Kat met meerdere klachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:55

He Joolien,

Zoals je al eerder verteld, hebben wij fritz al 2x binnenste buiten gekeerd en is er nooit iets uitgekomen.
Sphinxen staan bekend om hun gevoeligere darmen/spijsverteringsstelsel en daardoor snellere diarree.
Hij had bij ons ook wel eens diarree met wat bloed en hij heeft altijd veel gedronken en dus geplast.
Maar verder was het een blije kat en heeft onze DA uiteindelijk gezegd zolang hij eet, drinkt en vrolijk is, is het goed. Hij kreeg wel speciaal hypoallergeen voer bij ons en niet de hele dag door maar 2x per dag.
het overgeven gebeurde hier eigenlijk zelden :)
Fritz is altijd netjes ontwormt en ook zijn gebit is altijd netjes bijgehouden.

Frits heeft een winter en zomervacht, swinters heeft hij meer haren (her en der verspreid :+ ) dan zomers.

vor urineopvang heb je ook speciaal kattenbakgrint dat het ertussendoor gaat.

edit: hij kreeg geen indoor royal canin bij ons, maar de Royal Canin Sensible 33 :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-12 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kat met meerdere klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:59

Hey Suus.
Bedankt voor je reactie :)
Ik ga er eerlijk gezegd ook niet vanuit dat er wat uit komt, maar t is altijd goed om t een en ander na te kijken.
Het is wel raar dat hij zoveel blijft overgeven, verder oogt hij helemaal niet ziek, dus dat is wel een goed teken!

Ik heb het grid gehaald, maar hij wilt niet op de bak als ik het wil :')

Misschien valt zijn 'vacht'( :') ) nu dan wat uit, maar t voelt op een plek nu heel ruw op zijn staart. Heel apart!

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:47

Je kan ook aan een voedselallergie denken. Hoe kom je hierachter? Geef 6 weken lang van bijv Royal Canin Hypoallergeen voer. Alleen dit voer, en niks anders. In dit voer zijn de eiwitjes (waar ze allergisch op reageren) zo klein geknipt dat het lichaam ze niet meer herkent als eiwitjes, waardoor ze er ook geen allergie klachten van kunnen krijgen.
Succes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:24

welke ontworming heb je gegeven? Als dat geen panacur was dan zou ik over 1 week nog eens een 5 dagen lang panacur geven. Dat helpt ook nog tegen wormen die andere ontwormingsmiddelen niet pakken. Echter heb je wel panacur gehad dan zou ik dus over een week nog eens een gewone ontworming doen gezien panacur weer niet alle gewone wormen mee pakken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:30

Klinkt als een nierprobleem. Ben benieuwd naar de uitslag. Sterkte.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:31

Wij hebben een Abessijn die ook al zn hele leventje aan de sch*t is als hij niet het juiste voer krijgt. Duurde even voordat we dat in de gaten hadden.
Hij krijgt nu RC Hypoallergenic (alleen bij de DA verkrijgbaar en ja: trek de portomoniks maar) en daar doet hij het goed op.
Als hij ander voer eet, raakt hij enorm aan de sch*t en je hoort hem kreunen/persen en soms zat er dan een wat slijmerig bloedlaagje bij :j
Overgeven doet hij wel eens als hij te schrokkerig gegeten heeft, we proberen te voorkomen dat hij erge honger heeft (dus eens een keer wat later gevoerd wordt) want dan gaat hij schrokken en kotst alles weer uit. Bij ons krijgen ze overigens 2x per dag gevoerd en niet permanent omdat deze brokken heel voedzaam zijn en ze er dus mega dik van worden als ze onbeperkt eten :D

edit:
overigen is Babsiej @Bokt een bloterikjesfokker, dus wellicht heeft zij nog goede tips voor je?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:39

Tip van 5 dgn panacur zou ik zeker ter harte nemen. Mocht er een giardiabesmetting zitten, pak je die ook direct aan. Giardia dragen veel dieren met zich mee en kan tot uiting komen door de stress van bv een verhuizing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:45

Een bloterikjesfokker, wat een briljant woord _O-

Bedankt voor de tip over de wormen, ik hou dat in gedachhte. Ik weet niet welk ontwormingsmiddel hij heefft gehad.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:47

Diabetes zou passen in het vele drinken, de lucht uit zijn bekkie en evt het diarree (dat zou dan wel uit de bloed en de urine testen komen)

Mijn idee laat de schild klieren bij zijn keel goed controleren als die vergroot zijn en of overactief dan kunnen die ook problemen veroorzaken
Verder mogelijke opties.
Nierstenen, spijsverterings problemen (gezwel, kanker, etc etc), idd de tandjes kunnen het ook zijn, hart functie (als die niet goed pompt kan dat vage klachten geven), pff lastig....

