Wie weet een adres waar ik kan leren schapendrijven...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:45

Kuggur schreef:
En we hebben beide gelijk, of kun jij een ander hondenras noemen dat in een open trial een kans maakt tegen border collies?

Ik ga in Duitsland eind van de maand 3 working kelpies als concurrenten hebben in klasse 1 met een hond, zal je later wel berichten hoe die waren. Tot nog toe heb ik die alleen in de trainingen gezien :D
Denk wel dat die beter gaan zijn als mijn hondje, maar die start dan ook pas de 3e keer in zijn leven, plus die mevrouw traint die honden al jarenlang, tegen mij als echte beginner...lol.

Andere rassen als een Border heb ik nog niet zien lopen in de open klasse trials :+
Dat ZIJN toch ook de beste *\o/*

Kuggur

Re: Wie weet een adres waar ik kan leren schapendrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:54

Succes ermee Sassy. En laat tegen die tijd eens weten hoe het gegaan is (en hoe de kelpies presteerden).
Ik heb veel zin de training van mijn Gláma weer op te pikken, wordt hoogstwaarschijnlijk niet vóór einde van onze lamtijd, als aan het licht komt welke schapen als slachtoffers eh ik bedoel natuurlijk oefenschapen te gebruiken zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:04

Kuggur schreef:
En we hebben beide gelijk, of kun jij een ander hondenras noemen dat in een open trial een kans maakt tegen border collies?

Het maakt me niet zoveel uit wie er gelijk heeft. Prima dat een border collie helemaal perfect, fantastisch, geweldig, woehoe is. Het zal best.
Maar dat hoef ik niet iedere keer te horen. Ik hoef niet in iedere zin te horen 'de border kan dit natuurlijk veel beter' of 'o jij hebt maar een kelpie, tsja, die bakken er niets van'. De arrogantie.
Nu was ik niet degene die daar werd aangesproken en hoef ik zelf geen schapen te drijven, dus het zal me worst wezen hoe geweldig borders zijn. Maar ik vind het wel enigszins storend tijdens de cursussen die ik wél van hem heb gehad ;)

Los daarvan heb ik in Schotland (in Kincraig) een herder aan het werk gezien die op dat moment 28 honden had, waarvan hij er met 12 tegelijk werkte. Daarvan was idd meer dan de helft border. Maar zijn tophond (naar zijn zeggen) was toch echt geen border maar een ordinaire kruising :') . Niet zomaar een herder trouwens, een internationaal kampioen schapen drijven (ben alleen zijn naam even kwijt :o ) [edit]Naam even opgezocht: Neil Ross van de Leault farm geloof ik[/edit]

Goed, sorry, offtopic.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 00:35

Whoa, beetje overgevoelig punt?
Ik heb voor bordercollies gekozen omdat ik over de zomer meer dan 250 schapen vrij op het ijslandse hoogland heb rondlopen, en die graag in de herfst met zo weinig mogelijk inspanning weer naar huis krijg.
Niemand hier zegt dat (quote) "een border collie helemaal perfect, fantastisch, geweldig, woehoe is."
Ik denk wél dat het de geschikste honden zijn voor deze taak. En nee, stamboek interesseert me niets (mijn beste hond is niet geregistreerd).
Er zijn (uiteraard) genoeg taken waarvoor bordercollies minder geschikt of ronduit ongeschikt voor zijn.

NB. Kruisingen die goed werk leveren zijn niet "ordinair" trouwens. Hier is iemand die met succes huntaway/bordercollie kruisingen gebruikt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:41

Nee hoor, niks geen overgevoelig punt, alleen een klein irritatiepuntje tijdens de cursussen die ik gevolgd heb bij Mike van der Most (geen schapendrijfcursus).
Daarnaast vind ik een kruising niet ordinair, ik heb zelf een vuilnisbak, maar waren dat de woorden van Neil Ross ;) .

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:06

Weet er ook iemand een adresje omgeving eindhoven of ergens anders in noord Brabant?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:54

CharmingS schreef:
Weet er ook iemand een adresje omgeving eindhoven of ergens anders in noord Brabant?

