Arme hond, herseninfarct en hernia tegelijk!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:56

Paintlinger schreef:
Yamcha: Weet ik, vandaar ook de vraag: Wat heeft je hond verder aan het herseninfarct overgehouden...

Alleen een scheve, hangende mond/lip.

Paintlinger

Re: Arme hond, herseninfarct en hernia tegelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:58

Dan vraag ik me af of het wel een herseninfarct is geweest.

Afgezien van de pijn, is het wel dezelfde hond?

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:02

Paintlinger schreef:

Ja, hij is niet heel erg veel anders dan normaal.
Als hij buiten is of water ziet dan rent hij wel rond hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:06

was het wel een herseninfarct? Mijn vorige 2 honden hebben dat ook beiden gehad en beiden bleken een hersentumor te hebben (boxers zijn daar zeer gevoelig voor helaas) beiden dus van half verlamde kop (daarom hangt het zo) naar compleet verlamde kop gegaan. Alleen mijn ene hond binnen 4 dagen en mijn andere hond in een half jaar tijd. Dat hun kop half verlamd was hadden ze geen moeite mee. Ze kregen gewoon aangepaste voeding echter het ene oog deed het dan ook niet meer dus werd veel zalven.
Kwijlen deden ze toch al ;)
Echter het vervolg was gewoon niets meer en had ook officieel bevestigd gehad van mijn DA dat het een tumor was en toen ik zag dat het niet meer ging ook geen dag gewacht. Mijn ene hond was zijn coordinatie opeens kwijt en mijn andere hond doofden de ogen, de lichtjes gingen eruit. En als de lichtjes uit de ogen zijn dan vind ik het einde voor hun. Pracht leven gehad en dan ook op tijd hun laatste prik krijgen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:08

Oke, nah dan weet ik niet waar die scheve lip van gekomen is maar ik denk niet door een herseninfarct.
Vaak wordt je hond dan in 1 klap behoorlijk dement en seniel.

Wanneer een hond nog over voldoende levenslust beschikt is een operatie misschien wel de moeite waard.
Het kan de klachten gewoon weer oplossen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:10

Sky_Sam_Floo schreef:
Paintlinger schreef:

Ja, hij is niet heel erg veel anders dan normaal.
Als hij buiten is of water ziet dan rent hij wel rond hoor.

Let wel op dat je zo neit de grenzen gaat verleggen. Honden leven in het nu namelijk. Zo kan een hond die aangereden is puur uit macht om weg te willen nog weg komen met diverse kneuzingen en een gebroken poot. Totdat de stress uit het lichaam is en hij weer gaat voelen wat hij hoort te voelen.
Zo ook mijn ene hond nu is gek op konijnen. Echter om op te eten. Hoe rot hij zich ook voelt als hij bij een konijn kan zal hij alles proberen om erbij te komen ook. Puur wilskracht. Mijn labrador is gek op water. Hij zal er alles aan doen om het water in te kunnen wat er ook gebeurd.

Dus mijn motto: kijk niet naar hoe je hond is als hij zijn lievelingsbezigheid kan doen. Kijk naar je hond hoe hij is in rust.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:18

Hij is qua karakter niet veranderd en doet het zeker nog heel goed hoor! Is zie op het moment niets aan hem om hem direct in te moeten laten slapen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:19

ik heb ook een hond gehad met een herseninfarct.hij heeft hier na nog ligt aanvallen gehad en 1jr later heb ik hem laten gaan.mijn hond had zijn poten niet meer onder controle,op het begin ging dit nog heel goed,maar na een jaar viel hij zelfs met plassen en poepen.en dit wilde ik mijn vriend niet aan doen,het was wel moeilijk,want met spelen zag je niks aan hem,maar dat was normaal zei de arts(met rennen denken ze niet en gaat het vrijwel van zelf met lopen dus niet).mijn hond heeft dat jaar op geloof prednison pilletjes het nog goed gedaan.mijn maatje is er helaas niet meer.ik hoop voor jou dat het bij trekt en hij niet nog een aanval krijgt.de hond die ik nu heb heeft wel eens last van de rug gehad maar een echte hernia weet ik niet of ik het zo kan noemen.hij kon dan iet lopen had een ontsteking in de rug,laatste keer heeft hij ook een pilletje met prednison gehad(eerst zonder maar werkte voor hem niet genoeg),deze met prednison had hij maar 1pilletje nodig en dag erna was het weg.ik heb de pillen boven liggen kan kijken hoe deze heten misschienis het wat voor jou hond.maar is het een echte hernia of heeft hij ook een ontsteking in zijn staart/rug.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:21

Sky_Sam_Floo schreef:
Hij is qua karakter niet veranderd en doet het zeker nog heel goed hoor! Is zie op het moment niets aan hem om hem direct in te moeten laten slapen.

