Hoe een kat voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:21

LCharlotte schreef:
Ik heb drie katten, zijn nooit dik geweest van onbeperkt droogvoer. Mijn moeder heeft er 5, ook onbeperkt droogvoer en geen 1 te dik!

ligt er ook wel een beetje aan wat je voert :o als je een "supermarkt voeding" voert waarvan het grootste gedeelte granen is wat ze er onverbruikt weer uit poepen worden ze idd niet dik :o

( zo heb ik het ook een aantal jaren gedaan) tot ik een voedingsdag gevolgd heb en te weten kwam over het hoe en wat qua ingredienten en behoeftes en dus beter voer ben gaan geven)

en dan zie je dat ze wel ineens aankomen omdat ze 95% van alle voedingstoffen daadwerkelijk opnemen en verbruiken, maar dat stabilliseert zich inderdaad na een aantal weken ;)

Lusitano

Re: Hoe een kat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:23

Dat heb ik dus ook ervaren. Waardoor je een stuk minder voert en helemaal niet zo ontzettend veel meer geld kwijt bent. Ook het kattenbakgebruik wordt 'schoner'.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:24

Lusitano schreef:
Ik voer mijn katten smorgens vers voer kip of eend. Dat verdeel ik naar gewicht. Dan krijgen ze tot s'avonds om dat te verteren. Als ik dan s'avonds thuis kom krijgen ze (ongev 10 uur later) hun brokjes en dan voor ik ga slapen nog een keer brokjes. De brokken die ik voer zijn van cat lover's gold en van Acana, wat ik mix zodat ze granenvrij gevoerd worden. Ik merk aan mijn katten duidelijk dat ze een veel betere ontlasting hebben daardoor. (dat merk je op een flat altijd vrij snel :-)) Dus in ieder geval granenvrij, omdat het verteringssysteem daar in principe niet op gemaakt is. Al gaat het met veel katten toch heel lang heel goed hoor. De kosten zijn niet extreem omdat ze er ook minder van eten.

precies ;) en zo hoor je ook heel veel, ja maar die voeding is me veel te duur, maar als je het per dag uitrekent scheelt het vaak niks!
en inderdaad ze poepen minder en minder vaak en ook ruiken ze veel minder!
dat is trouwens ook het geval met hondenvoer wat betreft die granen!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:25

Bij mijn moeder krijgen de katten onbeperkt brokjes (Friskies) aangeboden en daarnaast nog 2-3x per dag natvoer (whiskas etc) 'want ze hebben honger'. Idd omdat het goedkoop is. Die katten kan je rollen.
De mijne krijgt royal canin, extra energie-versie (growth) omdat ze nog jong is en ze is echt slank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:30

Fritz krijgt geen natvoer of versvoer, daar schijnt ie niet goed tegen te kunnen.
Hij komt ook uit een huishouden waar hij heeft moeten vechten om zijn eten dus haastig eten was geboden. Dus vandaar dat ik me afvraag of hij dat wel kan. Maar soms eet ie zn brokjes niet allemaal in 1 keer op. Maar ik ga het proberen :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:31

Mijn katten krijgen Hill's 2 keer per dag afgewogen hoeveelheid (staat op de zak hoeveel ze max mogen krijgen in 24u). Ik ben er (en mijn katten ook :D) echt super tevreden over. Hun vacht blinkt en ze zien er super goed uit! Het verschil was echt wel duidelijk. We zijn begonnen met Hills omdat de oudste kater een nierinsufficientie heeft waar door hij op dieetbrokken moet. Na enkele weken zagen we al duidelijk het verschil. Hij was veranderd van een zielig oudje naar een oudje die aan het ravotten was met de jonkies! Ik geef niet onbeperkt aangezien ze met 5 zijn (de ene moet dus dieetvoer, de andere gewone Hills) en ze zouden zich echt kapot eten. Wat ik wel merk is dat ze van een goedkoop merk vroeger veel meer moesten eten om geen honger meer te hebben! En als je het mij vraagt: die goedkope brokken enzo is echt brol!

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:35

mijn kat krijgt 's ochtends een bakje voer en dan s avonds weer een bakje
ik kan niet onbeperkt neer zetten want hij eet alles in 1 keer op.
hij krijgt overigens purina one en doet het hier goed op.
is een gecastreerde kater die gauw de neiging heeft om dik te worden,gelukkig kan hij zich buiten uren vermaken.
tussen door krijgt hij nog wel dentabites snoepjes van whiskas

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:36

Wat je ook kunt doen om hem langzamer te laten eten is het in een speelbal doen. Of een tuimelaar. Te koop bij de dierenwinkel. Dan moeten ze echt wat meer moeite doen voor hun voer en kunnen ze gewoon niet schrokken. Dat zou een optie zijn als je hem op brokken wilt houden en het liefst de hele dag door.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:37

