radeloos:poes met darmproblemen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:52

Mijn kat heeft een chronisch darmontsteking en leukemie.
Ook op het begin heel veel diaree gehad en kreeg daarbij ook nog aanvallen van de uitdroging.
Geen pilletjes of pasta die daartegen werkte. Hij heeft 2x vocht toegediend gekregen en ik moest hem rosbief geven + hills z/d brok en natvoer. Na ong. een week ging het al beter, diaree werd minder. Na een 3-4 weken helemaal geen diaree meer en hij wilde zelf geen rosbief meer eten.
Daarmee gestopt en alleen doorgegaan met hills z/d.

Da wilde hem laten inslapen toen de diaree maar niet over ging, leukemie was geconstateerd en daarbij dus de chronische darmontsteking, hij woog ook nog maar 2 kg.
Maar na de rosbief en hills is hij zo opgeknapt en nu gaat het al meer dan een jaar goed. De da noemt hem een wondertje.
Hij eet nu royal canin sensitive brokjes en nat en doet het er super goed op. Meneer weegt inmiddels 4 kg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:55

Van de antibiotica raken ze juist aan de racekak.

probeer gewoon 1 merk: Royal Canin en dan als naam Feline erop. te koop bij dierenartsen.

Alleen deze brokken geven dus en niks anders meer.

Stopte gelijk na een paar dagen en het is nooit meer aan de diaree geweest na 2 jaren dokteren. Hij is nu 8 jaar en hij straalt en barst van de levenslust. Poep lekker hard en droog en het stinkt absoluut niet, zorg wel voor altijd waterbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:57

De katten hebben nu al 3 weken geen probiotica gehad ivm vakantie...en geen verbetering/verslechtering,dus het doet naar mijn idee gewoon niks..niet goed,niet fout.
Voer het nu niet meer
Geef nu alleen nog brok van Almo,hier zit weinig rommel in.
RC vind ik rotzooi.. :o

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:59

heb je al eens psyllium zaad geprobeerd?

Anoniem

Re: radeloos:poes met darmproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:03

nee volgens mij niet...
wel van die roze korrels...dat heet iso gel..

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:08

Hi DarkChrystal,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn kat.
Ik heb haar eerst op een dieet van alleen gekookte kipfilet gezet. Daarmee kwamen haar darmen tot rust. Toen de ontlasting goed was, heb ik dat dieet nog een paar weken aangehouden om de darmen de tijd te geven te herstellen. Daarna ben ik langzaam steeds meer rauwe vleessoorten gaan aanbieden. Zodra ik haar kattenvoer geef, al zijn het graanloze versies met veel vlees zoals Bozita, Porta 21 etc, heeft ze direct weer diarree, dus ze moet echt op vers voer blijven. Wat ze inmiddels wel weer verdraagt zijn zeer kleine hoeveelheden graanvrije brokjes van Porta 21 en Applaws (maar alleen als hapje tussendoor, ik doe maanden met een zak).
Ik moet er bij mijn kat ook op letten dat alles wat ze eet heel vers is: als het een paar uur in haar bakje ligt of al een aantal dagen in de koelkast reageert ze er slecht op.
Mijn kat heeft nooit meer diarree en is er enorm van opgeknapt (ze kwam als een teer krakkemikkig diertje uit het asiel en ik had nooit verwacht dat ze nog zo stevig en fit zou worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:13

hey Xanne,
Wat geef jij dan bijvoorbeeld zo als weekmenu?
Zit wel te denken om dan een overstap te maken naar vlees,voor haar..
De katers zijn overigens wél erg blij met de brokjes,doen het er erg goed op..
Wel lastig zo met 3 katten als er 1 een probleem heeft.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:15

Anoniem schreef:
Geef nu alleen nog brok van Almo,hier zit weinig rommel in.

Dat was ook een van de eerste dingen die ik probeerde destijds: goed, graanvrij voer van Almo Nature, Bozita, Porta 21, Animonda, Schesir, Applaws, noem maar op. Maar de darmen waren zo aan gort dat ze zelfs die merken niet verdroeg. Ze at het op en tien minuten later hoorde ik alweer gespetter vanuit de kattenbak komen. Het was triest.
Gekookte kipfilet is haar redding geweest.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:18

Wat vervelend zeg! Was dat inwendige onderzoek gedaan? die in de OP staat?

