Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:10

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:13

Estera schreef:
Axel_Clauw schreef:
Royal Canin draait mijn maag al van om als ik eraan denk, ik ga mijn hond niet bewust kankerverwekkende stoffen voeren.

Je bent de tweede die zegt dat RC kankerverwekkende stoffen bevat. Ben ik toch wel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt?

daar ben ik ook benieuwd naar en zitten deze stoffen enkel ik het honden voer of ook in het katten voer?

ik ben geen voor en geen tegenstander, mijn hond doet het super op eukanuba dus daar blijven we lekker biij
hij ruikt niet
heeft goedde ontlasting
heeft een goedde vacht
en stinkt niet uit zijn bekkie
Laatst bijgewerkt door jiperdepip op 22-05-12 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:14

Estera schreef:
Axel_Clauw schreef:
Royal Canin draait mijn maag al van om als ik eraan denk, ik ga mijn hond niet bewust kankerverwekkende stoffen voeren.

Je bent de tweede die zegt dat RC kankerverwekkende stoffen bevat. Ben ik toch wel benieuwd waar je die informatie vandaan hebt?

op je zak bij RC bij conserveermiddelen zal staan BHA..

dit is BHA:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Butylhydroxyanisol

er staat duidelijk Er zijn voldoende aanwijzingen dat BHA carcinogeen is voor proefdieren

carcinogeen = ander woord voor kankerverwekkend
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-05-12 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:21

Air schreef:
Overigens een interesant en schokkend testje wat ik van de week tegenkwam:
http://www.kat-hond.nl/vlees%20en%20brok/vlees_brok.htm

Douraque: Blikvoer is geen vers vlees of barf!

Ik heb vers vlees uit zo'n rol (in verschillende smaken) gegeven alsmede almo nature uit blik waarin enkel vis zit en geen toevoegingen (en dus vers vlees, als je vis ten minste als vlees wilt zien).

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:29

Nou, in de 5 minuten dat ik gegoogeld heb kom ik idd uitspraken tegen dat BHA mogelijk kankerverwekkend is. Het wetenschappelijk onderzoek daarnaar moet ik nog vinden. Ik zoek nog even door en ik zal ook zeker nagaan of er BHA gebruikt wordt in RC. Omdat het op het www staat, betekend het nog niet dat het ook de waarheid is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:31

waarom zou je je beest iets geven waarin mogelijk kankerverwekkende stoffen zitten,als er zoveel voer te koop is waar het niet inzit??

en alsjeblieft,antwoordt zelf van RC:
http://www.royalcanin.nl/kennel/actie.php?id=2984

ach artikel uit 2004 medio 2012 stoppen ze nog die zooi in hun brok,gek dat vele andere brokken dit niet ( willen) gebruiken..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-05-12 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:34

Estera: hier een artikel uit 2004 van de website van RC zelf: http://www.royalcanin.nl/kennel/actie.php?id=2984

Edit: zie dat Kimmie het al geplaatst heeft

Maar ik heb onderzoek gedaan naar de zak die ik geef en daar staat het niet op. Ik heb ook nog gebeld naar RC en in deze zak zat het volgens hun niet.

Nu nog een wetenschappelijk onderzoek dat het kankerverwekkend is

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:35

Ja, dat had ik gevonden en als ik het tot zo ver begrijp wordt BHA dus ook in producten voor menselijke consumptie gebruikt. Ik heb me er nog niet in verdiept, maar het lijkt mij tot nu een hoop geschreeuw. Ik wil er dus eerst meer over weten.

Estera

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:37

Oh, op de zak staat simpel anti-oxidanten, dus niet verder gespecificeerd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:37

vind je dat geschreeuw..hmmzz,nou ja...ik zou het nog niet met bijbetaling in mijn honden willen stoppen,ongeacht dat ik 20% hoogverhit vleespoeder waar een hond op moet leven ook niet echt hondenvoer vind, maar oke...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:42

Tja, je kan vinden wat je wilt, maar mijn honden doen het er goed op. Waarom zo hard roepen dat jij het van je leven niet zal voeren, dat vraag ik toch ook niet van je?
Dat bedoelde ik nu ook in de openingspost met leven en laten leven, maar goed.