2a54z6e45r6r schreef:
Mijn katten krijgen Hill's 2 keer per dag afgewogen hoeveelheid (staat op de zak hoeveel ze max mogen krijgen in 24u). Ik ben er (en mijn katten ook :D) echt super tevreden over. Hun vacht blinkt en ze zien er super goed uit! Het verschil was echt wel duidelijk. We zijn begonnen met Hills omdat de oudste kater een nierinsufficientie heeft waar door hij op dieetbrokken moet. Na enkele weken zagen we al duidelijk het verschil. Hij was veranderd van een zielig oudje naar een oudje die aan het ravotten was met de jonkies! Ik geef niet onbeperkt aangezien ze met 5 zijn (de ene moet dus dieetvoer, de andere gewone Hills) en ze zouden zich echt kapot eten. Wat ik wel merk is dat ze van een goedkoop merk vroeger veel meer moesten eten om geen honger meer te hebben! En als je het mij vraagt: die goedkope brokken enzo is echt brol!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
je moest eens weten hoeveel moeite ik in de winkel heb om dit klanten duidelijk te maken }:0
alles draait om geld....koop dan geen huisdier :Y)
er zijn best gulden midedenwegen tussen heeel goedkoop en heel duur, en als je het dan per dag gaat bekijken, en gaat kijken hoeveel gezonder je beesten er van worden! waar hebben we het dan over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:43

Klopt Marit, daar zat ik ook al aan te denken, dan heeft ie ook nog wat te doen, hij is een beetje lui :P

Ik zal niet inkorten op voer, ik wil gewoon het beste voor mijn kat. :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:47

Moet je wel kijken of zijn best wil doen voor zijn voer. ;) Zal hier laatst in een topic zo'n toren voorbij komen waar ze hun brokjes zelf moeten uithengelen, misschien ook wel wat voor snelle eters? Mijn oude kat at alles dan wel in 1 keer op, maar deed dat wel het liefst met haar poten. Die had dus geen toren nodig om te hengelen. :P

Poeziemonster hier vindt eten gewoon niet belangrijk, hij doet wel, maar met weinig interesse en tempo. Hij snapt ook geen snoepjes, want eten hoort in zijn bak, anders eet ie het niet. 8)7 Gelukkig likt ie inmiddels wel de anti-haarbalpasta van mijn vingers...

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:48

avalonnancy schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
je moest eens weten hoeveel moeite ik in de winkel heb om dit klanten duidelijk te maken }:0
alles draait om geld....koop dan geen huisdier :Y)
er zijn best gulden midedenwegen tussen heeel goedkoop en heel duur, en als je het dan per dag gaat bekijken, en gaat kijken hoeveel gezonder je beesten er van worden! waar hebben we het dan over!

In het begin geloofde ik er ook niets van hoor :D Maar het was het laatste redmiddel voor onze oude kater... En dan heb ik het met m'n eigen ogen kunnen zien! Kost mss wel meer per kilo dan 'normale' brokken... Ik ben er van overtuigd dat de dieren die deze brokken eten langer gezond blijven en dus ook langer leven! Nu vind ik het jammer dat ik die brokken niet eerder ontdekt had voor m'n oudste. Daarom dat ik voor m'n 2 jonkies in de bende meteen begonnen ben met Hills geven :)
Maarja, mensen moeten eerst zelf ondervinden.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:53

http://www.zooplus.nl/ask?q=voerbal&num=20
genoeg opties! :)
Bij mij werkt dat prima, zijn ze er ook iets meer mee bezig. Direct een activiteit aan gekoppeld
Ik heb ze ook een tijdje gevoerd in zo'n station met laatjes, eigenlijk voor kleine honden maar de katten snappen het ook prima! Moeten ze eerst een palletje weghalen en dan kunnen ze de lade pas openen met het voer er in.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:57

he, dat is dan weer jammer he :P _O-
maargoed , dat had ik ook :+ en inderdaad het scheelt je vaak een bezoekje aan de dierenarts :o
het is alleen jammer dat mensen dat dan niet van je aannemen, en dat terwijl er vaak genoeg acties zijn dat je zo'n "premium" voeding uit kunt proberen.

maargoed het si en blijft een feit dat ook bij ons in de winkel goedkope voedingen in het schap staan, waarvan je weet dat het eigenlijk niet het beste is :o
en tuurlijk ook daarmee worden er honden en katten oud, maar wij kunnen precies aan een hond in de winkel zien of hij een premium of goedkope voeding krijgt :o
9 van de 10 honden met huid en vacht of darm problemen komt het door of een slechte voeding of een gevogelte eiwit intollerantie, dat scheelt je weer een ritje naar de dierenarts.
en het is eigenlijk ook vreemd dat de pro plan die ik voer een hele goede voeding is, maar dat dezelfde leverancier ( purina ) ook een goedkope supermarkt lijn oop de markt heeft? ( one )

oh ja die toren waar iemand het over had is van senses katten speelgoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:58

Dat met lades klinkt ook geinig. Ik ga nu even met hem oefenen aan het tuigje :') en daarna al hett voer geven, kijken hoe hij erop reageert.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:00

Voer hier ook alleen RC of Hill's, eigenlijk een beetje afhankelijk van hoe m'n pet staat :)

Wel altijd brokken die struviet voorkomen, één van de twee heeft erg gevoelige urinewegen (gecastreerde kater).

