2 Ongecastreerde rammen (konijnen) bij elkaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: 2 Ongecastreerde rammen (konijnen) bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:23

@ Zinzi_jewel
Alleen een hok van 2 etages is ook wel krap natuurlijk. Overigens spelen/stoeien konijnen niet met elkaar, als je iets dergelijks ziet doen of achter elkaar aanvangen is het zeker geen spelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:54

weet je wel zeker dat het 2 mannen zijn? Iets uitsteken vind ik zo raar. Kon dat met mijn voedster ook. Echter als er echt ballen zitten dan ben ik pas overtuigd.

Hier altijd meerdere voedster op 1 of 2 rammen gehad. Alleen nu door afwijking 2 konijnen verloren en de nieuwe voedster was te agressief voor mijn mannen. Heb nu 2 gecastreerde lobussen (vlamen) bij elkaar zitten en dat gaat super goed. De ene zit nog met wonden aan zijn poten. Als die genezen zijn dan wil ik graag volg. jaar nog 2 voedster erbij nemen. En gaan die wonden niet beteren en worden ze erger dan wordt het misschien inslapen en weet ik nog niet wat ik doe. Ben dan erg geneigd na 3 konijnen op 3 verschillende ondergronden met hetzelfde probleem (sore hocks) te hebben om te stoppen met konijnen houden. Echter ik vind het zo enorm leuk die vlamen en heb zo enorm veel geld gestoken in hun inmiddels super de luxe verblijf.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:02

Inderdaad goed checken of het mannen zijn. Je moet het daarboven helemaal indrukken en dan kijken wat er uit komt. Niet OF er wat uit komt, maar WAT eruit komt.

Ik als leek deed twee rammen bij elkaar, steeds vechten, toen gecastreerd, samen in een groep met nog 5 of 6 andere voedsters en toen werden het de beste vrienden. Omdat er allemaal nestjes kwamen (ik had de konijnen overgenomen van iemand die de ram bij de voedsters had) moesten de rammen apart van de voedsters, met zijn tweeen in een hok en dit ging dus top. Ik heb een uitzondering gehad. Het waren echt de beste vrienden en toen de een overleed werd de ander ziek en is daardoor ook overleden.. Konden letterlijk niet zonder elkaar.

Conclusie: geen twee rammen bij elkaar doen, eerst castreren en het liefst in een groep met evenveel of meer voedsters dan rammen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 22:04

Ik zou nu echt niet meer weten wat ik heb..........

En de DA en dierenwinkel zaten ook al niet goed.
Ofja, misschien dan toch wel.... :P

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:05

Ik had 3 rammen bij elkaar in het hok, bij de vorige eigenaar zaten ze met zijn 5en. Ging een paar maand goed, tot ik op een dag een heus bloed bad aan trof. Sins dien gescheiden 2 rammen zijn naar iemand anders gegaan heb de overige ram laten castreren en inmiddels 1 gecastreerde ram en 3 voedsters en dat gaat prima samen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:06

Kan je foto's maken en hierop zetten? Vaak worden voedsters aangezien als rammen. Heel soms heeft een ram een gespleten penis (zoals mijn ram) en ook aangezien als voedster.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 01:06

Faniek schreef:
@ Zinzi_jewel
Alleen een hok van 2 etages is ook wel krap natuurlijk. Overigens spelen/stoeien konijnen niet met elkaar, als je iets dergelijks ziet doen of achter elkaar aanvangen is het zeker geen spelen.

Mijn rammen.hebben.best een groot verblijf , zeker als ik het vergelijk.met een standaard verblijf voor konijnen .
Ze.komen een aantal keren ca 4 tot 6 x pw hele dag uit hun verblijf . Dus ruimte zat .
Wat hun doen racen in het verblijf is wel speels . Anders hadden ze elkaar al serieus gepakt ! Mijn rammen zijn broertjes , en zien geen voedster van kortbij .. Gaat echt prima samen .

Het is in mijn opzicht echt niet zo dat je geen manlijke dieren samen kunt hebben ... vrouwlijke dieren zijn veel meer aan t bitchen als de mannen vaak .
Neem merrie,s en hengsten koppels als voorbeeld !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:38

Een hok met 2 verdiepingen is groot in woorden van een dierenwinkel, maar elk hok bij een standaard winkel is te klein voor 2 konijnen zonder vaste ren eraan.
Echt waar geloof me konijnen spelen niet met elkaar door achter elkaar aan te rennen, dat gedrag is paargedrag en je hebt best nog kans dat het fout gaat.
Ik krijg niet voor niets zo vaak rammen in de opvang waarvan mensen denken dat het prima gaat. Dat zijn ook gevallen waarvan mensen denken ze rennen achter elkaar aan dus ze spelen.. Ik probeer je niet te pesten, maar te waarschuwen dat het eigenlijk wat anders aan toe gaat bij hoe de konijntjes denken. Dat ze achter elkaar aan rennen is geen goed teken.
Verder konijnen en paarden vergelijken is niet te doen, paarden spelen en maken er een ruig spel van, konijnen spelen onderling niet met elkaar happen, in de haren pakken, achter elkaar aan rennen. Konijnen spelen uberhaupt niet met elkaar. Wel lekker bij elkaar liggen, wassen, samen dingen ontdekken, maar zeker niet in deze zin spelen. Daarbij om toch met elkaar te vergelijken 2 volwassen hengsten met elkaar is ook tricky. Twee ruinen gaat juist weer beter dan twee merries in meer gevallen. Maar dan again 2 gecastreerde rammen gaat ook prima, 2 ongeholpen rammen niet.

