Kat met struviet (iemand tips?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:50

Medicatie zoals Metacam en Baytril werken alleen tegen de blaasontsteking. Struviet, of ook wel blaasgruis genoemd, is geen blaasontsteking.

Struviet ontstaat in een urine met een hoge pH, ook wel een alkalische urine genoemd. Die hoge pH-waarde wordt meestal veroorzaakt door een blaasontsteking.

jiehaaa schreef:
Met alleen voer ben je er niet als de klachten opspelen. Voer is vooral om de klachten te voorkomen.
Dat is niet helemaal waar.
Voer met een aangepast mineralengehalte is om klachten te voorkomen -> struviet kristallen worden gevormd door verschillende mineralen. De concentratie van deze mineralen in de urine wordt direct beïnvloed door de samenstelling van de voeding. Zo helpt een laag magnesiumgehalte in de voeding de vorming van struvietstenen te voorkomen. Zie Royal Canin Indoor, Fit 32, Sensible, etc. Deze voeding voor de kat (verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken) heeft een laag mineralengehalte.

Royal Canin Urinary SO is echter een voorbeeld van een medicijn (verpakt in voeding) tegen struviet. Het is een dieetvoer (dat wil zeggen: voeding met bestanddelen die struviet kunnen oplossen). Bestanddelen zijn o.a. Glycosaminoglycanen (GAG’s), om de blaaswand te ondersteunen, het -uiteraard- lage mineralengehalte en een lichte verhoging van het natriumgehalte zodat de vochtopname wordt bevorderd - wat een positief effect heeft op de urinewegen. Omdat dit een medicijn is, is het daarom alleen te verkrijgen bij de dierenartspraktijk (al zal er via internet ook wel heel wat rond gaan qua handel.. maar dat terzijde).

Dit is het verschil tussen struvietvoorkomend en struvietoplossend voer :)
Laatst bijgewerkt door Sabini op 02-04-12 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:56

Lynn_Nikita schreef:
De meeste katten zullen het wel moeten houden, vandaar dat ik er ook waarschijnlijk bij heb gezet
Ik voer het al 8 jaar en mijn kat heeft nu nergens last van, maar ze doet er ook goed dop dit voer, dus ga haar niet weer omzetten. ik betaal 49- voor 6 kg, maar aangezien het snel dikmakend is, doe ik er vrij lang mee
Het verschilt per kat (en per blaas ;) -> de gevoeligheid voor mineralen en de gezondheid van de blaas). Mijn kat deed het ook heel goed op RC Urinary SO. Maar nu ook heel goed op RC Indoor (blaasgruis voorkomend voer) :)
Zolang hij bij elke urinecheck bij de dierenarts nog een gezonde pH-waarde toont en geen verhoogd eiwitgehalte (wat kan duiden op een beginnende blaasontsteking) krijgt hij nog RC Indoor. Maar zodra er iets anders aan de hand is stap ik direct weer over op RC Urinary SO.

Het voer is inderdaad duur, maar omdat er weinig 'rotzooi' in zit (rauwe as en weet ik veel wat voorn 'sh*t'..zoals in Kittekat en al die troep) heeft het een hoge voedingswaarde en hoeft de kat er daardoor niet veel van te eten.

050206051012

Re: Kat met struviet (iemand tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:03

Mijn gruiskat kreeg Royal Canin Urinary, maar dat mocht op de lange termijn niet baten.
Ik heb nog een kat die gruis heeft gehad, maar die heeft ook een voedselallergie, wat betekent dat hij max. een jaar op hetzelfde voer kan blijven. Hij heeft een allergie ontwikkeld tegen alle gruisoplossende en -voorkomende voersoorten. Hij doet het erg goed op de ZD van Hills (verknipte eiwitten), momenteel eet hij Proplan Senior en dat gaat voor nu ook erg goed *klopt af* Hij heeft geen last meer gehad na 1x gruis, maar wel elke keer terugkerend de voedselallergie.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:54

Quellian schreef:
Mijn gruiskat kreeg Royal Canin Urinary, maar dat mocht op de lange termijn niet baten.
Ik heb nog een kat die gruis heeft gehad, maar die heeft ook een voedselallergie, wat betekent dat hij max. een jaar op hetzelfde voer kan blijven. Hij heeft een allergie ontwikkeld tegen alle gruisoplossende en -voorkomende voersoorten. Hij doet het erg goed op de ZD van Hills (verknipte eiwitten), momenteel eet hij Proplan Senior en dat gaat voor nu ook erg goed *klopt af* Hij heeft geen last meer gehad na 1x gruis, maar wel elke keer terugkerend de voedselallergie.

