Cesar Milan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:42

marleen_usar schreef:
Als je een hond uit put dan is mij zo mak als een lam ja zo kan ik het ook.

Nee, een hond moet natuurlijk mak zijn zonder dat hij zijn energie werkelijk kwijt kan.

De meeste honden in Nederland krijgen nooit de gelegenheid om hun energie kwijt te raken. Beetje lopen aan het lijntje, drie keer een rondje per dag. 80% is te dik. Rara.....

Cesar put ze niet uit, maar hij biedt ze wel de mogelijkheid om hun energie kwijt te raken. Honden zijn nu eenmaal energiek. Maar honden mogen geen hond zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:44

saskiakefie schreef:
en een hond is niet steeds bezig om hoger in de rangorde te komen.

Maar een hond zoekt wel de grens en zo nu en dan zal hij dat opnieuw proberen. En dat doet elk levend wezen. En mensen falen maar al te vaak met aangeven waar die grens nou ligt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:46

Nee wat mensen doen is elke keer weer aangeven dat hij hoger in de rangorde staat wat uitnodigt voor de hond om daar tegen in te gaan. :j
Eigenlijk geef je alleen maar aan dat je het zelf niet zo goed weet hoe de rangorde is door het steeds te willen bevestigen terwijl dat al zo was

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:48

Hoeveel beweging hij zijn honden geeft kan me niet zoveel interesseren.
Als mensen zeggen: Ik wandel een uur, anderhalf uur op een dag met mijn hond, zal hij heus niet zeggen dat ze de hond te weinig beweging geven. Dus hoeveel beweging hij zijn eigen honden geeft doet er niet echt toe.

En Cesar werkt wel met belonen. Alleen de beloning is: het wegblijven van correcties, geen druk meer op de riem, en ook wel het aanhalen van een hond.

Soms irriteer ik me wel eens aan dat knuffeltijdperk tegenwoordig. Alles moet maar beloond. Je mag het niet als vanzelfsprekend meer zien dat een hond zich gewoon gedraagt.

En over die rangorde: Ik zie Cesar tegen zijn eigen honden nòòit iets doen om te bevestigen dat hij hoger in rang staat hoor. Dat weten zijn eigen honden allang en hoeft hij ook niet elke keer bevestigd te zien.

saskiakefie

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:50

@Martine: Ik vind ook dat je kunt overdrijven, maar de beloning die jij aangeeft, het weglaten voor druk dat is bij paarden een beloning omdat dat vluchtdieren zijn, bij honden werkt dat gewoon anders..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:54

En waarom kan dat voor honden geen beloning zijn? Ze zitten aan de lijn, ze willen bijvoorbeeld een andere hond aanvallen o.i.d.
De druk op de riem is geen fijn gevoel.
Gedraag je je, gaat dat niet-fijne gevoel weg.
=beloning.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:55

Dus de andere hond is nog vervelender....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:56

saskiakefie schreef:
Dus de andere hond is nog vervelender....

Die snap ik effe niet? :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:57

Je hond wil naar de andere hond toe om hem aan te vallen jij geeft druk op de riem, de hond krijgt een vervelende prikkel erbij dus de andere hond is nog onaangenamer. Je kunt beter die hond aangenamer maken..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:58

Ik ben wel erg geïnteresseerd in het schema waar de honden van Cesar zich aan houden. Ook ben ik benieuwd wat jullie onder oververmoeid verstaan? Is dat een hond die als hij thuis komt in slaap valt of een hond die je over straat moet meeslepen omdat hij per se moet lopen?

Ikzelf denk dat oververmoeide honden tegen je werken en zeker niet mak er van worden, als ik naar onze hond kijk is als ze moe is ze gaat lopen "klieren" voor zover je dat over honden kunt zeggen, ze gaat lusteloos rondlopen en heeft het nodig dat jij tegen haar zegt dat ze moet gaan slapen daarna is het weer een fijne hond om mee te werken.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:59

saskiakefie schreef:
en een hond is niet steeds bezig om hoger in de rangorde te komen.

Ligt aan het karakter van de hond, een hond met een sterker karakter dan zijn baas zal zeker vaak rangordegerelateerde problemen opleveren. Een sterk karakter is het aan zijn stand verplicht te proberen hoger in rang te komen. (misschien een beetje krom uitgelegd maar ik hoop dat de strekking een beetje te begrijpen is)

En dan helpt het ook niet dat mensen die hogere rang steeds aanwijzen door verschillende acties

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:00

Xjosee schreef:
Ik ben wel erg geïnteresseerd in het schema waar de honden van Cesar zich aan houden. Ook ben ik benieuwd wat jullie onder oververmoeid verstaan? Is dat een hond die als hij thuis komt in slaap valt of een hond die je over straat moet meeslepen omdat hij per se moet lopen?

