Hoe vaak hond uitlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:19

Bij onze hond verschilt het nogal. Meestal wel zo'n 2x per dag (beide keren min. een halfuur, meestal een uur of meer). Soms ook echt wandelingen van enkele uren (bijvoorbeeld een hele voormiddag), maar dan wordt ze vaak voor de rest van de dag wel niet meer uitgelaten.
Maar het is heel erg afhankelijk van dag tot dag. We hebben sowieso ook een redelijk grote tuin waar ze de hele dag vrijblijvend in kan. En ze is echt uiterst zelden alleen thuis (en dan heeft ze onze lieve katten nog :P ). En je zit inderdaad jarenlang aan een hond vast, maar dat is net zo leuk. <3 We zouden d'r echt niet willen missen!

Cyrilletje

Re: Hoe vaak hond uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:23

Wij laten ze 3 tot 4 keer per dag uit.
's Ochtends en 's nachts alleen een rondje om 't blok om te plassen en poepen maar 's middags ga ik 1 à 2 uur met ze naar het bos of langs het meertje zodat ze los rond kunnen rennen.
Met goed weer kunnen ze ook de hele dag in de achtertuin als ze willen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 19:23

Dank jullie voor jullie antwoorden! Dan zat ik met 5 keer toch niet zo verkeerd :)
En een half uur klinkt best lang, maar je bent daar zo aan.
Het zou dan gaan om een klein gezelschaphondje. Hij kan hier wel gewoon in de tuin lopen, maar dat is een kleine tuin.
Soms denk ik wel eens dat ik te lang twijfel, vind het zo'n lastige beslissing!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:28

Onze hond gaat wel elke dag een rondje, en 1 of 2x per week naar het bos/ strand. Maar ze is al 12 dus voor het energie eruit rennen hoeft het niet. Ze kan en mag wel zo'n beetje de hele dag door naar buiten wanneer ze wil, dan loopt ze gewoon los (we hebben erg veel ruimte).
Vroeger gingen we ook wel met haar fietsen en deed voor de lol behendigheid.

Heb haar wel eens mee naar m'n studentenkamer als ouders op vakantie zijn o.i.d. dan loop ik meestal wel 4-5x een blokje om waarvan 1x wat langer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:31

hier 's ochtends ongeveer 15 minuten is een vast rondje. Dan rond half 11 als ik thuis ben 1 á 2 uur als ik niet thuis ben dan doen mijn ouders een half uur.
Dan rond half 2 even plassen en rond 4 uur een half uur.
Ben ik overdag aan het werken zonder mijn honden dan ga ik 's avonds na het avond eten nog een half uur of uur lopen. 's avonds laat nog even plassen.

Ik maak dat ze gemiddeld 2 uur per dag aan het wandelen zijn als het weer het toe laat. Als ik vrij ben dan is het vaak nog langer per dag. In elk geval geef ik ze dus minimaal 5x per dag de kans om te kunnen plassen. In de winter kan het weleens 4x zijn als het koud is en ze bewegen niet veel en drinken niet veel (en dan zijn de wandelingen ook langer omdat wij beter wandelen met koud weer). In de zomer kan het ook weleens een keer vaker zijn. Als ze veel buiten zijn en veel meer bezig zijn en veel meer drinken dan moeten ze ook meer plassen. Moeten wij ook en geef mijn honden ook de kans. Nu wel luxe dat ze zo vanuit huis de weg over kunnen steken en kunnen poepen/plassen op een veld.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:32

Wij hebben een Cavalier, en gaat meestal 2 keer per dag uit. Soms 3 keer per dag. Wandelen ongeveer een half uur, of uur.
Verder heeft ie de hele dag toegang om naar buiten te gaan... Maar dat doet ie niet echt haha.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:36

Ons hondje komt er minimaal 4x per dag uit, maar daarvan is de middagwandeling meestal een uur of langer. Vrijwel elke dag struint ze een paar uur buiten. We hebben paarden aan huis, dus genoeg ruimte, en we zijn zelf zoveel bezig buiten dat ze dan leuk met ons mee doet.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:38