Ik herhaal het nog maar eens, op de website van de BCCN staan trainingsadressen van heel Nederland :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:23

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:39

hey bedankt ik heb al een leuk adres gevonden in middelbeers ga er zaterdag voor het eerst heen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:59

Sassy schreef:
CharmingS schreef:

Ik herhaal het nog maar eens, op de website van de BCCN staan trainingsadressen van heel Nederland :+

Maar bij 99 van de 100 scholen kan je met een Puli niet terecht.
Die hoeden zo anders dan een BC. Vele meer op eigen initiatief. Border collies zijn prachtige werkhonden, alleen jammer dat er zo vreselijk veel gezondheidsellende binnen het ras zit...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 01:41

Puli´s zijn niet te vergelijken met bordercollies, worden die ueberhaupt nog als schapendrijvers gebruikt? Ik dacht dat dat ras al lang slechts als huishond werd gefokt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 06:03

Machie schreef:
Maar bij 99 van de 100 scholen kan je met een Puli niet terecht.
Die hoeden zo anders dan een BC. Vele meer op eigen initiatief.

Dan zou ik eens binnen je eigen rasvereniging informeren wat die voor hun leden organiseren ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:16

Het schijnt dat biggetjes ook heel goed schapen kunnen drijven

Afbeelding
:D

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:06

beetje jammer, ik heb dit topic gestart om leuke adressen tevinden.

Heb het gevoel dat er nu een paar mensen opzitten die wel heeeeeel graag willen laten weten
hoe geweldig "hun" ras is, maar als ik jullie mening had willen weten welk ras het
beste is om mee schapen tedrijven had ik wel een ander topic gestart.

Mischien een Idee :)* start gewoon zelf een Border collie topic kunnen jullie uren lang
kletsen hoe GEWELDIG 8)7 jullie ras wel niet is. Sorry hoor maar ben er een beetje klaar mee.

Iedereen die hier reageerd met een ander ras wordt afgebrand net alsof jullie het alleen recht hebben op
schapendrijven. En de border zal mischien beter zijn dan een Kelpie, Puli of ACD maar dat wil nog niet zeggen dat ze
het niet kunnen en dat die eigenaren die leuk en serieus met hun hond willen bezig zijn geen recht hebben om
teleren schapen drijven.

Zo dat moest even van mijn hart.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:21

Nee, je hebt inderdaad geen "recht" schapen te drijven. Ik ook niet.
Als je het wél besluit te doen dan doe je dat op een competente manier. Niet met een ras/individu (en er zijn óók bordercollies die niets bij schapen te zoeken hebben) die daarvoor ongeschikt zijn.
Dat betekent dat wat voor ras je ook hebt, als je hond niet bewezen werkhonden als ouders heeft je er geen schapen mee moet gaan pesten.
Schapen zijn géén hondenspeelgoed om mislukte opvoeding mee te compenseren.
En dat moest even van mijn hart.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:38

Kuggur schreef:
Nee, je hebt inderdaad geen "recht" schapen te drijven. Ik ook niet.
Als je het wél besluit te doen dan doe je dat op een competente manier. Niet met een ras/individu (en er zijn óók bordercollies die niets bij schapen te zoeken hebben) die daarvoor ongeschikt zijn.
Dat betekent dat wat voor ras je ook hebt, als je hond niet bewezen werkhonden als ouders heeft je er geen schapen mee moet gaan pesten.
Schapen zijn géén hondenspeelgoed om mislukte opvoeding mee te compenseren.
En dat moest even van mijn hart.

Zucht, jij gaat er bij voorbaad van uit dat de ouders van onze honden geen werk honden zijn. Beide ouders van mijn hond werken met
schapen en hebben de aanleg test die bij de jj ranch wordt afgenomen met een kwalificatie; uitstekend afgelegd.

Ik heb nooit gezegd dat je schapen drijven maar zo even bij elke boer om de hoek moet gaan doen. Ik vindt ook dat je schapendrijven alleen onder goede begeleiding moet doen met mensen die heel goed weten wat ze doen en ook het ras kennen waarmee je gaat drijven, en bij mensen die je ook eerlijk zullen zeggen als je hond er niet geschikt voor is, daarom heb ik ook dit topic gestart.