dat is ook heel vervelend idd.
Wat je dan ook kan doen is door de Z/D wat lauwwarm water doen. Dan plassen ze wat vaker en spoelen ze de blaas schoon.
Urine wat te lang blijft zitten verzuurt ook heel snel. Daarom zie je urineproblemen vaak bij de te dikke katten ( luie) of in de winter dat ze niet naar buiten willen ivm kou en het te lang ophouden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:57

Drinken is inderdaad ontzettend belangrijk.
Wat ik doe is zeker 3x in de week blikvoer geven (even zoeken naar het blikvoer met hoogste vleespercentage) en dan wat lauw water overheen gieten.
Ik heb overal in de woonkamer schaaltjes met water (bijvoorbeeld met kaarsjes in glas als drijfkaarsjes) staan. Volgens de dierenarts vind katten het geweldig om stiekem water te jatten. Die van mij gebruiken zelden meer hun eigen drinkbakjes in ieder geval.

En je hebt van die drinkfonteinen. Maar daar dronken die van mij niet uit :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:10

Royal Canin Urinary heeft ook maaltijdzakjes :j

Youngster, dank je wel :) Maar mijn Pumbaa heeft geen last meer van gruis *klopt heel hard af op ongelakt hout* Hij heeft eenmalig een verstopping gehad, zo'n 9 jaar geleden. Maar ik blijf altijd op mijn hoede, want het is altijd geëmmer met zijn voer door de allergie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:12

RC heeft ze inderdaad ook, ik heb een tijdje van Hills gehad. Werkte ook goed.
En nu haal ik blikjes bij de dierenwinkel. Zal even op moeten zoeken wat voor merk, maar vleespercentage was in ieder geval hoog.
Af en toe ook gewoon vis uit blik (makreel, sardientje of zalm), met een beetje water er overheen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:18

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:23

Vlees met extra water doe ik inderdaad ook. Hoe meer vocht ze binnenkrijgen, hoe beter en sneller alles schoon is

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:14

Bedankt voor de vele reacties,ga later vanavond bijlezen en reageren,zit nu even via mijn tel.
Moet morgenochtend naar de DA bellen,die hebben dan telefonisch spreekuur,assistente kon mij niet verder helpen helaas.

Wij hebben 3 katten dus hopelijk is aangepast voer niet nodig of kunnen ze moeten dit allemaal kunnen eten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:54

De onderhoudsvoeding kunnen alle katten eten. Het oplosdieet is niet verstandig om dat aan alle katten te geven. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:49

heb niet het hele topic gelezen

Heb je nog meerdere katten? Kan ook zijn dat die andere katten heel stiekum het probleem zijn dat ze niet meer op de bak gaat i.p.v. het struviet. In dat geval zou ik meerdere bakken gaan zetten.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:28

Nogmaals bedankt voor de reacties. Zal niet lukken om op iedereen te reageren maar hoop dat ik de meeste vragen wel beantwoord. Zo niet, geef even een seintje. Vers vlees zou wel een optie zijn maar niet voor dagelijks, onze hond krijgt ook 1x in de week vers vlees (pens, vind hij lekker) De katten zouden dit ook kunnen krijgen ipv een zakje. Ze eten trouwens het vers vlees van de hond niet maar misschien is dat van de kat anders?

Hij heeft nu speciaal voer, volgens de dierenarts kan het geen kwaad dat de andere katten dit ook eten, al is het wat prijzig. De eerste 2 weken hebben we ze apart gevoerd, de laatste week (nu) eten ze allemaal dit voer. Zak is nog niet leeg maar als hij die alleen leeg moet eten dan heeft hij nog wel even werk.

