Inspiratie kippenhok/houden? Foto's gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:07

Amaris schreef:
zoooo wat een goede tips komen hier voorbij. Kippenforum... hele goede! Dat ik daar zelf weer niet aan heb gedacht...

Happinez: jij hebt dus niets overdekt zie ik, en dat gaat goed? Maar jou kipjes zijn geen krielkipjes en kunnen dus niet vliegen?

Kipjes zijn formaat Kriel. Klein maatje dus.

Heb ze gekortwiekt ooit want eerst gingen ze mooi eroverheen, nu blijven ze braaf binnen de ren.
het is niet overdekt enkel het hok met vaste ren wat erbij staat.
Heb geen problemen met andere katten of roofdieren, alleen in de winter/voorjaar sluit ik ze snachts op in het hok.
Omdat ik geen risico wil lopen met vossen of dat soort spul.

Amaris

Re: Inspiratie kippenhok/houden? Foto's gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 11:22

Wat ik me ook nog zat te bedenken... mijn tuin is gewoon zo'n rijtjeswoningtuin, dus aan alle kanten ingesloten door schuttingen. Zou ik kipjes niet gewoon ook los in de tuin kunnen laten lopen?
Of slopen ze dan alles/poepen alles onder? Ik heb aan de andere kant van het tuinpad enigzins nette begroeing (klimop) maar ook daar stikt het van de zevenblad. Zouden de kipjes me niet kunnen helpen met het zevenblad daar op te eten?

Of maken ze een tuin helemaal 'stuk' als je ze gewoon los laat lopen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:25

Maar Peerke, is die ren dan eigenlijk niet veels te klein, met 6 kippen en de ruimte die per kip nodig is volgens dit topic? Of lijkt het op de foto's alleen maar een paar m2?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:43

Onze dames lopen ook los door de tuin. Wij zijn begonnen met een van t Foort hok, goede kwaliteit en mooi. De meisjes gebruikten dan bij slecht weer, bij droog weer wilden ze wel naar buiten. We zijn begonnen met een stukje afzetten maar langzaamaan is dat verandert in los in de tuin als we thuis zijn. Nu lopen ze de hele dag in de tuin. Alleen als we laat thuis zijn of erg vroeg weggaan zitten ze in hun stuk naast het huis.

Voor zijdehoentjes, wyandotten en cochins is als ze volwassen zijn 120 cm gaas genoeg. Met een houten heining gaan ze daar wel opzitten. Als je tuin op 180 cm is afgezet zou je voor de zekerheid een randje gaas kunnen plaatsen op de bovenkant om avontuurlijke dames op een ander idee te brengen. Alleen als ze jong zijn willen ze nog wel eens hoogopspringen ik kortwiek ze dan meestal voorde zekerheid. Bij de volgende rui groeit dat wel weer aan. Daarna ken je je kipjes goed genoeg om te weten bij welke je het moet herhalen.

O ja ik zag het beroemde lijstje van het kippenforum voorbij komen.die maten zijn een richtlijn, geen must. Een kale vlakte van optimale afmetingen is saaier voor een kip dan een te kleine ruimte vol spannende struiken, zitstokken, afdakjes en etages.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:47

Maar een kip scharrelt nou eenmaal en ik dacht dat die ruimte het minimale voor het scharrelen is? En bovendien, zo spannend is die ren van Peerke niet ;)
Ik wil niet een en al negatief zijn over die ren hoor, misschien schat ik het helemaal fout in zo vanaf een foto!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:50

karuna schreef:
Een kale vlakte van optimale afmetingen is saaier voor een kip dan een te kleine ruimte vol spannende struiken, zitstokken, afdakjes en etages.

Het mooie is dat ze je struiken allemaal opeten, net als Gras e.d in de Ren.
Bij ons stond er ook eerst meer in, maar was geen lang leven gegeven. :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:59

Hangt van je struiken af, en ja gras heeft geen lang leven. :') in lelystad hadden we een tuintje van 10 bij 5 waarvan de dames de helft konden gebruiken met zijn 4 en. De struiken bleven aardig heel, behalve de heel lekkere die tot spronghoogte kaal waren. Nu hebben ze de hele tuin hier, ongeveer 300 m2 hier staan veel struiken die vanaf 35 cm hoog mooi groen zijn, andere zoals laurier laten ze met rust.

, hun stukje naast het huis is: de binnenring :+ ongeveer 6 bij 2. Niet groot maar voor extreme omstandigheden zodat we zeker weten dat ze niet uit de tuin kunnen komen. Wordt gebruikt bij een paar dagen weg. Met struiken, ren en nachthok, zitstokken voor overdag bij regen naast hun binnenhok in de garage dat ongeveer 2 bij 4 is met etages. Die struiken vlier, framboos druif en buxus zijn nog mooi groen boven snavelhoogte. De buitenring is 10 bij 5 met ook nog rodondendron, extra buxus, beukhaag en kamperfoelie. Netjes groen ook. dit is voor max 10 kleine krieltjes.

