cavia met een verstopt anus wat kan ik nog meer doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lolleke

Re: cavia met een verstopt anus wat kan ik nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:13

Tot na de pasen is nog maar een paar dagen...
Ga naar de DA en leg het uit, zeker als het om financiële redenen gaat kun je vast een accept-giro ofzo regelen.

Beestje hoeft er echt niet dood van te gaan en het zal wat zorg kosten maar ga gewoon naar de DA...

Als jij met een gigantische verstopping zit wacht je toch ook niet tot na de pasen omdat het moet om de een of andere reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:19

En, je kunt misschien voor vandaag nog wel een afspraak maken! :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:27

Krijgt je cavia wel voldoende groenvoer? Een paar blaadjes witlof en een plakje komkommer of wortel klinkt mij niet als veel in de oren. Ik zou, naast dat je naar de DA gaat (zsm!!!) ook het groenvoer opvoeren. Daar zit ook vocht in wat de boel wellicht wat versoepelt. Daarnaast hebben ze het ook gewoon nodig om gezond te blijven en voor hun broodnodige vitamine C. Die van mij krijgen 's ochtends andijvie (10-15 blaadjes), 's middags 1 witlof of een halve paprika en altijd een hele winterpeen met z'n tweeen. Als er groente over is van het eten dan krijgen ze dat ook (natuurlijk rauw en wat ze mogen hebben). Daarnaast onbeperkt hooi en brok van een goede kwaliteit.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:30

Ik zou even stoppen met al het natte voeding (komkommer en witlof en brokjes!!), alleen hooi, en even critical care bij je da ophalen. Cavia's mogen niet teveel natte voeding hebben.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:33

Ik ga met Daphne mee, hoogst waarschijnlijk is dit een verstopte anaalzak.
Zelf heb ik ook een beer, van nu tussen de 8 en 9 jaar oud die dit al jaren heeft. Regelmatig schoonmaken. :) Soms heeft hij wat meer last, dan geef ik hem ook wel eens een beetje probiotica erbij, opgelost in water met brinta in een spuitje. :) Bij mijn beertje heeft dit wel een positief effect. Je kan het bijvoorbeeld hier kopen: https://www.knoevelshop.nl/
Voor meer informatie raad ik je aan deze site eens te bekijken: http://www.degrotecavia.nl/ziektesab.html#anaalzak
Eventueel kun je ook eens een kijkje op het forum nemen van de grote cavia, er zitten veel mensen die hier ervaring mee hebben.
Het verwijderen van de proppen kan pijnlijk zijn, dus het is slim om hem een beetje te *smeren* met olie, vaseline of een beetje te weken met warm water. Als je er zeker van bent dat dit een verstopte anaalzak is, is het niet heel noodzakelijk om meteen naar de dierenarts te gaan, als je weet hoe je dit moet verzorgen. Als je twijfelt of als je cavia erg ziek is en niet meer goed eet, dan wel zo snel mogelijk naar de da :)
Voor nu dus: goed in de gaten houden of de cavia goed eet en niet ziek word, bied vooral veel ruwvoer aan! En hem een beetje helpen schoon te blijven, de poep (voorzichtig!) verwijderen.

Wat betreft de berichten hierboven, ik raad op het moment niet aan veel te gaan wijzigen in het groenvoer in zijn dieet, dan verstoor je nu de darmflora nog meer. (tenzij dit de directe oorzaak was geweest dan..) Nu eerst het beestje stabiel krijgen en dan kijken of je je groenvoer evt een beetje opvoert, met kleine stapjes. Dit soort heren zijn gevoelig voor veranderingen :D Als je nu veel natvoer gaat geven kunnen de keutels juist plakkerig worden, dat blijft dan dus hangen. Meer ruwvoer geeft hardere keutels die er ook juist makkelijker uitglijden, die plakken niet ;) Het is geen werkelijke verstopping, het is een verlamming, waardoor alles wat blijft plakken niet door de beer zelf naar buiten kan worden geperst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:38

chelleeee schreef:
ik heb het stukje hier boven even aan gepast

dat was ik zoweiso al van plan om naar de da te gaan maar ik moet wachten tot naar de pasen
dus weet iemand nog iets voor die tijd wat ik kan doen

Je hebt grote kans dat je dan niet meer hoeft te gaan!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:53

Hoe zwaar is je caafje nu eigenlijk? :)
aerdenhout1 schreef:
chelleeee schreef:
ik heb het stukje hier boven even aan gepast

dat was ik zoweiso al van plan om naar de da te gaan maar ik moet wachten tot naar de pasen
dus weet iemand nog iets voor die tijd wat ik kan doen

Je hebt grote kans dat je dan niet meer hoeft te gaan!

Want?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:57

Mijn oude caaf had ook zo'n verstopte anaalzak. Hij is hier gewoon oud mee geworden en is op 6,5 jarige leeftijd overleden omdat hij op was. Niet dus omdat hij verstopt zat.

De dierenarts heeft me het legen een keertje voorgedaan en daarna deed ik het zelf om de paar weken. Mijn beer had niet zo'n mega proppen als op de foto's in de link en soms lieten de proppen vanzelf los.

Om te kijken of het niet iets anders is, zal ik wel naar de dierenarts gaan. Bovendien kan hij/zij je goed laten zien hoe je het eventueel goed kunt schoon houden.