Wilde konijnen helpen....?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:45

pmarena schreef:
Er zat geen labeltje op, maar het leek me dus een konijn. Maakt het uit dan of het een haas zou zijn, die heeft net zo goed bestaansrecht toch :P

Voor de schuilplaats wel.

pmarena

Re: Wilde konijnen helpen....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 16:49

Ik zit al te zoeken of ik nog een foto heb, maar kan hem niet vinden, zit vast in 1 van de 10 mapjes met in de titel "uitzoeken" :P

Maar gezien de haas wat langer en hoekiger is ben ik echt vrij zeker dat het nijntjes waren.
En omdat ze ook zo in en rond die greppel zitten :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:01

Afbeelding
Zien ze er uit als de linkse of als de rechtse?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:07

Ik vind het wel lief dat je er zo over nadenkt <3
Maar een cat alert systeem is misschien het beste, een belletje om zijn halsband oid, maar dat schijnt ook gevaarlijk te zijn. Anders zou ik het niet weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 17:33

De grijze kleur van die linkse , maar dan wat minder langwerpig :)

Wat is dat rechtse ding joh, die is wel heel erg rond :P

Mja ik wil eigenlijk niet zozeer de katten van belletjes of rennetjes ofzo voorzien alswel de konijnen een plekje bieden waar zij zich prettig voelen en waar die katten er niet bij kunnen :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:22

Ik baal juist vreselijk van de konijnen in de wei.
Ze graven wel degelijk gaten,ook onder de bak, mijn dochter is al een keer over de kop geslagen omdat haar pony in 1 keer een halve meter wegzakte.
Ook in de wei stikt het van de gaten,die stampen we vol met mest om te voorkomen dat de pony's er in kunnen stappen.
Ik ben als de dood dat er een keer 1 zijn been breekt in zo'n gat, maar weet niet hoe ik de konijnen weg kan krijgen.
Hier wordt er ook wel eens 1 door een kat of roofvogel gevangen, maar ze fokken sneller dan dat ze opgegeten worden.

Ik ben gek op konijnen(heb er zelf 3 in een hele grote ren) maar in de wei ben ik er echt niet blij mee!

Ik denk dat een belletje bij je poezen de enige optie is maar daar zou ik ook niet zo blij mee zijn.
Lok je ze met die wortels niet juist naar de poezen toe??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:28

Hmmm, wij hebben zowel hazen als nijnen in de wei en er is nog nooit een paard door de grond heen gezakt, hoor, in al die jaren. Ik vind het wel lief van TS dat ze zich druk maakt over die nijntjes. Zou ik zelf ook doen. Ik heb zowel katten als nijnen thuis trouwens, dus vandaar mijn extra liefde voor beide diersoorten. Ik zou het alleen even niet weten wat je nou echt concreet kan doen. Succes TS! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 20:29

Ik heb nog nooit ergens een gat gezien en ze hebben denk ik ook weinig behoefte om een gat in de wei te graven als er al een kant- en klare greppel ligt waar eigenlijk nooit iemand komt, i.t.t. de wei :)

Ik heb gisteravond voor het eerst wat peentjes neergegooid om eens te kijken of ze weg waren, maar ze zagen er behoorlijk onaangeraakt uit :P

Ik hou de katten overigens 's nachts al binnen zodat het lokale "wildlife" in ieder geval de helft van de dag onbelaagd zijn gang kan gaan.

Bedankt voor de steunbetuigingen trouwens :P

Het is jammer dat ik zo weinig van konijnen af weet...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:57

Ik weet anders nog wel echt een kreng van ene konijn die je katten voorgoed angstig op nijnen inprinten :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:01

Oeh nou je hebt er echt vuilakken van knijnen bij zitten := :')

Maar ik ben bang dat zo'n beest dan meteen mijn poesjes bij hun slagaders grijpt :P

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:04

Nou deze zal hem in etappes inprinten denk ik :')
Niet meteen slagaders, tis natuurlijk geen vleeseter := Maar wel even heel duidelijk uitleggen hoe
wij met hangoren denken over, jullie met klauwen >;) "

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:14

pmarena schreef:
De grijze kleur van die linkse , maar dan wat minder langwerpig :)

Wat is dat rechtse ding joh, die is wel heel erg rond :P

De linkse is een jonge haas... de rechtse een jong wild konijn.
Jonge wilde konijn zijn nl heel donker en haasjes juist grijs.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:25

Je mag er hier nog graag een paar komen wegvangen...
Hebben op de wei bijna een konijnenplaag, heel eerlijk gezegd zit ik niet op nog meer van die beesten te wachten, je kunt haast niet snel genoeg zijn met de (grote) gaten dichtgooien!
Mijn kat vangt ze ook wel, in het begin vond ik dat nog erg, maar nu het er echt te veel worden toch niet meer. Alleen was ik stomverbaasd dat van de week de border collies al twee keer aan kwamen draven met een half opgevreten konijn...jakkes.
We barfen dan wel maar ze hoeven hun eten nog niet zelf te gaan vangen.
Heb overigens niet gezien dat ze het zelf gevangen hadden, eigenlijk jagen die niet achter andere dieren, kan net zo goed een roofvogel geweest zijn, die zitten hier ook veel (en zo ben ik ook al kleine katten kwijtgeraakt, de kippen zitten nog net wel veilig hier)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 13:21

