Tips gevraagd tegen het vervilten van mijn Briard.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re: Tips gevraagd tegen het vervilten van mijn Briard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 00:05

*Paddenpad, dan heb ik nog geluk. Die van mij is wel-is-waar een viespeuk, maar bij haar blijft het bij van die vieze dikke klei, aarde/zand en een enkel keertje wil ze nog wel eens op een pas gemeste weide ronddollen.
Kadavers en ganzestront heeft ze tot nu toe nog niet ontdekt :+ .
Een efileerschaar heb ik wel, maar die is na een paar keer knippen bot :roll: .
Moet maar weer een nieuwe kopen; ik neem zo'n schaar ook altijd om de haren direkt voor d'r ogen te knippen, zodat ik alleen de bovenste in een staartje hoef te doen en ze weer wat ziet ;) .

*Liesje, als ik d'r met shampoo heb gewassen, spoel ik haar idd na met antiklit, anders is er daarna helemaal geen doorkomen aan.
Helaas is dat niet afdoende :\ ...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 00:26

Ik heb een schapendoes met een nog langere vacht en ik heb een heel ritueel, iedere week.

In de douche. Dan was ik haar met hondenshampoo. Gewoon normale shampoo, als de klitten en viezigheid te erg is dan met duurdere hondenshampoo voor honden met lang haar.
Daarna laat ik haar even in de douchecabine staan. Ze schudt altijd 100 keer in een minuut anders is mijn hele badkamer doorweekt. Dan stuur ik haar vanuit de badkamer direct in 1 rechte lijn door richting voordeur. Op de galerij rent ze dan heen en weer schud schud. Kijk mij ik ben nat en gek je kent het wel. Als ze uitgedolt is spray ik haar royaal in met een vachtconditioner met anti klit. Wel als ze nat is nog!!
Dan ga ik een balletje gooien in het park. Wappert ze lekker van droog. De dag daarna als ze droog is borstel ik haar helemaal uit. Ik begin met een gewone mensenborstel. En ga dan steeds naar een fijnere kam.
En ik breng haar tegenwoordig ook naar de trimster op mijn werk. Die scheert haar liezen, buik en tummie kaal. En ze knipt de voetjes bij, scheelt ook heel veel klitten. Want in die haartjes aan de voeten nemen ze zoveel rotzooi mee. Mijn hond is hierdoor echt altijd klitvrij. Wel een werk elke keer weer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:27

Je zou ook een regendekentje op kunnen doen :D :D of niet meer naar buiten ( word ook in de paarden gedaan.)
Dat scheelt bij de paarden ook heel veel poets werk......
Grapje natuurlijk!!
Trimmen van zo'n grote hond zal inderdaad een lieve duid kosten.
Ik deed mijn Bouviers zelf. Een vriendin is hondentrimster en na een aantal keren te hebben geholpen ging het mij ook aardig af.
Natuurlijk niet zo mooi als dat zij ze kon doen, maar scheelde wel veel geld.
Ik was dan per hond dik 3 uur kwijt!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:33

hoi, ik heb een tijdje een trimsalon gehad en doe het nu af en toe nog voor vrienden.
Ik weet niet of je deze tip al hebt gehad, maar afgezien dat je rustig een ontklitter voor honden kan gebruiken, maar afgezien van alle middeltjes, is een waterblazer waarschijnlijk nog de makkelijkste oplossing,
daar zit zoveel kracht achter dat je de hond niet alleen snel droogt krijgt, maar ook het vuil er uit blaast (zodat je niet steeds hoeft te wassen) bijv na een regenbui oid.
Met een beetje oefening leer je zo te drogen dat er maar weinig tot geen knopen over blijven,
borstelen blijf je altijd doen, maar met de juiste borstels is het een stuk makkelijker.
Misschien even een investering (ze staan ook regelmatig 2ehands op internet) maar je haalt t er zeker wel uit door t gemak wat je ervan hebt. Plus... dat je geen natte stinkende hond in huis hebt ;)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:47

Geen idee of het voor een briard ook helpt. maar mijn golden was vorig jaar geschoren en had daardoor een mega dikke vacht gekregen. Met als gevolg dat hij uren nat en vies bleef na het zwemmen. Ik heb hem heel goed gewassen ( shampoo en conditioner) en nadat hij opgedroogt was, helemaal ontwolt met een coat king en daarna met een slickerborstel verder uitgeborsteld. Toen de efileerschaar erbij en hij was weer netjes:
Afbeelding
Afbeelding