Eerst maar eens zijn bloed testen en urine testen afwachten dan kun je verder kijken.
Vergeet zijn schild klieren niet te controleren als je er dan toch bent daarmee kun je een hoop uit sluiten.

typo
Laatst bijgewerkt door rommulus op 27-04-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:56

De uitgebreide bloedtest heeft trouwens ook niks laten zien.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:03

Joolien schreef:
Een bloterikjesfokker, wat een briljant woord _O-

Ja zo noemt ze zelf altijd en meestal opent ze een topic met iets als: 'Er komen weer nieuwe bloterikjes!' :D
En ik dacht..ships hoe heet ze ook al weer...dus ik gebruikte het woord "bloterikjes" als zoekterm et voilà! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:00

Momenteel probeer ik de urine op te vangen met speciale korrels maar Fritz vind het helemaal niks en wilt niet op de bak met deze korrels. Hij moet volgens mij wel nodig want hij loopt er de hele tijd heen en gaat zitten mauwen. Arme kat :(:) Ik ben ook bang dat hij straks ergens anders gaat plassen. Iemand tips wat ik kan doen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:43

Had die van mij ook een beetje, maar die ging uiteindelijk toch maar gewoon op die paar plastic korreltjes... Denk dus gewoon afwachten...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:43

Haha dat is makkelijk gezegd maar ik moet eigenlijk zo nog weg :') Maar ik wacht nog wel even :o

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:46

Juist als je niet kijkt doen ze het ;-) (Edit: ik bedoel dus op de korrels he, niet naast de bak :7 )

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:49

Wij hadden een poes die vaak een darminfectie had.
Had dan ook vaak diarree en bloed in de ontlasting.
Kwam doordat een oud buurvrouwtje haar steeds koffiemelk gaf en gehaktballetjes e.d.
Toen het mensje verhuisde heeft de kat nooit meer last gehad.
Kwam bij haar dus door verkeerd (niet voor katten bestemd) eten..
Maar kan me ook voorstellen dat sommige katten dat van bepaalde merken brokjes krijgen.
Als 1 van onze katten trouwens gaat overgeven, ontworm ik altijd direct.
Meestal is (bij ons dan) wormen de oorzaak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:03

Gelukkig heeft Fritz trouwens niet meer gespuugd en heeft hij ook geen bloed meer bij de ontlasting. Alleen nog wel wat lichtkleurige ontlasting. Hij staat nu op onbeperkt eten, dat werkt blijkbaar toch het beste. Of het dan toch wormen zijn...
Hij drinkt nog steeds heel veel maar ligt ook veel in de warme zon en is dan niet beschermd door een vacht dus dan vind ik het vele drinken niet zo gek.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:09

RC heeft ook sphynxen voer dacht ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:12

Klopt Marley, maar dat vind ie niet zo lekker en eet ie slecht. En zo lang hij het goed doet op indoor dan prima.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:16

Uiteraard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:46

Fritz heeft dus wel naast de bak geplast :S wat stinken pfff. Maar nu? Ik heb de gewone korrels meteen terug gedaan

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:47

plek goed schoonmaken (niet met chloor!)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:05

Plas toch opzuigen met pipetje wat erbij zat. Balen dat het naast de bak was, tapijt of gladde vloer?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 17:08

Wat je ook kan doen: de bak vullen met snippers plastic die je dan knipt van draagtassen. dan zit er toch wat in de bak waar hij in rond kan rommelen, maar het neemt niks op zodat jij het dan weer makkelijk kan verzamelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:20

Visitor schreef:
Plas toch opzuigen met pipetje wat erbij zat. Balen dat het naast de bak was, tapijt of gladde vloer?

Helaas was alles al in het tapijt getrokken -O- We hebben het goed geboend en morgen haal ik even tapijtreiniger voor urine.

Dank je MamaMiesje, dat kan ik proberen, maar het is dan de hoop dat ie er wel op wilt.