Chihuahua's zonder papieren waar ze 600-1000 voor vragen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:00

BraveSpots schreef:
Hoeveel betaal nu precies voor eentje met stamboom?

Ik ben absoluut tegen broodfok, maar dat ze prijs zo hoog ligt is omdat er (veel) vraag naar is.
Je kunt namelijk niet broodfokkers beschuldigen als geldwolven als je zelf ook een belachelijke prijd hanteerd. want net die prijs jaag mensen naar een goedkoper segment en dan komen er broodfokkers in het spel.

Als ik een onwetende pupkoper was zou 600 euro er ook leuker uitzien dan (ik gok maar wat) 1500 euro. En ergens kun je die mensen niet kwalijk nemen.
Voor die 800 euro vcerschil kun je namelijk wel al eens zelf een inenting halen bij de DA.

Ik snap je punt wel maar het verschil is dat een goeie fokker alles netjes afleverd. Daar zit ontzettend veel tijd en geld in. Niet alleen in de pups maar ook in de teef & de dekreu. Dat kun je er allemaal al aftrekken en dat is het verschil met een brood fokker. Vind dus het ''jagen naar een broodfokker'' een beetje cru gezegd. Dat doen ze niet. Een goeie fokker heeft een hart voor zijn beesten en heeft daar geld voor over. Dus zijn de pups automatisch duurder. En ze hebben ook geen ongelijk. Beter een dure pup van een fokker met een goeie naam dan een goedkope pup van een teefje dat als machine gebruikt wordt.

Voor een chi met stamboom van een echte goeie fokker vroegen ze vorig jaar 900 euro. Maar dat loopt erg uiteen. Bij een typische broodfokker betaal je 450. (dit zijn voorbeelden die ik weet)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:13

Elma_ schreef:
shilady schreef:
lous en elma het gaat hier om dieren zonder papieren he ;)

Ken jij een goeie fokker die honden zonder papieren fokt dan? Ik niet.

Papieren zeggen natuurlijk ook niet alles. Er zijn ook fokkers met papieren waar ik nog niet eens gratis een rashond van wil.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:49

shilady schreef:
lous en elma het gaat hier om dieren zonder papieren he ;)

Dat weet ik, mijn reactie was op Bravespots dat echte goede fokkers van hondjes met stamboom dan ook geldwolven zouden zijn.Maar een goede fokker maakt eerst een heleboel kosten voordat een pup met stamboom naar zijn/ haar nieuwe baasje kan en daar is de prijs op gebaseerd.

Edit: zie ook de reactie van Elma hierboven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:52

Het is een spelletje vraag en aanbod...Als je het geld er niet voor wil uitgeven koop je het niet. Dan daalt de prijs vanzelf weer...Als mensen echter zoveel uit willen/blijven geven voor een hondje tja...als (brood)fokker zou je gek zijn als je het niet voor vroeg dan.

annebe

Re: Chihuahua's zonder papieren waar ze 600-1000 voor vragen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:55

Ik heb hier ook een hondje rond lopen waarvan men dacht dat dit een chi is, staat ook in het paspoortje. Maar het is vrij duidelijk dat er ook pincher, zoniet prasky krysarik in zit.

Gelukkig hebben wij dit diertje voor niks over kunnen nemen, maar vraag mij af wat de eerste eigenaar er voor betaald heeft.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:58

Met of zonder papieren, het is een prijs gebaseerd op vraag en aanbod.
Chihuahua's krijgen kleine nestjes, 1, 2, 3 en soms 4 of 5 pups, maar dat is al meer een uitzondering.
Niet 12 zoals een labrador.

Zowel met als zonder papier zitten er natuurlijk kosten aan het fokken. Maar de prijs is natuurlijk kunstmatig hoog opgedreven!
Gewoon zoeken naar een fokker die jou aanspreekt, en een beetje los van het geld proberen te denken..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:03

Ah die gekke mensen, honden zonder papieren is niks waard, hooguit rond de 75 euro of iets meer ter vergoeding van wat dan ook (inentingen en wormenkuurtjes).

Dat is ook ongeveer wat het asiel voor de honden en katten vragen.

Ik zou me er niet druk over maken, want je hoeft er niets te kopen, toch?

Lachen he om zulke advertenties. Ik persoonlijk zou het niet gaan kopen want de prijzen zijn me veels te gek.