Franka; succes ook met jullie kat.
Koetjesreep; hij poept ook niet op de bak maar plassen altijd wel, we hebben ook al diverse vullingen gebruikt om het poepprobleem aan te pakken, dit hielp niet. Plassen deed hij altijd netjes op alle vullingen. Bedankt voor je andere reacties, wij hopen dat ook onze kat niet zijn hele leven op speciaal voer zal moeten.
Marleen: Geef je dit door het voer? Of zijn dit druppels? We zijn wel bereid alles te proberen om hem te helpen. Eerst kijken we wat de DA nog kan doen en gaan dan eventueel nog wel over op andere middelen.
Amanda; Daarom dacht ik miss 1x in de week vers vlees, we gaan er toch al om voor de hond dus we kunnen het meenemen voor ze, al eten ze het vers vlees van de hond niet. Scheutje gloor met schoonmaken of gewoon in bak bij de korrels? Wij hebben geperste hout korrels in de bakken.
Nikita: wil sowieso even horen wat de dierenarts te vertellen heeft, hopelijk mogen we iets ophalen. We hopen niet dat de kat nu altijd op ander voer zal moeten blijven maar als het zo is dan is het zo. Ze kregen altijd IAMS voer, we hebben nu Hills gekocht.
Jiehaaa: dierenarts wilde geen foto's maken omdat hij dachts dat het een psychisch probleem was. Mocht ik medicatie krijgen wat je herkend (zal morgen weer laten weten wat DA zei) dan graag je reactie / ervaring hiermee.
Quellian: Wij houden onze kat wel graag levend. Cranberry drink ik zelf ook maar of hij dat zal lusten. Poepen naast de bak is nooit is voor gevonden, plassen dachten we ook aan nare gewoonte maar "gelukkig" is er struviet vastgesteld adhv urine onderzoek bij de DA. Ben eerst met de kat geweest en daarna urine gebracht, dus eerst gezond verklaard maar adhv urine bleek er toch meer aan de hand te zijn. Gelukkig hebben ze nu iets gevonden voor jullie kat, hoop dat hij nog lang vrij mag blijven van klachten.

Zie ook wat reacties over drinken, hij drinkt goed, zie hem regelmatig drinken. Hij plast ook redelijke grote plassen. Wij hebben ook al voor een drinkfontein gekeken maar ze zijn best prijzig en je weet niet of de katten er wel naar om kijken. We hebben overgens ook meerdere waterbakjes staan.

Dierenfan: Wij hebben 3 katten, hij is degene met het probleem, er is struviet vastgesteld. Weet niet hoe jij het ziet dat andere hiervan de oorzaak zijn? Bedoel dit goed maar begrijp je niet helemaal. Ze hebben nu 2 bakken, andere kater plast buiten. Feitelijk maakt alleen het poesje écht gebruik van de bak en andere kater poept erop.

Hoop dat ik iedereen zo een beetje heb gehad en dat ik niet teveel door elkaar heb gehaald.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:31

Ja Solidago gaat door het voer of het water andere dieren mogen er ook van hebben. Het voorkomt zelfs dat als ze oud zijn het aan hun nieren krijgen.Mijn poes kreeg na een tijdje weer gewoon voer, en het gaat nog steeds goed.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:33

Wij hopen vooralsnog dat we (over een niet al te lange tijd) over kunnen gaan op normaal voer voor alle katten. Dat geeft ook weer wat meer rust, apart voeren, dweilen, poepruimen we zijn er maar druk mee ;) Als ze allemaal weer hetzelfde eten kunnen krijgen betekend dat ook dat het goed gaat dus dat zou mooi zijn, daar gaan we voor!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:50

Struviet kan heel goed een stressprobleem zijn.
En dit kan zijn door je andere katten of door andere omstandigheden. En dit hoeven ze echt niet heel duidelijk te laten zien helaas.
Wat je nog wel kan doen is een goede gedragsdeskundige thuis uitnodigen om je hele huis te laten bekijken.
Soms scheelt het al waar je de bak plaatst. Katten houden van een tochtvrije en een rustige plek.
Overigens zie ik dat je de bakken met chloor schoonmaakt. Nooit meer doen. Chloor haalt hun geur weg en zelfs dan kunnen ze de behoefte al naast de bak gaan doen. Gewoon met heet water schoonmaken als je bijv urine wil opvangen.
Als ze het goed doen op een grit, niet veranderen, ook dat geeft stress voor sommige katten. Ik heb wel eens iemand in de praktijk gehad die ervan overtuigd was dat de kat ziek was omdat hij naast de bak plaste en wil afstand doen van de kat. Na een beetje doorvragen had hij het grit vervangen voor een goedkopere variant. Nadat hij de oude er weer in had gedaan was het probleem dus direct weg.

Katten zijn hele tere zielen al lijkt het soms anders. :)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:57

Dank je Youngster, ben blij met je adviezen. We maken nu niet schoon met chloor maar iemand hier adviseerde om dat te doen. Wij houden alle opties open en we zijn bereid dat te proberen. Het is niet het stress type, ligt eigenlijk altijd prins heerlijk op de bank en roept wel als hij iets nodig heeft :o Maar wie weet is het schijn bedriegt. Het is altijd al een aparte kat geweest, hij hangt erg aan mij en doet zijn behoefte achter de deur op het moment dat je weggaat / gaat slapen. Gelukkig doet hij niks in huis, alleen in de kattenkamer.

