Hond bezitterig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:30

denk dat de hond wel zuinig is op zijn eten!

je kunt ook proberen te ruilen :j
in principe ben ik ook wel het type wat de hond een flinke por geeft en het bot afpakt,maar het kan ook zo zijn dat hij gewoon zijn eten verdedigen wil omdat hij dat zelf echt lang heeft moeten doen....tja en dat kun je je in zijn situatie misschien wel voorstellen?

dan kan ruilen ook een goed idee zijn en hoef je geen ceasar milan praktijken toe te passen :P

laat een lekker 'iets" zien,een snoepje,hondenkoekje,stukje kaas,maakt niet uit
en zeg ook tegen de hond:
jij een snoepje en ik je bot??
laat het hem zien en geef commando "laat los" ..ga rustig met je hand richting bot..gaat hij grommen dan laat je hem het snoepje zien.
vaak hebben ze na 3x wel door wat de bedoeling is en kun je echtwel het bot afpakken.
'" ja braaf!!!!" *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:31

ellepel schreef:
t..gaat hij grommen dan laat je hem het snoepje zien.

Jaaah goed plan, een voedselbeloning voor het vertonen van aggressief gedrag, daar gaat het vast van over! 8)7
Waarom post je advies als je geen snars benul van de betreffende materie hebt?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:36

Kuggur schreef:
ellepel schreef:

Jaaah goed plan, een voedselbeloning voor het vertonen van aggressief gedrag, daar gaat het vast van over! 8)7

Ik wou het niet zeggen maar eens.. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:43

Kuggur schreef:
ellepel schreef:

??
wel heel veel snars benul hoor :j
het werkt namelijk wel,heb het al vaker met succes toegepast :j
denk maar eens goed na..het klopt wel :j

horzlover

Re: Hond bezitterig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:58

ze heeft gelijk wij denken zo maar honden denken simpeler ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 01:14

Hij is er pas 1 dag.. Laat eerst maar eens wennen :)
En verder.. honden mogen in een roedel altijd hun eten verdedigen. Mijn honden mogen dat onderling ook. En als ze een bot hebben laat ik ze met rust.

Vervolgens kan je inderdaad proberen te ruilen. Zodat hij leert dat afpakken niet weg is, maar iets anders oplevert.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:38

Ik ben opgegroeid met honden (nooit hondloos geweest in de 51 jaar die ik leef) en heb intensief honden getraind vroeger (pakwerk, speurhond. gehoorzaamheid e.d.) Ik trainde destijds vanuit het 'dominantie'principe omdat het toen logisch was en omdat nog lang niet zoveel bekend was over onderzoeken en alternatieve manieren van training.
Wetenschappelijk onderzoek en ervaringen van hondentrainers die hulphonden opleiden, heeft geleerd dat werken met positief reinforcement niet alleen veel betere resultaten oplevert, maar ook veiliger is omdat de confrontatie niet aangegaan hoeft te worden.
Het hele verhaal over al signalen die de baas zou moeten afgeven om zijn dominantie positie te houden t.o. van de hond, zijn allang onderuit gehaald/achterhaald.

Als je een wolvenroedel bekijkt (bestaat overigens meestal uit een familie) zie je ook de ranglaagste /kinderen hun eten verdedigen. Een volkomen normaal gedrag.

Ik heb reeds eerder aangegeven hoe je het bovenstaand probleem zou kunnen aanpakken zonder confrontatie, maar moet erbij vermelden dat dit het gemakkelijkste gaat als je dit vanuit clickertraining doet. (maar dat heb ik eerder niet vermeld omdat mensen dan al vaak opzien tegen een andere manier van trainen)

Maar goed... om het te illustreren hier een training die een goede voorloper kan zijn van het leren bot afstaan
http://www.youtube.com/watch?v=asVQYYSW ... re=related

