Demy is alweer ziek, nu ben ik er klaar mee!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Demy is alweer ziek, nu ben ik er klaar mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:53

En ik denk niet dat Eric Laarakker nu al van toepassing is. Ga eerst maar regulier eens kijken wat ze kunnen doen. Waarschijnlijk red je het ook daarmee al. Al zou ik wel even kritisch naar je da kijken en bij twijfel een SO aanvragen! Kan namelijk gewoon. Frisse blik erop.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 13:52

En weer slecht nieuws. Ontlasting kan niet onderzocht worden omdat invaldierenarts al antibiotica had gegeven via spuitje... Moeten nu eerst twee weken wachten voor we alle onderzoeken kunnen doen :( Word hier zo moe van !

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:58

Heb je al eens voer zonder granen geprobeerd? Acana of Orijen?
Onze hond krijgt namelijk darmontstekingen van normaal voer/dierenarts voer en geeft beetje hetzelfde ontlastingbeeld.
Vanaf het moment dat wij hem op Oreijn hebben gezet is het over :) hij krijgt ook geen varkensvlees(producten) meer, helpt ook super.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:45

Kimvicious schreef:
En weer slecht nieuws. Ontlasting kan niet onderzocht worden omdat invaldierenarts al antibiotica had gegeven via spuitje... Moeten nu eerst twee weken wachten voor we alle onderzoeken kunnen doen :( Word hier zo moe van !

Misschien is het eens tijd te gaan kijken naar een andere dierenarts en iets meer op je strepen te gaan staan qua onderzoek als baas zijnde?

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:58

Wildgirl schreef:
Kimvicious schreef:

Misschien is het eens tijd te gaan kijken naar een andere dierenarts en iets meer op je strepen te gaan staan qua onderzoek als baas zijnde?

Veel keuze aan dierenartsen is hier niet en heb normaal nooit geen problemen gehad met deze. En sta al op mn strepen maar dit is overmacht... Ik had niet kunnen weten dat het na een spuit antibiotica niet meer opgestuurd zou kunnen worden...
Gaat gelukkig vandaag wel iets beter. Demy heeft nog steeds koorts maar drinkt wel en eet al weer een beetje(beschuit). Verder is ze nog wel echt ziek en gaat geen seconde bij me vandaan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:19

Hebben ze bloed afgenomen eigenlijk? Misschien dat ze daar ook nog wel iets uit kunnen halen :)
Koorts wijst op ontsteking en dat is dan ook terug te vinden in het bloed.

Ik weet trouwens niet of antibiotica zo'n invloed heeft, prednisionspuiten hebben dat wel.
Heeft ze dat niet gekregen??

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:40

Wat gaat jouw DA niet volgens de 'stapjes'. Eigenlijk studeer ik dgk voor grote huisdieren, maar even mijn algemene kennis kleine huisdieren oprakelen:
Eerst maken we onderscheid of de diarree van de dunne darm afkomstig is, of van de dikke darm.
Dunne darm diarree: normaal keer per dag gaan poepen, per keer meestal ook grote hoeveelheden. Als er bloed bijzit, is dit meestal al verteerd (donkerbruin / gestold bloed). - hier vermagert je hond meestal van-
Dikke darm diarre: je hond moet veel poepen en moet sterk persen. Vaak zijn het dan ook kleinere hoeveelheden, met vers slijm of vers (rood) bloed. - hier zal je hond niet van vermageren, eventueel wel uitdrogen!-

We hebben het over chronische diarree, want je hond is al een tijdje bezig.

Bij chronische DUNNE darm diarree: Je gaat eerst algemene oorzaken uitsluiten: voedingsallergiën of parasieten.

Een voedingsallergie kun je uitsluiten door bijvoorbeeld eerst paardenvlees te geven gedurende een week of misschien 2, als je hond hiermee betere ontlasting heeft, kun je per week een aantal ingredienten toevoegen (niet te vaak!) Zo kun je eventueel uitvissen waar je hond eventueel allergisch is. Is er helemaal geen verbetering, dan zal het geen voedingsallergie zijn.
Parasieten ga je checken mbv een routine mestonderzoek (best ook Giardia insluiten zoals hierboven al vermeld werd).
Als hier allemaal niets uitkomt moet er een bloedonderzoek gedaan worden en een test op TLI om de pancreasfunctie na te gaan (dit komt soms voor, maar wordt vaak vergeten, het geeft aanleiding tot een exocriene pancreasinsufficientie en is vaak de oorzaak van diarree). Als hier nog steeds niets uit komt, wordt je aangewezen een RX of een echo van de buik te laten nemen...
Als uit dit alles (+ Antibiotica, voedingsdieet en parasieten) nog steeds niet uit komt, is het noodzakelijk een biopsie te doen...

Bij chronische DIKKE darm diarree is het gelijkaardig, alleen wordt er parasitair onderzoek gedaan op trichuris, en is een bloedonderzoek vaak neit nodig. Ook wordt er geen testdieet voorgeschreven (met dat paardenvlees). Verder ook een echo en RX als uit het voorgaande niets blijkt.
Een kuur van sulfadiazine kan helpen bij sommige gevallen zonder duidelijk verklaarbare oorzaak en kan dus nog geprobeerd worden vooraleer er overgegaan wordt tot een biopsie...

Ik hoop dat ik je iets heb bijgebracht, hopelijk ben je er ook iets mee. Succes!!

* sorry voor de typfouten, ik denk dat je er de essentie wel uithaalt ;-) *
Nog een PSje: honden en katten braken 'behoorlijk' snel als ze buikpijn hebben, hoeft niet noodzakelijk iets primairs aan de basis te liggen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:28

Ten eerste zou ik al lang een andere DA gezocht hebben die wat meer interesse in je dier toont maar goed, da's mijn visie.

Onze ierse wolfshond had ook van die aanvallen, na lang onderzoek en uitproberen,bleek het een probleem aan de dikke darm te zijn die veroorzaakt werd door een voedsel allergie. Na weer allerlei voedingsproduckten en kvk uitgeprobeerd te hebben bleek voor hem de brok van DogLoverGold het best te werken ( http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/index.html ) dit gecombineerd met kvk van een bepaald merk (zou nog even na moeten zoeken wat het merk was) als afwisseling heeft bij hem goed gewerkt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:34

Ik ging ook op zoek naar een andere DA. En die zijn er ercht wel te vinden. Hier in het dunbevolkte Groningen heb ik ook genoeg keus, al is het soms 30 minuten rijden.

Ik zou denk ik maar vast gaan beginnen met ander voer te geven, wat voer je nu?