Advies gevraagd over mijn konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Advies gevraagd over mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:55

cavasan is een algemeen zalfje met niet erge dingen kan het goed helpen en het is onschuldig omt e gebruiken in welk oog dan ook. Nadeel is dat het ook niet echt super sterk werkend middel is.

Echter oculsan en dat soort oogzalven mag niet NIET zonder toestemming van DA gebruiken en NIET zonder dat een DA het konijn gezien heeft omdat een aantal zalven absoluut niet in beschadigde ogen gedaan mag worden. Houd dit goed in de gaten anders kans dat de ogen schoon worden maar wel blind door verkeerd middel en dat zou enorm jammer zijn.

Enten is altijd onverstandig als een dier niet gezond is omdat men bij enten vaak de ziekte verzwakt ingespoten wordt. Dat is niet erg als een dier gezond is en een goed afweer systeem heeft. Echter als ze dat niet hebben dan is de kans dat ze zieker worden zeer groot aanwezig.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 11:00

Oculsan is mij voorgeschreven door de dierenarts. Ik geloof dat er mij eerst oculsan en toen cavasan
(schrijf ik het goed?) is voorgeschreven. Dierenarts heeft het konijntje al meerdere malen gezien en heeft ook onder behandeling bij haar gestaan toen hij de longontsteking had.

Dat klinkt wel logisch! Ik moet wel eerlijk zegen dat ik geen verstand van enten van konijnen. Maar ik zal Kruimel sowieso niet laten enten. Zal de dierenarts even bellen over mijn andere konijn, of het verstandig/nodig is om die wel te laten enten.

Mogen alle dieren vandaag naar buiten (moet het nog wel even wat warmer worden), moet Kruimel binnen blijven, sneu konijntje.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 15:55

Even een update!

We hebben hem naar binnen gehaald en hier blijft hij ook de komende tijd! Van de opvangruimte is de deur nu de hele dag open (vanwege het mooie weer). Ik heb geprobeerd een paar fotootjes te maken. Het is erger geworden, er komt nu vloeistof uit zijn beide ogen. We gaan zo snel mogelijk naar de dierenarts.

We proberen het zo goed mogelijk schoon te houden, maar het blijft maar doorgaan. Misschien iets mis met een traanbuis?

Afbeelding

Afbeelding

(Niet de scherpste foto's, maar het geeft een beeld)

En hier nog een foto van Kruimel, van vorige zomer.

Afbeelding

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 08:35

Hij zit nu dus binnen, vanmorgen was één van zijn ogen dicht. Vanavond maar even langs de dierenarts.

Iemand nog reacties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:04

Ik denk gezien de foto's myxomatose.. Maar ik weet er ook niet alles van! :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:23

Ik zie hier geen Myx in
Denk dan eerder aan Snot

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:36

Het ziekteverloop van Myx gaat snel en heftig dus daar denk ik niet aan. Ook vind ik de oogjes er vrij rustig uit zien op het tranen na.. dan ga je zoals je al zij denken aan traanbuizen of chronish snot.. even terug naar de DA.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:56

Ik zie hier ook geen myx in, mogelijk opties snot, verstopte traanbuizen = door laten spoelen en dan het effect zien. Of kiezen die niet lekker zitten, mogelijke wortels die naar binnen drukken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:35

We zijn dus gisteren met Kruimel naar de dierenarts geweest. Zijn oogje zag (ziet) er heel raar uit. Het was weer ontstoken en hij is weer verkouden, kon nog een nawee zijn van de longontsteking van vorig jaar. We hebben zalf, Aureomycin, meegekregen, 2 tot 3 maal daags smeren en injecties, die we om de dag moeten geven (3 stuks).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:57

met die zalf zal het vast snel goed gaan, hele sterke oogzalf die eigenlijk in de meeste gevallen heel goed werkt. Mag maar 5 t/m 7 dagen gegeven worden toch?

Succes ermee!! Welke injecties krijgt je konijn? Iets tegen pijn en zwelling zeker en antibiotica of niet?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 08:27

De dierenarts zei dat ik het elke dag kon geven en als het op den duur niet beter werd, dat ik dan maar weer moest komen.

Ik heb geen flauw idee als ik eerlijk ben. Het staat er ook niet op. Volgens mij antibiotica, lijkt wel op de injecties die we meekregen toen hij longontsteking had. ;)

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:31

Ik wilde nog even iets vragen over de kruidenelixer, welke hebben jullie, die met de witte of de rode dop?
Avast bedankt!