Beginners kip?? Tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:09

Wij hebben Chabo's,een vrij klein kippenras met wat kortere pootjes. Ze zijn heel mak,geen vliegers en lopen los in de tuin,waar ook onze katten,onze hond en ons konijn loslopen. Ze zijn heel grappig,gemakkelijk in verzorging en ze leggen heerlijke eitjes! Af en toe is er een broeds,maar niet zo vaak. Ze hebben een nachthok,en een overdekte ren waar ze alleen met slecht weer inzitten,verder lopen ze het liefst de hele dag voor je voeten. :D Ik zou niet graag zonder kipjes willen,ze zijn super gezellig..

Letizia

Re: Beginners kip?? Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 17:19

Bedankt weer!
Er begint zich een idee te vormen in m'n hoofd :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:55

Ik ben benieuwd wat je in je hoofd hebt! Leuk dat je ook aan kippen begint in elk geval. :D Misschien kun je eens op het kippenforum kijken. Ik heb daar heel veel aan gehad. Zoals wij het hebben vind ik het zelf praktisch en volgens mij zijn de kippen ook tevreden. Aan het hok hebben we een ren van ongeveer 7 x 1,5 meter. Voor 4 kippen vind ik dat overigens wel minimaal, kleiner moet je echt niet willen als ze er veel in opgesloten zitten. Om het scharrelgenot te vergroten gooi ik vaak het tuinafval erin en regelmatig een paar plakken stro. Klinkt misschien raar om ze als het ware op een composthoop te hebben, maar de kippen zijn er erg mee in hun nopjes. Dagelijks een bekertje graan strooien en ze zijn de rest van de dag bezig om alles terug te vinden. Naast de ren hebben wij een strookje gras dat iets groter is dan hun ren. Daar laat ik ze vooral in het najaar en de winter op, tot er echt geen gras meer staat. Zodra het gras weer begint te groeien gaan ze los in de tuin. Ze nemen dan ook wel eens een hapje van iets anders, maar de meeste planten kunnen dat wel hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:13

cochins zijn erg leuk! En ik heb new hampshires en die zijn ook erg tam, maar wel groot. Combi met katten was helaas geen succes. De kat van de achterburen heeft er 3 gesloopt dus tegenwoordig wonen ze in een ren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:26

Wij hebben nu oa wyandottes, cochins en orpington krielen en brahmakrielen gehad vrij lang. Van al deze rassen zijn wyandotjes de best leggende en hier tenminste het minst broeds van het stel en meest tamme van allemaal. Cochins kunnen wat hysterisch reageren om niks en gillen hier scheller dan de wyandotjes. De orpingtons leggen wat minder en zijn ook sneller van slag en hebben ook een vrij luide stem, zijn wel erg rustig. Brahma s hetzelfde als de orpingtons al legen die wel veel beter. Maar hebben een erg harde stem. Nu lopen hier nog een kruising cochin sabelpootje rond, kan uitstekend vliegen en is erg mak, een deens landhoentje, snel erg stil en vliegt heel goed en legt inimini eitjes en 1 araucana heel rustig erg stil maar heeft wel een fors stemgeluid, legt heel erg goed maar heeft wel behoefte aan veel ruimte.

De wyandotjes zijn hier wel de allesetende kipjes de meeste planten smaken best lekker tot kipspring hoogte. Alle rassen komen hier niet echt hoger dan 150 cm als ze jong zijn en eenmaal volwassen is hier 120 cm genoeg zolang het gaas is.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-04-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:27

idd, ik heb dit jaar eindelijk weer violen kunnen halen sinds ze in een ren zitten! Die vinden ze erg lekker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:30

Ze kunnen hier in de hele tuin en het meeste blijft wel heel, laurier, hortensia buxus, hosta en vlinderstruik ed blijven heel. Beuk en de meeste kruiden blijven ook goed tot kipspringhoogte. Alleen de vrouwenmantel aardbeien en peterselie zijn erg favoriet. De bloembollen blijven ook onaangeroerd trouwens.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:38

Wyandotte :j *\o/* ik heb er nu 3. Eentje is laatst overleden.

Maar het zijn superleuke kipjes. Ik heb krielen binnen paar dagen waren ze tam. In mijn profiel staan foto's.
Je hebt veel keuze in kleurtjes. :# en de eitjes zijn heerlijk.

We hadden voor 4 kippen een hok van ong 1x1 en hebben een ren van 3,5 bij 2 ongeveer. En ze mogen bijna elke dag los in de tuin. Wel zorgen dat de ren dicht is van boven, want anders vliegen ze er overheen en beschermt tegen roofdieren van buitenaf.

Kippen weten zelf wat ze wel en niet mogen eten, wij hebben hier ook paar giftige planten maar daar zitten ze niet aan.

Kippentjes zijn gewoon super *\o/*

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:40

Wij hebben een sebright kippetje! Super schattig, klein en lief. Ze is al ongeveer 10/11 jaar en heel tam.. Het waren er eerst drie, maar deze oude dame is nu nog alleen over..

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:49

Ik heb 7 hollandse hoenders. Zijn ook erg mooi om te zien en aan de kleine kant, ik heb ze in 3 verschillende kleuren. Het zouden volgens mij niet hele geweldige legkippen moeten zijn, maar ze leggen bijna allemaal wel dagelijks een ei.

Bij mijn vorige huis had ik ze op een stuk tuin van ongeveer 20 bij 20 aan gras met een dikke struik en iets van 6 m2 aan tegels, toen was er ook een haan bij. Dat stuk gras hielden ze met zn 8en heel mooi, werd niet kaal, maar ook niet lang!

Ik heb ze nu op een kleiner stuk gras bij mn andere huis, dat hebben ze helaas helemaal kaal gemaakt, maar ze lopen ook regelmatig los door de betegelde achtertuin.

Ze zijn een beetje verwend, vaak krijgen ze s ochtends wat extras, nog wat granen naast de gewone korrels, brood, sla etc. Als ze dat nu eens niet of te laat krijgen gaan ze nogal herrie maken :') Maar ze zijn onwijs leuk!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:05

Wat vliegen/fladderen betreft. Wij hebben de doodgewone bruine HTK-kippen. Zeer legrijk (van 4 kippen, 3 eieren per dag gemiddeld) redelijk tam te krijgen en een mooie maat. Van de 4 weten er 2 dat ze kunnen fladderen en 1 van die 2 is er vrij goed in. Die fladdert over een (lager) hek van ca. 1 meter hoog. Met hulp van de struiken/takken in de ren komen die 2 ook over het hek van 2 meter hoog.
In ieder koppel kippen die we tot nu hebben gehad heeft altijd wel minimaal 1 'Houdini' gezeten. Bijkomend gevolg was dat de Houdini's ook vrij tam werden. Allen kwamen/komen op je af rennen, zijn gemakkelijk te vangen en op te tillen en favoriet aai-dier van onze (bijna) 3 jarige dochter.