Wie allemaal kip op eitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Re: Wie allemaal kip op eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:29

Tot mijn grote schrik vond ik bij het openmaken van de eieren een levend jong.
Helaas was dat nog niet levensvatbaar.
Snel de eieren weer terug in het hok en de kip er weer op.
Vanmorgen was er een eitje aangepikt en nu zit er een piepklein brin kuikentje onder de kip.
Heb alles nog eens nageteld. maar de kip zit toch al 25 dagen te broeden.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:44

Bluebontje hoe staat het met jullie eieren? Is daar al verandering in gekomen?

Hier nu dag 20 morgen in principe uitkomstdag. Sinds vrijdag trillen 2 of 3 eieren. Vandaag snel even 2 gevoeld en die trillen nog. Kipje komt ook bijna niet meer van haar plek. Tot vrijdag 2 keer per dag een kwartiertje badderen eten en rondklokken. Nu met moeite 5 minuten en vandaag niet eens vrijwillig. Heb haar even buiten neergezet met voerbakje, ze voelt de eieren denk ik ook bewegen. Nu nog uitkomen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:50

Op dit moment heb ik:
7 kuikens van 3 weken oud (natuurbroed)
12 eieren onder hen die zondag uit moeten komen
9 eieren onder hen die over 19 dagen uit moeten komen

Mijn hennen die broeden zijn 2 NH-blauwe en 1 NH-blauw x ordinaire bruine leghen.
Die zijn erg goed broeds en zijn felle mama's.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:51

Wat voor eitjes liggen eronder? In ieder geval genoeg kuikens als alles uitkomt. :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:55

Dit jaar ben ik een beetje aan het experimenteren.
Van een klant van mij heb ik een haan gekregen, die half Brahma/half NH-blauw is.
Dan heb ik nog 4 leghornhennen (van die witte), 4 raszuivere NH-blauwe hennen, 1 weetikniethen, 3 Brahmahennen en een minikuifhoen. Volgens mij heb ik ze dan wel gehad?
Nu doet de haan het dus met allemaal en krijgen we kruisinkjes.
Niet erg, want ze zijn voor eigen leg en eigen opeet.
Onder iedere hen heb ik volgens mij evenveel witte, als bruine eitjes gedaan.
Sommige uit de koelkast, die er al 1 of 2 dagen inlagen, die zijn gewoon uitgekomen. Knap he?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 20:00

Dat is netjes inderdaad. Verrassingskipjes dus. Nou ja de haantjes zullen denk ik niet anders smaken als ze raszuiver zijn. Ach jee wat zeg ik nu weer. :+ ik heb zelf nog niet de moed gehad de haantjes te laten slachten, ben ze nog steeds goed kwijt geraakt. Slachten kan en wil ik zelf niet. Maar met deze eitjes kan ik de overgebleven haantjes afleveren bij de fokker en krijg ze dan geslacht weer terug.

Dan nog de moed vinden ze eten maar ik denk dat inmiddels ik dat wel kan. Kwestie van instellen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:06

Joh, je moet maar zo denken: bij jou hebben de kipjes een mooi leven gehad, niet zoals in een legbatterij of plofkip. Wij hebben heerlijke, gezonde, vrolijke kippetjes op ons bord liggen.
De eerste keer vond ik het wel sneu hoor (mijn schoonmoet slacht de kippen hier), maar nu weten we niet beter.
Ik hoop op een score van 12 nieuwe hennen, die de legdienst over kunnen nemen van de huidige garde.
En volgend jaar een verse haan van Liempt-Mert en dan begint het feest opnieuw.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:19

Ik raak mijn hanen en kuikens aan de straatstenen niet kwijt :(

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:27

Wat een leuk topic! Wij hebben ook een kip op eitjes :)
Het is wel een mengelmoes -> Wyandotte, Kuifhoen, Krielkip door elkaar. Dit is haar kroost van vorig jaar:
Afbeelding

Dit jaar is er een andere haan in het spel, dus het is spannend wat voor types/kleuren het gaan worden. Ze zit op 8 eieren, zit goed vast en a.s. maandag mogen we ze verwachten! Nog maar even dus :) Leuk om ook alles van jullie te lezen :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:53

Hopelijk komt het nog goed met jullie eitjes Bluebontje. Helpen met het openmaken = dood kuiken. Dat komt omdat de eerste kracht om uit het ei te kunnen komen essentieel is, voor het kuiken, om daarna te kunnen overleven.