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:20

annepaardoes schreef:
Ik verwijs naar het trainen omdat ik deze situatie zie als een trainbare situatie.
Maar zeker specifiek bij dit probleem zou ik toch echt vermijden om laag te gaan zitten bij de hond, omdat de kans groot is dat je dan een snep in je gezicht krijgt.
En ik moet lezen.. Je schrijft ander je tip over het botje op ten duur ruilen voor een koekje (maar de manier hoe je hier naar toe werk zou absoluut niet mijn manier zijn) nog wel in de context dat je jezelf laag gepositioneerd hebt. Ik ben benieuwd waarom jij in dit specifieke geval er voor kiest om je laag te positioneren bij de hond.

Om minder bedreigend over te komen naar de hond. En de bij de 2e tip hoef je niet op hoogte te zitten, dat kun je gewoon staand maar eventueel ook op hoogte.
Mijn hond voelde zich bedreigd als je boven hem stond en daarom koos ik ervoor te zitten, eerst gewoon op de bank en toen op de grond. Ik merkte dat hij dat heel fijn vond en sindsdien brengt hij altijd zijn lekkers naar mij toe.
Maar goed ik zeg niet dat dit de beste methode is, het is alleen iets anders dan anders en voor mij en mijn hond werkte het. En voornamelijk het botje pakken en een koekje daar voor te geven en het botje weer terug werkt ook heel goed, dat krijgt hij meer dan hij afgaf en dat vindt hij niet erg dus is hij bereid het zo af te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:33

Ik zou hoe dan ook professionele hulp zoeken om dit probleem met de hond aan te pakken. :j

Een mens is wat dat betreft toch wat "zwakker" dan een hond.
En ook als je zelf al veel kennis in huis hebt, kan het makkelijk uit de hand lopen met dit soort problemen.

Helaas heeft m'n vader dat afgelopen winter nog moeten ervaren met een Westie, die ze opgevangen hadden toen z'n eigenaar kwam te overlijden.
Die had 't zelfde probleem. Ze zijn er zelf mee aan de slag gegaan, want hij had toch z"n leven lang al honden en ook al flink wat kennis van gedrag in huis.

Toch is hij uiteindelijk gebeten. Dat kleine hondje liet ook niet meer los.
En m'n vader z'n hand is daardoor nu permanent beschadigd. Hij kan al maanden niets meer.

Dat is de schade die een klein hondje al kan aanrichten. Let dus echt goed op met honden die mogelijk kunnen bijten en zoek er echt hulp bijv an een professional om dit probleem correct en veilig aan te pakken.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:53

Ik word echt een beetje misselijk van de 'tips' die hier gegeven worden.. Botjes die afgepakt moeten worden bij een hond die hoogstwaarschijnlijk nog even niet weet waar hij het zoeken moet. Wat ik uit het verhaal haal is dat hij er nog maar een dag is. Misschien barst hij wel van de honger?
Het enige wat die hond nu zeker weet is dat hij dat botje wil opeten en dan gaat er een mens met een stok tegen hem aan zitten porren, omdat het afgepakt 'moet' worden. Waarom?
Ik ben echt reuze benieuwd waar dat verlangen vandaan komt om honden te willen domineren. Als mijn honden eten hebben, laat ik ze met rust. Als ik aan het eten ben, laten ze mij ook met rust.
Momenteel ben ik de trotse 'bezitter' van een hond die echt heeft moeten vechten voor zijn eten. Als je dit weet is het toch duidelijk? De eerste periode werden er in mijn roedel geen botjes uitgedeeld, om ruzie te voorkomen. Eten gebeurd 1 voor 1.
Nu deze hond weet dat het lekkers wat hij krijgt, ook van hem is en er geen hond of mens gaat proberen om het af te pakken, geeft het eigenlijk geen problemen meer om hem met een commando te laten loslaten. (als dat ooit al nodig zou zijn..) Ook geeft het totaal geen problemen meer om botjes of varkensoren uit te delen. Ze pakken het aan en gaan ieder op hun eigen plekje het opeten.
Laat die hond toch eerst eens thuiskomen voordat er vanalles 'moet'.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:08

dakpan schreef:
Ik ben echt reuze benieuwd waar dat verlangen vandaan komt om honden te willen domineren. Als mijn honden eten hebben, laat ik ze met rust. .