Maar papieren is voor mij persoonlijk niet belangrijk, het is meer dat ik nooit zoveel ga neertellen voor een papierloze pupje.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-04-12 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:04

Wat ik persoonlijk altijd zo typisch vindt aan bokt is dat je nóóit een hond zonder papier moet aanschaffen. Je weet dan immers niets van het verleden en het zijn fokkers zonder verstand van zaken. Maar wanneer je het over paarden hebt is een papier niets zeggend. Op papier kun je immers toch niet rijden. Terwijl ook daar de papierloze dieren vaak gefokt worden door mensen die het niet heel nauw nemen met de verzorging en gezondheid van het dier etc. waar ligt het verschil??

Héél frapant...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:24

Ragdollcat schreef:
Ah die gekke mensen, honden zonder papieren is niks waard, hooguit rond de 75 euro of iets meer ter vergoeding van wat dan ook (inentingen en wormenkuurtjes).

Dat is ook ongeveer wat het asiel voor de honden en katten vragen.

Mwah tel daar maar 100 bij op hoor, dat is wat er voor mijn asielhond (Boerenfox/jack russel) is betaald.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:30

996981 schreef:
Wat ik persoonlijk altijd zo typisch vindt aan bokt is dat je nóóit een hond zonder papier moet aanschaffen. Je weet dan immers niets van het verleden en het zijn fokkers zonder verstand van zaken. Maar wanneer je het over paarden hebt is een papier niets zeggend. Op papier kun je immers toch niet rijden. Terwijl ook daar de papierloze dieren vaak gefokt worden door mensen die het niet heel nauw nemen met de verzorging en gezondheid van het dier etc. waar ligt het verschil??

Héél frapant...

Het verschil ligt voor mij in twee dingen.
Als je een écht broodfokpuppie koopt, dan houd je verschrikkelijke toestanden in stand. Ik kan je linken geven als je wilt maar de omstandigheden waarin ouderdieren worden gehouden zijn schrijnend om het minste te zeggen. Als er al eentje word opgerolt dan komen er dieren uit die doodziek, vergroeid en getraumatiseerd zijn. Die letterlijk elk half jaar hun puppies in een hun eigen strontberg hebben grootgebracht.

Een veulen zonder papieren komt meestal gewoon van een particulier weg die leuk vind eens te fokken of in het ergste geval gewoon op de wei staan te staan (uitzonderingsgevallen daar gelaten).

Paarden zijn imo veel gezonder. Neem de standaard merrie en zet er een standaard hengst van de buren op en de kans is dat er een gezond, leuk veulentje uitkomt is redelijk groot.
Bij honden heb je bij elk ras wel gezondheidsproblemen die je vaak kan uitsluiten of toch risico verminderen als je test. Bij broodfok hoeven de ouderdieren maar 1 kwaliteit te hebben en dat is vruchtbaar zijn. De rest is niet belangrijk. Waardoor je honden pruduceert met aandoeningen waarvan ze heel hun leven last zullen van hebben terwijl die (soms) gemakkelijk worden voorkomen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:35

Zo zijn die hondjes met uitpilende oogjes ook zooooooooooooo leuk!
Kleine hondjes met een TE klein schedeltje zodat de hersens de oogjes van die hondjes naar buiten duwen, LEUUUUUUUK !!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:38

Niet alle honden zonder papier komen van een broodfokker. Net als dat niet ieder papierloos paard van een hobbyende particulier komt. Wat ik zie is dat vaak puur te wijten aan nalatigheid. Een ouder boer heeft een paard staan waar vaak al tijden niets meer me gedaan wordt. De hengst van de buurman komt eens langs en het veulen is geboren. Echter krijgt deze vaak niet de zorg die het behoeft.

Waarom denk je dat er prok keuringen zijn bij paarden? Niet omdat ze allemaal zo mooi schoon zijn op foto's. En foto's hoeven niet altijd doorslaggevend te zijn. Maar een paard dat niet schoon is heeft eenmaal meer kans op gebreken op latere leeftijd. Net als bij honden overigens. Het enige geluk dat paarden hebben is dat ze 11 maanden dragen... hierdoor zijn ze niet in staat meerdere dieren per jaar te ''produceren''

Overigens denk ik dat er heel weinig mensen zijn die bewust een broodfok pup kopen :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:42

HolyPope schreef:
Kleine hondjes met een TE klein schedeltje zodat de hersens de oogjes van die hondjes naar buiten duwen, LEUUUUUUUK !!

Om nog maar te zwijgen over daarbijbehorende afwijkingen als epileptie etc..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:46

Ik vind elke cent te veel.. Absurd doorgefokt en in mijn ogen geen cent meer waard.
(vraag mij ook af waarom ze in hemelsnaam zo gefokt zijn dat ze niet eens natuurlijk kunnen bevallen? Mijn kat is gewoon nog groter :') geloof niet dat moeder natuur dat in gedachten had destijds....)