Kan het misschien voortkomen uit stress?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:21

Kan niet uit je berichten halen of je volledig rauw nu wel of niet al hebt geprobeerd? Das het eerste wat ik zou doen in ieder geval.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:23

ik heb ook een smees gehad met darmproblemen. een hele tijd op lamsvlees en rijst gehad, tot de darmen kalmeerden.daarna vlees en rijst, en toen langzaam over naar goede brok.nooit geen problemen meer gehad, ze is 17 jaar geworden.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:25

Anoniem schreef:
hey Xanne,
Wat geef jij dan bijvoorbeeld zo als weekmenu?
Zit wel te denken om dan een overstap te maken naar vlees,voor haar..
De katers zijn overigens wél erg blij met de brokjes,doen het er erg goed op..
Wel lastig zo met 3 katten als er 1 een probleem heeft.

Ik moet bekennen dat ik niet zo nauwkeurig menu's samenstel als andere versvoerders dat wel doen. Ze krijgt vaak runderhart, rundersnijsels, carnibest, gehakselde haring (van All Animal), runderlever, gehakseld paardenvlees. Kippenorganen en gehakselde zalm kan ook, maar die voldoen niet aan haar persoonlijke voorkeur. Bandit heeft ze ook gehad, maar daar kreeg ze weer te harde ontlasting van.

Het is inderdaad lastig, katten met verschillend dieet. Ik heb zelf maar een kat, dus dat probleem heb ik niet. Bij één kat is het weer lastig dat rauwe voeding vaak sneller bederft dan dat het wordt opgegeten. Misschien is het een idee om je andere katten ook over te zetten op rauw?

Maar de eerste stap zou voor mij gekookte kipfilet zijn, daarna verder uitproberen met rauw vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:28

Geen probleem om alle katten op rauw te zetten natuurlijk. Dat is dan maar zo.
Ik heb weleens carnibest gevoerd,en nog iets(naam kwijt...ook rol)maar nooit volledig.
Maar als extraatje,zoals veel mensen ook blikvoer geven.
ookhiervan gaf ik alleen de puurdere merken,dus carnibest,stukken kip,haring,runderhart, Carny blikvoer, tonijn..maar wel in combinatie met de brokjes.

Stress merk ik niet aan haar.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:46

Ik hoop dat je het kunt oplossen, want voor de kat is het waardeloos. Die van mij was mager, had geen energie en had het voortdurend koud. Haar favoriete plek was dan ook op bed onder de dekens. Niet zo prettig met een kat met spetters aan haar achterste :') Ze stonk ook enorm. Gelukkig is dat allemaal voorbij. Ze is nu eerder mollig i.p.v. mager en heeft energie zat.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:47

Is je kat getest op IBD? Dat is een chronische darmontsteking die door middel van een speciale bloedtest en een echo kan worden vastgesteld. Mijn kat had nl. dezelfd symptomen en bleek dit te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:48

ze valt niet echt meer af maar is wel mager.
kouwelijk is ze dr hele leventje al,haar lievelingsplek:met dr kop boven de verwarming hangen.

maar,het is gewon enorm sneu. ze heeft er echt last van.
wij ook,maar dat is met schoonmaakdoekjes wel op te lossen natuurlijk.

douraque,er zijn veel ontlastingstesten gedaan maar geen bloed en echo.
ik ken het niet maar ga even zoeken,dankje!

edit:ik lees wel dat ibd met metridazol behandeld wordt.
hier heeft ze al regelmatig kuren van gehad,
prednison ook...eigenlijk bijna alle diarree remmende middelen en middelen tegen infecties.. -O-

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:53

God, dit klinkt me zo bekend...
De bengaal die ik uit Engeland heb gehaald als kitten had vanaf dag 1 diarree.
Pilletje hier, pasta daar, speciaal voer. Niets hielp.
Het werd zelf zo erg dat ik op het punt heb gestaan om haar in te laten slapen...
Toen er daarna in korte tijd nog 2 aan de diarree gingen en mijn DA het eigenlijk ook niet meer zo goed wist behalve hun voer aanbieden, ben ik overgestapt op KVV (van TinLo.)
Binnen enkele dagen was het over en nu ruim een half jaar verder nog geen diarree geweest.
Hun ontlasting is om door een ringetje te halen!
Ik wist niet dat je zo blij kon zijn met een harde drol!
Hier staat alles op TinLo. Voor mij niet meer anders dan vers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:55