Mijn kip is ook 'over tijd'. Al 4 dagen. Maar het is een krielkip en deze broeden vaker wel iets langer (..al is 4 dagen best lang.. maargoed, ik heb geduld ;) ).

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:34

Hmm, heb je de eitjes nog proberen door te schijnen of geluisterd of je al gepiep hoort? Of kun je/wil je de kip niet storen? Dat piepen is natuurlijk ook pas op het allerlaatst... maar toch..

Over het helpen met kuiken uit ei halen heb ik dezelfde ervaring als Koetjesreep. Als je het al voor elkaar krijgt om het kuikentje zonder beschadigingen ter wereld te krijgen, blijkt het vaak niet voor niets dat ze er niet uit kunnen komen -> blijken dan de zwakste te zijn die dat toch overlijden.
Wat wij wel doen om de schaal, vooral het vlies eigenlijk, wat beter doorprikbaar te maken is het besprenkelen van de eieren met de plantenspuit enkele dagen voor de uitgerekende datum. Ook zit het nest van de hen op een plak gras, wat zorgt voor natuurlijke vochtigheid :)

Wij hebben ze zondag proberen door te schijnen, maar dat lukte niet, dus ik denk/hoop dat het goed zit :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:37

Helaas hebben slechts 2 van de kuikens het gehaald.
2 eieren waren leeg en in de andere 2 zat een dood kuiken.
Ben nu nog een paar eitjes aan het verzamelen van mijn Sabelpootkrielen.
Een vriend wil nog een paar nieuwe kipjes.

Ik heb heel vaak kuikens uit eieren geholpen, maar alleen als de eieren al waren aangepikt en het kuiken niet verder kwam. De meeste van die kuikens zijn gezonde grote kippen/kwartels geworden.

Hanen worden hier genekt, maar niet gegeten.
Meestal gaan ze naar mijn vader, die er soep van kookt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:37

Wil je nog bevruchte eieren hebben? Dan ben je welkom om er bij te komen halen hoor!
Helpen met uitkomen doe ik in principe niet. Vorige keer wel geprobeerd maar dat liep verkeerd af.
Die van mij zitten gemiddeld zo'n 19 dagen en dan komt er actie uit t ei.
Als je schouwt en ziet alleen maar donker erin, dan zit er vaak wel een kuiken in.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:01

Hmmz ik zit te twijfelen of ik de eieren onder onze hen vandaan moet halen. Op het kippenforum staat dat dit na de 23e dag wel moet.
Citaat:
Vaak zijn deze eieren bedorven en kunnen bij de geringste aanraking uit elkaar ploffen en dan heb je een enorme bende in het hok! De bedorven inhoud zit vol bacteriën en kan dus voor allerlei narigheid voor de kuikens of andere broedeieren zorgen.

Maar ik twijfel.. nja ik denk dat ik eerst even ga schouwen met een wc rol en lamp.

Oja en over een kuiken helpen staat dit:
Citaat:
Een kuiken uit het ei helpen is geen goed idee. Vaak is de dooier niet geheel in de buik getrokken of springen er adertjes die nog door het ei lopen en deel uitmaken van de bloedbaan van het kuiken. Door infectie zal het kuiken vrijwel altijd sterven. Laat dus de natuur haar gang gaan help geen zwakke of misvormde kuikens op de wereld.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:04

Bluebontje schreef:
Hanen worden hier genekt, maar niet gegeten.
Meestal gaan ze naar mijn vader, die er soep van kookt.
Hoe nek je een haan dan? Ik heb vaak haantjes over, maar heb ze tot nu toe altijd naar de fokker (waar ik mijn dieren vandaan heb) gebracht. Echter is hij er niet zo blij mee als ik weer aankom met een stel jonge -doch gezonde- hanen... hij zal ze dan wel zelf moeten nekken :(:)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:28

Hou haan stevig vast. Heb hakbijl en hakblok bij de hand.
1 hand aan haan, 1 hand aan bijl.
Kop op blok en HAK.
Dan op zijn kop in een emmer leeg laten bloeden en stropen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:34

Pieteritus1 schreef:
Kop op blok en HAK.

