Een broodfokker, wie liep er tegenaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:55

linda_arnold schreef:
Pletje123 schreef:
@Kelly: dat gevoel hebben wij ook zo ervaren! Het blijft altijd lastig om wildvreemde mensen volledig te kunnen vertouwen, mij lukt dat gewoon niet. Zeker als blijkt dat ze zo gehaaid zijn.

Maar: vaak hebben rasverenigingen wel een aantal criteria waar een fokker aan moet voldoen en ze mogen ook geen 5 nesten per jaar produceren. Heb ik begrepen :) Dus als ze de nestjes allemaal willen registreren lopen ze vast. Een nestje zonder stamboom ertussendoor, dus niet geregistreerd, komt vaker voor. Daarom moet je als koper zo opletten!

Toen wij voor onze Berner gingen kijken, stuitte wij ook hier op...........bij de helft wordt gewoon geen papier aangevraagd, kun je dubbele nestjes fokken ;( .

Had toendertijd geinformeerd bij de kennel van de reu, die gaf aan dat wanneer ik van de week een pup wilde hebben.....hij zo pups kon regelen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een pup zonder stamboom van een erkende reu (gelegenheidsnest), mensen vertelde dat de reuhouder had geinformeerd of er nog pups over waren. Die wilde anders wel overnemen, toch bijzonder want moeder was niet getest...........

Soms weet je van gekkigheid niet meer waar je op moet letten en dan tuin je er nog in.

Maar waarom kies je dan toch voor een hond zonder stamboompapier? :) Gelegenheidsnestjes kunnen dus blijkbaar ook gewoon een "schuilnaam" zijn.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:57

Wij hebben een duitse herder reu van bijna 4jaar hier die van een broodfokker vandaan komt. (zit wel een heel verhaal aan vast waarom we naar een boer zijn gegaan om een hond te halen..)
Ik had al gelijk mijn twijfels en rare gevoelens toen we gingen kijken, moeder daarin tegen was verkocht en heeft het pupje toch meegenomen...
Jethro was toen 8 weken oud, reu, 3,5 kg...
Vol wormen en vlooien en zwaar ondervoed.
Gevolg nu: Zware HD met arthrose en sinds kort ook rug problemen. Hij gaat binnekort naar de DA om foto's te maken. We vrezen voor een hernia.....
Mijn moeder heeft achteraf gezien natuurlijk hele erge spijt en zal dan ook nooit meer een hond bij een boer of particulier kopen. Altijd een goede fokker met erkenning van de rasvereniging.
Inmiddels hebben we een 18weken oude duitse herder pup erbij van een goede kennel en daar is ze nu helemaal blij mee. Jethro is inmiddels van mij geworden.
In de tussentijd plaatst de boer nog steeds advertenties op marktplaats onder een andere naam en fokt nog steeds met dezelfde reu en teef... Mijn moeder heeft een paar jaar geleden ook een aantal berichten gestuurd waar hij nu mee bezig was en dat de pups vol HD zitten. Maar daar werd natuurlijk niet op gereageerd..

SophievdV

Re: Een broodfokker, wie liep er tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:59

Och jee MissRoxyy.. dat is echt naar!! Waarom zijn jullie naar die boer gegaan dan? Als ik vragen mag :) Gelukkig nu wel een gezonde pup gekocht lees ik +:)+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:00

Er zijn ook genoeg fokkers die erkend zijn en via de rasvereniging die ook adverteren via MP of fokkers zoals ene vriendin van mij die net over de grens woont en dus niet op de NL lijst staat maar dus wel een erkende fokker is.

maar ook op de lijsten van de rasvereniging staat rotte appels.

Belangrijk is:
- Voor de tijd gaan kijken het liefst voor er pups zijn.
- hoe zijn de honden
- papieren in kijken
- teef moet aanwezig zijn
- maar ook de gehele communicatie, website enz doet een hele hoop
- sommige geven heel veel info en andere totaal niet\

Nu wil ik ook gaan fokken dat zal zo eind van het jaar zijn. ik ben druk bezig met de site en daarop is van alles over onze honden te vinden maar ook extra info enz. Hij is nog niet klaar maar ik wil graag dat de puppenkoppers alle info die ze willen hebben kunnen vinden.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:01

Haastige spoed is sowieso killing als je een hond wilt. Zie dat heel erg vaak; mensen willen een (ras)hond, en dan het liefst gisteren en zo goedkoop mogelijk. Tja, dan is de kans groot dat je bij minder prettige zaken uitkomt. En dat ze dan achteraf gaan googlen (als puplief al in huis is) en er dan pas achter komen wat ze gedaan hebben. Waarom kan dat gegoogle dan niet vooraf?

Overigens ken ik een fokker, geloof dat ze met 2 of 3 verschillende rassen fokken en vrij stevig ook, want ze leven van hun fokkerij. Hebben erg veel honden thuis zitten maar alles gaat wel netjes via de vereniging. Ook een broodfokker dus, maar die mensen zijn heus goed voor hun honden en de teven worden ook absoluut niet elke loopsheid gedekt enzo.. Maar in essentie leven ze van hun fokkerij en dus zouden ze ook de stempel "broodfok" kunnen krijgen.