Discussies zijn leuk, maar laten we elkaar vooral blijven respecteren en kom met gedegen onderzoek als je je mening wilt staven. Dan heeft een ieder er iets aan en kunnen we er wellicht wat van leren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:44

Ik vind het geen geschreeuw, maar zou wel graag een wetenschappelijk artikel hier over lezen en niet zomaar afgaan op wat mensen zeggen. Ik ben iemand van de feiten, dus wil graag iets lezen (wetenschappelijk) waarin staat dat het kankerverwekkend is en dat RC het voor die en die producten gebruikt.

Daarvan afgezien vind ik dat iedereen elkaar moet respecteren wat degene voor voer geeft. Nogmaals mijn dieren zijn allemaal oud zonder mankementen geworden op pedigree/gourmet/rc, respectievelijk 21 jaar van de kat en 18,5 jaar van de hond. Dat zijn geen leeftijden voor honden of katten die je vaak tegenkomt en geen last van kanker gehad of iets dergelijks

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:46

Goed, nu ik wat meer tijd heb om te reageren:
Ik vind de openingspost erg opmerkelijk. Je bent namelijk tegen vers vlees voer, en daarna zeg je dat je tegen mensen bent waarbij hun manier de enige manier is. Ben ik dan gek of zeg je eigenlijk dat je tegen jezelf bent? :+

Daarnaast heb je Duitse Herder en je wil beweren dat die totaal niet op wolven lijken? :+ En wat is een husky dan, of een wolfshond?
En dus omdat er honden zijn die uiterlijk heel anders zijn, zijn ze van binnen ook heel anders? Overleven in het wild heeft niks met het maag-darmstelsel te maken. Ik heb konijnen wat meer haarballen zijn.... lijkt niks meer op een wild konijn.. van binnen zijn ze alleen niet veranderd, ze hebben nogsteeds dezelfde voedingsstoffen nodig om te kunnen blijven leven.
Overigens denk ik dat als honden en katten alleen achter blijven ze prima kunnen overleven in het wild. Helemaal het jachtinstinct bij katten is er echt nog niet uit en ook bij honden niet.

Wetenschappelijk onderzoek is al zo vaak neergehaald door bewijzen in de praktijk...
Maargoed, je bent wel een beetje dief van je eigen portemonnee als 1 van je honden een granenallergie(bijv.) krijg en je alleen maar brok wil blijven voeren.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:47

Douraque schreef:
Ik vind het geen geschreeuw, maar zou wel graag een wetenschappelijk artikel hier over lezen en niet zomaar afgaan op wat mensen zeggen. Ik ben iemand van de feiten, dus wil graag iets lezen (wetenschappelijk) waarin staat dat het kankerverwekkend is en dat RC het voor die en die producten gebruikt.

Je brengt het even beter dan ik, maar dat is wat ik bedoel. Met geschreeuw bedoel ik vele berichten van mensen die het klakkeloos overnemen en het lijken te dramatiseren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:48

bv ingredienten RC urinary :
Conserveermiddelen: kaliumsorbaat en antioxidanten: propylgallaat, BHA.

bron:
http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-urinary.pdf

( helemaal naar beneden scrollen)

propylgallaat:
Herkomst:
Gesynthetiseerd uit propanol en galzuur, verkegen uit plantaardige tannines (uit gallen).

Functie en eigenschappen
Gallaten worden toegepast als anti-oxidant in vetrijke producten, met name om ranzigheid tegen te gaan.

Producten:
Toepasbaar in veel producten, echter toepassingen worden sterk beperkt in levensmiddelen. Wel veel gebruikt in cosmetica.

