vanaf wanneer puppy 2x per dag voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myra87

Re: vanaf wanneer puppy 2x per dag voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:33

Ik geen een klein scheutje. De pap wordt er iig niet rood van ;)
Ik heb wel zogenaamd 'reuzeras'. En je hoort wel meer over vitamine C.
Ik doe dit ook voor het eerst hoor ;)

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:36

Ik ga er is op zoeken..
Ik heb nu een pup van 8 weken en mijn andere honden nooit iets extra's gegeven qua vitamines.
Mijne krijgen ook KVV en Barf zo nu en dan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:52

Wij voeren vanaf de aankomst van de pups barf tot 12 weken 3 x per dag. Dan gaan we over op smorgens en later op de middag tot de eerste groeispurten voorbij zijn, (rond 5 tot 10 maand ligt aan t ras en de hond zelf) Dan gaan wij over op 1 x per dag voeren.
Dit doen we al jaren en bevalt het beste.

Kwa extra vitaminen doormiddel van suplementen is volledig onnodig als je dier gezond is en gewoon goed voer krijgt zonder troep, daar zitten al de natuurlijke vitamines al in, extra geven betekend dan dus ook te veel geven en dit word niet gebruikt enkel uitgeplast vandaar ook dat veel honden met voorhuidsontsteking een vitamine c aanvulling in hun rantsoen krijgen.

Ik snap alleen wel waarom de fokkers het aanraden voor de vitamine c, honden die dit namelijk te kort krijgen hebben een hogere kans op hd of ed. Echter zoals ik hier boven al beschreef wanneer er goed en kwalitatief goed voer word gegeven en voorzichtig met de pups word om gegaan (voorzichtig in beweging en langzaam laten groeien, dus geen puppybrokken te lang geven wanneer er brok word gevoerd) is de kans op hd net zo klein als bij een hond die de zelfde behandeling krijgt en een teveel aan vit c krijgt gevoerd. Dit omdat een hond niets doet met het teveel aan vit c :D

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:05

onze hond, van ruim een jaar, krijgt nog steeds 2x daags eten..
Hij heet zoveel energie verbruikt in het groeien, dat zijn gewicht nu even kan gaan herstellen.. ;)
Maar hij laat rustig wat staan hoor ;)
Dan met het avondeen wat erbij ..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 08:35

ik wil sowieso uiteindelijk 2x per dag gaan voeren.
en niet maar 1x er dag.

@ seven, tot wanneer zou jij een teckelpuppy dan puppybrokjes geven?
omdat je zegt geen puppybrokken te lang geven.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:37

Bij ons raadden ze ook af om lang puppybrokken te geven
Die van mij krijgt nu nog steeds 3x per dag eten ('vers' van renske) meer zodat ze steeds niet teveel krijgt, omdat ze heel actief is meestal

Die vit C snap ik niet helemaal, mensen en cavia's zijn de enigen die dat niet zelf kunnen aanmaken

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:25

Daarom snap ik die vit. C ook niet nee..

Puppy brokken zou ik ook niet te lang geven idd.
Denk tot een maand of 4 (?) en dan overstappen op junior.

De groei moet zo geleidelijk mogelijk gaan ivm groeistuipen en met puppybrokken zullen ze wel groeistuipen krijgen door het vele eiwit wat erin zit.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:35

Pupbrok en juniorbrok heeft die van ons heel kort gehad..

We hebben hem opgehaald rond 8/9 weken.
Met 12 weken de inenting gegeven + naar cursus..
Echter groeide hij zo hard dat ik met 16weken weer bij de da zat met hem.
Liep kreupel, en had pijn bij zijn achterpoten.

We dachten aan HD, maar de da heeft hem helemaal nagekeken, en uiteindelik de conclusie: groeipijnen!
Doordat hij binnen 3 weken ruim 5kg was aangekomen, en heel wat cm. omhoog was gegaan (hij kreg ookniet meer brok dan wat hij 'mocht' hebben, dus daar lag het niet aan) MOEST hij per direct over op volwassen brok, dit ivm. extra vitamines etc.
Hier heeft hij tot zijn 1e jaar goed op gedaan, groeide wel erg hard en flink maar de brokken waren de oplossing.

In December hadden we onze 4e examenvan de cursus (alles was succesvol afgerond).
Daar begon hij op de cursus weer raar te lopen, en we zouden gediskwalificeerd worden.
Maar konden (gelukkig) aantonen dat het echt geen HD was, maar groeipijn.
Helaas wel gezakt, ondanks dat hij 1 van de beste was uit de hele groep (waren als enige gezakt, e rest luisterden nog slechter of voerden de opdrachten niet goed uit, dus was best flauw).

Nu gaat het beter. Hij is nog steeds erg groot (voor een golden retriever is hij echt groot (hij is 100% golden), komt bijna met schoft op mijn heup (ik ben 1.72) :blush: ) en hij groeit nog steeds de hoogte in.
Doordat hij daar zoveel energie insteekt, krijgt hij dus 2x daags brok ('s morgens en als wij klaar zijn met eten weer brok en dan restje van het avondeten van ons erbij), en een beste hoeveelheid dat hij krijgt ;).

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:38

HubbaBubba schreef:
Daarom snap ik die vit. C ook niet nee..

Puppy brokken zou ik ook niet te lang geven idd.
Denk tot een maand of 4 (?) en dan overstappen op junior.

De groei moet zo geleidelijk mogelijk gaan ivm groeistuipen en met puppybrokken zullen ze wel groeistuipen krijgen door het vele eiwit wat erin zit.

Gaat niet altijd op ;)
lees mijn verhaal hierboven maar..
En zolang hadden we geen puppybrok gegeven (ook op advies da).
Was best wel jammer van het 'weggegooid geld' aan brokken wat we hebben moeten weggooien (is 60,- nog te weinig qua bedrag wat weggeooid is)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:55

Ik geef mijn pup ook brok bij, en krijgt geen puppybrok, ik geef Cavom

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:24

puppy tot 4 a 6 maand afhankelijk van de groeicurve van je pupje. Als hij/zei met 4 maand niet meer erg groeid zou ik direct overgaan naar volwassen brok anders krijgen ze te veel eiwitten binnen waardoor ze erg dik worden en te veel door groeien vooral voor de mini en mega rassen kan dit allerlei problemen met zich mee brengen.

Het is voor iedereen een eigen keuze 1 of 2 keer voeren, wij doen 1x omdat we vlees voeren en dit langzaam verteerd en omdat werkelijk alles word verteerd hier doen ze dus de hele nacht en middag over wanneer het weer etens tijd is hebben ze weer trek :D Maar je zou dit natuurlijk ook in 2 porties kunnen verdelen echter vinden onze honden 1 x fijner.