SUPER *\o/* in elk geval alle kans op deels beterschap dan.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:21

slimmerik schreef:
Willeke12 schreef:
Je bent wel negatief hoor. mijn hond heeft echt niet veel pijn gehad met de Pijnstilling en al had hij dat wel gehad dat had ik het niet zover laten komen, er bestaat ook iets van een dier een kans geven en niet gelijk maar laten inslapen :(

Een hond 'n jaar lang aan de pijnstilling zou bij mij echt te ver gaan. Maar ieder trekt voor zijn eigen dier de grens. Is je goed recht maar ik zou het absoluut niet doen.
En de TS schrijft in de openingspost:

Sky_Sam_Floo schreef:
hij heeft de laatste tijd ook erg last
van zijn staart.
Hij houd het uiteinde in een soort boog en als je het ook maar aanraakt begint hij behoorlijk te grommen.
Hij is niet meer enthousiast als hij werd uitgelaten, en heeft een erg 'suffe' blik in zijn ogen.

Nou dat is absoluut niet het gedrag van een labrador. Dier moet dus erge last hebben en als je hem toch niet van plan bent te opereren zoals haar moeder er over denkt dan zou het imo tijd worden om afscheid te nemen....

Maar ik begrijp dat moeder van TS eerst even wil afwachten. Dat kan ik me voorstellen maar ik zou daar niet al te lang tijd voor nemen.... Als een hond niet volledig "hond" kan zijn waarvoor laat je hem dan nog doorleven? Omdat je hem nog niet kunt missen? Dient zoiets de hond? Maar een grote beslissing nemen moet je als mens soms naar toe groeien... Veel wijsheid dus en sterkte voor het dier !!

Waarom zou dat te ver gaan? als het beestje GEEN pijn heeft door de pijnstilling!! En TS verteld dat ze nog maar 1 dag met de pijnstilling bezig is dus kan je daar NU nog niet over oordelen.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:22

keona schreef:
ik heb ook een hond gehad met een herseninfarct.hij heeft hier na nog ligt aanvallen gehad en 1jr later heb ik hem laten gaan.mijn hond had zijn poten niet meer onder controle,op het begin ging dit nog heel goed,maar na een jaar viel hij zelfs met plassen en poepen.en dit wilde ik mijn vriend niet aan doen,het was wel moeilijk,want met spelen zag je niks aan hem,maar dat was normaal zei de arts(met rennen denken ze niet en gaat het vrijwel van zelf met lopen dus niet).mijn hond heeft dat jaar op geloof prednison pilletjes het nog goed gedaan.mijn maatje is er helaas niet meer.ik hoop voor jou dat het bij trekt en hij niet nog een aanval krijgt.de hond die ik nu heb heeft wel eens last van de rug gehad maar een echte hernia weet ik niet of ik het zo kan noemen.hij kon dan iet lopen had een ontsteking in de rug,laatste keer heeft hij ook een pilletje met prednison gehad(eerst zonder maar werkte voor hem niet genoeg),deze met prednison had hij maar 1pilletje nodig en dag erna was het weg.ik heb de pillen boven liggen kan kijken hoe deze heten misschienis het wat voor jou hond.maar is het een echte hernia of heeft hij ook een ontsteking in zijn staart/rug.

Nee, de dierenarts heeft hem onderzocht. Hij heeft alleen een hernia.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:36

heeft ie die hangstaart al lang?

kan het anders geen 'koudwaterstaart'zijn ?

daarbij hebben ze zo'n zelfde soort symptomen en is ook heel pijnlijk.

en zou zeker deze hond nog niet in laten slapen hoor :n

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:44

Wat is er erg aan om een hond op lange termijn pijnstilling te geven als hij daarmee pijnloos door het leven kan? :? Ik mis hier iets geloof ik, zijn pijnstillers hier niet voor uit gevonden, dat we dieren en mensen pijnloos door het leven kunnen laten gaan?

