Hond is hele slechte eter... tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:28

Rauw als wondermiddel, wat zal ik zeggen... Mijn Boxer heeft een mijtallergie met als oorsprong een voedselallergie en had op Hills ZD ernstige jeukklachten, diarree en viel zienderogen af. In brokken zitten mijten die in rauw niet zitten. Sinds we barfen kunnen we minderen met zijn medicatie, in plaats van die elke maand te verhogen. Rauw als wondermiddel? Voor mij dus een ja!

Buiten dat: Kijkend naar de samenstelling van de Orijen brok, die door veel bokkers wordt aanbevolen: 80% vers kippenvlees, 20% groente en vers fruit, zonder graan. De moeite waard om over na te denken: Hoe wordt ervoor gezorgd dat dit verse kippenvlees maandenlang vers blijft..?

Wat voer je met barf? 80 tot 85 procent rauw, echt vers vlees (bot/vlees/orgaan) van minimaal 5 verschillende diersoorten (bijvoorbeeld: rund, kip, eend, kwartel, fazant, hert, paard, parelhoen, zebra, zalm, konijn...), aangevuld met groente en/of fruit.

Ben ik heel gek als ik denk dat je met barfen een gevarieerder menu samen kunt stellen dan met brok? Een menu dat beter tegemoetkomt aan de behoeftes van de hond? Wat zit er volgens jou in brok dat niet in barf zit?

Edit; Mariska, er zijn dus nog genoeg andere barfonderdelen te vinden!

Kuggur

Re: Hond is hele slechte eter... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:59

De kunst van het lezen is aan weinigen voorbehouden.
Nergens zeg ik dat barf slechter is dan brok. Maar het is ook niet beter, en er kleven verschillende nadelen aan. Goed uitgevoerd is het een prima manier van honden voeren, maar je loopt zekere risico´s.
Ook zou ik de betekenis van "anecdotisch" eens opzoeken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:18

Ik ben het wel een beetje met Kuggur eens, de KVV'ers op Bokt zijn heilig overtuigd van hun gelijk en daar is opzich niets mis mee maar....iedereen die geen KVV voert als ''slechte voerder'' bestempelen want '''Het enige goede is KVV'' gaat mij idd ook te ver.
Mijn hond doet het uitstekend op een fijne,betaalbare brok.
Ook alle honden die ik als kind heb gehad thuis zijn 14,16 en 18 geworden op brokken.
Geen Aldi brokken, maar ook geen Orijen.
Ik denk dat iedereen moet voeren wat voor zijn/haar hond goed werkt!
@sonja89, ik hoor idd vaker dat honden met huidproblemen het goed doen op KVV, fijn dat het nu beter gaat met jouw boxer!
Wat voer jij zelf Kuggur?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:32

Ik vind het zo op de foto er niet extreem zorgelijk en mager uit zien. Aan de dunne kant misschien maar ongezond zou ik het niet noemen. Vind je dat hij weinig energie heeft, dat je je er zorgen over maakt?

Heb je hem al wel eens goed door laten lichten door een DA als je denkt dat hij echt te weinig eet kan daar misschien ook een medische reden achter zitten?

Wat is trouwens de reden dat je zo graag vers wilt voeren, als de hond er niet gezonder of gelukkiger van word past het misschien gewoon niet bij hem...

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:10

Jeetje wat zijn we ineens fel..
Maar Kugger, rauwvoer kan zeker wel als wonder middel dienen. Veel honden met huid problemen houden deze bij het voeren van brok, al van meerdere mensen gehoort dat sinds ze rauwvoer geven het als de sodemieter weg trekt. Onze hond heeft soms last van diaree, pondje pens erin en over is het, het hersteld het darmflora echt magnifiek.
Er is hier ook niemand die zegt dat ze brok slecht vinden, onze vorige hond at ook zijn hele leven brokken (als deze geen 'anorexia' had gehad, had hij ook alleen op de brokken gezeten) We voeren het beide en zelf vind ik ook dat honden (of in ieder geval mijn hond) Niet beter presteerd als hij alleen meer vlees eet, zelfs slechter. Maar op alleen brok doet hij het ook niet.. Combi van beide is voor ons dus de uitkomst.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:37

Wildgirl, ik heb ook altijd brokken gevoerd, maar sinds ik me verdiept heb in hondenbrokken en wat daar nu eigenlijk in zit en hoe het houdbaar gemaakt wordt, ben ik inderdaad alleen voor kvv/barf :)

Kuggur, je laatste post vind ik al heel anders overkomen dan die daarvoor.. Zou je het trouwens erg vinden de discussie inhoudelijk te laten blijven? Met barfen neem je zeker risico's, als je je niet goed voorbereid! Is dat met menseneten niet hetzelfde? En voor de mensen die op safe willen spelen, heb je dan nog altijd kvv.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:48

Wat ik me afvroeg, indien je KVV voert voer je geen biologisch vlees lijkt me?
Hoe zit het dan met alle groeihormonen en granenmixen die de dieren binnen hebben gekregen en die jij nu, zij het indirect, aan je hond voert?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:33

Wildgirl, ik voer barf, dus dat is weer net even een ander verhaal. Wat groeihormonen en granenmixen betreft: Wat denk je dat er in het vlees zit dat in brok verwerkt wordt? Dan geef ik nog altijd liever kipdijenvlees zonder grammetje vet waar groeihormen in gespoten zijn, dan afval van kippenvlees waar dezelfde groeihormonen in gespoten zijn. Dat vlees (afval) is dan ook nog eens gesteriliseerd en er zijn kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd. Dus dan zou ik nog eerder voor kvv kiezen dan voor brok :)