marleen_usar schreef:Als je een hond uit put dan is mij zo mak als een lam ja zo kan ik het ook.
Nee, een hond moet natuurlijk mak zijn zonder dat hij zijn energie werkelijk kwijt kan.
De meeste honden in Nederland krijgen nooit de gelegenheid om hun energie kwijt te raken. Beetje lopen aan het lijntje, drie keer een rondje per dag. 80% is te dik. Rara.....
Cesar put ze niet uit, maar hij biedt ze wel de mogelijkheid om hun energie kwijt te raken. Honden zijn nu eenmaal energiek. Maar honden mogen geen hond zijn.

Castreren wordt naar mijn mening te vaak gezien als vervanging van de opvoeding. Een reu vindt teefjes interessant? Castreren. Een reu doet af en toe lelijk tegen een andere reu? Castreren. Een reu pist in huis? Castreren. Terwijl dit allerdrie voorbeelden zijn die je kan beinvloeden met omgang, opvoeding en nog vele andere factoren. Daarbij komt dat veel dierenartsen in mijn ogen vaak castratie adviseren wanneer de hond nog pup is, simpelweg om er zelf geld aan te verdienen. Heel veel mensen zien dat helaas niet, maar castratie is gewoon makkelijk verdienen. Waarom ik er echt op tegen ben is ook nog een medisch verhaaltje, als je wilt kan ik je een linkje geven, maar castratie is helemaal niet goed voor de gezondheid zoals vaak wordt gezegd. Er zitten zelfs meer medische nadelen aan dan voordelen. En als laatste - en slechtste - argument, ik vind een reu zonder ballen gewoon geen reu. Er mist iets, 't is voor mijn idee geen reu meer. Ik kan nog uren doorgaan over castratie. Overigens heb ik het nu alleen over honden, niet over andere diersoorten.
vanuit persoonlijke ervaring dat het werkt.