Mijn hond heeft het zo warm... Wat is verstandig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:59

wij gaan ook sóchtends vroeg en tussen de middag alleen even plassen poepen, en sávonds weer wat langer, en lekker het water opzoeken, een hond die een zwarte kop heeft, is sneller verhit dan een licht gekleurde hond, dus lekker in de schaduw blijven, en afkoelen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:00

BrankaZ schreef:
newmom schreef:
eerst plukken indien mogelijk en vervolgens korter knippen.
verder niet nat sproeien en naar buiten leggen want dat gaat broeien.

tis niet prettig als je hondje er zoveel last van heeft.

Broeien? Nog nooit van gehoord en nog nooit meegemaakt. En wij hebben al 20 jaar Goldens die een flinke vacht hebben. Mochten ook altijd zwemmen. Water verdampt en dat koelt af. Dus geeft verkoeling.

zwemmen is ook wat anders als spoeien, en opdrogen in een koele ruimte ook wat anders dan buiten in de warmte..

want met een laagje nattigheid tussen de vacht en in de zon, of erg warme plaatsen, gaat het toch echt broeien.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:15

Bedenk je wel dat je met scheren de hond zijn isolatie wegneemt. Zijn vacht beschermt hem tegen alle weerinvloeden zowel kou als warmte.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:17

Heb je een foto van Puk hoe zijn vacht nu is?

chocobroodje

Re: Mijn hond heeft het zo warm... Wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:49

Ben net met hem buiten geweest en nu het is afgekoeld is hij weer zijn happy ik. Beestje heeft echt een goede conditie, loopt heel wat km per dag/week. Hij heeft gewoon een hele lompe dikke vacht, vooral op zijn nek rug en kont is het echt heel dik en heel veel haar + dat hij zwart is voor een groot gedeelte. Laat ik het zo zeggen, puk is een winter hondje.

Hier is een foto van afgelopen winter, en hij is niet heel veel vacht kwijt geraakt tot nu toe.

Afbeelding
Weet iemand trouwens een goede honden trimmer in zuid-limburg?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:51

even laten ontwollen bij trimsalon en eventueel laten plukken kan dan wel eens heel erg veel doen.
ik heb zelf een trimsalon gehad, sinds we verhuisd zijn en mijn buren aan weerszijde ook een salon hebben meng ik me maar niet in de rivaliteit hahaha
in Limburg zou ik niets weten, sorry.
maar zou zeker even gaan.

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:57

Niet in Zuid- Limburg maar in Weert. Even zoeken op Jetty van der Hulst. Daar kunnen ze ook goed advies geven over vacht onderhoud...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:58

Ja, misschien is ontwollen dan de beste oplossing. Hoe ging het met hem vorige zomer?
Even off-topic, wat is Puk mooi geworden zeg!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:58

ik zou hem niet scheren.
wij hebben een aussie die het in de zomer minder warm heeft dan onze kort harige staff.de vacht van een aussie beschermt hem ook tegen de warmte isolerend,de staff met de korte vacht gaat kapot in de zomer en in de winter heeft hij het koud.iets dat de aussie absoluut niet heeft.zwemmen lekker in het watr laten plonzen,eventueel opvouwbare drinkbak mee nemen en flesje water.

vriendin van me heeft trimsalon en zijn we ook al eens met onze ausse geweest voor een beurtje.kan je haar zeker aanraden.trimsalon bobby in hulsberg zelf heeft ze border collies
Laatst bijgewerkt door keona op 24-05-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:59

Zeker niet scheren! Een hond is heel gevoelig voor bloedklonters als ze van hun vacht ontdaan zijn. Ze hebben dan geen bescherming meer. Ik zou er naar een hondensalon mee gaan om eens goed te laten doorkammen en ontdoen van zijn losse vacht. zoals reeds gezegd.

Voor de rest zou ik hem een badje geven buiten in de tuin waar hij zijn poten kan in koelen en wat ploeteren en spelen als het warm is. Zo een schelp in 2 delen is een ideaal ding voor een hond. Je kan dat nu makkelijk vinden in een kinderspeelgoedzaak zoals Dreamland.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:00

BrankaZ schreef:
Een hond kan niet zweten, warmte verliest hij vooral via tong en voetzooltjes.Wij hebben al jaren Goldens, nooit geschoren. Wel de vacht volgens rasvoorschrift laten uitdunnen (ondervacht). En gelukkig is het een ras dat gek is op zwemmen. Dus dat mag als het warm is vaak.
Verder lekker in de schaduw laten. Onze honden lagen/ligt b.v. graag onder de caravan. In de schaduw en vaak trekt het daar ook een beetje.

inderdaad, ik ben nog in de leer voor trimster maar heb ook geleerd dat scheren niks uithaalt als een hond het warm heeft, de reden zie je in de quote hierboven.
Ik zou naar een trimsalon gaan en hem laten ontwollen, voor een trimsalon http://www.abhb.nl

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:07

Let ook op je koeljas, wij hebben voor de honden een
koelband gehad en die dingen waren lekker de eerste tien tot
15 minuten en daarna werden ze al snel weer heel erg warm waardoor
De hond het nog veel warmer kreeg.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 23:10

Hihihi ja het is best een knappe vent geworden <3 En een heel stuk groter en zwaarder dan verwacht.

