Poes plast met moeite / is erg veel op de kak-bak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:58

Ze is nu brokjes aan het eten (poezen krijgen onbeperkt brokjes en 's avonds nat-voer)
Nog een paar minuten en dan bel ik dierenarts weer.
Vanavond kan ik verder posten, excuus als ik daarom vanmiddag niet reageer. ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:59

katten vangen een blaasontsteking niet op door het loopje van de auto naar de deur hoor.
Onze kater heeft heel regelmatig een blaasontsteking gehad. Dierenarts kan de anaalklieren gewoon uitknijpen, heeft 'ie terplekke verse urine.

Onze kat krijgt nu iedere avond zijn brokjes in een bakje met water, met daarin een vitamine c pilletje. Beestje heeft 3 keer antibiotica en pijnstillers gekregen, maar het bleef terug komen. Nu hij zijn brokjes in combinatie met water naar binnen werkt (= meer vocht = beter/meer plassen) en vitamine c 'slikt' (verzuurt de urine waardoor bacteriën minder kans krijgen) gaat het goed.

Blaasontsteking komt vaak voor bij luie katten die weinig bewegen en te weinig drinken. Hierdoor ligt de urine te lang in de blaas waardoor bacteriën goed de tijd krijgen om er een ontsteking van te maken.

Captain

Re: Poes plast met moeite / is erg veel op de kak-bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:03

Overigens hoeft het nu niet zo te zijn dat de blaas vol zit. Iemand die blaasontsteking heeft heeft constant het gevoel dat hij/zij moet plassen maar er komt dan niks uit simpelweg omdat de blaas leeg is.

Maar ga asjeblieft vandaag naar de dierenarts, stel dat er toch een evrstopping zit (kleine kans) ben je er op tijd bij. Is het gewoon een blaasonsteking (die niet komt door het naar buiten gaan maar door bijv. stress) dan bespaar je je poes iig een hoop pijn!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:06

Een kat die moeilijk of niet kan plassen is altijd een noodgeval omdat het blaasgruis kan zijn. Dus wachten tot vrijdag kan funest zijn.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:15

Oei ik zou hier niet mee willen wachten tot vrijdag :n
Mijn kat zat ook lang en veel op de bak en plaste maar kleine beetjes. Die bleek blaasgruis te hebben en de plasbuis zat dus verstopt.
Het verslechterde binnen een dag zo erg, dat als ik toen niet direct was gegaan hij het niet overleefd had...

Vind het zelfs een beetje vreemd dat de DA dit geen spoed vindt?!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:19

Ik kan over (nu) 29 minuten terecht bij de dierenarts met Poppetje.
Dierenarts is vlakbij.
Zij schatten nu ook een blaasontsteking.
Lang doorzeuren kan wel helpen bij een dierenarts. Er is een gaatje in de agenda gemaakt voor zometeen.
Ik houd jullie op de hoogte en zal dan ook de medicijnen beschrijven hier.
Super bedankt voor jullie reacties en hopelijk is het iets simpels.
Ondertussen heeft ze weer op de kakbak gezeten en daarna weer haar ... gewassen...
Tot snel.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:21

klinkt als blaasgruis, dan moet je niet te lang wachten, kan je kat aan overlijden!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:34

Fijn dat je nu wel snel terecht kan. Hoop dat het meevalt en je poes snel opknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:38

Inderdaad, ik hoop dat ook. Fijn dat je de dierenarts nogmaals hebt gebeld.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:39

Ze zal waarschijnlijk pijnstillers en antibiotica krijgen, misschien een weerstandverhoger. Succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:40

Auw mijn poezel had het ook, was er gewoon ziek van. Fijn dat je nu terecht kan.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:02

Pop heeft 39.6 koorts
Heeft nu heeft nu Antibiotica Confenia gekregen middels injectie.
Nog een andere injectie Tolfedine voor pijnstilling.
Overmorgen zou ze de oude moeten zijn.
Ik ben benieuwd hoe ze zal gaan plassen.
DA denkt aan blaasontsteking maar ze vond het frappant dat Pop ook koorts heeft...
Moet ik er noh vanuit gaan dat er prikjes zijn gegeven op de gok? :-)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:04

Tolfedine is goed spul! Antibiotica wordt altijd gegeven bij een blaasontsteking, denk dus dat er niets gegeven is op de gok. Hoop dat je poezel snel opknapt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:06

Arme Pop, dat is best veel koorts voor een poezel volgens mij. Als het goed is, komt er nu snel verlichting. Is er nog plas afgenomen om te onderzoeken op bijvoorbeeld blaasgruis (waardoor blaasonsteking bijv kan ontstaan)?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:06