G*dverdeg*dver -:(-

Zit aan m'n bureautje wat mails e.d. weg te werken, katten lopen al de hele ochtend wat om me heen te draaien, minuutje of 5 geleden gaat kater naar buiten, komt net tevreden spinnend bij mijn voeten liggen, ik aai hem even, kijk wat 'ie aan het doen is....en daar ligt het nijnebeestje naast hem _-:(

Helemaal mooi, soepel, mooie oogjes, warm....echt net om het hoekje geholpen, arm ding :(:)

Nou dat was de nr. 2 dan denk ik, zag het beestje vanochtend nog in het greppeltje lopen, bleef zitten toen die mij zag, toen ik even later terug langs kwam was hij wel weg.

Zijn die beestjes nu echt zo suf dat ze zich zo makkelijk laten vangen ???

Arm ding, hartstikke mooi beestje, zonde hoor, küt-katten ook altijd _-:( _-:(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:19

Tja, als jou katten ze niet pakken, worden ze wel gepakt door vossen of roofvogels...
Konijnen zijn erop ingesteld dat maar de helft (of minder) van het nest het overleefd. Daarom krijgen ze grote nesten. Als je hierin gaat helpen (redden) trek je de verhouding scheef, overleven er te veel, is er te weinig voedsel, etc.

Dus hoe hard ook: De natuur zijn gang laten gaan.

De sterkste overleven...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:35

Stef, dit IS geen natuur, dit IS al beïnvloeding doordat een stel huisdieren wilde dieren weg gaat lopen vangen. Bij de huizen zitten katten, in de akkers zitten jagers...waar is dan dat stukje natuur waar die beestjes wèl veilig zijn ?

Vossen heb ik hier nog nooit gezien, een roofvogeltje wel af en toe en dat is wèl natuur, maar ook dat dier heeft nu weer een paar konijnen minder om op te vreten doordat die uitgebuikte kamertijgers van mij ze zo uit het veld plukken.... dus niet alleen die diertjes zelf hebben er last van maar de roofvogels ook....

Het is de "natuur" van een kat om allerlei diertjes te martelen, maar om dat goed te praten onder het mom van "dat is de natuur" vind ik erg kortzichtig.

Maar ik waardeer je goede bedoeling wel hoor, dat wel :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:55

Dus, 1 oplossing. Je katten naar het asiel brengen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:57

Konijnen zijn nergens veilig, het zijn nl prooidieren, daar zijn ze nu eenmaal voor gemaakt.

Je keuze is heel erg simpel: Of, je laat je katten buiten en neemt voor lief dat ze weleens een cadeautje mee brengen, óf, je laat je katten niet meer buiten.
Overigens is de huis tuin en keukenkat voor een konijn gewoon natuur. Die ziet echt het verschil niet tussen een wilde kat of een tamme katg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 16:07

Nou, dit topic is weer een gigantisch succes :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:16

want? Wat wil je horen dan?

Ik bedoel het echt niet banketstaaf, maar zo zie ik het...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 19:28

Wat ik hoopte te bereiken met dit topic staat in de openingspost: iets van een tip over hoe ik de inbreng van mijn katten die negatief is voor de nijntjes, een beetje kan compenseren door dan ook iets positiefs in te brengen van iets van een veilige schuilplek ofzo.

Ik hoopte eigenlijk dat een konijnen-kenner iets zou zeggen van: dan zou je dit-of-dat kunnen doen / neerzetten / neerleggen / planten, katten gaan daar niet in / doorheen maar konijnen vinden het wel fijn en dan zijn ze daar veilig.

Dat het binnenhouden of weg doen van de katten ook een oplossing zou zijn kan ik zelf natuurlijk ook wel bedenken, maar het lijkt me toch duidelijk dat een iets creatievere oplossing zou wille vinden.

Niet dat het nu nog nodig is want ze zijn nu dus al om zeep denk ik ;(

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:40

Nou, van 2 dode konijnen gaat niet een hele populatie bij je wei om zeep hoor :+ makkelijkste wat je kan doen is een belletje aan je kat zijn bandje.
Of, -om toch even flauw te doen- voor elk gevangen konijn er 1tje terug te zetten :+

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:37

Misschien struiken planten met grote doorns,dan kunnen de konijnen zich daar verschuilen.

Tussen mijn weilanden ligt een ong. 5 meter brede strook met struiken,sommigen hebben 3 cm lange doorns,daar zitten de konijnen veel onder,lijkt me niet prettig voor katten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:08

We hebben geen hele populatie :P

Maar af en toe een konijn of haas, die waarschijnlijk binnen no-time om zeep geholpen worden door katten of jagers.... :(:)

Meidoorn planten zit al in de planning :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:58

Als je gaas zou spannen..zou dat schelen? Als een dak over die sloot, met beide kanten openingen? Zouden je katten er dan nog onder kruipen of dat teveel moeite vinden?