TS goed naar je hond kijken, die geeft zelf aan wanneer het genoeg is, sterkte.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:06

Ik weet niet of iemand zelf voor bepaalde klachten pijnstilling heeft gehad? Maar dan heb je toch verschillende periodes tussen de tabletten in dat je behoorlijk pijn hebt.... Jij als mens wéét waarom je pijn hebt en je kunt je er geestelijk op in stellen.... dat kan een dier niet. Zie hier op bokt altijd veel mensen voorbij komen die maar aanklooien met hun hond en weken of maandenlang zo'n dier laten lijden.... voor wat? In mijn ogen puur egoïstme ..... Zo genaamd om het dier een "kans" te geven maar het dier is er echt niet mee gebaat hoor.... Zo'n beessie snapt het niet hoor wat zijn baasje hem aandoet.

Twee, drie weken het "aanzien" is ook iets wat ik zou doen.... gewoon om te zien of er hele duidelijke verbetering is. Maar langer vind ik persoonlijk mishandeling.

En goh iedereen roept altijd dat men naar de DA moet.... doet een TS dat dan komen er hier andere diagnoses??

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:15

mijn hondje heeft ook een hernia gehad met flinke uitvalsverschijnselen, hij kreeg pijnstilling en vooral rust.
We mochten alleen maar kleine stukjes wandelen.,
Het gaat nu prima maar het blijft een zwak punt, even flink spelen met de bal en hij krijgt geheid last.

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:03

[quote="slimmerik"]Ik weet niet of iemand zelf voor bepaalde klachten pijnstilling heeft gehad? Maar dan heb je toch verschillende periodes tussen de tabletten in dat je behoorlijk pijn hebt.... Jij als mens wéét waarom je pijn hebt en je kunt je er geestelijk op in stellen.... dat kan een dier niet. Zie hier op bokt altijd veel mensen voorbij komen die maar aanklooien met hun hond en weken of maandenlang zo'n dier laten lijden.... voor wat? In mijn ogen puur egoïstme ..... Zo genaamd om het dier een "kans" te geven maar het dier is er echt niet mee gebaat hoor.... Zo'n beessie snapt het niet hoor wat zijn baasje hem aandoet.
quote]

Ik zit al 20 jaar aan de pijnstillers zonder tussenposes. Als de pijn er dwars doorheen gaat dan krijg ik zwaardere. Als je eenmaal weet wat je dier heb is het geen probleem vind ik om het dier op pijnstillers te geven.
Als je ziet dat het werkt bij het dier en verder een normaal leven kan lijden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:10

Een hond geeft niet of te laat aan dat hij pijn heeft... is echt niet te vergelijken met een mens. En een hond met hernia zonder operatie kan dus zeker een jaar geen hond zijn..... en daar kan ie met zijn hondenverstand niet bij....

Maar nogmaals: ieder zijn keuzes.... het zou alleen mijn keuze niet zijn. En ik heb mijn hond nu ook al 4 keer laten opereren in haar leven maar wil wel steeds de garantie dat ze binnen hooguit 3 weken weer "hond" kan zijn....

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:55

Slimmerik als je je hond goed leest dan heb je elk signaaltje in de gaten, is inderdaad niet te vergelijken met een mens en daarom hoor je als eigenaar je hond goed in de gaten te houden.

Ook ik ben chronisch pijnpatient en het is flauwekul dat iedereen met tussenposes ondanks de pijnstilling periodes met pijn heeft, is absoluut niet nodig, daarbij is een beetje pijn elke dag nou ook niet zó dramatisch hoor, het hangt er ook helemaal vanaf hoe de persoon/dier er mee omgaat, ik stel zo'n opmerking dus ook niet op prijs want het raakt kant nog wal.

Heb jij hier overigens zelf ervaring mee Slimmerik?

