konijn met E.cuniculi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:41

ik vind niet dat het nou bepaald beter gaat met mijn nijn.
ik vind haar juist nog slechter worden door die panacur.
en die troep is zo smerig dat het na een week al echt een gevecht is om het er in te krijgen -O-

ze loopt nog slechter en ik had dus vanmorgen wel het idee dat ze wat moeite had met haar plas ophouden.
normaal doen ze hun behoefte onder in,maar nu is het bovendeel van het hok steeds erg vies.

Faniek

Re: konijn met E.cuniculi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:58

Zieker worden ze niet door de panacur, je ziet wel vaak dat het de eerste week, soms 2 weken niet aanslaat of in gevallen dat het al langere tijd speelt helemaal niet meer aanslaat (waar kans van is in dit geval). EC gaat in dit gevallen vaak ook met ups en downs, vaak op het begin een flinke down mede door de stress.
Ik zou als je het nog niet doet echt adviseren het kruidenelixer erbij te geven, het heeft hier 2 EC konijnen geholpen die voor dood waren opgegeven.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:38

Lusten ze wel olvarit wortel hapje? Dan zou je het daarmee kunnen mengen, ging dr hier altijd zo in!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 05:14

ik zou inderdaad kunnen kijken of ik zoets kan gaan proberen.
ze krijgt er ook doxycycline bij,maar dat is lekker zoet en slikken ze allebei zo naar binnen.
maar die panacur?
wat een drama.

haha,kan de panacur ook mengen met de doxy :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:46

Met mijn konijn gaat het ook langzaam. Hij gaat wel wat vooruit.. Maar hij heeft nog steeds niet de kracht om rond te hupsen. Wel zijn z'n spieren steviger geworden en er zit ook wel beweging in de benen. Het ontbreekt hem nog steeds aan kracht. Hij kan even op z'n kont zitten, paar pasjes doen en dan is het alweer klaar. Elke keer als ik denk dat wordt niets dan gaat hij toch weer een beetje vooruit. Hij was vorige week zo slap... Het leek wel een leeggelopen knuffel.. Ik was al bijna bij de dierenarts en toen ineens ging hij de dag erna opknappen. Maar nogmaals, heel langzaam... Toch krijg ik het advies om nog even door te gaan. Helemaal omdat het konijn zelf er nog niet klaar mee is.

Hier geen problemen met de panacur. Ik gebruik tabletten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 08:27

ja ik kon ook tabletten krijgen,maar hoe geef jij die dan?
die panacur is echt niet leuk,steeds zo'n gevecht om dat er in te krijgen -O-
ik zat al te denken om dat te mengen,maar ze moet wel 1,6 ml krijgen en ik heb geen idee waar dat in te menge,dan word het wel erg veel

hier dus inderdaad hetzelfde,ze kan niet op haar achterpootjes zitten om zich te wassen,dat doet ze dan met 1 voorpootje.
huppen wil niet,dat is lopen en dan doet ze een paar passen en blijft weer zitten.
ze eet wel heel goed :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:30

mag een konijn honing?
was natuurlijk vergeten om babyhapje te halen en toen bedacht ik me dat konijnen wel zoetekauwen zijn.
dus beetje honing er bij en toen ging het er wel in *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:16

Die van mij eten de pillen wel op. :D Soms is hij eigenwijs, maar dan lukt het wel met een snoepje erbij. Een enkele keer los ik de pil op in een heel klein beetje water (3ml) en spuit dat dan in zijn bekje. Ik heb dan ook een Fransoos van bijna 8 kilo, dus de keus voor pillen is dan snel gemaakt. ;)

Maar ik ben sowieso niet zo van de pasta's.. Dat werkte bij mijn katten ook nooit. Vieze smaak, te veel om in één keer door te slikken.. :r

