Hond voor het eerst loslaten, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:35

Onze hond (7 maanden) vind ook alles erg leuk.. Gister voor het eerst alleen gaan wandelen (zonder onze andere hond) en heb m een stuk losgelaten. Hij is nogal nieuwschierig en gek op mensen, toen we iemand tegen kwamen ging hij er dus ook op af.. Gelukkig vind Beau kaasjes heeeel lekker en als ik op mn benen klap komt ie snel genoeg weer terug..

Iets meenemen waar hij écht verzot op is (en niet vaak wordt gebruikt) en dat ook laten merken dat je het bij je hebt :D Ook af en toe gewoon uit het niets bij je roepen en goed belonen als ze komt..

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:36

Het probleem is dat ik er geen 100% vertrouwen in heb dat ze terugkomt. Daar maak ik me zorgen om dus misschien is ze er gewoon nog niet aan toe. Maar als ik het niet probeer zal ik het ook niet weten. Verder vindt ik dat een hond gewoon moet kunnen rennen!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:37

Pfoee je hond voor zn 2e levensjaar niet los? En nooit eens lekker kunnen rennen of spelen met andere honden? Ik denk dat je dan ook best een hond met gedragsproblemen kunt krijgen en de angst alleen maar groter wordt! Wij hebben de hond vanaf pups af aan al los! Gaat erg goed gewoon zorgen dat je koekjes/speeltjes bij je hebt.
Ook onze opvangpups gaan vanaf het begin af aan al los. Wel natuurlik waar geen auto's of fietser kunnen komen.

Daantjee12

Re: Hond voor het eerst loslaten, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:40

Is er misschien geen andere hond waar ze goed mee overweg kan die wel los kan lopen? Misschien als het baasje van die andere hond roept, dat die hond komt en dat jouw hondje er ook achter aan komt.. :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:41

Ik weet natuurlijk niet of dat met zo'n klein hondje ook wil maar onze Labradors hebben wij leren loslopen aan een longleerlijn inderdaad. Longeerlijn om het tuigje, komt het einde in zicht is het 'wacht', doen ze dat niet kan je makkelijk en snel op het uiteinde gaan staan. Echt wel dat ze zo door hebben dat ze aan een "onzichtbare lijn" zitten... En als je later die longeerlijn afkoppelt hebben ze nog steeds het idee dat ze aan een onzichtbare lijn zitten. Althans onze oude hond wel. Onze pup leert het nog ;) Dus die heeft nog niet echt los gelopen zegmaar. Maar aan de lange lijn doet ze het super! (we hebben overigens nu gewoone en touw, gaat ook prima en is lichter inderdaad!)

Voor passerende mensen/dieren hebben wij trouwens het commando "zwaai maar uit", waarbij hondlief keurig gaat zitten en de mensen/dieren langs laat lopen en nakijkt als ze weglopen en vervolgens haar weg met ons weer vervolgt.
Zo aan een lange lijn kan je trouwens ook mooi commando's als "in de berm" en "op de stoep" oefenen, kan je ze ook mooi mee sturen als ze later echt los lopen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:41

Gedragsproblemen hebben we geen last van. Ze rent zowel in huis als in de tuin. Hier kan ze zich prima uitleven. Ook komen er regelmatig andere honden op bezoek waar ze mee mag spelen in de tuin of in huis. En buiten is vast, maar daar wil ik nu dus verandering in brengen.

Vorige keer heb ik kipfilet meegenomen. Hier doet ze normaal een moord voor, maar buiten niet. Zelfs als ze aan de lijn is doet ze haar eigen ding. Niet altijd, maar soms wel. Op de curus hebben we geleerd om de naam te roepen en dan kijk te zeggen. 9 van de 10 keer kijkt ze dan en wordt ze beloond.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:42

_brunette schreef:
Het probleem is dat ik er geen 100% vertrouwen in heb dat ze terugkomt. Daar maak ik me zorgen om dus misschien is ze er gewoon nog niet aan toe. Maar als ik het niet probeer zal ik het ook niet weten. Verder vindt ik dat een hond gewoon moet kunnen rennen!

Dat had ik dus ook in het begin,of dat iemand hem gewoon meeneemt in de auto en weg is mijn allessie.
Hij heeft wel een chip en een cocon om zijn halsbandje met mijn mobiele telefoonnummer erin,voor het geval dat.....