En waar je nu weer die Mislukte opvoeding vandaan haalt!!! echt geen idee :( ...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:49

Nou dan hoef je je dus niet aangesproken te voelen...denk ik.
Trouwens een "aanlegtest" zegt zeer weinig over het werkvermogen van een hond, en het feit dat je ermee schermt doet me vermoeden dat dat "werken met schapen" van die ouderhonden niet al te veel voorsteld. Maar dat kán ik natuurlijk mis hebben.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:58

Kuggur schreef:
Nou dan hoef je je dus niet aangesproken te voelen...denk ik.
Trouwens een "aanlegtest" zegt zeer weinig over het werkvermogen van een hond, en het feit dat je ermee schermt doet me vermoeden dat dat "werken met schapen" van die ouderhonden niet al te veel voorsteld. Maar dat kán ik natuurlijk mis hebben.

dit bedoel ik nouw, je neemt van alles aan terwijl je mij en mijn hond niet eens kent, en steeds zo negatief!!. Zo jammer, maargoed
mischien ligt dat aan jouw mislukte opvoeding...Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:47

Ah, je bent van dat nivo.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:58

Kuggur schreef:
Puli´s zijn niet te vergelijken met bordercollies, worden die ueberhaupt nog als schapendrijvers gebruikt? Ik dacht dat dat ras al lang slechts als huishond werd gefokt.

Zeker wel. In hongarije zijn het gewoon nog werkhondjes hoor. Daar hebben ze meer puli's bij het drijven dan border collie's. Maar, puli's worden lang niet alleen bij schapen ingezet. Veel vaker bij geitenkuddes en koeien ;)
Dat er binnen de Puli ook aparte lijnen ontstaan is dan wel weer zo. Ik hoef bv nooit een amerikaanse puli, die zijn veel meer showhondjes.
Ik heb voor mijn hond trouwens al tijden terug wat gevonden. Bij iemand met ervaring met oa pumi's. Die liggen vrij dicht bij de puli :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:05

@Ts, ik weet dat ze in zuid drenthe ook cursussen geven, geen idee hoe het heet echter.

@Kuggur, wat vind jij dan van de IJslandse honden?
Diegene die ik hier in NL ken zijn uiterst capabel kuddes paarden en/of schapen te drijven!

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 23:09

Kuggur schreef:
Ah, je bent van dat nivo.

hahaha....
Fijn dat je na zo'n lange tijd inziet dat er met mij geen volwassen discussie tevoeren is, al zegt het meer
over jouw dan over mij.
Maar jij ook veel plezier met je schapen en je honden...

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 23:13

Machie schreef:
Ik ga van het voorjaar waarschijnlijk met mijn Puli naar Zwolle waar ik een workshop schopen drijven met hem volgen wil. Over het waarom terwijl ik zelf geen schapen heb.. Ik wil gewoon kijken in hoeverre hij nog werkt zoals hij dat van oorsprong doet.

TS, Zwolle is voor jou ook een roteind, helaas weet ik zo niet een hondenschool bij jou in de buurt. Hoor ik iets, dan laat ik het horen!

Leuk hoor! ben benieuwd hoe je het gaat vinden, :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:13

Jammer dat er zo emotioneel gereageerd wordt.

Ik begrijp Kuggur wel. Kan TS ook wel begrijpen. Tegenwoordig wordt er heel vaak aan schapendrijven begonnen vanuit verkeerde beweegredenen. "omdat de hond het zo leuk vindt"
Men vergeet dan nogal eens dat een schaap ook een dier is, en de training zeker niet zo plezant vindt.

Nu zeg ik niet dat jij ook zo bent ts, ik ken je immers niet...

Maar ik moet er ook bij zeggen, veel mensen overschatten het (mogelijke) talent van hun hond.
Vinden het zelf leuk en idd vaak als gebrek aan opvoeding wordt het schapendrijven dan als allesoplossende training gezien, wat natuurlijk niet zo is of zo werkt.
Uiteindelijk zijn de schapen daarvan de dupe,

Ik train ook mijn honden, dat is waar, kuggur ook...maar wel met een bepaald doel voor ogen, dat je hond ook daadwerkelijk het werk verricht waar ie ooit voor gefokt werd.
Omdat je je eigen schapen van a naar b wilt verplaatsen.

Nu zeg ik niet dat er iemand die het voor hobby doet niet aan schapendrijven mag doen.
Maar ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling dat steeds meer mensen "just for fun" aan schapendrijven gaan beginnen. Vaak met een hond met meer zin als talent.
Vind ik zeker niet goed!

Dan is het vaak zo dat mensen die geen border hebben geen plek vinden waar ze goeie training kunnen verwachten, dat is het volgende probleem.
Ik heb een beetje het gevoel dat dat border collie eigenaren kwalijk wordt genomen.
Die bal ligt naar mijn idee toch echt in het kamp van de rasverenigingen van betreffende rassen.
Wat let die rasverenigingen om zelf iets te organiseren?