Overigens voer ik zeker niet onbeperkt, de één krijgt 3x per dag de andere 2x. De kater is namelijk prima op gewicht (bij 2x per dag voeren zelfs aan de magere kant) en eet zo'n 70 gr per dag. De poes eet 35-40gr per dag en is echt een spekkie, maar schrokt ook gewoon door tot ze niet meer kan en begint aan het bakje van de kater als ze de kans krijgt.

Dat was minder sterk het geval toen ik nog supermarktvoer kocht (de kattenbak was toen wel altijd veel smeriger), maar onbeperkt voeren is zeker niet voor iedere kat de oplossing.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:02

als je nog een tip wil voor het gebruik van het tuigje in bijvoorbeeld de tuin, span dan een lijn op 2 meter hoog van de ene naar de ander kant en klik daar de lijn aan vast, zo kan hij lekker heen en weer lopen zonder dat hij in de knoop raakt of de tuin uit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:03

Ik heb geen tuin helaas, alleen een balkon waarvan een deel nu katproof is. :)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:07

haha oke, dat werkt ook ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:29

2a54z6e45r6r schreef:
Maarja, mensen moeten eerst zelf ondervinden.

Helaas interesseert dat veel mensen niet, ze krijgen toch voer?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:05

had hier ook een tijdje het zelfde met m'n jonge kater, maar kwam erachter dat katlief nog al vaak daarna uit de kraan ging drinken(en blijkbaar is dit erg leuk want hij blijft dan gewoon lekker lebberen en drinkt teveel in 1 keer) en dan gaan de brokjes zich vol zuigen in de maag die kan het volume dan weer niet aan zegt eruit met de handel! dus dieren arts heeft advies gegeven dat hij dus niet meer uit de kraan mag drinken en/of niet te veel, heb overal gewone waterbakjes staan die 2 x per dag ververst worden dus uitdroging was het niet, hij krijgt nu ook voer met minder zout zodat hij niet zoveel dorst heeft na het eten!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:16

onze kat heeft ons getraint, als hij bij zijn bakje gaat zitten en mouwt, krijgt die een portie brokjes. wij kunnen eten niet onbeperkt aanbieden, anders eet de hond ze op. cat mag ook buiten, vangt welleens een muis, vogeltje en de tijd van jonge haasjes zit er ook weer aan te komen. dan hoeft die soms 2 dagen geen eten. hij komt uit een sterke lijn boerderij katten:}, kan prima vertoeven op aldi brokken en wild. nooit problemen mee gehad.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:17

Mijn kat moet ook heel snel overgeven van voer. Ik voer nu Royal canin sensible 33 (volgens mij al genoemd in het topic). Hier doet mijn kat het goed op. Hij krijgt ook geen natvoer want dat verdraagt hij ook niet. Mijn kat was eerder een zwerver en schokte z'n voer ook in 1 x naar binnen. Bij mijn kat is dit vanzelf minder geworden. Als hij weet dat hij op vaste tijden voer krijgt went hij daar vanzelf aan. Ik zou hem als hij nog zo schokt niet onbeperkt voer geven maar pas als je merkt dat hij niet meer het voer in 1 x op eet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:27

Hier ook onbeperkt droogvoer (graanvrij) en minstens 100 gram natvoer met een flinke plens water erbij. En heel soms wat kvv.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:38

Ik heb 2 jaar terug ook 2 huis tuin en keuken poezen opgevangen, en het zijn blijvertjes geworden :D

Het eerste half jaar heb ik ze ook 3 a 4 maal per dag gevoerd, hierop deden ze het niet enorm goed. Dusss, veranderd van voer ( Naar Royal Canin : Indoor en Sterilised gemengd) , en een eettoren aangeschaft :

Afbeelding

Deze vul ik 's morgens met een grote hand en 's avonds met een grote hand voer (als ik net wakker ben, en als ik ga slapen). En ze krijgen aan het begin van de avond samen 1 zakje natvoer.

Hiermee zijn ze inmiddels super op gewicht, Snuggels kan niet meer de brokken naar binnen schrokken en bijna stikken, dus ik niet elke keer bij het voeren een hartverlamming :+

Toren was 17,95 bij de intratuin, dus eigenlijk geen geld voor een goed en uitdagend voersysteem :P Ik ben er blij mee.

Tja, verder ben ik weinig kattenmens aangaande verstand ervan hebben en leer ik elke dag bij, maar kreeg wel een compliment van de DA afgelopen maandag dat ze er ondanks mijn gebrek aan kennis perfect uitzagen :j geen overgewicht, geen ondergewicht, geen tandsteen (nauwelijks), prachtige vacht, schone oren , enz.

Toch leuk om te horen, al weet je dat de katten het voor het grootste gedeelte zelf doen :+ :o