Houtkorrels hebben ze nu al tijden en dat gaat goed. Zou ook erg fijn zijn als hij ooit op de bak zou gaan poepen, iemand tips?
Alles is welkom :)

Quellian, zou jouw kat familie zijn van die van ons, ook plas en poep probleem :D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:28

Maar (misschien lees ik erover heen?) heb je wel of niet een urine-test laten doen bij de dierenarts? Of gehoord van de dierenarts dat het daadwerkelijk over struviet/blaasgruis ging?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:27

Dank je wel. hoop dat er snel duidelijkheid is, bij jullie.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:23

Koetjesreep: We zijn met de kat naar de dierenarts gegaan maar die zag/voelde niets ongewoons en dacht aan psychisch probleem. Daarna toch urine gebracht naar de DA en hieruit is gekomen dat onze kat struviet heeft. Het scherm lag helemaal vol dus volgens de dierenarts was er geen twijfel mogelijk.

Franka, dank je!

Vanmorgen de DA gebeld, mocht vandaag medicijnen ophalen (metacam) maar het was zo druk (5 wachtende voor me en na 10 min was er nog niemand geholpen) Ben toen weer maar richting huis gegaan :o , zou om 17uur ergens gaan eten en dan moet je ook optijd zijn. Heb er wel écht de balen in gehad :( maar morgen gaat het zeker lukken. Wilde eerst vanavond nogmaals rijden maar het is een half uur en ik had ook paardrijles. Morgen verder niks in de planning dus dan blijf ik gewoon staan, hoe druk ook. Zul je zien dat je dan zo weg bent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:01

struviet kan ontstaan door spanningen en onzindelijkheid ook. Het kan zijn dat degene die als enigste de bak gebruikt stiekum de bak beschermd. Dat kan door als een andere kat erin gaat te wachten totdat die eruit komt en dan weg meppen. Dat kan door ogenschijnlijk rustig liggen maar wel 'rustig' tussen de bak en de andere kat en als de kat naar de bak wil dan pakt ze.

Hoeft zeer zeker niet zo te zijn!! Wil alleen meedenken.

Struviet door spanning tja, wat kan er bijna niet door spanning ontstaan? Spanning doet enorm veel met het lijf en hoe het proces precies gaat geen idee en/of ze er aanleg voor moeten hebben ook geen idee. Maar als er veel spanning is dan is de kans op diverse problemen groter waarbij ook struviet voor zover ik weet (ben geen dierenarts o.i.d. natuurlijk alleen volg ik zeer veel info, workshops, informatiebijeenkomsten enz.)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:04

Mijn kat die blaasproblemen had (waarschijnlijk ontsteking geweest maar was neit te onderzoeken en urine was niet op te vangen (meer wild dan tam) ze ging elke 5 minuten op de bak maar er kwam nooit wat uit en echt plassen deed ze buiten) heb ik wel altijd goedkoop blikvoer gegeven naast het dure voer. Dit wel met extra water nog erdoor gemengd zodat ik wist dat ze zeker te wete nveel vocht binnen kreeg.
Na 2 maanden anti struviet voeding en 3 anti biotica kuren was het steeds op de bak gaan helemaal weg en de rest van haar leven heeft ze Happy cat brok gegeten en dus elke dag goedkoop blikvoer met extra water (ongeveer 100 gram per dag aan blik met water) en nooit meer last gehad ervan (dat is nog een jaar lang geweest na het probleem en toen helaas doodgereden).

koi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:03

We hebben nu de metacam, kan iemand mij zeggen hoeveel je hiervan nu moet geven? Kat weegt 8 kg. Mn vriend heeft het opgehaald maar geen duidelijk uitleg gekregen helaas en in de bijsluiter staat zoveel :o :o? Dacht misschien kan iemand het mij zeggen. Bij voorbaat dank. (blond ja)

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:13

Als het goed is zit er een spuitje bij en volgens mij is dat 1 streepje per kilo (ik heb hier novacam staan met een spuitje). Staat er niets op het spuitje?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:17

CIV schreef:
We hebben nu de metacam, kan iemand mij zeggen hoeveel je hiervan nu moet geven? Kat weegt 8 kg. Mn vriend heeft het opgehaald maar geen duidelijk uitleg gekregen helaas en in de bijsluiter staat zoveel :o :o? Dacht misschien kan iemand het mij zeggen. Bij voorbaat dank. (blond ja)

Er zit een spuitje bij waarop de kilo's staan aangegeven, dus t/m de 8 moet je opzuigen :j En dan 1x daags geven ;)