Konijn 10 jaar 'besprongen' --> Zwanger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Re: Konijn 10 jaar 'besprongen' --> Zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:10

Dierenfan (en al de rest): ik heb vandaag met mijn leerkracht anatomie (en ook een dierenarts) gesproken en ze zegt dat sterilisatie/castratie niet echt voor de hand ligt voor dit konijn, omdat dit onder narcose is. Abortus wist ze niet of dat wel bestond bij een konijn. Blijkbaar is er voor honden wel een middel dat de vrucht afdrijft, dat in het voedsel gedaan word (dus geen chirurgische ingreep), maar dit bestaat waarschijnlijk niet voor konijnen. Verouderde middelen mag je ook niet gebruiken omdat dit risico's kan inhouden voor de baarmoeder en nog meer. Het beste is om gewoon het beestje goed in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat ze in de beste omgeving en conditie kan jongen. Bij de 'bevalling' is er dan best iemand bij omdat het kan dat ze weeënzwakte krijgt, dan moet ze een spuitje oxytocine krijgen. Dus ik ga dan bij haar in de buurt (er niet te dicht bij natuurlijk) zitten met mijn gsm in de hand om de dierenarts op tijd te bellen moest het foutlopen!

Het gat in de draad is een raadsel. Hij is niet door dat gat gekropen dat we nu hebben gedicht want ik kreeg vanmiddag een sms van mama dat het beest er weer op zat. (Ik zit op kot) Ik weet niet wat mijn ouders er nu gaan mee doen, met het hok, waarschijnlijk Lady verplaatsen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:11

idd dus wat ik al dacht ;) niet meer laten helpen op deze leeftijd. Hier nu een voedster die de rammen terroriseerd en eigenlijk wil ik ze laten helpen maar denk nu toch meer aan herplaatsen. Mijn ene ram (zit nu apart) is al doodsbang van haar en ze zoekt de anderen echt op om aan te vallen.... gelukkig nu weer rustig nu ze 1 ram naast zich heeft maar ideaal is het echt niet zo.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:45

Aaaa gosss, dat arme konijn.
Wij hebben hier ook een oud konijn zitten van 11 jaar (rammetje).
Maar als ze niet geholpen kan worden en ze is zwanger wat wil je dan doen?
Want ik denk niet dat ze normaal zou kunnen bevallen (want bij cavia's is het zo dat de bekken ofzo dan te smal zijn, weet niet of dit ook bij konijnen is?) Succes , ik lees mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:42

Ruby1995 schreef:
Aaaa gosss, dat arme konijn.
Wij hebben hier ook een oud konijn zitten van 11 jaar (rammetje).
Maar als ze niet geholpen kan worden en ze is zwanger wat wil je dan doen?
Want ik denk niet dat ze normaal zou kunnen bevallen (want bij cavia's is het zo dat de bekken ofzo dan te smal zijn, weet niet of dit ook bij konijnen is?) Succes , ik lees mee.

Gelukkig is dat bij nijnen niet zo echter ze is al oud dus dat alles niet emer zo rekbaar is zou goed kunnen en dat er eerder wat fout gaat is ook goed mogelijk. Daarom is het probleem heel groot als ze besprongen is door een ram maar helaas kan je niets meer doen dan afwachten en goed in de gaten houden. Je kan wel meer ondernemen maar stel dat ze niet drachtig is dan neem je een enorm risico met laten helpen en als ze wel drachtig is ook gezien ouderdom en bloedverlies e.d. Het is al een enorm zware operatie een voedster castreren.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:59

Wat ik doe als ze zwanger blijkt te zijn? Laten bevallen. En er bij de bevalling bij zijn, met mijn gsm in mijn handen klaar om een DA te bellen indien dit nodig is. Er zit niets anders op..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:12

Ben bang dat bij de bevalling zijn je niet gaat lukken.....