Vorige zomer had ie er als pup ook al zo'n last van. Het kwam dus niet onverwachts en had al een cool down jas voor hem klaar liggen. Deze is het btw alleen in een andere kleur:
http://www.dieren-benodigdheden.nl/dier ... Blauw.html
De jas gaat steeds een half uur aan en dan weer een tijdje af zodat ie kan afkoelen, tijdens het wandelen heeft ie hem wel op behalve bij de vroege en late wandeling. Hij heeft ook een halsband van dat spul. Dat helpt wel wat. De badjes zijn een leuk idee maar ik woon tegenwoordig op een flat en ik heb er simpelweg geen plaats voor. En opblaasbare zwembadjes heeft ie in 1 minuut aan gort gehapt :P

rocymax schreef:
Ja, misschien is ontwollen dan de beste oplossing. Hoe ging het met hem vorige zomer?
Even off-topic, wat is Puk mooi geworden zeg!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:13

je kan m toch scheren, en zoveel mogelijk uit de felle zon houden voorlopig ?
dan heeft ie al weer wat vacht als je met vakantie gaat..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:19

ik zou niet kaal scheren maar een knipbeurt is niet zo heel erg dacht ik gewoon kort laten knippen ik zelf heb een Maltezer die scheer ik zelf met een opzetstukje dus gewoon kort meer niet kaal moet zeggen dat het dan voor haar beter te doen is...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 00:41

ship schreef:
ik zou niet kaal scheren maar een knipbeurt is niet zo heel erg dacht ik gewoon kort laten knippen ik zelf heb een Maltezer die scheer ik zelf met een opzetstukje dus gewoon kort meer niet kaal moet zeggen dat het dan voor haar beter te doen is...

Een maltezer heeft een totaal andere vacht dan die van een border/aussie. Niet met elkaar te vergelijken dus.

Niet scheren, maar goed van de losse vacht laten ontdoen bij de trimmer.

Heb je wel eens gewandeld zonder dat cool ding? Mij lijkt het eigenlijk alleen maar warm op een of andere manier.

Verder vind ik het vreemd dat zo'n jonge hond zo'n vreselijke last heeft van de warmte.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 01:33

bij ons ging vroeger ook de paardenscheermachine over de berner sennen zomers, arme dier had het zo stikheet, lag op de plavuizen nog te hijgen, ging op haar rug liggen om geschoren te worden. staart laten zitten overigens, anders kwispelen ze m kapot :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:26

ship schreef:

Eenmaltezer heeft geen ondervacht en dus ook geen isolatie-laag (die werkt tegen kou én warmte) dus niet te vergelijken.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:52

Tis toch ook niet om te vergelijken heb het over laten knippen?? Dat dit niet zoveel kwaad kan zij alleen Wat ik met mijn hond doe

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:04

Ikheb thuis 2 huskys (waaronder een woolly). het rondje om smiddags is ook even verkort omdat het gewoon te warm is daarna gaan ze lekker naar binnen en koelen zichzelf op de vloer. ook helpt de pootjes in water inderdaad erg goed. daar moeten ze het mee doen. nu gaan ze sochtends en Savonds wat langer op stap om uit te waaien.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 08:08

Nogmaals en ik snap de vraag of hij wel gezond is ;)

Ja hondje is echt gezond, hij loopt makkelijk met onze wandelingen mee en doordeweeks wordt er (normaal gesproken) regelmatig gewandeld met langere en kortere stukken. Hij hijgt wel relatief snel maar dat is border eigen, verder is hij pas nog klinisch nagekeken toen hij geënt werd en is er ook naar het hart en de longen geluisterd. Maar (en dat is lastig te zien op de foto) hij heeft echt een idioot dikke vacht. Alsof hij van beide rassen een complete jas draagt. Ik heb een goede trimsalon gevonden denk/hoop ik en ga hun advies vragen/opvolgen.

Nu de luchtvochtigheid hier flink is gedaald is het een stuk aangenamer buiten, en daar reageert hij meteen op door weer vrolijk rond te springen. Het is puur dat hele extreme benauwde weer waar hij echt van het paadje raakt.

Ja ik heb ook zonder jas gelopen maar dan is het helemaal geen doen. Dan kom ik de straat niet eens uit :) Haal de jas na een tijdje wel weer af en voel heel regelmatig hoe de temp daar is zodat het niet kan gaan broeien.

Bedankt voor het meedenken iig :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:16

Wat ijsklontjes in de waterbak en buiten om te spelen, vinden die van ons ook een heerlijke manier om af te koelen!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:35

ahja das wel een goeie :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:41

Ik heb hier ook een fles water in de vriezer liggen voor als mijn hond te toch te warm krijgt. Even een theedoek er omheen en dan kan hij er lekker tegen aan liggen.

Ook lees ik wel eens bevroren yoghurt als ijslollie voor honden. Maar zelf twijfel ik of yoghurt voor menselijke consumptie wel goed is, maar je hebt ook hondenyoghurt in de dierenwinkel.

Met ijsklontjes zou ik wel voorzichtig zijn. Als ze ze echt gaan opvreten i.p.v. er mee te spelen en te likken zou ik het niet doen, want dan kan je de kans hebben dat ze aan de diaree raken door de te veel aan kou in één keer in de buik.
Dat geldt natuurlijk ook als ze zo'n yoghurt lollie in één keer weg gaan kauwen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:44

Een keer goed wassen zorgt er vaak voor dat de onder vacht goed los komt. Heb vorige week mijn border collie ongeveer gehalveerd met wassen en uitkammen.