bello2005 schreef:dierenfan,
mijn hond heeft me nog nooit aan gevallen, en ze staat zo sterk in haar 'schoenen' als of ze nooit bang is geweest..
ik confronteerde haar met hetgeen waar ze bang voor was.. een hond hoeft niet weg te rennen voor iets waar ze bang voor is.
ik liet haar ook wel eens extra met een wildere hond alleen..
met wildere hond bedoel ik, wild met spelen..
en qua agressieve hond.. het komt bij mij dus over, dat je je hond maar agressief moet laten doen na een andere hond,
het is toch logisch dat je de hond op zijn plek zet,, en hem aan pakt.
en 'oplossen' met koekje of snoepje.. of te wel BELONEN dat hij zo uitvliegt.
sorry,, maar je komt bij mij echt over dat je ERG weinig weet van het opvoeden van honden.
je hebt het uit eindelijk wel goed op gelost.. maar je blokkeert evengoed de aandacht na de andere hond, om 'tempo' te maken..
het is maar hoe je blokkeren opvat..
Het is idd hoe je blokkeren op vat. Ik heb mijn hond na mijn fout nooit meer geblokkeerd. Of te wel, wil hij uitvallen dan moet hij dat doen maar ik draai gelijk om de andere kant op. Nadeel voor hem is dat hij normaal naast me loopt, valt hij uit dan wil hij dus in de riem 'klappen' echter omdat ik om draai komt dat moment niet zoals hij in gedachten had en dus wordt hij opeens gecorrigeerd (met veel kracht die hij zelf veroorzaakt) en totaal overwachts waardoor hij uit zijn aanvalsmodus is en dat is het moment waarop ik dus gedrag in kan zetten dat ik wil ehbben. Dus gelijk laten zitten of volgen of wat dan ook en dat gedrag belonen als hij rustig is en het rustig uit voert. Als ik dat gedrag beloon terwijl hij nog shaked van de adrenaline dan beloon ik alsnog foutief gedrag natuurlijk. Het is enorm opletten wat je beloond als je beloond dat is net zo als met straffen.
Heb hem nooit met iets beloond als hij uit valt. Immers dat moet je niet belonen. Ik beloon hem wel als hij dus rustig bij me blijft zonder uitvallen of na correctie als hij weer rustig en beheerst bij me blijft.
Verder ben ik totaal geen leek qua opvoeden en heropvoeden. Doe het al 9 jaar beroepsmatig en nog veel langer recreatief op diverse cursussen bij diverse hondenscholen. Volg vele workshops en ben er veel mee bezig in boeken e.d. maar ook dat kan je net zo makkelijk dus de mist in gaan. Immers je leest vele manieren en niet elke manier is voor elke hond geschikt en soms zijn er beter 4 manieren samen te voege nen allemaal dus gedeeltelijk te gebruiken nog beter dan 1 manier volgen.
De hond uit mijn voorbeeld is ook een herplaatser die een enorme rugzak met bagage mee heeft/had en dan stuit je wel eens op problemen. Inmiidels is het een geweldige hond overigens die echt heel goed betrouwbaar is in vele situatie maar zal nooit in alle situaties betrouwbaar worden wegens angstgedrag op sommige momenten helaas.
Het is ook moeilijk het op te schrijven zoals je het bedoeld natuurlijk. Ik ben zeer onhandig in uitleggen en opschrijven en met mij vele mensen waardoor dingen totaal verkeerd begrepen worden. Dat is rottig maar ja het is niet anders. Een nadeel van internet maar gelukkig zijn de voordelen vele malen groter
We hebben sowieso altijd van die trainingskoekjes in huis (hele kleintjes met idd een vrij sterke geur eraan, doet ze een moord voor!) dus dat was makkelijk. Ze bleef tussen de pogingen in wat beter bij me en hield het steeds 3, 4 passen vol, daarna plukte ze het koekje zowat uit mn handen
Ga dit in elk geval zeker gebruiken, heb het idee dat ze het erg fijn oppakt
Nog niet 100% bevestigd maar ze begrijpt wel min of meer dat ze op dat commando meer ruimte krijgt