Hm,als ik het zo lees is vers wel een goed iets om te proberen...
Zou er dan nog verschil zitten in welk soort ofzo?
Van welk dier(geen varken,dat weet ik,maar verder?)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:17

Mijn katten krijgen van TinLo de Kip, Eend, Konijn, Makreel, Paard en Hert.
De paard en Hert zijn alleen in 1000grams verkijgbaar (voor de hond.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:19

Ik zit inderdaad wat rond te kijken en bij sommige merken snap ik niet goed waarom het alleen voor honden zou zijn?
Bijvoorbeeld Duck en Energique(zolang er geen groente in zit tenminste)

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:22

Rund, kip, paard, vis. Dat is allemaal geschikt. Ik geef zelf bijna alleen biologisch restvlees, voornamelijk om ethische redenen, maar de kans op antibiotica-resistente bacteriën is ook kleiner.
Ik zou eerst de darmen rust gunnen met een dieet van enkel gekookte kip, daarna pas rauw en divers toevoegen. Anders zijn de darmen misschien nog te geirriteerd en loop je het risico rauwe voeding ten onrechte af te schrijven.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:26

Bij Tinlo is het zo dat voor de kat extra Taurine bevat.
Omdat ik de hond geef moeten ze bij mij 2 x per week 10% hart erbij krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:27

Mijn Ragdoll heeft ook chronische diarree (gehad) vanaf kitten af aan tot een maand of wat geleden. Ik heb ook alles geprobeerd qua voer: KVV (en ook ong. 3 maanden volgehouden), Orijen gevoerd (dus brokken zonder granen en met probiotica), Carocat (idem), maar met dit voer werd de diarree alleen maar erger... pilletjes, pasta´s en andere medicatie hielp vaak even, maar niet lang. Toen ben ik (per toeval! Ik had nog een proefzakje liggen) overgegaan op Royal Canin Sensitive. Hoewel ik geen brokken met granen meer wilde voeren was de diarree na 1 dag dit proberen helemaal over. Dus nu voer ik dat (aan al mijn 3 katten), en sindsdien heeft hij nergens meer last van. Dat duurt nu al een maand... en ik hoop dat het zo blijft!

Sterkte met je kat, hopelijk vind je gauw iets dat echt werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:34

Wat ontzettend vervelend voor jou en je kat, dat het maar geen oplossing of genezing komt... :(:)

Ik lees dat je al ontzettend veel soorten voer hebt geprobeerd.
Hoe heb je dat aangepakt?

Want heb je hebt per voersoort ongeveer 6 weken nodig om een kat er écht aan te laten wennen.
Pas na zo'n periode weet je dus of het voer wel of niet aanslaat.

Voor zo'n gevoelige kat zou ik sowieso overstappen naar verse voeding. En dan zeker glutenvrij.
Wat je daar nog in kunt gaan proberen is verschillende soorten vlees proberen om eiwit allergie uit te sluiten voor bepaalde soorten vlees.
Maar nogmaals: dan moet je echt per uitgeprobeerde soort zo'n 6 weken doen, anders weet je niet of het wel of niet helpt.

Tot slotte: in de grote commerciële merken (pedigree, royal canin, etc. etc.) zitten verschillende stoffen die meer dan 4 maanden nodig hebben om uit het lichaam te verdwijnen.
Het kan dus heel goed zijn dat de kat daar gewoon ook nog gevoelig op reageert. Enige oplossing daarvoor is echt stoppen met voer waar BHA,BHT en Etoxiquine in zit en die ruim 4 maanden wachten in de hoop dat de kat in de tussentijd een beetje kan ontgiften.

Hoe dan ook: ontzettend veel succes met het zoeken naar de oplossing. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er echt van baalt...

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:45

Mijn kat is in het verleden heel ziek geweest, zware diaree, uitdrogingsverschijnselen, doet het nu ook heel goed op Sensitive brokjes en natvooer van Royal Canine, speciaal voor katten met darmklachten. Je hoort het meer en als ik goed lees, hier ook. Kat heeft ook een pro biotica kuurtje gehad voor goede darmflora. Allebei te verkrijgen via DA