En nergens nogmaals zeg ik dat het echt niet kan, maar je neemt wel gigantische risico's nu, ze vangen al achter elkaar aan in 1 nacht kan het helemaal mis gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:31

Ik heb een heel groot hok, 2.5meter en een stuk van 2.5m x 7m om los te lopen. Heb geen hok uit dierenwinkel. Heb em zelf gemaakt.

Castreren staat in de planning. Mits ik 2 rammen heb, waar ik nu dus aan twijfel....
Fotos zal ik proberen vanavond.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:44

Ik had twee rammen samen van jongs af aan. Ging super, waren de beste maatjes. Met een half jaar beide rammen laten castreren en na 2 weken zijn ze samen naar het buitenverblijf gegaan (8X2) maar hier gingen ze elkaar plots te lijf! En niet zo zuinig ook. Dus rammen gescheiden, nog een paar keer weer proberen te koppelen op neutraal terrein maar het mocht niet baten, als ze elkaar al roken begonnen ze te stampen en agressief te worden. Nu heb ik 1 van de mannen naar een vriendin gebracht en die heeft hem gekoppeld met haar voedster, dit gaat super! Voor mijn ram ook een leuke voedster uit de opvang gehaald en dit gaat gelukkig ook super. Bij mij rijd de vrouw juist erg op de man, de man lijkt dit niet erg te vinden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:03

Chaos schreef:
Ik heb een heel groot hok, 2.5meter en een stuk van 2.5m x 7m om los te lopen. Heb geen hok uit dierenwinkel. Heb em zelf gemaakt.

Castreren staat in de planning. Mits ik 2 rammen heb, waar ik nu dus aan twijfel....
Fotos zal ik proberen vanavond.

Ik heb er ook geen twijfel over dat jouw hok klein is hoor, ging echt puur om het hok van Zinzi_jewel die in een flat zitten van 2 etages.

Ik zou wel zsm is gaan checken of je 2 rammen hebt of een ram en een voedster..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:33

Mijn flat is een grote flat hoor , geen.standaard dierenwinkel verblijf !
Doe het zelf verblijf , mijn konijnen lopen ook vaak los ...
Maar hoe jammer ook , ik ga geen rammen castreren als ze vervolgens alsnog gaan vechten ! En ik dan alsnog voedters moet gaan aanschaffen ....
Klinkt hard , maar zo is het nou eenmaal .
Gisteren heb ik mijn voedter van 9 in moeten laten slapen . En heb dus besloten even geen vrouw konijnen te willen ...

Ook het risico van castreren en daarna alsnog gaan vechten waardoor.ik.alsnog moet gaan scheiden en koppelen zie ik.nu niet zitten ....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:37

na 4 maanden leeftijd ongeveer zie en voel je vaak wel de ballen bij een ram. Ze kunnen ze intrekken maar dan vind je lege balzakken. Dus zou goed voelen en kijken daar naar. En als je kijkt naar wat eruit komt een rondje is een ram en een spleetje is een voedster als het allemaal goed in elkaar zit

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:05

En nu? Blijven de nijnen alleen als het niet meer gaat?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:29

Ik heb nog geprobeerd te kijken maar vind het echt moeilijk te zien! Zal mijn vriend vragen foto's te maken als ik ze vast heb, morgen avond ff kijken of ik voor het donker thuis ben!

Eentje ben ik eigenlijk zeker dat dat een mannetje is!
De andere twijfel ik....
Lastig, oppakken vinden ze niet leuk, en dan al dat haar, hihi!

Als het twee mannetjes zijn doe ik er denk eentje naar mijn ouders, daar zit nog een voedster van 9 jaar, haar mannetje is pas overleden.. En dan moet ik maar een voedster bijhalen denk ik!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:30

CK88 , denk dat je je bovenstaande vraag voor mij postte ,
Eerlijk gezegd geen idee wat ik dan met Ko & Nijn doe , toch castreren en wel vrouwen zoeken of herplaatsen .
Alleen zal ik nooit geen dieren houden . Mijn meisjes nijn Noah heeft de laatste maanden alleen gezeten omdat ze al oud was , en een gezwel onder haar buik had . Ik durfde geen vriendje te koppelen en dan hopen dat Noah lang genoeg zou leven .
Heb hier alles in 2 voud , 2 Nijnen , 2 honden en 2 paarden ( ook als staan die op pension met 5 andere )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:31

Ik ben vooral bang voor stress.. Dat dat ruzies gaat veroorzaken.
Ze kennen de tuin, hun hok, hun binnenhok en binnenshuis als het heel koud en nat is. Maar de DA kennen ze nog niet. Ben bang dat als ik ze dan mee terug neem dat ze dan gestressed zijn en het dan fout gaat...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:57

Stress wordt gebruikt als koppelingsmethode, dus daar hoef je je niet zoveel zorgen om te maken denk ik. Er zijn mensen die koppelen door bijvoorbeeld de konijnen samen in een kooitje te doen en een hobbelig autoritje maken. Door de stress zoeken ze elkaar op. Ik heb het ook geprobeerd, als laatste redmiddel, maar de konijnen mochten elkaar gewoon écht niet..