Bij ons lopen ze 2x per dag een half uur/3 kwartier (in de buurt/parkje, wel los), 1x per dag een uur (met de auto weg, naar bos/strand/duin, constant
los) en savonds laat nog 1x voordat de laatste zn bed in gaat, 10 minuten (blokje aan de lijn, alleen om de behoeftes te doen). Als mijn vader
vroege dienst heeft laat hij ze meestal rond 4-5 uur sochtends ook nog een rondje lopen, ook 10 minuten, zelfde verhaal als savonds laat.
Moet zeggen, we hebben hier wel twee Duitse Doggen, dus wel grote, atletische honden :) (helaas 1 met artrose, daarom nu een uur ipv 1,5 uur..)

Tis juist goed dat je zo twijfeld hoor, dan denk je er teminste serieus over na :j

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:42

Wij hebben een boederij dus onze hond loopt de hele dag buiten rond. Ze mag overal komen, ze hoeft dus niet uitgelaten te worden...

Ik denk niet dat je dus iets aan mijn antwoord hebt... :o

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:45

doordeweeks 's ochtends rond 7u als mijn vriend de deur uitgaat, daarna rond 11u weer, 's middags rind 4/5u en 's avonds voor het slapen rond 10/11u. 's middags of 's avonds (na het eten dan wel) gaan we naar het strand of bos, de rest van de wandelingen zijn 5 tot 30min voor de nodige plasjes en poepjes.
In het weekend slaapt ze met ons mee uit tot 11u.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:45

Charica schreef:
...
Verder heeft ie de hele dag toegang om naar buiten te gaan... Maar dat doet ie niet echt haha.

Onze Teckel wel hoor! Het is een echt buitenhondje.
Als de zon schijnt en de achterdeur staat open, ligt hij de hele dag languit op de bielzen (lekker warm!) te zonnebaden. 8-)
Onze Rottweiler-kruising ligt liever binnen: lekker luxe op bank... :z

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:49

Wij laten de hond 2x per dag met een grote wandeling
En af en toe nog een plasje of in de tuin. Elke avond gaan we naar de paarden en dan gaat ze mee. Dus dan kom je uit op zo'n 4 a 5 keer per dag, waarvan ze dus een paar uur per dag lekker aan het rondstruinen is.
Over een paar weken laten we haar waarschijnlijk zo'n 1x per dag uit. We gaan verhuizen, en in ons nieuwe huis kan ze de hele dag buiten op het erf rondscharrelen. Heerlijk!

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:55

Is ook heel afhankelijk van het ras. En in de tuin laten (vind ik) geen vervanging voor een wandeling. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:07

Zo'n 4 á 5 keer. Waarvan één lange wandeling van een uur tot anderhalf uur. De gewone wandeling is een kwartier tot een half uur. Is een Kooiker die in augustus 3 wordt. Súper actieve hond, dus wandelingen bestaan uit ravotten met andere honden, spelen in water, 'zoek het beestje' (favoriet), en naast de gewone gehoorzaamheid nog wat andere gehoorzaamheidsoefeningen. In de zomer scharrelt ze daarbij ook nog in de tuin.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:11

Ik heb een 10 jarige collie-herder kruising en een 5 maanden oude dwerg teckel. Bij de honden hebben erg veel energie. Daarom ga ik altijd een keer per dag naar de Loonse en Drunense duinen waar ze kunnen rennen zwemmen etc. Verder worden ze nog 3 keer uitgelaten en kunnen ze een groot deel van de dag in de tuin.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:14

Davinia_ schreef:
Dank jullie voor jullie antwoorden! Dan zat ik met 5 keer toch niet zo verkeerd :)
En een half uur klinkt best lang, maar je bent daar zo aan.
Het zou dan gaan om een klein gezelschaphondje. Hij kan hier wel gewoon in de tuin lopen, maar dat is een kleine tuin.
Soms denk ik wel eens dat ik te lang twijfel, vind het zo'n lastige beslissing!