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 22:25

ja ach,je moet soms wat verzinnen he.
valt ook geen peil op te trekken met mijn konijn.
vanmorgen schuifelde zij wat door de ren en vanvond was het een gat aan het graven en haar zusje aan het wassen :+
gaat echt wat op neer neer nu.
nou ja,we zetten door en hopenlijk komt het goed.
mag wel,ze is nu 7 en er mag nog wel wat jaren bij :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 09:18

nou,hier nog alles hetzelfde.
aankomende dinsdag moet ik terug om te kijken hoe het dan is.
maar konijn schuifelt nog steeds hetzelfde.
de panacur gaat er nu prima in.
ben wel benieuwd wat de dierenarts dan gaat voorstellen om verder te doen.

hoe is het met jouw konijn?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:28

Ben nog wel steeds nieuwsgierig eigenlijk of je al iets van kruidenelixer oid geeft in het drinkwater? Ik ben geen verkoper ervan en verdien er ook geen provisie op als je het koopt daarom vraag ik het zeker niet. Maar Joe die vorig jaar opgegeven was broodmager van de EC en incontinent is hierdoor er bovenop gekomen. Ik vind baad het niet, schaad het niet.. flesje van een liter kost 12,50 dacht ik. Ik heb er gewoon zo'n positieve ervaring mee, natuurlijk is het geen wonder middel, maar het kan wellicht nog wel wat voor je konijn doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:39

Hier staat het ook stil, al een halve week geen vooruitgang meer.. :( Ik ben nu twee weken bezig met de
Panacur en ab. Sinds een week geef ik er kruidenelixer bij.

Hij loopt gewoon niet. Een paar passen hooguit. Kan wel bewegen, maar heeft geen kracht. Als ik het zo opschrijf denk ik maar één ding, maar als je hem ziet dan is hij nog zo vrolijk. Het lijkt hem helemaal niet zoveel uit te maken dat hij niet zo mobiel is.. Dilemma!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:48

Ik heb jaren geleden een konijntje overgenomen van een Bokker die dat ook had gehad. Ze was hersteld maar haar koppie is altijd wat scheef gebleven. Ziet er wel heel schattig uit, en haar vriendje was blind aan 1 oog dus hun bijnamen waren de blinde en de kromme :+

Maar goed, aardig wat jaren verder inmiddels, en Josephine is kerngezond. Wat ze wel doet, is als je haar zijkant aait, een rondje draaien. Maar ze leeft inmiddels al lang en gelukkig.

Sterkte met jullie flappies, hopelijk knappen ze op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:15

ohw bij mij geen dilemma hoor.
nijn is vrolijk,eet goed,ze is schoon...het hok niet meer,ze piest en poept overal neer,maar goed dat maken we wel weer schoon
al zal ze nog zo een paar jaar doorschuifelen,is niks mis mee vind ik.
en anders koop ik een rolstoel voor d'r :P :D

kruidenelixer heb ik naar gekeken,is hier in de stad wel te koop,maar ben nog niet in de stad geweest.
ze krijgen nu wel wat meer kruiden bij,denk dat dat ook wel zal helpen :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:21

Nou ik twijfel wel.. Vindt het moeilijk om in te schatten of ik door moet gaan of niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 10:27

ik weet dat het wel even kan duren voor je verbetering ziet. :j
die van mij kan niet op de achterpoten zitten,ze wast zich dus met 1 voorpootje in plaats van normaal met 2.
omdraaien gaat nog steeds hetzelfde,maar ik zie haar soms wel "lopen" met de achterpoten.

ik ben misschien wat makkelijk er in,heb al dik 30 jaar konijnen.
zo lang ze goed eet,schoon is en lekker wat rondscharrelt zie ik er geen probleem in.
je ziet snel genoeg als ze wat bol gaan zitten,niet goed willen eten,dan voelen ze zich echt niet lekker.
en anders overleggen met je dierenarts,die adviseren je vaak toch ook wel goed wat het beste is

