Hotspots bij de hond.. tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:07

LecyTinker schreef:
annepaardoes schreef:
Mesitran kan ook, maar vetramil is speciaal voor dieren.
Mesitran heb ik zelf wel eens gebruik en is ook goed spul, ik heb het alleen nog nooit bij de hond gebruikt.
Je kunt het halen bij de apotheek.

Gewoon bij je dierenarts kan je mesitran halen. Ik ben het een paar jaar geleden gaan gebruiken toen mijn veulen een enorme wond had. Dt spul doet echt wonderen, maar is wel vrij prijzig. Voor een echte tube betaal je al snel 25 euro.

edit... zat ff te kijken op internet en je kan ze al een stuk goedkoper kopen. Tube van 50 mg 12,04 euro. Jemig, dat scheelt wel even een slok op een borrel... voortaan maar via internet kopen die handel!

Dan heet het voor mensen ook mesitran (van klinion):P (Zit op internet te kijken. Volgensmij is het gewoon het zelfde)
Maar de prijzen verschillen inderdaad enorm. Bij de apotheek was het ook erg duur, maar als ik het via internet had gehaald was ik met de verzendkosten hetzelfde kwijt geweest.

karuna
Drukke kabouter

Re: Hotspots bij de hond.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:14

Wij zijn nu een poging aan het doen met zinkzalf bij onze herder. Hij heeft een hotspot op een erg vervelende plaats overgehouden na een najaag van 2 jachthonden. Later bleek dat er een zijn tanden in zijn poepgat had gezet. Dat is mooi genezen gelukkig alleen is hij er obsessief aan gaan likken en heeft hij zijn anusrand opengeslobbert. Hydrocortiderm werkt niet, een lichte ab heeft geholpen, alleen is hij weer gaan likken. Werkt zinkzalf niet genoeg moet hij op zwaardere ab. We zijn inmiddels alweer ruim een maand verder met behandelen en de zinkzalf sinds een week lijkt langzaamaan wel effect te hebben, minder willen likken en daarom minder rood.

De dierenarts was bang voor iets met een moeilijke naam met laesies of zo, een typische herderkwaal die optreed bij de anus en inhoud dat de anusrand gaat ontsteken en wegbrokkelt, uitscheurt. Voorals nog houden ze het op een hardnekkige hotspot omdat het niet erger wordt. Het bezorgt Chivas alleen wel veel hinder met poepen en zijn staart optillen omdat het irriteert. Ook zinkzalf smeren is kennelijk pijnlijk voor hem. Arm ding.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:20

annepaardoes schreef:
Tiffany: ONdanks je je hond al veel medicijnen heeft, zou ik toch echt naar de dierenarts gaan. Een hotspot is namelijk heel erg pijnlijk voor een hond en de hond wordt gek van de jeuk.

Mijn hond heeft het ook 1 keer gehad. Die heeft meteen pijnstillers en antibiotica gehad. Het arme beest trilde van de pijn en de stress die hij ervan kreeg.
Ik heb toen mijn hond een hotspot had ook een topic geopend en toen raadde iemand mij hotspotfoam aan: http://www.nmlhealth.com/p,29,412/Hot-Spot-Foam.aspx. IK heb het toen niet meer in huis gehaald omdat de antibiotica heel snel aan sloeg.
Je kunt ook Vetramil honingzalf proberen. Is ook een erg goede zalf.

Hmm dan reageerde je hond er wel erg overgevoelig op.

Toevallig heeft onze hond voor het eerst vorige week een hotspot gekregen(oorzaak bekend: vogelvoer snoepen, werkt niet met een hond met een granenallergie). We hebben het iedere dag gewassen met betadinescrub(verdund met water!), omdat ze er helaas weer aan had gezeten werd de plek groter en zijn we toch even langs de DA gegaan, daar hebben we een jeukstillende spray meegekregen. Kan zo wel even de naam opzoeken als je wilt.
Ze heeft nu overigens wel dr kap op als wij weg zijn en 'snachts, zodat het ook kan genezen en niet telkens opengebeten wordt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:26

Air schreef:
Hmm dan reageerde je hond er wel erg overgevoelig op.

Onze hond heeft ook wel een gevoelige huid en de hotspot die hij had was wel behoorlijk. Daarnaast is het ook wel een stresskipje dus alles bij elkaar was zijn reactie ook niet verwondelijk :P Laat natuurlijk niet weg dat een hotsport voor een hond gewoon erg pijnlijk kan kan.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:11

Sorrie voor mijn late reactie. Maar biotex groen is inderdaad een handwasmiddel. Je hebt het zowel in poeder vorm als in vloeibare vorm. De vloeibare vorm is handiger om mee te wassen. Ik heb er als dierenarts hele goede ervaringen mee en het is vriendelijk voor het dier. Ik heb zelf een jack russel met een gevoelige huid en die krijgt nog wel eens ontstekingen tussen de tenen, is ook erg gevoelig op de huid. Indien ze een ontsteking heeft zet ik haar tien minuten in een voetenbadje met biotex en daarna likt ze er ook niet meer aan en binnen een paar dagen is het weg.
Sterker nog, toen ik zelf geopereerd was heb ik het op mijn eigen wonden gebruikt en dit prikkelde eerst zachtjes, maar gaf daarna echt verlichting met de jeuk en de huid was lekker zacht ipv uitgedroogd.
Het werkt ook goed om bijvoorbeeld sproeiplekke van katten schoon te maken of dierenverblijven schoon te maken. Het breekt de eiwitten af waardoor de geur verdwijnt.