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 1.4 mg/kg lichaamsgewicht.

Bijwerkingen :
Het wordt in de darm afgebroken tot propanol en galzuur. Galzuur kan eczeem, maagklachten en hyperactiviteit veroorzaken.

bron:
http://www.food-info.net/nl/e/e310.htm

ik vraag me gewoon af waarom je als je dit weet je beest dit voert terwijl er zoveel ander voer op de markt is waar dit niet inzit...

beest kan niet anders als opeten wat jij hem als baasje voorschoteld tenslotte...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:49

En dat ben je zelf niet aan het doen? Prima als je dat wil zeggen hoor, maar dan is het niet heel slim om zelf wel te gaan dramatiseren...

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:51

Ook mijn hond (labradora van 10) eet alleen brokken, farm food.
Kreeg 4 jaar terug jeuk op zijn kont en beet zich TOT bloedend toe kaal op die plekken.
Na overleg met dierenarts besloten om hem lam en rijst te voeren om te kijken of dat zou helpen, en dat deed het.
Nou doen we er soms wel een eitje bij voor zijn vacht, maar voor de rest alleen brokken.

Na mijn weten een goed/gezond brok merk

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:54

Ik ben geen voor of tegenstander
Iedereen voert wat hij wil.

Zelf ben ik een vleesvoerder. Dit omdat ik een Yorkshire terrier heb gehad met voedselallergie. Zij stond eerst op brok en kreeg na vele onderzoeken vers vlees
Zij stond op kippenvlees van de slager. Ik merkte dat mijn andere hond een Pyreneese Berghond die groot was gebracht op brokken het ook graag lustte.
Deze kreeg een nestje pups en het leek mij leuk om die op te laten groeien met vlees. Die hebben KVV gekregen en is daar niet vanaf te slaan.
Brokken kennen ze wel maar dan als wat lekkers.

Moet eerlijk zeggen dat mijn yorkie is overleden vanwege haar nieren die ermee ophielden. Na 3 dagen gespoelt te zijn kreeg ze brokken voor haar nieren en dat is haar fataal geworden

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:55

Air schreef:
Goed, nu ik wat meer tijd heb om te reageren:
Ik vind de openingspost erg opmerkelijk. Je bent namelijk tegen vers vlees voer, en daarna zeg je dat je tegen mensen bent waarbij hun manier de enige manier is. Ben ik dan gek of zeg je eigenlijk dat je tegen jezelf bent? :+

Daarnaast heb je Duitse Herder en je wil beweren dat die totaal niet op wolven lijken? :+ En wat is een husky dan, of een wolfshond?
En dus omdat er honden zijn die uiterlijk heel anders zijn, zijn ze van binnen ook heel anders? Overleven in het wild heeft niks met het maag-darmstelsel te maken. Ik heb konijnen wat meer haarballen zijn.... lijkt niks meer op een wild konijn.. van binnen zijn ze alleen niet veranderd, ze hebben nogsteeds dezelfde voedingsstoffen nodig om te kunnen blijven leven.
Overigens denk ik dat als honden en katten alleen achter blijven ze prima kunnen overleven in het wild. Helemaal het jachtinstinct bij katten is er echt nog niet uit en ook bij honden niet.

Wetenschappelijk onderzoek is al zo vaak neergehaald door bewijzen in de praktijk...
Maargoed, je bent wel een beetje dief van je eigen portemonnee als 1 van je honden een granenallergie(bijv.) krijg en je alleen maar brok wil blijven voeren.

ik bedacht me naderhand dat ik me niet helemaal correct uitgedrukt heb. Ik ben niet zozeer tegenstander van vers vlees, als wel van het hele gebeuren er om heen. Het is bijna een doodzonde als je nog brokken durft te voeren, althans zo komen sommige reacties van de vers vlees voerders over. Dat is wat me erg tegen staat.