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:36

Ik heb ook al mijn hele leven konijnen en ben de 30 ook al even geleden gepasseerd. ;) Ik lees inderdaad overal dat de behandeling langdurig is en zolang hij niet slechter wordt laat ik het ook nog wel even zo. Maar die van mij blijft dus niet zelfstandig schoon en scharrelt ook niet rond. Even zo goed eet hij prima, is tevreden en vrolijk en keutelt ook prima. Vandaar mijn dilemma..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:06

dan is het inderdaad wel wat erger :j

haha,dus je bent ook al een "" ouwe rot" in het konijenvak :P

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:18

Behandeling is inderdaad langdurig en opgegeven moment bij echt geen verbetering, maar dat het wel stabiel is word vaak gestopt. Zo ken ik een konijntje dat nog jaren met wat raar hupsen heeft geleefd, het konijntje moet er dan wel geen medische hinder aan ondervind ik dan. Maar wel kuur afmaken uiteraard :) Helemaal herstel 100% is vaak moeilijk als het wellicht al langere tijd speelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:49

nou..
vanmorgen terug geweest voor controle. :)
wel jammer dat ik gewoon weer consultkosten moest betalen( bij vroegere dierenarts was dat altijd gratis)

advies is doorgaan met de panacur,zeker de maand vol maken en mag nog wel langer.
ze is wel iets sterker geworden naar mijn idee
kan bij mijn konijn heel goed zijn dat er door de ontsteking toch al een permanente beschadiging is op getreden waardoor ze dus niet beter gaat lopen dan nu...dit had ik zelf al bedacht en dierenarts kon er alleen maar mee instemmen

ook heeft ze heel duidelijk een van de voorvoetjes scheef staan.
dierenarts kon daar geen breuken o.i.d aan ontdekken.
wil ik dat zeker weten dan moet je iets van MRI laten maken en dat ga ik niet doen want dat vind ik te duur en nijn schiet er niks mee op.

zusje even laten nakijken want die zat ineens onder de kale plekken haha.
blijkt die daar dus vachtmijt te hebben,maar gezien het feit dat er alweer nieuw haar opgroeid vol
sta ik met het geven van een pipet in de nek met ivermectine en nog een nabehandeling

en zo blijf je bezig :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:09

Super goed nieuws zeg! Fijn dat je nijn het redt. Een beetje een gek/moeilijk loopje daar valt nog prima mee te leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:37

ohw en ik heb gisteren een fles duo elixer gehaald van jan smit 8-)

en ik neem het dan zelf ook maar,kan ik meteen kijkenb/voelen of het wat doet *D

ik hoop dat het goed blijft gaan met nijn,je weet maar nooit he

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 13:28

lang geleden,maar ik wil toch nog even reageren.
die duo elixer heeft niks veranderd en het ene nijn hobbelt nog steeds rond.
niet beter geworden en ook niet minder.

kan zijn dat er neurologisch dus toch al ietsd aangetast is..al dan niet door de cuniculi,maar ik laat het zo.
ze eet goed,is schoon,alleen kan ze haar oren niet goed schoonmaken omdat ze niet op haar achterpoten kan zitten,dus help ik daar mee.
maar verder gaat het prima :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:29

Jammer dat het niet meer gelukt is het nog beter te krijgen, je ziet het wel vaker hoor opgegeven moment dat ze niet meer beter worden dan een bepaald punt.
Gelukkig huppelt ze verder vrolijk rond.
Kruidenelixer helpt mij wel met mijn allergie daar heb ik veel minder last van :))

Ik weet niet of je zit met viezigheid en maden wat je zou kunnen gebruiken is anti-myasis of rearguard preventief.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:22

;( Mijne helaas niet.. Ik ben wel blij dat ik het nog een paar weken geprobeerd heb. Hij gaf het op een dag gewoon zelf op. Had er geen lol meer in. Het vele liggen ging hem zeer doen.. En toen was de beslissing heel snel gemaakt.