Struviet ontstaat in een urine met een hoge pH, ook wel een alkalische urine genoemd. Die hoge pH-waarde wordt meestal veroorzaakt door een blaasontsteking.
jiehaaa schreef:Dat is niet helemaal waar.Met alleen voer ben je er niet als de klachten opspelen. Voer is vooral om de klachten te voorkomen.
Voer met een aangepast mineralengehalte is om klachten te voorkomen -> struviet kristallen worden gevormd door verschillende mineralen. De concentratie van deze mineralen in de urine wordt direct beïnvloed door de samenstelling van de voeding. Zo helpt een laag magnesiumgehalte in de voeding de vorming van struvietstenen te voorkomen. Zie Royal Canin Indoor, Fit 32, Sensible, etc. Deze voeding voor de kat (verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaken) heeft een laag mineralengehalte.
Royal Canin Urinary SO is echter een voorbeeld van een medicijn (verpakt in voeding) tegen struviet. Het is een dieetvoer (dat wil zeggen: voeding met bestanddelen die struviet kunnen oplossen). Bestanddelen zijn o.a. Glycosaminoglycanen (GAG’s), om de blaaswand te ondersteunen, het -uiteraard- lage mineralengehalte en een lichte verhoging van het natriumgehalte zodat de vochtopname wordt bevorderd - wat een positief effect heeft op de urinewegen. Omdat dit een medicijn is, is het daarom alleen te verkrijgen bij de dierenartspraktijk (al zal er via internet ook wel heel wat rond gaan qua handel.. maar dat terzijde).
Dit is het verschil tussen struvietvoorkomend en struvietoplossend voer
-> de gevoeligheid voor mineralen en de gezondheid van de blaas). Mijn kat deed het ook heel goed op RC Urinary SO. Maar nu ook heel goed op RC Indoor (blaasgruis voorkomend voer)
Mosselen/garnalen/kip/tonijn.
Maar wie weet is het schijn bedriegt. Het is altijd al een aparte kat geweest, hij hangt erg aan mij en doet zijn behoefte achter de deur op het moment dat je weggaat / gaat slapen. Gelukkig doet hij niks in huis, alleen in de kattenkamer.
maar morgen gaat het zeker lukken. Wilde eerst vanavond nogmaals rijden maar het is een half uur en ik had ook paardrijles. Morgen verder niks in de planning dus dan blijf ik gewoon staan, hoe druk ook. Zul je zien dat je dan zo weg bent.
Dacht misschien kan iemand het mij zeggen. Bij voorbaat dank. (blond ja)