Ik geef aan dat ik RC voer, maar ik heb nergens gezegd dat ieder ander dat ook zou moeten doen. Dus volgens mij interpreteer je dan verkeerd dat ik tegen mezelf ben.

Ik persoonlijk geloof dus niet dat indien je welke hond dan ook, met uitzondering van misschien de Husky, los zou laten in Nederland, deze in staat is om te overleven. De katten nog wel, maar honden niet. De honden van mijn broer uitgezonderd, aangezien die goed in staat zijn om de kippen de doden en op te eten :+ . Maar dan is het menu wel erg eenzijdig voor ze.

Mijn honden markeren niets. Ze zijn gezond, ze glanzen, normale ontlasting etc. Er wordt zo hard geroepen dat brokken slecht zijn, maar ik kan tot op heden die mening niet delen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:56

@Air: wetenschappelijk onderzoek kan in principe twee kanten uit (middenwegen ook mogelijk)
- Bewijzen dat iets zo is;
- Weerleggen dat iets niet zo is.
Nu zeg jij dat wetenschappelijk neergehaald is in de praktijk, maar dan is het doel van wetenschappelijk ondermijnd. In wetenschappelijk onderzoek worden niet alleen feiten onderzoek, maar ook proeven met dieren gedaan die wel/niet op vers vlees staan. Als de praktijk inderdaad het wetenschappelijk onderzoek neerhaald zou dit ook moeten blijken uit het wetenschappelijk onderzoek. Dan zou er staan: wij komen tot deze conclusie op basis van de ingrediënten (of iets dergelijks), maar de praktijk ervaart het zus/zo. En de praktijk zijn dat mensen die ervoor hebben geleerd? Of zijn dat mensen die vers vlees geven?

Weet je: ik ben absoluut niet tegen vers vlees/brokken of wat dan ook qua voer. Maar als iemand zegt dat vers vlees wetenschappelijk bewezen beter is, zorgt voor minder problemen/minder ziektes ed. zou ik graag dat onderzoek willen lezen. Of als iemand zegt dat BHA kankerverwekkend is en in RC of iets dergelijks zou ik artikel graag willen lezen. Ik geloof iets pas indien het bewezen is, komt ook een beetje vanuit beroepsmatig oogpunt. Ik heb bewijs dat mijn hond/kat oud zijn geworden zonder problemen van, volgens meerdere mensen, slecht voer. Dan wil ik graag lezen waar staat dat het slecht is

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:59

Denk eigelijk dat de mens meer zooi in zijn eten heeft dan de hond in zijn brokken :+

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:01

Rider01 schreef:
Denk eigelijk dat de mens meer zooi in zijn eten heeft dan de hond in zijn brokken :+

Ik wilde net mijn post gaan aanpassen en hetzelfde zeggen. Hoeveel van de mensen hier let ook op wat er in hun voedsel gaat, op de E/N nummers ed.?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:01

Maar je weet niet hoe je honden eruit zien als je ze 3 maanden vers vlees geeft.
DAt ze er nu goed uitzien, betekent niet dat het niet beter kan.
Ik voer zelf een combinatie van brokken en vlees, en ze zien er duidelijk beter uit dan met alleen brokken. Ze zijn levendiger, ze stralen meer, en de ontlasting is een stuk minder en veel steviger.
Daarbij denk ik trouwens, hoewel dat van ondergeschikt belang is, dat je met bijv Smuldier nog wel eens goedkoper uit zou kunnen zijn als met je brokken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:09

Dat kan, ik zou het niet weten of je gelijk hebt. Maar helaas heb ik een kat die zijn neus ervoor optrekt, ze eet dan enkel de brokken en laat het vlees staan. Terwijl als wij biefstuk eten, dan eet ze het wel. Misschien moet ik haar gewoon elke dag biefstuk gaan geven als vers vlees :')

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:11

Doe maar niet, dan kweek je zeker tekorten...