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:42

Ze kent de commando's op de stoep en wacht. Ik heb nu een uitrollijn en die druk ik alleen in als het nodig is.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:44

Wij hebben haar ook laten chippen inderdaad. Alleen wil ik nog wel opzoek naar een penning want mocht ze kwijtraken dan weten mensen in ieder geval waar ze naartoe moet.

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:52

Ik vind het ook apart dat er op de cursus werd aangeraden je hond nog niet los te laten lopen.

Mijn pup ook een klein hondje is nu 16 weken, en werd juist aangeraden om gelijk op een veilige plek los te laten lopen. Gaat perfect tot nu toe!

Heeft jullie hond niet een speelkameraadje die goed luistert, dat die meegaat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:55

Wat een belachelijk advies om je hond de eerste twee jaar niet los te laten zeg! Hoe eerder hoe beter, juist dan moeten ze het leren. Een pup van zeven weken loopt absoluut niet weg, dat begint pas vanaf een week of zestien. Dus die eerste weken kun je dan al vast heel veel oefenen en is ie al wat gewend.
Wij doen alle nieuwe honden vanaf dag 1 los. Ook volwassen honden uit het asiel. Ook die waarbij staat dat ze niet los kunnen. Wat een flauwekul. Je zoekt een groot terrein, wij gaan altijd naar het bos, en eventueel laat je er idd nog een lang touw aan de halsband. Verder gewoon uitproberen en zorgen dat je wat lekkers bij je hebt en dat je niet alleen bent.
Een hond die nooit losloopt en dan eindelijk een keertje wel, ja die komt onder een auto. Een hond die gewend is los te lopen een stuk minder snel. Wat een frustratie voor een hond om altjd aan de lijn te lopen!
Heb mijn huidige hond uit het asiel gehaald toen ze 1 jaar oud was. Rotweiler X Husky en een ongeleid projectiel. Om die reden mocht ze van mij niet langs de weg los, maar wel meteen in het bos. Een maand later begonnen met los in de wijk, waar rustig verkeer is. Omdat ze nogal geobsedeerd was door katten en dan niet meer luisterde heeft het twee jaar geduurd voordat ze overal losliep. Maar dat hebben we dus wel bereikt.
Gewoon los doen! Ze komt echt wel weer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:57

Ik heb geen idee, want heb alleen rassen gehad die erg baasgericht zijn.
Maar wil je wel succes wensen!
Is inderdaad jammer dat je niet van pup afaan bent begonnen, want een pup blijft liever onder jouw leiding en had zo kunnen leren dat terug naar je baas leuk is.

reneetje8976 schreef:
Wiij hebben een ridgeback die in juni 2 word.
Wij hebben onze pup NIET op cursus gedaan, maar wij hebben alles zelf gedaan aangezien wij veel ervaring hebben met het opvoeden van honden.
Onze pup heeft van kleins afaan altijd los gelopen.
Hij loopt nu ook niet meer weg en luistert perfect. Toch begrijp ik idd je angst goed! ;)
Ik zou ergens waar er geen 'afleiding' is lekker oefenen.
Komt heus wel goed!

Succes. :)

Een ridge is wáánzinnig gefocussed op zijn baas, dus nogal een ander type hond :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:59

Niet mee eens, Ridgebacks zijn juist heel moeilijk op te voeden. Doen precies waar ze zelf zin in hebben en communiceren slecht met andere honden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:01

Ik ging wandelen met iemand die honden heeft die goed kunnen loslopen en luisteren, zo bleef mijn hond in de buurt van hun en kwamen ze altijd terug. Heb haar ook al alleen los laten lopen en dat gaat heel goed. Ze was toen nog geen eens 1 jaar oud.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:03

Nikass schreef:
Niet mee eens, Ridgebacks zijn juist heel moeilijk op te voeden. Doen precies waar ze zelf zin in hebben en communiceren slecht met andere honden.

Dat klopt, maar dat is wat anders. Ze zijn wel baasgericht. Ze zijn zo baasgericht dat er geen andere hond of mens bij je in de buurt mag komen en wijkt nauwelijks van je zijde. *spreekt uit ervaring*.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 01-05-12 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:04

dat is idd een prima methode. Goed voorbeeld doet goed volgen!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:04

