Sassy schreef:Jammer dat er zo emotioneel gereageerd wordt.
Ik begrijp Kuggur wel. Kan TS ook wel begrijpen. Tegenwoordig wordt er heel vaak aan schapendrijven begonnen vanuit verkeerde beweegredenen. "omdat de hond het zo leuk vindt"
Men vergeet dan nogal eens dat een schaap ook een dier is, en de training zeker niet zo plezant vindt.
Nu zeg ik niet dat jij ook zo bent ts, ik ken je immers niet...
Maar ik moet er ook bij zeggen, veel mensen overschatten het (mogelijke) talent van hun hond.
Vinden het zelf leuk en idd vaak als gebrek aan opvoeding wordt het schapendrijven dan als allesoplossende training gezien, wat natuurlijk niet zo is of zo werkt.
Uiteindelijk zijn de schapen daarvan de dupe,
Ik train ook mijn honden, dat is waar, kuggur ook...maar wel met een bepaald doel voor ogen, dat je hond ook daadwerkelijk het werk verricht waar ie ooit voor gefokt werd.
Omdat je je eigen schapen van a naar b wilt verplaatsen.
Nu zeg ik niet dat er iemand die het voor hobby doet niet aan schapendrijven mag doen.
Maar ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling dat steeds meer mensen "just for fun" aan schapendrijven gaan beginnen. Vaak met een hond met meer zin als talent.
Vind ik zeker niet goed!
Dan is het vaak zo dat mensen die geen border hebben geen plek vinden waar ze goeie training kunnen verwachten, dat is het volgende probleem.
Ik heb een beetje het gevoel dat dat border collie eigenaren kwalijk wordt genomen.
Die bal ligt naar mijn idee toch echt in het kamp van de rasverenigingen van betreffende rassen.
Wat let die rasverenigingen om zelf iets te organiseren?
Het kan toch geen taak zijn van bc eigenaren om training te voorzien voor rassen waar ze geen verstand van hebben??
Je kunt nog zo ervaren zijn in het trainen van een bc, maar bijvoorbeeld een working kelpie heeft zo een andere werkstijl...ik zelf zou niet weten hoe ik zo een hond moest trainen (niet dat ik daar interesse in zou hebben, maar ik kies net als ieder ander het ras wat ik fijn vind en wat bij me past)
Zeer spijtig dat er vanuit andere stamboeken zo weinig gedaan wordt als het gaat om trainingsadressen of trainers wat betreft het (serieus) schapendrijven.
Buiten de BCCN ken ik niks waar adressen aangegeven worden waar je kunt trainen.
En idd, dat zijn grotendeels mensen die goed zijn in BC trainen...het staat dan ook voor Border Collie Club Nederland.
Ik zou zeggen, stel je vraag waar je kunt trainen dan aan je eigen betreffende rasvereniging.
Ik begrijp Kuggur ook wel, maar de toon waarmee de berichten geplaatst zijn komen niet erg vriendelijk over,
t kan ook op een andere manier gebracht worden.
Er staan steeds aannamens in, die nergens op gebaseerd zijn aangezien zij mij en mijn hond niet kent.
En dat was ik een beetje zat, ik sta altijd open voor iedereen zijn ideeen en meningen en zal ook normaal iedereen
in hun waarde laten maar dan moet je niet van die rare dingen gaan schrijven over dat mijn hond een mislukte opvoeding heeft gehad
dan wordt ik geirriteerd, ja..
Verder neem ik de BC mensen helemaal niks kwalijk waarom zou ik, wou dat wij zo'n goede rasvereniging hadden die
zoveel voor hun ras organiseren hahaha....