Dat komt voort uit een tijd waarin mensen nog niet beter wisten dan dat dit de enige manier was om een dier te trainen. Inmiddels heeft veel wetenschappelijk onderzoek en ervaring met o.a. hulphonden geleerd dat deze methode achterhaald is en dat er veel betere manieren zijn om een dier (en dus hond) te trainen, die niet alleen veel prettiger zijn voor de hond (of ander dier), maar ook veel veilig voor de mens.

Veel mensen blijven echter hardnekkig vasthouden aan de conservatieve methode volgens het principe 'zo hoort het' en ' zo is het altijd gedaan' omdat ze daarbij niet uit hun eigen comfortzone hoeven te treden.
Dat is jammer. Want daarmee sluit men de ogen voor alle ontwikkelingen op dit gebied van de laatste jaren en gaat de kans om mooie dingen bij te leren voorbij.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:25

Bedankt iedereen voor de tips. Al zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik laat hem voorlopig maar even met zijn bot. Hij zal nog wel even moeten wennen en we weten natuurlijk ook niet wat er vroeger met hem is gebeurd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:57

Mijn honden laat ik met eten ook met rust, ze komen uit een kennel waar er voer geschept werd en de hond die het meeste te zeggen had at het meest en de hond die bang was kreeg het minst. Daarom zijn ze allemaal heel gulzig bij het eten en pak ik ook echt geen bak af en loop ik weg als ze te eten hebben.
Bij een botje vind ik het wel anders, dat hebben ze vaak voor een langere tijd. Wij geven ze zo een halve meter bot waar ze wel 2 weken mee doen en dan is het fijn als je die even weg kunt leggen, als er bijv bezoek is zodat ze niet met het bot overal tegen aan slaan of op de voeten van de visite laten vallen :+

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:11

liljebo schreef:
dakpan schreef:
Ik ben echt reuze benieuwd waar dat verlangen vandaan komt om honden te willen domineren. Als mijn honden eten hebben, laat ik ze met rust. .

Dat komt voort uit een tijd waarin mensen nog niet beter wisten dan dat dit de enige manier was om een dier te trainen. Inmiddels heeft veel wetenschappelijk onderzoek en ervaring met o.a. hulphonden geleerd dat deze methode achterhaald is en dat er veel betere manieren zijn om een dier (en dus hond) te trainen, die niet alleen veel prettiger zijn voor de hond (of ander dier), maar ook veel veilig voor de mens.

Veel mensen blijven echter hardnekkig vasthouden aan de conservatieve methode volgens het principe 'zo hoort het' en ' zo is het altijd gedaan' omdat ze daarbij niet uit hun eigen comfortzone hoeven te treden.
Dat is jammer. Want daarmee sluit men de ogen voor alle ontwikkelingen op dit gebied van de laatste jaren en gaat de kans om mooie dingen bij te leren voorbij.

Ik kan me helemaal vinden in jou verhaal! (ook de voorgaande post in dit topic) _/-\o_

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:54

Silver_Bolly schreef:
Bedankt iedereen voor de tips. Al zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik laat hem voorlopig maar even met zijn bot. Hij zal nog wel even moeten wennen en we weten natuurlijk ook niet wat er vroeger met hem is gebeurd.

Kan ik mij goed voorstellen! Staan ook adviezen in die levensgevaarlijk zijn!
Als ik jou was zou ik lekker een honden training gaan volgen, hebben jullie beiden wat aan en is dit probleem vast wel mee op te lossen en ook op een verstandige manier!