konijn gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Re: konijn gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:57

Ik heb toch echt een heel zwaar vermoeden dat dit konijn gedumpt is. Want als ze ontsnappen, dan blijven ze in de buurt. Maar hier was verder niets in de buurt, behalve dat ene huis en daar kwam het niet vandaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:59

Oké dan is de kans groter ja ;)
Maar goed, wat ga je nu doen?

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:02

Waarom heb je de dierenambulance niet gebeld. Die hadden hem wel opgehaald. Is hij gelijk bij de dierenarts, die weet wat de kansen zijn (geven de nodige hulp als er goede kansen zijn), en ze kijken of hij vermist wordt. En het kost jou geen geld. Ik heb zo wel eens een roofvogel laten ophalen die ik gevonden had. Kreeg na 2 weken een briefje met wat er met de vogel was en hoe het ging.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:04

Niet verder mee aanklooien. Ik zit niet op nog een konijn te wachten, en al helemaal niet op een ongecatreerde rammelaar zoals deze die mogelijk een bacterie of virus bij zich draagt dat bij stress de kop op steekt (en die kans is groot bij dit konijn want hij zal best stress hebben gehad na het dumpen) die mijn konijnen ook kan aansteken. Ik ben jarenlang geteisterd.
Eerst door coccidiose dat in mijn konijnen (en in de hokken) huisde, en daarna geteisterd door pasteurella. Momenteel heb ik het geen van beiden en dat wil ik graag zou houden.
Ik heb hem comfort en warmte geboden en morgen wordt hij ingeslapen. En dan heb ik gedaan wat ik kon.

De dierenambulance was inderdaad een optie geweest. Niet aan gedacht. Dom. Want ik heb dat wel eerder gedaan i.v.m. katten.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:07

Als je hem morgen alsnog wilt in laten slapen zou ik er nu al voor kiezen om hem een hele goede klap achter in zijn nek te geven of er een luchtbux opzetten. Achter de oren zetten en naar voren toe schieten, zorg wel dat je minimaal 2x schiet dat hij daadwerkelijk dood is. Met slaan het zelfde..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:09

Ja dierenambulance, maar kan alsnog!! :)
Dat is 24/7 zou dat echt even doen dan kan die alsnog meteen ingeslapen worden, want ik snap wel dat je dat zelf niet durft.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:38

Cynthiaaapje schreef:
Als je hem morgen alsnog wilt in laten slapen zou ik er nu al voor kiezen om hem een hele goede klap achter in zijn nek te geven of er een luchtbux opzetten. Achter de oren zetten en naar voren toe schieten, zorg wel dat je minimaal 2x schiet dat hij daadwerkelijk dood is. Met slaan het zelfde..

Lijkt me niet echt heel handig om dit op een openbaar forum te zetten. Je weet nooit wat voor gekken het gaan proberen zonder te weten wat ze doen. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:48

Mee eens nikki !

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:59

Ik ga het in ieder geval niet proberen. Ik had voorheen een vriend die jager was. En die heb ik wel eens een konijn laten afschieten. Dat is dan nog humaan.

Maar zelf aanknoeien is niets waard. Je moet wel zekerheid hebben dat het konijn ineens dood is. Zelf kan ik geen dier doden.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:15

Kan je geen contact opnemen met een konijnenopvang in de buurt? Die hebben sowieso medicatie in huis én voldoende expertise om het dier te behandelen als dat nog kansvol is. Juist bij E. cunculi heeft het konijn nog wel kansen bij juiste behandeling. Kijk eens op www.konijnenbelangen.nl voor een opvang in de buurt. Opvangen hebben over het algemeen wel plek voor dit soort noodgevallen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:27

Langcara schreef:
Ik ga het in ieder geval niet proberen. Ik had voorheen een vriend die jager was. En die heb ik wel eens een konijn laten afschieten. Dat is dan nog humaan.

Maar zelf aanknoeien is niets waard. Je moet wel zekerheid hebben dat het konijn ineens dood is. Zelf kan ik geen dier doden.

Waarom bel je geen dierenambulance????
Dan had je hem misschien beter nog kunnen laten zitten, dan was ie misschien al dood geweest nu....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:37

Hij was nog niet dood geweest. Daar is hij nog te goed voor. Hij zou nog ettelijke dagen zijn blijven leven, tenzij aangevallen door een roofdier.
Er is hier een opvang in Oldenzaal, Goofy.
Dan moet ik afstandsonkosten betalen. En Goofy zal het konijn in quarantaine moeten doen en vervolgens gevaar lopen dat de andere konijnen besmet worden.