GC ik had je reactie over de ren niet eens gelezen trouwens.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-04-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:00

aaahhh karuna heb je geen foto's?? *kijkt lief*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:02

Heb ik wel maar nog niet van de huidige situatie, we zijn flink aan het schuiven en veranderen geweest. In een eerder topic staat wel wat, zoals de oude situatie hier was. Ik zal daar eens naar gaan zoeken. Ook ons kipjes bestand is verandert sinds die tijd. Soms vrijwillig recent helaas niet. ;(

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:06

Laurier krijgen ze niet, vind ik vreselijke planten :o :')
Ze hebben een vlinderstruik maar idd , enkel een toef bovenin, dat is een nadeel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:10

Het stuk waar ik de kipjes gepland heb WAS dus gras... ik heb dat destijds niet bijgehouden, is veeeel te lang gegroeid en uiteindelijk alles eruit gespit. Dus het is nu zwarte aarde woesternij met zevenbladvervuiling. Lijkt me ideaal voor kipjes. En de rest van de tuin is niet veel stuk te maken, behalve klimop, doorspekt met veel zevenblad staan er twee hortensiaplanten en dat was het.

Ik denk dat ik ga beginnen met de woesternij af te zetten, daar zouden ze dan overdag in rond moeten scharrelen, en de rest van de tuin is in den beginnen alleen als ik er zelf bij ben.

Dan rijst nog de vraag: hoeveel en kuikens of volwassen kippen.
Kuikens zijn leuk, maar ik kan in een rijtjeshuistuin absoluut geen hanen gebruiken. Volwassen kipjes lijkt me dus minder schattig maar wel veel praktischer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:14

Vlinderstruiken hier blijven heel, alleen het onderste stukje is kaal.

Ik heb wat gevonden op het kippenforum. Dat was nog voor ze continue de hele tuin hadden alleen in hun achterren die hond vrij, op dat moment hadden we 8 volwassen kippen en 4 halfwasjes rondlopen daar. Groen genoeg dus. Een stukje van het van t foort hok is te zien. Dat staat nu in de binnenring naast het huis.

Even iets naar beneden scrollen, het fijne ondergaas zat er nog om kuikens tegen te houden.

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... ok#p777905

Ik zou of kijken of je ergens 2 e hands kipjes kunt vinden of hennetjes tegen de leg aan. Dan weet je zeker dat het hennen zijn. Belangrijker zorg voor een betrouwbaar adres zodat je geen ellende en ziektes koopt. Er wordt veel rommel verkocht in kipjesland helaas, hennen die hanen zijn, zieke dieren, dieren die veel ouder zijn dan ze zeggen enz.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-04-12 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:16

Amaris schreef:
Wat ik me ook nog zat te bedenken... mijn tuin is gewoon zo'n rijtjeswoningtuin, dus aan alle kanten ingesloten door schuttingen. Zou ik kipjes niet gewoon ook los in de tuin kunnen laten lopen?
Of slopen ze dan alles/poepen alles onder? Ik heb aan de andere kant van het tuinpad enigzins nette begroeing (klimop) maar ook daar stikt het van de zevenblad. Zouden de kipjes me niet kunnen helpen met het zevenblad daar op te eten?
Of maken ze een tuin helemaal 'stuk' als je ze gewoon los laat lopen?

Precies zoals je het zegt ha ha, je kunt ze los laten lopen (doe ik ook; rijtjes huis met schuttingen) maar de tuin (border) graven ze helemaal ondesteboven. Ook zijn ze echt niet zindelijk, dus overal kippenpoep in de tuin. Vind je dit niet erg, dan kan je er alleen maar lol van hebben, ik hoef mijn achterdeur maar open te doen of de dames komen er al aanrennen om te kijken of ik nog wat lekkers voor ze heb :Y)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:16

Amaris schreef:
Dan rijst nog de vraag: hoeveel en kuikens of volwassen kippen.
Kuikens zijn leuk, maar ik kan in een rijtjeshuistuin absoluut geen hanen gebruiken. Volwassen kipjes lijkt me dus minder schattig maar wel veel praktischer.

Soms worden de kuikens al gesext ( bij een echte fokker meestal wel ), dan weet je wat je krijgt.
Hou wel rekening, jonge kuikens moeten vaak nog warm gehouden worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:20

Daarnaast is het opfokken van kleine kuikens soms niet gemakkelijk, de juiste warmte en voer nodig, kunnen overal doorheen wurmen er kunnen ondanks sexen nog haantjes bijzitten enz.

En kippenpoepjes ja daar moet je mee leren leven, net als dames die vrolijk je huis inlopen op weg naar katten of hondenvoer als de deur openstaat als ze eenmaal tam zijn. Zien ze ons lopen komt de helemeute aanrennen vliegen fladderen in de hoop op wat lekkers. :Y)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:26

GamblersCup schreef:
Maar Peerke, is die ren dan eigenlijk niet veels te klein, met 6 kippen en de ruimte die per kip nodig is volgens dit topic? Of lijkt het op de foto's alleen maar een paar m2?

Op de foto's zie je niet de hele ren,
Hij loopt nog verder door achter het tuinhuisje, dat is een stukje van de tuin wat we toch niet gebruiken.
Verder is er ook nog 3m² in het tuinhuisje waar ze binnen kunnen.
Bij elkaar hebben ze ruim 12m² met 6 kippen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:36

Kijk, dat bedoelde ik. Dat misschien niet alles op de foto te zien is :)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:42

Je had het ook over coshins (hoe je t ook maar schrijft) gehad.
Ik heb deze dieren ook gehad en die van mij vlogen niet. Die zaten in een ren van ong 50 cm hoog en ze bleven er netjes in.
Mijn chabo`s vlogen er wel uit.

Nu ben in zelf ook op zoek naar een nieuw kippenhok.
Ik wil graag een kinderspeelhuisje als nacht hok en dan kunnen ze hier gewoon op het gazon + een deel om het huis heen scharrelen.
Nu zitten de dames en heren in de stal bij de kalfjes en daar is mijn man het niet zo mee eens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 10:24