Als je honingzalf wilt proberen kun je ook even zoeken op dermielzalf van AST Pharma. Deze werkt erg prettig en is goedkoper dan bijv. De vetamil zalf.

Indien een hond echt blijft likken en de wond continu nat blijft moet je uiteraard langs de dierenarts. Maar zoals jij het nu beschrijft denk ik dat je al aan de beterende hand bent en kun je er zelfs ook voor kiezen om het nu gewoon even aan te kijken en niks te doen. Zeker omdat je een hond hebt die erg gevoelig is. Vlooienmiddelen geven bij mijn Jack dus ook altijd zo'n reactie, altijd een lastige situatie.
Tegen de tijd dat de plek rustiger wordt kun je er ook voor kiezen om geen pijnstilling te geven, als hij er verder vanaf blijft. Als je echt merkt dat hij er last van hebt is dit uiteraard wel aan te raden. Veel sterkte in ieder geval!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 17:52

Bedankt voor je reactie frunnik! Nog een paar keer gewassen met biotex en nu zit er een mooie dikke korst op de plekken. Heb er alle vetrouwen in dat het goed gaat komen :j

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:00

Goed nieuws!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 21:08

Te vroeg gejuichd -O- Ze heeft de korst er af gebeten waardoor de plek nu zo groot is als een twee euro munt. Ze lijkt er echter geen last van te hebben dus goed schoon en drooggehouden vandaag en met ab zalf gesmeerd. Als het morgen erger is toch maar richting de da..

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:26

Mijn mechelse herder teef heeft het vorig jaar zomer gehad.
Ging echt hard van een kleine plek, naar een halve kale bil in twee dagen!
DA heeft anbicotica gegeven (volgens mij ook een injectie tegen de jeuk), heb het gewassen met betadine schampoo, goed in laten trekken.
Uitspoelen, droog deppen en dan 2 a 3 x daags licht in smeren met hydrocortiderm met handschoen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:33

De haren rond de hotspot weg knippen zodat de lucht erbij kan en het kan drogen, hibiscrub halen bij de DA, hier maken ze de honden steriel mee voor het opereren, en goed scrubben, 2x dgs totdat de plekken uit gedroogd zijn.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:41

Bedankt voor de reactie's! Ik had inderdaad de haren al weggeknipt. Tot mijn verbazing ziet het er vanochtend hartstikke mooi uit. Er groeien zelfs al weer haren op de plek.. *\o/*

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:34

Bassenqua schreef:
De haren rond de hotspot weg knippen zodat de lucht erbij kan en het kan drogen, hibiscrub halen bij de DA, hier maken ze de honden steriel mee voor het opereren, en goed scrubben, 2x dgs totdat de plekken uit gedroogd zijn.

Wassen met hibiscrub geeft juist irritatie. Dat droogt de huid veels te veel uit.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 09:56

Nou de hotspot is zo goed als weg hoor, onvoorstelbaar hoe snel er weer haar op zit :D

EliseopBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:35

Zoals al veel mensen voor me zeggen: honingzalf (vetramil) werkt supergoed en is niet zo agressief. Verder nog een andere tip... rauw vlees gaan voeren in plaats van brokken, dat is echt wonderbaarlijk, wat dat doet voor je hond!! Niet alleen bij huidproblemen, maar wel ook. Echt een giga verschil in alles gewoon, en uit onderzoeken blijkt dat honden gem iets van 5 jaar langer leven, en DA kosten enorm naar beneden gaan. Zal niet te veel voordelen opsommen, maar serieus... de moeite waard van jezelf meer informeren en overstappen :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:39

Gaat snel he; haar er weer op :-)
Mijn doggie heeft ook af een toe een hotspot. Knip het dan kaal zodat er goed lucht bij kan. Als het echt erg is, krijgt een een kap op zodat ze er niet aan kan likken/krabben/bijten.
Ook doe ik er betadine zalf op maar mesitran is ook super!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:47

lees dat je er inmiddels al vanaf bent.. of je hond dan.
Maar mocht t weer gebeuren, dan werkt naast betadine scrub ook TeaTree zalf heel erg goed.

als je hond het door een ontvlooiingsmiddel heeft gekregen, dan kun je er ook voor kiezen om preventief te werk te gaan, ik geef bij knoflook aan mijn honden, en geen vlo te zien terwijl we buitenaf wonen en ik nooit een chemisch vlooienmiddel gebruik.
misschien heb je er wat aan :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 22:28

IngridM. Ja echt super! Blij dat ze er weer van af is. Heel raar maar toen het groter was geworden leek het wel een "opluchting" Ze had ook ineens helemaal geen jeuk meer. Bedankt voor de tip!

Newmom. Bedankt voor de tip. Omdat ik weet dat nouk best heftig reageerd op dat soort dingen probeer ik het allemaal al binnen perken te houden. Alleen het probleem is ik moet haar ontvlooien omdat we over 2 weken naar frankrijk gaan en dan moet ze een uitgebreide ontvlooing hebben voor teken en zandvliegen. Ze krijgt nu knoflook schapenvet bij gevoerd.