Als ik de dierenambulance laat komen, dan komen ze dat konijn nu niet meer ophalen maar morgen. Voorts zullen ze het konijn waarschhijnlijk laten inslapen. Dat kost geen geld. Een gezond dier vangen ze op. Maar zo'n half verlamd dier niet.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 14-03-12 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:38

Als een konijn niet eet zal hij na 24 uur dood zijn, dat zou je moeten weten aangezien je zelf konijnen hebt.
Nogmaals de vraag waarom je geen dierenambu? En waarom ben je vandaag niet naar een DA gegaan?

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:44

dat je het konijn mee neemt vind ik super van je! Maar vind je gedachten krom.. Dat het konijn anders lijd of doodgaat van de kou of dergelijke. Nu zit het wel warm..maar mischien haalt het de nacht niet vanwege verstopping..geloof dat de lijdingsweg dan net zo erg is? Als je moeite kan doen om hem mee te nemen doe dan ook moeite om hem daadwerkelijk te helpen! Dwangvoeren en belletje na de dierenambulance kan geen kwaad.. En wat betreft bestemming met je konijnen. Was je handen goed en trek andere kleren aan..geloof dat die kans dan klein is..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:46

EC wordt alleen overgebracht via sporen in de urine en dan in de mond van het konijn en van de moeder via de baarmoeder op de jongen.. dus het zal wel meevallen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:50

Langcara schreef:
Hij was nog niet dood geweest. Daar is hij nog te goed voor. Hij zou nog ettelijke dagen zijn blijven leven, tenzij aangevallen door een roofdier.
Dan moet ik afstandsonkosten betalen. En Goofy zal het konijn in quarantaine moeten doen en vervolgens gevaar lopen dat de andere konijnen besmet worden.

Als ik de dierenambulance laat komen, dan komen ze dat konijn nu niet meer ophalen maar morgen. Voorts zullen ze het konijn waarschhijnlijk laten inslapen. Dat kost geen geld. Een gezond dier vangen ze op. Maar zo'n half verlamd dier niet.

Maar probeer dan alsnog de dierenambulance te bellen. Stel dat ze het konijn nog kunnen ophalen vandaag, dan is het diertje ook wat sneller uit zijn lijden verlost.

Vind het trouwens wel top dat je het konijn alsnog meegenomen hebt. Sneu als dit dier daadwerkelijk gedumpt is. Maar goed, dat is maar een aanname.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 03:22

Langcara schreef:

Je hebt het beestje gevonden... Dierenambulance kost geen geld die komen hem zo ophalen en denk dat als je het verhaal aan asiel Goofy voorlegt ook wel kan adviseren wat te doen. Snap dat echt niet hoor, waarom heb je dat beestje meegenomen als je niet bereid bent er vervolgens wat mee te doen? Ja je kan hem in laten slapen gelijk, lekker makkelijk en misschien is dat in dit geval voor het konijn echt het beste. Maar stel nou dat er ergens een eigenaar nog zit te wachten die zijn konijn kwijt is. Dus zet aub het konijn op amevedi, bel morgenochtend de dierenambu en of asiel goofy... Die weten wel wat te doen... Misschien is dit konijn nog prima op te knappen en anders kunnen zij ook prima inschatten als inslapen inderdaad de beste optie is...

Heb je trouwens contact gehad met asiel Goofy? Hebben ze je verteld over de quarantaine periode en het afstandsgeld dat je moet betalen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:04

Xanne schreef:
Kan je geen contact opnemen met een konijnenopvang in de buurt? Die hebben sowieso medicatie in huis én voldoende expertise om het dier te behandelen als dat nog kansvol is. Juist bij E. cunculi heeft het konijn nog wel kansen bij juiste behandeling. Kijk eens op http://www.konijnenbelangen.nl voor een opvang in de buurt. Opvangen hebben over het algemeen wel plek voor dit soort noodgevallen.

