Tips tegen overmatig verharende hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Tips tegen overmatig verharende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:27

IK enk dat het ook te maken heeft met hoe je je hond houd.
Die 2 van mij zijn elke dag bij mij op stal, dus veel buiten, waardoor ze een mega ondervacht hebben.
Ik gebruik trouwens ook een harkje en dat gaat inderdaad prima!
Ach en ik denk maar... had ik een Chineese Naakthond moeten nemen, of in de Bouviers moeten blijven, die verharen ook stukken minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:34

En verharen ze bij jou veel of weinig? In principe zou een buitenhond veel minder moeten verharen, eigenlijk.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:37

Ik breng onze witte herder 2/3 keer per jaar naar een trimsalon voor zijn haar!krijg dan een mooie hond terug zonder onderwol en losse haren,dit scheelt dan zeker 2/3 maanden met haren in huis en daarna houd ik het gewoon zelf bij met de borstel..succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:49

Hihi ik las de titel en het eerste wat ik dacht dat zou nog wel eens een witte herder kunnen zijn. :+ en ja hoor. Op de een of andere manier verharen witte herders nog meer dan andere herdersoorten. Het lijkt wel een raskenmerk soms omdat de meeste witte herdereigenaren het verhaarprobleem melden.

Wij zeggen altijd ze verharen 24 uur per dag het hele jaar door en tijdens de rui nog ietsje meer. :') onze eerste was heel extreem, bleek ook verergert te worden door zijn schildklier probleem. Nummer 2 was kerngezond en ook daar leek niets tehelpen tegen het verharen. We bleven kammen maar het bleef heel erg.

Bij onze 3 e pakken we het anders aan, we borstelen zo min mogelijk. Alleen nu in de rui iets meer en dan met een herderharkje. Een soort kam met tanden.Hij verhaart ietsje minder hierdoor. Maar het blijft stofzuigen en kleding aanpassen op de hoeveelheid haar.En af en toe een haar uit je eten peuteren. Het went vanzelf hier na ruim 20 jaar witte herder :j

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:53

Andere voeding?? Die van ons verhaarde ook als een gek maar die heb ik nu op vers vlees gedaan en het is echt nu te verwaarlosen zo weinig. Hij ziet er veel beter uit en zijn vacht ziet er veel beter uit..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:59

borstelen stimuleert de haargroei waardoor de rui steeds eerder zal komen. heel veel borstelen is dus ook echt niet aan te raden. Probeer in het voor en najaar een grote bostel en wasbeurd en het kammen daartussen te beperken tot de klitten. zo kan de haargroei misschien weer in een normale cyclus komen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:19

TS begrijp ik het goed dat je al deze voedingen in een jaar tijd hebt geprobeerd? Dan denk ik dat je al een groot stuk daar kunt gaan zoeken. Een hond zijn lichaam heeft minimaal 6 weken nodig voor de enzymen die de hond maakt om het voer te benutten aangepast zijn, met andere woorden...de hond begint pas na 6 weken nadat je met de nieuwe voeding bent gestart het voer optimaal te benutten, op het moment dat mensen steeds maar switchen met voer maak je het de hond ongewild moeilijk en uit zich dat vaak in huidproblemen. Vers Vlees is toch echt de oplossing maar dan zul je ook voorlopig even niks anders moeten gaan geven. Laat jou hond zijn darmflora maar eens optimaal worden en dan zul je zien dat het op gaat knappen dus een paar maanden de kiezen op elkaar.

Scheren zou ik absoluut niet doen, slechtere vachtverzorging dan scheren is er niet. Vloeibaar schapenvet met zalmolie zou je er ook nog bij kunnen geven, ook superspul! Daarbij zul je ook moeten accepteren dat je een langharige witte hond hebt aangeschaft en ja die verharen nu éénmaal met vlokken los haar.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:28

Er is een speciale kam voor het verharen bah je dieren
Heb zelf ook een herder gehad en. Idd het hele jaar verharen
Deze kam haalde alleen de los zittende haren en ondervacht weg
Ik gebruik hem nu op me katten en werkt super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:50

Nogmaals, een kam is symptoombestrijding, daar ligt de oplossing niet.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:18

Die van mij is nu ook in de rui, moet er niet aan denken dat hij het gehele jaar door op deze manier zijn haar verliest :n
Ik zou het zelf ook laten onderzoeken, lijkt me niet normaal dit.

Zelf is die van mij een week geleden bij de trimsalon geweest, zij heeft hem helemaal gewassen en daarna een speciale "waterblazer" erop gezet.
De haren vlogen rond je oren, heel haar salon zat onder incl. ik zelf :')
Het voordeel is dat hij nu geen hele plukken haar meer verliest, natuurlijk verhaard hij nog wel, maar niet meer zo extreem.