Het kan toch geen taak zijn van bc eigenaren om training te voorzien voor rassen waar ze geen verstand van hebben??
Je kunt nog zo ervaren zijn in het trainen van een bc, maar bijvoorbeeld een working kelpie heeft zo een andere werkstijl...ik zelf zou niet weten hoe ik zo een hond moest trainen (niet dat ik daar interesse in zou hebben, maar ik kies net als ieder ander het ras wat ik fijn vind en wat bij me past)

Zeer spijtig dat er vanuit andere stamboeken zo weinig gedaan wordt als het gaat om trainingsadressen of trainers wat betreft het (serieus) schapendrijven.

Buiten de BCCN ken ik niks waar adressen aangegeven worden waar je kunt trainen.
En idd, dat zijn grotendeels mensen die goed zijn in BC trainen...het staat dan ook voor Border Collie Club Nederland.

Ik zou zeggen, stel je vraag waar je kunt trainen dan aan je eigen betreffende rasvereniging.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 23:34

Sassy schreef:
Jammer dat er zo emotioneel gereageerd wordt.

Ik begrijp Kuggur wel. Kan TS ook wel begrijpen. Tegenwoordig wordt er heel vaak aan schapendrijven begonnen vanuit verkeerde beweegredenen. "omdat de hond het zo leuk vindt"
Men vergeet dan nogal eens dat een schaap ook een dier is, en de training zeker niet zo plezant vindt.

Nu zeg ik niet dat jij ook zo bent ts, ik ken je immers niet...

Maar ik moet er ook bij zeggen, veel mensen overschatten het (mogelijke) talent van hun hond.
Vinden het zelf leuk en idd vaak als gebrek aan opvoeding wordt het schapendrijven dan als allesoplossende training gezien, wat natuurlijk niet zo is of zo werkt.
Uiteindelijk zijn de schapen daarvan de dupe,

Ik train ook mijn honden, dat is waar, kuggur ook...maar wel met een bepaald doel voor ogen, dat je hond ook daadwerkelijk het werk verricht waar ie ooit voor gefokt werd.
Omdat je je eigen schapen van a naar b wilt verplaatsen.

Nu zeg ik niet dat er iemand die het voor hobby doet niet aan schapendrijven mag doen.
Maar ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling dat steeds meer mensen "just for fun" aan schapendrijven gaan beginnen. Vaak met een hond met meer zin als talent.
Vind ik zeker niet goed!

Dan is het vaak zo dat mensen die geen border hebben geen plek vinden waar ze goeie training kunnen verwachten, dat is het volgende probleem.
Ik heb een beetje het gevoel dat dat border collie eigenaren kwalijk wordt genomen.
Die bal ligt naar mijn idee toch echt in het kamp van de rasverenigingen van betreffende rassen.
Wat let die rasverenigingen om zelf iets te organiseren?

Het kan toch geen taak zijn van bc eigenaren om training te voorzien voor rassen waar ze geen verstand van hebben??
Je kunt nog zo ervaren zijn in het trainen van een bc, maar bijvoorbeeld een working kelpie heeft zo een andere werkstijl...ik zelf zou niet weten hoe ik zo een hond moest trainen (niet dat ik daar interesse in zou hebben, maar ik kies net als ieder ander het ras wat ik fijn vind en wat bij me past)

Zeer spijtig dat er vanuit andere stamboeken zo weinig gedaan wordt als het gaat om trainingsadressen of trainers wat betreft het (serieus) schapendrijven.

Buiten de BCCN ken ik niks waar adressen aangegeven worden waar je kunt trainen.
En idd, dat zijn grotendeels mensen die goed zijn in BC trainen...het staat dan ook voor Border Collie Club Nederland.

Ik zou zeggen, stel je vraag waar je kunt trainen dan aan je eigen betreffende rasvereniging.

Ik begrijp Kuggur ook wel, maar de toon waarmee de berichten geplaatst zijn komen niet erg vriendelijk over,
t kan ook op een andere manier gebracht worden.

Er staan steeds aannamens in, die nergens op gebaseerd zijn aangezien zij mij en mijn hond niet kent.
En dat was ik een beetje zat, ik sta altijd open voor iedereen zijn ideeen en meningen en zal ook normaal iedereen
in hun waarde laten maar dan moet je niet van die rare dingen gaan schrijven over dat mijn hond een mislukte opvoeding heeft gehad
dan wordt ik geirriteerd, ja..

Verder neem ik de BC mensen helemaal niks kwalijk waarom zou ik, wou dat wij zo'n goede rasvereniging hadden die
zoveel voor hun ras organiseren hahaha....