jaja, ik belde 2 weken geleden voor 2 gevonden en gevangen konijntjes en die konden niet komen bij de nijnenopvang hier in de buurt want die zat vol. Wachtlijst was ook zeer lang dus moesten het zelf maar uitzoeken.
Vervolgens lees je 1.5 week later dat ze wel 25 konijnen uit Spanje opgevangen hebben.......... :( :(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:06

Jeetje wat wordt de TS hier toch weer afgekat zeg. Bah. :\
Gelukkig weten we het allemaal beter terwijl we de precieze situatie en omstandigheden van het konijn niet weten. Knap. :j

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:26

dierenfan schreef:
Xanne schreef:
Kan je geen contact opnemen met een konijnenopvang in de buurt? Die hebben sowieso medicatie in huis én voldoende expertise om het dier te behandelen als dat nog kansvol is. Juist bij E. cunculi heeft het konijn nog wel kansen bij juiste behandeling. Kijk eens op http://www.konijnenbelangen.nl voor een opvang in de buurt. Opvangen hebben over het algemeen wel plek voor dit soort noodgevallen.

jaja, ik belde 2 weken geleden voor 2 gevonden en gevangen konijntjes en die konden niet komen bij de nijnenopvang hier in de buurt want die zat vol. Wachtlijst was ook zeer lang dus moesten het zelf maar uitzoeken.
Vervolgens lees je 1.5 week later dat ze wel 25 konijnen uit Spanje opgevangen hebben.......... :( :(

tjah beetje sensatie reclame is natuurlijk veel beter voor de opvang dan doen waar ze voor gemaakt zijn ;) .
Ik vind dat jullie beetje overdrijven dierenambulance rijdt echt niet uit snachts om 11 voor een konijn ik heb ze ooit gebeld voor een loslopende hond daar kwamen ze ook niet voor want je moest eerst het dier al gevangen hebben jah is handig in je eentje idd....
Ik zou wel gedwangvoederd hebben en zo veel mogelijk lkkre dingen voorgeschoteld mjah ik heb dit dan ook gewoon in huis staan als je dat niet hebt dan kan me voorstellen dat je gewoon wacht tot devolgende dag. Zowel ts als e boer denkt dat he tkonijn verlamd is. Bij konijnen wordt vrij snel de rug gebroken, ze doet haar best morgen naar dierenarts en kjken als het onherstelbaar is vind ik inslapen goed idee. als het niet onherstelbaar is zou ik hem langs die konijnenopvang brengen en ze moeten die gewoon aannemen hoor daar zijn ze voor.

ts sterkte en hoop voor het konijnd at het meevalt maar vrees er beetje voor

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:47

Beestje maakt vast geen kans.
Hoeveel kinijnen worden er niet in een klein hokje gehouden.
Lopen ze dan ineens vrij(gewild of ongewild),dan maken ze rare sprongen,en kunnen ze een dwarslaesie oplopen.
TS heeft in ieder geval wat gedaan.
De mensen waar hij voor het huis lag hebben m gewoon laten liggen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:06

[edit]dubbelpost[/edit]
Laatst bijgewerkt door Faniek op 15-03-12 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:06

Langcara schreef:

Als je een konijn vind hoef je echt geen kosten voor afstand te gaan betalen bij Goofy.

Ik lees hier dat er opties worden gegeven, hele goede opties.. Dierenambulance niet geprobeerd, opvang niet geprobeerd.. Je neemt over deze dingen al aannames terwijl je niet daadwerkelijk contact op neemt. Ik zou zeggen sta open, het is top dat je het konijntje hebt mee genomen en niet hebt laten lijden, petje af natuurlijk. Maar echt sta open voor dingen en probeer ze eens, ga niet uit van verhalen uit het verleden of van anderen, maar stap uit je zone en bel eens met deze opvang of dierenambulance.. Want niet geschoten is altijd mis.

@ dierenfan
Misschien is het handig om met zo'n soort tekst niet alle opvangen over 1k am te scheren, want met zo'n uitspraak doe je dat eigenlijk. Ik heb namelijk ook een opvang en mensen kunnen hier ten alle tijden gedumpte konijnen brengen.. daar zoeken we altijd een passende oplossing voor. Het is heel vervelend om dan een dergelijke opmerking te lezen dat direct een stempel op alle konijnenopvangen drukt, terwijl het nu slechts 1 opvang is waar je over praat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:48

Wat heb je gedaan ts..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:49

Ik ben ook benieuwd! :)