Ik heb een schapendoes met een nog langere vacht en ik heb een heel ritueel, iedere week.
In de douche. Dan was ik haar met hondenshampoo. Gewoon normale shampoo, als de klitten en viezigheid te erg is dan met duurdere hondenshampoo voor honden met lang haar.
Daarna laat ik haar even in de douchecabine staan. Ze schudt altijd 100 keer in een minuut anders is mijn hele badkamer doorweekt. Dan stuur ik haar vanuit de badkamer direct in 1 rechte lijn door richting voordeur. Op de galerij rent ze dan heen en weer schud schud. Kijk mij ik ben nat en gek je kent het wel. Als ze uitgedolt is spray ik haar royaal in met een vachtconditioner met anti klit. Wel als ze nat is nog!!
Dan ga ik een balletje gooien in het park. Wappert ze lekker van droog. De dag daarna als ze droog is borstel ik haar helemaal uit. Ik begin met een gewone mensenborstel. En ga dan steeds naar een fijnere kam.
En ik breng haar tegenwoordig ook naar de trimster op mijn werk. Die scheert haar liezen, buik en tummie kaal. En ze knipt de voetjes bij, scheelt ook heel veel klitten. Want in die haartjes aan de voeten nemen ze zoveel rotzooi mee. Mijn hond is hierdoor echt altijd klitvrij. Wel een werk elke keer weer.