En verder zo min mogelijk borstelen wist de trimmer mij te vertellen, omdat je het verharen dan juist op gang zou brengen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:26

Wij brengen onze hond 2 keer in het jaar naar de trimsalon, daar plukken, kammen en wassen ze hem zodat alle dode haren worden verwijderd. Dit helpt echt enorm!
Verharen doen ze toch wel, maar als het echt extreem is, dan vind ik de trimsalon echt een uitvinding :D

En nee, ik heb geen poedel, maar een bordeauxdog, geen standaard hond voor een trimsalon denken veel mensen, maar je kan echt alles brengen geloof ik :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:32

Herkenbaar, zeker in deze tijd van het jaar, rest van het jaar is het normaal en goed bij te houden met 2x per week stofzuigen en regelmatig borstelen.
Reden voor mij om de tondeuse er overheen te halen, ook ivm het vele zwemmen wat we nu doen nu het weer wat warmer begint te worden.
Hond hier is trouwens kerngezond en staat al jaren op Carocroc lam en rijst, ook een half jaar vers geprobeert maar daar bleef het verharen.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:26

Wij hebben ook een witte herder gehad en tsja...... Inderdaad ook echt van die vlokken(en ja, die van ons was kerngezond!) -O-
wij weten dan ook wel bijna zeker waarom de vorige eigenaren haar weg hebben gedaan...
De enige remedie: Elke dag stofzuigen :j

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:33

Hier ook veel problemen gehad met de vacht en extreem haarverlies. Het extreme haarverlies vond hier altijd plaats 2-3 maanden na een voor onze hond stressvolle gebeurtenis. Logeren, geboorte baby, operatie, zulk soort zaken. De verandering van luchtvochtigheid en temperatuur in huis zorgt ook voor een droge huid bij onze hond, hierdoor gaat ze krabben/jeuken en verliest ze ook veel haar. Qua voeding zou ik graag vers willen voeren, maar madam blieft het niet. Ze krijgt nu een premium brok zonder granen; dog lovers gold. In de 4 jaar dat we d'r hebben heeft ze er qua vacht, ontlasting, tandvlees etc.. nog nooit zo goed uit gezien! En dieren verharen sowieso, hier gaat de stofzuiger er elke dag doorheen i.i.g. En in de zomermaanden is ze veel buiten, scheelt binnen rommel :D

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:16

jashin schreef:
Ik breng onze witte herder 2/3 keer per jaar naar een trimsalon voor zijn haar!krijg dan een mooie hond terug zonder onderwol en losse haren,dit scheelt dan zeker 2/3 maanden met haren in huis en daarna houd ik het gewoon zelf bij met de borstel..succes!

Hmzz, ook een ideetje ja!! :D

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 16:21

@ Karuna -> Idd, heb het al veel meer op internet gelezen dat witte herder erger (lijken) te zijn dan andere! Herderhark is ook een idee, want die ferminator lijkt de haargroei alleen te stimuleren.

Veel buiten laten lijkt me ook wel een idee, en ze vindt het niet erg ook. Rommelt graag veel in te ruin (lees: Graven!).

Gezond is ze genoeg. Ze heeft erg lang darmproblemen gehad met o.a. diaree, dit hebben we dmv allerlei onderzoeken waaronder ook bloed en ontlastings onderzoek laten bekijken. Hier is niets uitgekomen. Gelukkig is ze er (naar het schijnt) overheen gegroeid nu.

En het doet me stiekem toch wel goed dat meer mensen dit probleem (al dan niet even heftig) ervaren, ik voel me een stuk minder alleen ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:41

Yamcha schreef:
En verharen ze bij jou veel of weinig? In principe zou een buitenhond veel minder moeten verharen, eigenlijk.

Nou.......... nee die van mij daar word ik onderhand gestoord van!
Nu weer minder, maar afgelopen week dat het in een keer 21 graden was..... MAN!!!
Ik ga bij de volgende honden over op de Chinese naakthond denk ik!
En als het heeft geregend en ze zijn nat geweest... oeps!!!
Kaal scheren die handel!
Nee hoor, doe ik niet natuurlijk!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:48

hier een antwoord van een honden trimster
ga je hond eerst eens goed uitborstelen met een Furminator/of een herders hark
je moet namelijk de onder wol er uit krijgen
en stop hem dan in bad goed in zepen en dat zeker een 15 tot 30 min in laten trekken
na het uitspoelen niet meer borstellen
en zeker niet iedere dag borstellen (1 per week is ook voldoende)
dat stimuleert de haar groei juist meer en dus ook het verharen
je zou merken dat het dan al stukken minder is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:51

aerdenhout1 schreef:
Yamcha schreef:

Nou.......... nee die van mij daar word ik onderhand gestoord van!
Nu weer minder, maar afgelopen week dat het in een keer 21 graden was..... MAN!!!
Ik ga bij de volgende honden over op de Chinese naakthond denk ik!
En als het heeft geregend en ze zijn nat geweest... oeps!!!
Kaal scheren die handel!
Nee hoor, doe ik niet natuurlijk!