Heeft ze nog gevoeld hoe de blaas was? Vaak kan een goede da aan de buitenkant voelen of de blaas vol zit of een dikke/ontstoken wand heeft. Zelf kun je ook voelen of de blaas vol zit maar dan wel heel voorzichtig, te hard drukken kan fataal zijn, zorg ervoor dat je kat zoveel mogelijk drinkt, eventueel een klein beetje melk door een schoteltje lauw water, vinden ze vaak heerlijk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:10

fijn dat je geweest bent. zielig anders nog zolang met pijn enz.
Hoop dat het nu snel weer goed komt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:24

Sorry voor mijn schrijffouten in het bericht hiervoor. Ik kon niet in het display van mijn telefoon kijken WAT ik aan het typen was...

@Bigone, de dierenarts heeft inderdaad de darmen, maag en blaas gevoeld. Die voelden aan zoals het hoort.
Ik heb inderdaad het advies gekregen dat ze veel water moet drinken. Melk houdt ze niet van, de andere poes wel maar Pop niet.

@fargo, het was voor de dierenarts niet mogelijk om plas af te nemen. Ze heeft wel heel goed gezocht in de handdoek van de kattenbench in de hoop dat ze daar een plasje kon vinden maar die was er niet, helaas.
Geen urinetest kunnen doen.
Als het over twee dagen niet verbeterd na deze twee injecties, moet ik weer even bellen.

Ondertussen heeft Pop al een beetje brokjes gegeten maar niet gedronken. Ik kan haar nu niet goed in de gaten houden want ik ben zometeen buiten bezig met de paarden.

Bedankt voor jullie superfijne reacties en ik blijf even het herstelproces neerzetten voor lezers die in de toekomst ook een poes met dezelfde symptomen hebben.
Tenminste.....: ik ga ervan uit dat er sprake is van herstelproces voor Pop en dat ze gewoon weer de oude wordt, ze normaal kan plassen, goed eet en goed drinkt en dat ze geen pijn meer heeft. :-)
Laatst bijgewerkt door VDB op 15-05-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:24

Hij vind het gek dat ze koorts heeft? Lijkt me niet meer dan logisch bij een ontsteking %)

Als ze moeilijk drinkt kan je haar brokjes in het water leggen, dan krijgt ze tijdens het eten vocht binnen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:30

De dierenarts is een ZE.... ;-)
Pop is een moeilijke eter en zeer kieskeurig.
Als het haar niet smaakt (wat dat ook moge zijn) dan kiest ze er gewoon voor om "niet" te eten.....
Mengen met brokjes gaat hem niet worden, daar haalt ze haar neus voor op.

Iemand tips voor het geven van veel vocht aan een poes die nu eigenlijk niet veel wil drinken? Vis geven, welke?
Met melk erbij lust ze niet, de andere poes wel.

Misschien dat ik ze dan nu maar vast natvoer ga geven in plaats van 18:00 uur.....?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:35

Blikvoer. :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:37

Natvoer geven met (standaard) een lepel water er extra over heen, dat wordt meestal meegeslobberd en zo heeft ze direct wat extra vocht binnen.

Evt Koolvis uit het vriesvak van de AH met extra vocht geven (evt pietsje zout toevoegen voor de dorst)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:41

wij hebben een kattenfontein...het klinkt raar maar katten houden van stromend water :P
Daar heeft mijn kat met blaasgruis erg veel baat bij :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:42

Dankjewel, ga ik dat eens proberen (natvoer met wat water)
Ze ligt nu suf op de grond en ze kijkt scheel.....
Maar ze miauwt niet meer, is nog niet op de kak-bak geweest om een poging te doen om te plassen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:45

Wilawander schreef:
Een kat die moeilijk of niet kan plassen is altijd een noodgeval omdat het blaasgruis kan zijn. Dus wachten tot vrijdag kan funest zijn.

wou dit net posten inderdaad! Helaas heb ik daar al veel nare verhalen over gehoord, tot dood aan toe met te lang wachten om naar de DA te gaan. beestje zijn blaas was geknapt omdat die dus helemaal niet meer kon plassen.

Ik ga zelf vanavond met mijn kat naar de DA. Die plast bloed ben ik achter gekomen. geen idee wat dat kan zijn!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:47

als je urine moet hebben.
Haal je kattenbak leeg en je kan met een spuitje de urine opzuigen en dit spuit je in een buisje of plaspotje.

Bloedplassen kan ook blaasgruis zijn. had mij kat ook eens gehad.