Ze is 3 april een jaar geworden dus nog steeds jong. Misschien toch goed om er nu mee te beginnen.. Ik kan het mezelf alleen nooit vergeven als het wel mis gaat. Bedenk me dat ik vannacht zelfs heb gedroomd dat ze was ontsnapt bij de voordeur en bijna onder een auto terecht was gekomen.. Ze is al een keer langs de voordeur geglipt (niet bij mij gelukkig) en toen rende ze gelijk de straat over naar het huis van de overburen want daar hebben ze ook een hond. Thank god dat er toen niks aan kwam.. Maar dan laat ze zich dus niet pakken want dan ziet ze het als een spelletje.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:09

is ze trouw aan een roedel? ik weet dat mijn reu eventuele weglopers achter na gaat en terug brengt! ideaal :D hij liep vanaf dag 1 al los en is nooit vast geweest. Hij was 1 jaar toen hij kwam.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:10

veel dingen samen gaan doen met je hond (flyball, behendigheid?) zodat je een band opbouwt en ze jou het leukste vindt op de hele wereld.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:11

wij hebben onze honden al vanaf pup af aan veel los laten lopen. het voordeel daar van is dat ze nu lekker bij ons in de buurt blijven. Zoek idd iets waar ze niet kan ontsnappen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:12

guccio schreef:
Misschien eens op een schoolplein met de bal gaan spelen nadat je haar hebt uitgelaten. Heb je tijdens de cursus geoefend met los lopen en volgen? Anders zou je daar eerst mee kunnen gaan oefenen.

Ja lekker dan zien de anderen het ook en willen er dan ook met hun honden komen spelen en dan liggen binnen de kortste keren overal hondenpoep.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:16

Niet voor het 2e levensjaar los? Heb al heel wat jaren honden, maar nog nooit dat advies gehoord.
Wij hebben onze honden vanaf het eerste moment los gelaten. Waren pups en de fokker van onze 1e hond begon te lachen toen wij met een halsbandje en riem aankwamen. Pup zou ons beter in de gaten houden, dan andersom. We waren n.l. nu zijn enige houvast nadat hij weg ging bij zijn moeder. En dat klopte.

Is het een herplaatser? Dan kan het door ervaringen in het verleden inderdaad lastiger zijn. Dan raad ik aan om eerst op een plek waar ze niet weg kan te oefenen. En zorgen dat jij altijd de leukste en interessantste bent. Lukt het niet met voer, dan kijken of er een speeltje is waar ze helemaal gek van is. Dat alleen gebruiken voor training en tijdens de wandeling. Niet meer thuis geven aan de hond zodat het een uniek speeltje blijft.

Maar het kan dat niets helpt. Sommige honden blijven hun neus volgen. Helaas is er voor hen geen andere oplossing dan alleen los op plekken waar ze niet kunnen ontsnappen en verder aan een (lange) lijn uitlaten.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:20

_brunette schreef:

Dat begrijp ik, ze heeft ook niet geleerd dat ze terug moet komen en jullie in de gaten moet houden. Ik zou er ook zeker niet van uit gaan 'dat ze wel terug komt'. Dat geldt inderdaad voor puppies, niet voor een hond die in zijn 3 levensjaren nog niet 'echt' los geweest is. Juist een puppie kun je heeeeeeel prima loslaten, de eerste tijd zijn die nog zeer volgzaam en dan kun je ze heel goed leren dat ze jouw doen en laten in de gaten moeten houden, dat jij LEUK bent om naar terug te komen. Zodoende vind ik het ook een raar advies, maargoed, dat is weer een andere discussie en verleden tijd ;)

Ik zou in kleine stapjes gaan. Beheerst je hondje het 'hierkomen' goed? Ga dat eens uitproberen aan een lange lijn, op heel veel verschillende plaatsen. En als ze het overal goed kan, kun je inderdaad eens met iemand met een goed-luisterende roedel gaan wandelen. Goed voorbeeld doet goed volgen idd :) En dan in kleine stapjes uitbouwen, ga op het tempo van je hondje, houd goed in de gaten hoeveel vrijheid ze aankan :)

Succes!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:48

Ik ga inderdaad eerst oefenen aan de lange lijn, haar roepen en als ze komt belonen. Als dit goed gaat dan kan ik de stap daarna wel nemen! :) sowieso eerst met een hond die wel luistert.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 15:19

Zo, net naar de winkel geweest en een touw van 20 m gekocht + een haakje. Heb haar net gelijk mee genomen naar een heel groot veld. Het touw lag constant slap op de grond. Ze liep wat rond maar liep niet weg. Heb ook met het balletje gegooid! Daar rende ze als een gek achteraan maar ze bracht m maar 1 x terug. Thuis brengt ze alles terug. Volgens mij snapt ze nog niet helemaal dat ze veel verder weg kan. Maar was erg leuk! Thnx bokkers :)