Whahaha, kan het me wel voorstellen hoor, bij sommige honden is het echt verschrikkelijk........ :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:53

Ik wou dat ik mijn honden de open trap op zou kunnen krijgen, want dan zou ik jou advies echt naleven!
In mijn oude huis deed ik dat inderdaad regelmatig, maar in mijn huidige huis kan ik ze niet boven krijgen waar het bad zit!
Wel een idee om zodirect eens te doen op stal als de temp warmer word.
Hoop dat ze dan niet gaan rollen in het zand, heb je weer een probleem!

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 18:04

aerdenhout1 schreef:
Ik wou dat ik mijn honden de open trap op zou kunnen krijgen, want dan zou ik jou advies echt naleven!
In mijn oude huis deed ik dat inderdaad regelmatig, maar in mijn huidige huis kan ik ze niet boven krijgen waar het bad zit!
Wel een idee om zodirect eens te doen op stal als de temp warmer word.
Hoop dat ze dan niet gaan rollen in het zand, heb je weer een probleem!

Daar heb ik dan weer een oplossing voor :)

Een vriendin van me heeft hetzelfde was-probleem en die gaat met haar hond dan naar ANIMAL WORLD (dierenspeciaalzaak) in Oudenbosch (maar je hebt ze overal schijnbaar) en daar kun je je hond voor 5euro in bad stoppen. Er staat daar een bad en shampoo geloof ik klaar. Soort honden-was-straat ;)

Crap, EDIT; Animal World zit volgens internet alleen in Bergen op Zoom en Oudenbosch. Maar ik had het dus hierover: http://www.animalworld.nl/categorie%EBn/dogwash/

EDIT2: Er zijn er meer!! Check http://www.digitdog.nl/

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:07

Hier ook een hondentrimster.

Wat Nagano al zegt was hem 15 a 30 min (liefst 30) zo komen de meeste haren los!
Maak je hond echt goed nat tot op de huid, goed met shampoo, uitspoelen en dan zal je bijna 30 min. bezig zijn. Aangezien de vacht vrij dik is dus moeilijk goed nat te krijgen.
In de trimsalon kam ik de honden daarna goed uit met de waterblazer erbij of de fohn zodat je de losse onderwol er goed uithaald.
De verharing zal niet weg zijn maar wel een heel stuk minder

Heb je eigenlijk een langhaar of korthaar?
Bij langhaar raad ik de furminator echt af! Dit omdat het dan de haren afsnijd!
Als je het te veel doet en niet goed krijg je een hele dove vacht.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:01

Fammiie_x schreef:
Hier ook een hondentrimster.

Wat Nagano al zegt was hem 15 a 30 min (liefst 30) zo komen de meeste haren los!
Maak je hond echt goed nat tot op de huid, goed met shampoo, uitspoelen en dan zal je bijna 30 min. bezig zijn. Aangezien de vacht vrij dik is dus moeilijk goed nat te krijgen.
In de trimsalon kam ik de honden daarna goed uit met de waterblazer erbij of de fohn zodat je de losse onderwol er goed uithaald.
De verharing zal niet weg zijn maar wel een heel stuk minder

Heb je eigenlijk een langhaar of korthaar?
Bij langhaar raad ik de furminator echt af! Dit omdat het dan de haren afsnijd!
Als je het te veel doet en niet goed krijg je een hele dove vacht.

Kam je de hond dan terwijl hij nog nat is?

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:43

Nee, de vacht is hooguit een heel klein beetje vochtig.
Bij sommige vachten oogt het droog totdat je een borstel er overheen haalt dan zie je de natte plekken.
Want ik zet de waterblazer er eerst op in het bad zodat de hond vrijwel droog is en daarna zet ik hem pas weer op de trimtafel.
(anders ligt er heel veel water op je trimtafel).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:05

Fammiie_x schreef:
Nee, de vacht is hooguit een heel klein beetje vochtig.
Bij sommige vachten oogt het droog totdat je een borstel er overheen haalt dan zie je de natte plekken.
Want ik zet de waterblazer er eerst op in het bad zodat de hond vrijwel droog is en daarna zet ik hem pas weer op de trimtafel.
(anders ligt er heel veel water op je trimtafel).

ik blaas ze heel erg droog met de water blazer als het aan mij licht we 30 min (maar niet iedereen heeft zo,n ding )
en dan op de tafel ga ik er met mijn handen door en met een borstel maar niet te veel