Ikzelf denk dat oververmoeide honden tegen je werken en zeker niet mak er van worden, als ik naar onze hond kijk is als ze moe is ze gaat lopen "klieren" voor zover je dat over honden kunt zeggen, ze gaat lusteloos rondlopen en heeft het nodig dat jij tegen haar zegt dat ze moet gaan slapen daarna is het weer een fijne hond om mee te werken.

Een hond die geen energie heeft om zich ergens tegen te verzetten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:01

Oke ik ga even zijn boek erbij pakken... hoop dat ik het kan vinden.. :P

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:01

Cesar geeft niet alleen druk op de riem hoor. Die is alleen nodig om de hond tegen te houden.
Hij tikt ze aan met zijn hiel op zo'n moment zodat hun brein van de ''aanvalsmodus'' even switcht naar aandacht op de begeleider. Doet hij dat vaak genoeg, dan kan hij op een gegeven moment langs de andere hond lopen zonder dat het brein van de betreffende hond op ''aanvalsmodus'' gaat.

Oftwel: Belonen door het stoppen met corrigeren èn het weglaten van druk op de riem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:03

Martine_R schreef:
Cesar geeft niet alleen druk op de riem hoor. Die is alleen nodig om de hond tegen te houden.
Hij tikt ze aan met zijn hiel op zo'n moment zodat hun brein van de ''aanvalsmodus'' even switcht naar aandacht op de begeleider. Doet hij dat vaak genoeg, dan kan hij op een gegeven moment langs de andere hond lopen zonder dat het brein van de betreffende hond op ''aanvalsmodus'' gaat.

Oftwel: Belonen door het stoppen met corrigeren èn het weglaten van druk op de riem.

De hond durft het dus niet meer.

Mijn reactie was op jouw reactie hoor :P

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:06

Dat is jouw conclusie. Mijn conclusie, als ik vervolgens de eigenaren in die afleveringen met de hond (die altijd probeerde andere honden aan te vliegen en de eigenaren ontzettend hard moesten trekken om hem tegen te houden) langs een andere hond zie lopen, zònder dat de hond in elkaar duikt of angstig kijkt of ìets doet dat duidt op stress, dan trek ik de conclusie dat Cesar dat toch weer mooi opgelost heeft :+

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:08

saskiakefie schreef:
Hhilde: Mag ik weten waarom je tegen castreren bent?

Tuurlijk mag je dat vragen :) Castreren wordt naar mijn mening te vaak gezien als vervanging van de opvoeding. Een reu vindt teefjes interessant? Castreren. Een reu doet af en toe lelijk tegen een andere reu? Castreren. Een reu pist in huis? Castreren. Terwijl dit allerdrie voorbeelden zijn die je kan beinvloeden met omgang, opvoeding en nog vele andere factoren. Daarbij komt dat veel dierenartsen in mijn ogen vaak castratie adviseren wanneer de hond nog pup is, simpelweg om er zelf geld aan te verdienen. Heel veel mensen zien dat helaas niet, maar castratie is gewoon makkelijk verdienen. Waarom ik er echt op tegen ben is ook nog een medisch verhaaltje, als je wilt kan ik je een linkje geven, maar castratie is helemaal niet goed voor de gezondheid zoals vaak wordt gezegd. Er zitten zelfs meer medische nadelen aan dan voordelen. En als laatste - en slechtste - argument, ik vind een reu zonder ballen gewoon geen reu. Er mist iets, 't is voor mijn idee geen reu meer. Ik kan nog uren doorgaan over castratie. Overigens heb ik het nu alleen over honden, niet over andere diersoorten.

Overigens ben ik het eens met dat een hond niet continu bezig is met hoger in rang komen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:15

Zit wat in Hilde :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:15

Goed de beweging van de honden:

's ochtends om 6 uur mogen de honden eerst op de zandvlakte hun behoefte doen, dan gaan ze met busjes naar de bergen.
Om half 7 zijn ze daar en krijgen ze 4 uur lang intensieve lichaamsbeweging
Dan krijgen ze rust en hun eten (ook weer op een psychologische manier, eerst de rustige honden)
Dan 's middags rolschaatsen waarbij Cesar aangeeft dat de honden bekaf zijn.
Eind van de middag 20 minuten bal spelen.

Dit is elke dag hetzelfde.

De honden die in die opvang komen doen gewoon mee en bouwen zo ook een ontzettende conditie op dus ik weet niet hoe eigenaren dat dan moeten doen als de hond weer thuis komt....