Maar goed, het is een mode dier, net zoals de dalmatiërs toen de film net uit kwam. Dus dat is goed voor de prijs.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:50

BarbaLala schreef:
HolyPope schreef:

Om nog maar te zwijgen over daarbijbehorende afwijkingen als epileptie etc..

Zelfs een stamboom zegt tegenwoordig niets meer over de gezondheid.

[edit] Een beetje kort door de bocht. Het kost veel geld om pups te fokken maar de prijzen vind ik jarenlang al absurd en als het papier er mee moet komen dan kost het nog veel meer. In mijn ogen is het grote deel geldklopperij met weinig garantie voor de gezondheid. Hiermee doel ik ook op de uitzendingen van bijvoorbeeld Zembla en Brandpunt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:57

Daar moest ik inderdaad ook aan denken, betreft de Cavalier king Charles spaniëls die daar genoemd worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:37

Mijn buurman fokt ze en ik vind ze dus wel leuk. Maar voor nu geen wawa. Hij heeft geen stamboom en verkoopt ze via Marktplaats. Honden worden wel in huiselijke kring opgevoed. Hij vraagt er idd 600 euro voor, en zei me eens dat hij best minder wilde vragen, maar dat de mensen dan zeggen dat de wawa niet goed is. Daarom dus 600 euro.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:48

En wat dacht je van al die hondjes in merle kleur waar mensen extra voor betalen! Ongelovelijk toch? De kleur is niet voor niets niet toe gestaan binnen het stamboek. Ik verbaas me ook dat mensen wel naar de bloedlijn van hun paard kijken maar een hond mag niets kosten. Er zijn mensen die meer betalen voor een pup zonder stamboom dan een met omdat ze niets hebben uitgezocht.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:53

Belachelijke prijzen en vaak meer jack russel of een ander ras dan chihuahua.
Ik heb overigens een echte chi gehad en die had meer karakter dan mijn huidige Engelse Bulldog.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:02

Er worden 2x zoveel papierloze pups verkocht als pups met stamboom en nog eens 1,5 x zoveel pups komen uit het buitenland. Zelf ben ik een groot voorstander van het fokken met stamboom.De kans op een pup met bv ED is 60% als beide ouders ook ED hebben.Wel handig om te weten dan wie de ouders zijn,lijkt me. Met paarden is dit percentage veel lager.
Over 1,5 week krijgen wij onze 1e Chi...kids zijn helemaal happy. Een herplaats teefje,super gezond en MET stamboom!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:34

Fokken met een stamboom houdt in dat er gefokt wordt volgens richtlijnen van het ras. Die richtlijnen zijn alles behalve gezond te noemen bij veel rassen.
Hoe je het ook went of keert, er zal altijd gefokt worden naar die richtlijnen met gezondheidsproblemen als gevolg.
Een stamboom geeft dus geen garantie meer voor de gezondheid.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:39

magda_90 schreef:
Fokken met een stamboom houdt in dat er gefokt wordt volgens richtlijnen van het ras. Die richtlijnen zijn alles behalve gezond te noemen bij veel rassen.
Hoe je het ook went of keert, er zal altijd gefokt worden naar die richtlijnen met gezondheidsproblemen als gevolg.
Een stamboom geeft dus geen garantie meer voor de gezondheid.

Vind ik zo'n onzin. Stamboom honden worden tenminsten nog getest op ziektes honden zonder stamboom worden op niets getest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:44

Te kleine schedels, ademhaling problemen of juist veel belasting voor de gewrichten is allemaal maar onzin? Dit zijn de rasstandaarden en zo wordt er gefokt. Wat een garantie voor gezondheid zeg.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:50

Fokken/Kopen zonder papier strafbaar maken (gaat nooit gebeuren) maar eerder dan dat gaan dit soort zaken ook niet verdwijnen.
Stamboekfokkers moeten zulke prijzen (800-1200) voor een gemiddelde stamboekhond (dus niet perse chihuahua) vragen om uit de kosten te komen.....
Een broodfokker/stamboomloos fokker, verdient er gewoon de volle mep aan (met misschien aftrek van chippen, ontwormen nou laat dat max 100,- zijn.... Dan zijn ze nog steeds dik verdiend...)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:53

Als fokken zonder papier verplicht gaat worden dan zullen de rasstandaarden nog extremer worden. Het probleem ligt bij de fokkers, keurmeesters en raad van beheer zij moeten veranderen. Pas dan gaat er gelet worden op gezondheid en niet op uiterlijk.
En dan zullen er ook weer normale prijzen gaan komen verwacht ik.