cavia's permanent naar buiten.. hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HMM

Re: cavia's permanent naar buiten.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:27

Wij hebben een soort gelijk hok in de achtertuin met 3 cavia's. Onze cavia's blijven ook in de winter buiten. Wij hebben aan het hok een grote ren gemaakt van 5 meter x 30 cm, bij normaal weer, is aan het eind van de ren het water+ voer zodat ze altijd veel moeten bewegen. In de winter isoleren we de waterflessen met keukenrol en zilverfolie, deze worden 3x gewisseld, zodat ze altijd water tot hun beschikking hebben. Ze krijgen ze extra groen voer meerdere keren, kleine porties per dag ivm bevriezen. Een dik pak vlas op de bodem van de vloer, en veel hooi in het nachthok. Bij meer dan 10 graden vorst, gaat er plexiglas of een deken voor het hok. Ik merk echter dat onze cavia's zelfs met sneeuw nog buiten in de ren komen, terwijl dit niet nodig is, drinken+eten verplaatsen we namelijk naar binnnen. Nog nooit problemen gehad...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 01:16

Mooi hok hoor.. is het niet handig om boven bij het nacht hok extra gaas voor tocht te doen? plastic misschien? Lijkt mij dat cavia's hier gevoelig voor zijn? ik weet niet precies hoor? verder idd veel hooi en dan moet het wel goedkomen :j

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 03:46

Mijn 8 caviamannen zitten ook in de tuin, heb een ren van pak em beet 5 bij 3 meter, met daarin een hok en verstopplekken en eraanvast nog een (kippen)hok waar ze droog kunnen zitten.
Ze delen die ruimte met 2 hanen en een hen.
Heb ze ook 's winters gewoon buiten zitten, zet dan een pallet schuin voor de open ingang van het hok, met een deken erover heen, verder maakte ik het hok in de winter niet schoon, maar gooide er met die extreme kou gewoon schoon stro en zaagsel overheen, lekkere dikke warme onderlaag dus.
Ik voer elke dag fruit en of groente (appels, witlof en wortels zijn favoriet) en verse caviakorrel.
Gaat prima en volgens mij zijn mijn mannen best gelukkig zo.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:13

Ik had mijn cavia en konijn ook het hele jaar door buiten, ze zijn beide een jaar of 10 geworden. Als het echt heel koud was in de winter dan stopte ik een warmwaterzak met handdoeken in het hok :j
Ik sloot ze wel eens op in het hok zelf (ze hadden ook nog 10m2 uitloop) als er veel sneeuw lag, voor het konijn geen groot probleem, maar voor de cavia was dat wat teveel van het goede, dan was ze zeiknat en zat ze te rillen van de kou :(:)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:19

let op dat ze in de winter ook voldoende licht krijgen (in de garage), vitamine C zit veel in paprika en sinaasappel. Verder goed dat je erover nadenkt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:50

ik zie hier onwijs veel goede tips voorbij komen!
dat van de waterflessen was ik ook al over aan het nadenken, goede tip!
en mjah.. ze willen de ren nog niet echt in, dus als het van de week wat mooier weer is, toch voer in de ren doen zodat ze wel moeten :j

@ Maaike: we hebben een garage met aan 1 zijde volledig ramen, dus komt voldoende zonlicht binnen.

Op dit moment staat ( en blijft waarschijnlijk) het hok in de tuin tegen een muur aan, precies in een soort hofje. compleet afgeschermd van de echte zware elementen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:37

Is het trapje wel goed? Misschien is het wat te steil waardoor ze het te spannend vinden om naar beneden te gaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:01

trapje staat wel relatief stijl, kijk op de foto van de vorige pagina maar eens.
misschien fijn om er even een steen onder te zetten om hem minder stijl te maken?
maar heb wel 2 onwijze schijterds hoor, daar ligt het waarschijnlijk voornamelijk aan :+

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:37

gewoon even laten wennen, bij die van mij duurde het ook even voor ze onder hun schuilhutten vandaan durfden :+

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:04

Ik denk dat ze best in de winter buiten kunnen blijven, mits ze goed warm kunnen blijven en uit de wind kunnen zitten moet het wel goed komen :j

Voor iemand in de buurt van Weert die nog cavia's zoekt... We hebben vandaag een nestje van 3 gekregen :)