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:19

Ik geloof er wel in. Ik heb Janet Bos bij mijn paard gehad en haar eens gevraagd, ze toch toch wel 80% het zelfde zei ze. Mijn paard is echt positief veranderd. Ik gebruik sommige stukjes ook wel van hem.
Castreren doen ze om het honden overschot in de VS te beperken wat ik wel een heel goed punt vind.

Dit is dan mijn mening ;) vanuit persoonlijke ervaring dat het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:24

Ik denk dat je een heleboel wat Cesar doet, ook kan toepassen op andere dieren en paarden. Vind het heel leerzaam al vind ik hem soms nogal wat onduidelijk in zijn uitleg naar mensen toe, maar dat herken ik wel want zelf vind ik het ook soms moeilijk iets begrijpelijk uit te leggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:27

Langcara schreef:
marleen_usar schreef:
Mee eens, ze zeggen dat hij achter de schermen heel anders is naar de dieren toe.

Ja, "ze zeggen".
Als je daar op af moet gaan....

daar moeten we idd op af gaan want naar mijn mening mist er steeds een stukje als ik kijk naar zijn programma. Omdat ik juist dat stukje mist ga ik gissen. Het stukje dat het probleem opgelost is vind ik minder interessant als het stukje tussen het grote probleem en de omslag. Die gaat niet met een knipje van een vinger dat geloof ik gewoon niet en anders komt ik alleen hele rare honden tegen :D

ik kan best tegen het feit van goed duidelijk zijn tegen een hond. Kan er ook tegen als iemand even een flinke correctie geeft. Immers beter 1x goed corrigeren dan een heel leven halfslachtig correcties geven maar laat dat dan gewoon zien. Immers een halve methode werkt ook niet toch?

Dit wil niet zeggen dat ik het eens ben met zo'n methode maar weet maar al te goed dat je soms wel moet bij een verknipte hond.

Overigens zie ik op tv wel stress bij een hond die langs een andere hond moet maar nu niet meer uit valt. Kan ook bijna niet anders zeker niet in korte tijd van aanvallende hond naar hond die vrolijk zonder stress voorbij loopt.

Ben het er volkomen mee eens dat een hond niet steeds bezig is om hoger in rang te komen. Sterker nog ik ben ervan overtuigd dat mijn honden nog nooit dit geprobeerd hebben puur om het feit dat er geen aanleiding is. En puur om het feit dat dominantie totaal niet zo aanwezig is in honden als dat vele mensen denken.
mijn honden moeten dus ook niet achter me lopen als ik ze uit laat. Ze moeten wel luisteren naar mij als ik ze uit laat maar welk doel heeft het dat ik voor ze loop? ben ik alleen dan maar een leider?
Dus als hun enthousiast vooruit lopen het bos in dan hebben ze de leiding over mij en als ze moe en voldaan achter me aan lopen het bos uit dan ben ik opeens de leider?

Over castratie denk ik zoals ik denk haha. Geef er totaal niet om wat mensen doen over wel/niet laten helpen van hun hond(en) als ze zelf er maar achter staan EN als ze zelf de verantwoording maar nemen.
'mijn teef is per ongeluk gedekt' is gewoon een grote fout van de eigenaar!! Net als 'mijn reu loopt weg vanwege zijn hormonen' dan zit er ook iets fout.

Mijn honden gaan mee naar mijn werk en daar zijn allerlei honden en hun hobby is ravotten en spelen met allerlei honden. Om het plezierig te houden voor heb ik ze laten helpen. In een opvang krijg je namelijk behoorlijk vaak te maken met loopse teven en als mijn reuen elke keer van de leg zijn vind ik vreselijk voor hun. Nu hebben ze eigenlijk (naar zicht van mij) geen weet ervan en spelen ze net zo makkelijk met loopse teven als met volle reuen zonder gek te doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:29

ik geloof meer in ttouch en grondwerk oefeningen dan in CM . Eigenlijk doen we hetzelfde heb ik het idee alleen vanuit een heel ander oogpunt. Zo leren wij de honden aan dat vanuit rust vanalles mogelijk is en vanuit opwinding is niets mogelijk en moeten ze eerst rustig worden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:30

Ik wil als het mag even een stipje plaatsen.
Vind het namelijk een erg interessante discussie.

Ben zelf absoluut geen fan van hem, maar een enkel dingetje die hij doet klinkt wel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:32

dierenfan schreef:
ik geloof meer in ttouch en grondwerk oefeningen dan in CM . Eigenlijk doen we hetzelfde heb ik het idee alleen vanuit een heel ander oogpunt. Zo leren wij de honden aan dat vanuit rust vanalles mogelijk is en vanuit opwinding is niets mogelijk en moeten ze eerst rustig worden.

Bedoel je dat tijdens een opleiding of tijdens het corrigeren van een hond?