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 09:04

Tja, we kunnen maar proberen, en in de gaten houden, om het halfuur misschien gaan kijken als we denken te weten welke dag het zou zijn.. Ik weet dat dat moeilijk gaat zijn, kan 's nachts ook bevallen, maar we kunnen maar gewoon hopen hier..
Is het een idee om het konijn naar de DA te voeren en haar daar te laten bevallen, of gaat het dan helemaal niet gaan door de bijkomende stress?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:12

Tja, lastig.. Aan de ene kant zou ik het niet naar de dierenarts doen ivm inderdaad de stress.. Maar er niet bij zijn lijkt me ook niet verstandig...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:49

Ik zal der niet naar de dierenarts doen en ook niet erbij zijn, geeft alleen maar stress.. Ik denk dat het enigste is dat je de natuur zijn gang laat gaan.... (vooral omdat ze al zo op leeftijd is en je kunt er zelf verder weinig aan doen)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:50

Idd juist als je zovaak gaat kijken, zorgt dat elke keer voor stress en dat is zeker niet goed voor de bevalling, de moeder kan de jongen zelfs dan dood/op eten
Zorg dat ze juiste nest materiaal heeft en laat verder de natuur zn gang gaan...

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:46

Oke. We gaan haar in een tuinhuis plaatsen waar winterhokjes zijn voor de konijnen, er zitten daar ook kippen. Ik kan dan gewoon vanachter het ruitje gaan kijken hoe het ermee is (en dat zijn vieze ruiten, dus ik denk niet dat ik haar dan zoveel stress zal bezorgen :D)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:51

Ik zou alleen geen kippen erbij laten...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:30

Nee ik zou haar zeker niet samen zetten met kippen !
Kun je niet een hok maken/kopen/lenen waar ze gewoon in alle rust kan bevallen, mocht ze drachtig zijn ?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:01

Bij konijnen is dat wel zo, dat de bekken te smal kunnen zijn, als ze hun eerste nestje niet voor een bepaalde leeftijd hebben gehad, net als bij cavia's (leeftijd weet ik niet precies meer, maar goed deze is daar natuurlijk al ver overheen). Dus ik weet niet of ze ooit een nestje heeft gehad?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:35

Ik zei niet dat ze letterlijk samenzit met kippen, het zijn aparte konijnenhokjes in het kippenhok, en dan nog op een hoogte (dus de kippen kunnen er niet aan/bij/ ze kunnen het beest zelfs niet zien). Onze konijnen hebben al altijd in die hokken bevallen...
Ze heeft al 2x of misschien 3x een nestje gehad als ik mij niet vergis. Haar zoon zit in het hok naast haar, dus zeker al 1 nest. De andere kan ik me niet goed meer herinneren..

Net herlezen vorige post, sorry, had even mis omschreven hoe het hok in mekaar zat ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 16:54

Ureka!
Vandaag een heus plan opgezet om het wilde konijn te vangen. Plan A mislukte (papa's idee), plan B (mijn idee hihi) is gelukt! Het beestje zit 10 km verder in een bos rond te huppelen nu :) Was een hele karwij, we hadden ons konijn uit haar hok gehaald en de deur op een kier gezet, een koordje aan de deur en ik ging even verder in de tuin zitten, ongezien, als het konijn in het hok zat trok ik aan het koortje en konijn zat vast! Hij sprong bijna over de draad heen, we hebben hem nét kunnen vangen! Kan die geen konijnen van ons meer zwanger maken!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:54

Maar waar hebben jullie hem nu neer gezet dan? Wel bij andere wilde konijnen of ergens zomaar in het bos geplant? Hoezo kon je je tuin niet goed omheinen? of groef hij er steeds onder door?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 11:21

Hoe bedoel je tuin omheinen? Onze tuin is gewoon omheind met een haag hoor :)
Natuurlijk niet zomaar ergens gezet, zo dom ben ik niet. Ik weet dat in dat bos een huis staat en in die tuin zit het altijd vol wilde konijnen. Heb hem daar losgelaten en hij liep in de richting van het huis, dus konijntje is oke ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:17

oke mooi zo :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:05

Voor de geïntresseerden; dit is de vader van de babykonijntjes van Lady (als die er komen):
Afbeelding

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:22

Heb je nog gecontroleerd of het echt een man was? :=

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:24

Dat zou wel handig geweest zijn iig :P

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:24

Hij krabbelde mijn armen bijna open, was bang dat hij eruit zou springen als ik zou proberen kijken :D Dus nee, niet gekeken. Maar we zijn het toch wel vrij zeker. We zien wel..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:29

Wat gaan jullie voor derest met het wilde konijn doen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:33

Vind het trouwens niet echt slim dat je em gepakt hebt... Levert erg veel stress op voor zn diertje