Dat TS naar de DA gaat is een zéér goede zaak, daar hoor je verder niemand over maar er wordt hier op bokt ook wel erg gauw het advies gegeven van..zet de spuit er maar in.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:01

dus slimmerik,als een hond geen pijn aangeeft...wat maakt dan dat jij vindt dat het dier dan wel pijn lijdt??

waar maak je dat dan uit op??

al moet hier een hond 10 jaar op een pijnstiller leven elke dag,als het beest daardoor een prima hondenleven kan hebben...zie ik daar werkelijk geen probleem in...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:01

Tja, ik ben ook chronisch pijnpatient en zou in geen geval mijn dieren zoiets aan willen doen.
En met pijn aangeven bedoel ik het uitjanken van de pijn..... want ik zie helaas vaak voorbeelden dat dàn pas de knoop wordt doorgehakt. Als een hond gromt als je ook maar naar zijn staart wijst of aanraakt dan kan zo'n hond misschien braaf in zijn mand liggen maar heeft ie wèl gruwelijke pijn.

Maar ik weet dat er hondeneigenaren zijn die dat niet (willen ?) zien...... hun verantwoording dus....

En nooit van mijn leven dat ik een dier, een of meerdere jaren, op pijnstilling zou zetten....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:07

zou je je hond dan wel op bv een harttabletje per dag zetten??

zonder dat tabletje voelt een hond zich nl ook beroerd...

of tabletjes tegen epilepsie?

en een hond die het uitgilt van de pijn,elke dag weer,en dat zou uitzichtloos zijn,daar zou ik inderdaad niet mee gaan tobben met pijnstillers nee,maar een hond met bv artrose welke prima door het leven kan en een hondwaardig bestaan heeft door deze elke dag een pijnstiller te geven,ach welja,waarom niet?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:18

Ik heb het dus voornamelijk over honden met pijn....

Maar ook bij sommige andere aandoeningen zou ik besluiten mijn hond niet op tabletten te zetten. Ik zou van een hondwaardig bestaan (zoals ik het zie) uit blijven gaan.
Als mijn hond ondanks het hartpilletje niet meer naar hartelust zou kunnen rennen en spelen.... no way
Epilepsie..... zou ik nooit de hond in leven laten. Weet nl dat bij epilepsie het er op aankomt een uiterst zorgvuldige en afgemeten dosering te geven. Dat anders de patient zich met regelmaat behoorlijk beroerd kan voelen.... ook dat kan een dier niet goed aangeven. Dus bij mij zou zo'n hond idd geëuthaniseerd worden.

Kennissen van ons hebben hun hond ruim een jaar op chemotabletten en behandeling gehouden. Hond "leek" niet ziek en gaf ook geen pijn aan.... tja hij braakte regelmatig.... maar dat doen zo veel honden..... bah... ook niet mijn ding dus....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:28

Maar TS hoe gaat het vandaag? Kun je merken dat ie goed reageert op de pijnstilling?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:39

Goh, Slimmerik, dus eigenlijk ben ik een ontzettende dierenbeul dat ik mijn hond bijna 4 jaar lang pijnstillers heb gegeven? Mag ik hier dan wel even bij vermelden dat deze hond in die laatste vier jaar nóóit heeft aangegeven pijn te hebben? En dat ze iedere dag héél graag en veel speelde? En dat ze straalde als een jong hond?
Wat een bs verkondig je hier, zeg... Als de pijnstilling correct gedoseerd wordt heb je echt geen moment dat je dier erg veel pijn heeft.

Ts, als jouw hond alleen een scheve kop aan dat infarct heeft overgehouden en het met pijnstilling of een operatie goed doet, is dat in mijn ogen prima. Laat je niet gek maken door de mensen die vanachter hun computer zonder jouw hond ooit te hebben gezien, roepen dat hij maar afgemaakt moet worden. Luister naar je DA, die weet echt wel wat hij doet.

Succes!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:55

Ik geef alleen maar aan hoe ik het zie en erin sta. En gelukkig zien onze DA's het ook zo....

En ja, ik kan zelf goed met pijn omgaan en begrijp waarom ik pijn heb. Kan ook een tabletje nemen als het té erg wordt. Helaas kunnen onze dieren dat niet. Daarom maak ik de keuze anders dan sommige mensen hier.... Ieder zijn ding toch?