Ik heb ook een klein gezelschapshondje.
Maar die hebben ook echt hun beweging en aandacht nodig.
Mijn hondje is dan nu 11 maar hij gaat nog dagelijks mee dus voor een uur wandelen/bos/meer.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:16

tussen de 3 en 5 keer per dag. Vaak 1 wandeling van ongeveer een uur in het bos en verder 1 a 2 wandelingen van een half uurtje. Dan nog 2 plasrondjes :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:24

bonzjo schreef:
Is ook heel afhankelijk van het ras. En in de tuin laten (vind ik) geen vervanging voor een wandeling. :)

Ligt eraan wat voor tuin je hebt....

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:02

Wij hebben een hele grote tuin met een hoek erin, en daar achter weilandwaar ze ook kan komen. Onze hond ging vroeger ook vaak op de straat liggen (heel rustig straatje) en ging ze beetje mensen kijken enzo :P Nu is ze lui..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:04

quera schreef:
bonzjo schreef:

Ligt eraan wat voor tuin je hebt....

Zeer waarschijnlijk gewoon een gemiddelde tuin en geen boerderij lijkt me ;)

hier geen gemiddelde tuin maar een flinke lap waar ze uitgebreid op kunnen rennen en vliegen en waken enz. ze kunnen veel zien en horen in de tuin maar nooit dat ik de tuin als vervanging heb gedaan voor uitlaten. Immers ondanks dat er veel te zien is is er vaak wel altijd hetzelfde te zien. Daarnaast als ze niet genoeg bezig gehouden worden dan krijg je weer gedrag wat ons stoort (veel blaffen enz.). In de tuin is het ook echt verboden wat te doen qua behoefte net als binnen (al heeft mijn ene hond daar met periodes lak aan en dan poept hij altijd op dezelfde plaats dus nu mag hij alleen los als hij netjes op de normale wandelingen waar hij normaal in poept gepoept heeft. Heeft hij dat niet dan mag hij niet los in de tuin).

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:02

Bij ons ook meestal 4 keer ('s ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts), waarvan 3 keer een half uur en een lange wandeling van minstens een uur waarbij ze los kunnen lopen. Tussendoor kunnen ze bijna de hele dag de tuin in voor een 'tussendoor' plasje.

Als ik eerlijk ben vind ik een rondje van een half uur al aan de kort kant. Voor ons is dat in elk geval een klein rondje.

Goed dat je je vooraf oriënteert en niet straks tgen een probleem aanloopt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 06:04

een jack russel heeft veel meer beweging nodig dan een pekinees.. kijk naar het "ras" en hun behoeftes. Maar onderschat de kleine hondjes niet hoor!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 10:31

pipo schreef:
een jack russel heeft veel meer beweging nodig dan een pekinees.. kijk naar het "ras" en hun behoeftes. Maar onderschat de kleine hondjes niet hoor!

Nee, dat doe ik zeker niet hoor! En ik ga ook echt kijken naar wat de hond nodig heeft, de een is natuurlijk de ander niet. Dus ik denk er zeker niet te licht over :)
Sowieso komt er geen hondje voor de zomer. We gaan deze zomer 2 of 3 keer op vakantie en ik ga zo'n hondje dan niet ergens achter laten, terwijl ie hier nog amper gewend is.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:01

Misschien kun je af en toe alvast op een hond passen, zodat je kunt zien of het in je dagelijkse planningen past?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:05

Erg goed dat je je van te voren inleeft in de situatie en informatie verzameld!
Wij laten onze honden normaal gesproken 5x per dag uit, waarvan 1x een wandeling van 45 min. tot een uur naar het bos.
Nu op dit moment hebben we er een pup bij dus lopen we vaker, ongeveer elke 2½ á 3 uur en is de wandeling in het bos korter omdat de pup nog niet zo lang mag wandelen. Dit moet opgebouwd worden.
Een hond is een geweldige vriend, je krijgt zoveel vriendschap en liefde van zo'n dier! Hij is altijd blij je te zien.
Wat sommige mensen als nadeel ervaren is dat je met de vakanties een oppasadres moet hebben of je neemt ze mee zoals wij doen.
Je bent meer gebonden en je moet meer rekening houden met zo'n dier.