Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ik heb zelf nog niet de moed gehad de haantjes te laten slachten, ben ze nog steeds goed kwijt geraakt. Slachten kan en wil ik zelf niet. Maar met deze eitjes kan ik de overgebleven haantjes afleveren bij de fokker en krijg ze dan geslacht weer terug.

Leuk om ook alles van jullie te lezen
).
Citaat:Vaak zijn deze eieren bedorven en kunnen bij de geringste aanraking uit elkaar ploffen en dan heb je een enorme bende in het hok! De bedorven inhoud zit vol bacteriën en kan dus voor allerlei narigheid voor de kuikens of andere broedeieren zorgen.
Citaat:Een kuiken uit het ei helpen is geen goed idee. Vaak is de dooier niet geheel in de buik getrokken of springen er adertjes die nog door het ei lopen en deel uitmaken van de bloedbaan van het kuiken. Door infectie zal het kuiken vrijwel altijd sterven. Laat dus de natuur haar gang gaan help geen zwakke of misvormde kuikens op de wereld.
Bluebontje schreef:Hoe nek je een haan dan? Ik heb vaak haantjes over, maar heb ze tot nu toe altijd naar de fokker (waar ik mijn dieren vandaan heb) gebracht. Echter is hij er niet zo blij mee als ik weer aankom met een stel jonge -doch gezonde- hanen... hij zal ze dan wel zelf moeten nekkenHanen worden hier genekt, maar niet gegeten.
Meestal gaan ze naar mijn vader, die er soep van kookt.
pubelia schreef:Pieteritus1 schreef:Hou haan stevig vast. Heb hakbijl en hakblok bij de hand.
1 hand aan haan, 1 hand aan bijl.
Kop op blok en HAK.
Dan op zijn kop in een emmer leeg laten bloeden en stropen.
Gatver echt no wat dat ik dat zelf ooit ga doen...
Wat nou als er geen eieren uit komen?
karuna schreef:Joepie het eerste kuiken is er, nog wat vochtig maar goed actief, 20,5 dag na onder de kip schuiven, ei nummer 2 is aangepikt. Dit ware de 2 eieren die ik zowiezo flink voelde trillen. Hen zit stokstijf op de eieren maar laat zich wel wat optilen zonder erg agressief worden. Wat wel opvalt is dat de eieren die het meest bewogen vooraan onder de hen lagen.
Hier helaas geen slager die ze wil slachten, wel een wildpoelier maar daar betaal je 6 euro per haan voor dan. Ben blij dat de fokker het voor ons wil doen mocht het nodig zijn.
voldoende oudere boeren die je regelmatig ziet slachten op hun erf maar om daar nu heen te stappen is ook zowat. ik hoop dat het niet nodig is en ik eventuele haantjes gewoon kwijt kan.