de prijs doen, ga ik me al enorm zorgen maken. Ik zou zeggen denk er is over.. mensen rijden hier gerust naar toe terwijl ze om de hoek een konijntje gratis op kunnen halen. Toch is advies en goede zorg erg belangrijk.

Hier vragen we 40 euro voor de rammen en dan zijn ze gecastreerd en ingeent met de nieuwe enting die een jaar lang werkzaam is. Ze zijn voorzien van een entboekje, een hapje voer, check-up gehad etc. Dat zijn dan echt puur de kosten die we terug vragen van de enting en castratie, er zijn nog veel meer kosten gemoeid. De dames zijn de kosten 20 euro, de kosten van de enting, ook de nieuwe.. gemiddelde prijs daarvoor is 25 euro, voorheen zaten we lager met de oude enting.

Anyway om een lang verhaal kort te maken, over kosten zal het niet gaan als ik het zo lees bij jou. Bij mij in de opvang zitten nog hele leuke konijntjes te wachten en ik zit in de kop van Overijssel. Zeg je nou die vindt ik leuk, maar het is toch nog wat ver weg of je ziet nog een leukerd bij Opvang Brutus http://www.brutus.nu Toevallig ga ik daar vrijdag of zondag heen om wat nijntjes te brengen. Zij zitten in Zwolle.
Mijn website is http://www.konijnenparadijs.com

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:03

Wij laten geen mannetjes castreren, die komen hier gecastreerd binnen via particulieren of via de dierenambulance.
We vangen heel veel konijnen op en herplaatsen ze ook gemakkelijk. Mensen komen hier om te koppelen (bijvoorbeeld hun vrouwtje aan een gec. mannetje van ons of hun gec. mannetje aan een vrouwtje van ons).

Jonge konijntjes zijn schattiger en zijn vaak zo herplaatst.

Konijnen zitten bij ons maximaal 6 weken in de opvang. Langer heeft een konijn nog nóóit gezeten.
Dat is vooral omdat wij geen grote bedragen vragen, dat geven de mensen ook eerlijk toe. Als ze 40 euro voor een ram moesten betalen in een andere opvang hadden ze niet gekoppeld.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:31

Dan maak je die kosten ook niet, maar vraag je toch meer als een ongeholpen volwassen konijn. Ik vind het allemaal een beetje apart, en eigenlijk ben je nu indirect aan het concureren met een goede opvang. Ik snap je goede bedoelingen, maar voor een opvang zijn die kosten gewoon hoog en als mensen dat niet willen betalen zegt dat al vaak genoeg over de baasjes. Persoonlijk zou ik liever een groot bedrag vragen alle konijnen kunnen enten en castreren en goede baasjes te vinden dan mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.. met alle risico's wat er dan gebeurd als er medisch wat aan de hand is.
Ik vind een goed tehuis voor een konijn veel belangrijker dan snel herplaatsen, al moet ik zeggen dat gemiddelde tijd hier zitten ook maar een maand is. En dan heb je eigenaren die erover nadenken die meestal ook nog een gift geven voor de zorgen van de dieren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:41

Ik ben het met Aniek eens, de mensen die hun konijn uit een opvang halen, weten wat ze doen.
Denken er bewust over na en wij weten als opvang dat de dieren goed terecht komen.
40 euro is niet veel voor een gecastreerde ram, ga maar na, je haalt voor 5 euro een konijn bij Laptopmuis vandaan, maar dan is de ram ongecastreerd en niet ingeent, reken die kosten er bij op en je bent veel duurder uit dan de 40 euro.
Als je konijnen wil opvangen, hartstikke goed, maar zorg dan ook dat je juist herplaatst.
Hoeveel impuls aankopen worden er wel niet gedaan, juist omdat de prijzen zo laag zijn is het erg aantrekkelijk voor mensen die er totaal geen verstand van hebben en zich er niet in verdiepen.
Ook vind ik het krom dat jullie meer vragen voor een jong konijn dan voor een ouder konijn.
Als ik jullie was zal ik de prijzen omhoog gooien, de rammen laten helpen en de konijnen laten enten.
Zo weetje 100% zeker dat je de juiste mensen aantrekt en er niet per ongeluk oeps nestjes komen...