Gatver echt no wat dat ik dat zelf ooit ga doen...

Wat nou als er geen eieren uit komen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:41

Dan is je haan ws onvruchtbaar. Haan=hakhak en nieuwe haan aanschaffen....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:14

Nou ik heb eieren van een fokker gehaald, en heb 3 verschillende rassen eronder liggen... (morgen/overmorgen liggen ze er 21 dagen onder!)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:25

pubelia schreef:
Pieteritus1 schreef:
Kop op blok en HAK.

Gatver echt no wat dat ik dat zelf ooit ga doen...

Wat nou als er geen eieren uit komen?

Ik kom hier zomaar even binnen vallen, heb verder 0 verstand van kippen, dat is mijn broer zijn afdeling.
Maar wij hebben naast onze hobby kipjes ook altijd 'slacht' kuikens. Die halen we op bij zo'n bedrijf als ze een dag of 2 zijn, lopen
hier 3 maanden lekker door het gras en dan worden ze ook geslacht, maar gewoon door de slager.
Daar zetten we ze af en voor een heel klein bedrag slacht hij ze en krijgen we precies wat we willen
hebben aan vlees helemaal schoon gemaakt. Net alsof je het uit de winkel koopt. En dan weet ik ook nog
dat ze de tijd hebben gehad om lekker te groeien, en de ruimte om te scharrelen met goed voer.

Dus je kan ook opzoek naar een slager in de buurt die dat voor je kan doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 12:47

Joepie het eerste kuiken is er, nog wat vochtig maar goed actief, 20,5 dag na onder de kip schuiven, ei nummer 2 is aangepikt. Dit ware de 2 eieren die ik zowiezo flink voelde trillen. Hen zit stokstijf op de eieren maar laat zich wel wat optilen zonder erg agressief worden. Wat wel opvalt is dat de eieren die het meest bewogen vooraan onder de hen lagen.

Hier helaas geen slager die ze wil slachten, wel een wildpoelier maar daar betaal je 6 euro per haan voor dan. Ben blij dat de fokker het voor ons wil doen mocht het nodig zijn.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:54

karuna schreef:
Joepie het eerste kuiken is er, nog wat vochtig maar goed actief, 20,5 dag na onder de kip schuiven, ei nummer 2 is aangepikt. Dit ware de 2 eieren die ik zowiezo flink voelde trillen. Hen zit stokstijf op de eieren maar laat zich wel wat optilen zonder erg agressief worden. Wat wel opvalt is dat de eieren die het meest bewogen vooraan onder de hen lagen.

Hier helaas geen slager die ze wil slachten, wel een wildpoelier maar daar betaal je 6 euro per haan voor dan. Ben blij dat de fokker het voor ons wil doen mocht het nodig zijn.

Dat is echt veel, ik hou me er niet mee bezig (ben vega en wil niet weten wat er met onze arme kuikentjes gebeurt)
maar volgens mij vroeg 'onze' slager echt maar iets van een euro per kip en dan kreeg je het vlees schoongemaakt terug
precies hoe je het hebben wil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 13:09

Dat is nog te doen. Ik heb echt de verre regio gebeld maar alleen een commerciele pluimvee slachter wilde ze wel in zijn hangsysteem bij de normale kippen ophangen. Nou nee dus. :r voldoende oudere boeren die je regelmatig ziet slachten op hun erf maar om daar nu heen te stappen is ook zowat. ik hoop dat het niet nodig is en ik eventuele haantjes gewoon kwijt kan.

Mams net even wat water gegeven, ze had dorst maar wilde niet de stap van de eieren af maken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:12

Ik hoop dat mijn kippen straks weer gaan broeden. De eerste kip zat op 12 eieren. Er is slecht 1 levend kuiken geboren. Ik probeer het nu weer op nieuw. Ik laat 10 gemerkte eireren in het nest liggen. De vers gelegde haal ik er elke dag uit. Nu maar hopen dat er eentje broeds wordt en op het nest stapt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:49

*\o/* Ik maakte net de schuur open, en keek bij de kippen. Zie ik een kapot ei er liggen. Ik til de hen op, zit er gewoon al een kuiken bij!! *\o/*

Wel pas echt net geboren! Maar vind het nu al leuk! Hoop dat er meerdere volgen! (ze zit nu pas +- 19/20 dagen op de eieren!)