Ik vind het altijd maar lastig maar als je gewoon je ogen openhoudt, en vooral ook de bewuste fokker even door google heengooit voordat je gaat kijken, maak je de kans zelf een stuk kleiner om in aanraking te komen met malafide praktijken, imo. Wilawander geeft een mooie lijst :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:03

Klopt Wilawander! Dat maakt het ook allemaal zo ondoorzichtig, zoals ik in mijn OP aangaf :)

Wij hebben met verschillende fokkers en kenners contact gehad. Ook via via, want anders dan kom je er net niet achter. Er was ook een fokker waar we gewoon geen goed gevoel bij hadden en ook een fokker waar we alleen langs mochten komen als ze zeker wisten dat de teef dragend was. Die hebben we dus links laten liggen.

De fokker waar we nu een pup gaan kopen geeft updates, heeft veel informatie gegeven en vragen staat daar vrij :) Zij bepalen wie er een pup bij hun mogen kopen en ook wie welke pup krijgt. Ze worden dus niet lukraak uitgedeeld ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:08

Omdat wij graag een pup wilde van een bepaalde reu, we hebben wij verschillende nesten geïnformeerd en zijn uiteindelijk bij het gezin langs geweest. Ze hadden de pups van dag 1 op de foto, zaten er dag en nacht met een cam bovenop. Hyves stond vol en vanaf hun kant was het heel belangrijk waar de pup terrecht kwam. Het was een kruisverhoor van een uur en ze wilde graag contact houden. Kortom we hadden een goed gevoel bij dit nest.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:08

Hier in België zijn ze niet moeilijk te vinden. Gewoon grote schuren met bakken vol puppies en vervolgens kiezen maar.
Nog steeds heel veel mensen willen gewoon een schattige pup. Gezondheid, testen, hoe de moederhond leeft ed. doet er niet toe. Zolang ie maar leuk is, niet te duur en direct beschikbaar.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:10

Is het niet zo dat particulieren in Belgie geen honden mogen verkopen oid?
13 jaar geleden waren broodfokkers nog helemaal niet zo in het nieuws als nu :n in ieder geval niet zo bekend

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:10

Belangrijk is zeker meerdere fokkers te bekijken. Bij onze eerste hond hebben we zeker een half jaar lang rondgekeken en gewacht alvorens we de hond hadden die we zochten.
Mensen bij wie je niet mag komen kijken voor de hond dragend is inderdaad laten liggen.

Vaak is het eerste contact of de advertentie al heel belangrijk of het wat is of niet. Heb je daar een slecht gevoel? gewoon laten.

Natuurlijk kan een pup van een goede fokker ook een keer wat mankeren. Dat kan altijd gebeuren ook uit goede ouders. HD bijvoorbeeld is niet altijd schuld van de fokker. Het hele eerste jaar is daar van grote invloed. De fokker draagt er maar 8 weken aanbij. iets wat het voor de fokker ook niet makkelijk maakt. Hierboven lees ik iets over een hernia. Dat heeft niks met de fokker van doen.
Sommige mensen draven hier ook weer in door. Daarom ook is een koopcontract erg belangrijk voor zowel koper als verkoper.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:11

wij zijn ooit een keer perongeluk bij vermoedelijk een broodfokker terecht gekomen voor een mopshond.
Er werd gevraagd of we een teef of een reu en wat voor kleur.
We wilden een beige teef. kwam ze aan met 3 scheeetige puppy's in een wasman neergedonderd van kies er 1 uit.vroeg nog of ik de ouders kon zien of moeder maar dat was vandaag even niet mogelijk. ik pakte er 1 op en keek mn vriend een beetje scheef aan en hij mij ook. ze scande direct de pup haar chip en koopovereenkomst lag al onder onze neus zonder gezegt te hebben of we haar wilde of niet. ze waren lichtelijk aggresief(de mensen) dus we zijn gaan '' pinnen '' en nooit meer terug gekomen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:14

de goede fokkers hebben vaak al wachtlijsten ;) en die willen van te voren al dat de eventuele gegadigden komen kijken (voordat er pups zijn) een hond is namelijk geen wegwerp artikel! en daarna beslist de fokker zelf of mensen uberhaupt een pup krijgen (althans zo hebben hebben mijn ouders het altijd gedaan).

Hebben ook nog nooit klachten gehad en nog nooit een zieke pup gehad (sowieso een goede fokker laat een zieke pup ook niet het nest verlaten..als fokker zorg je ervoor dat alles in kannen en kruiken is en je gezonde pups "afleverd). Hebben 1x een tiener gehad die terug gekomen is omdat hij niet te hanteren (zo waren wij ook wij staan voor de volle 1000% achter je fokproduct en dan neem je in geval van problemen ook de pup ondertussen geworden tiener kostenloos terug). Overigens is dit een geweldige lieve hond geworden (typisch een gevalletje..mensen die geen dieren kunnen opvoeden en alles goed vinden....)

Maar goed voor een puppy bij ons betaalde je 22 jaar geleden al 1200 gulden voor :Y) (en daar hield je bijna niets van over). Mijn ouders deden het als hobby en hoefden er niet van te leven. Als je kwaliteit wilt leveren en goed voor je honden wil zorgen dan kost dat nu eenmaal geld.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:17

studiemiep schreef:
de goede fokkers hebben vaak al wachtlijsten ;) en die willen van te voren al dat de eventuele gegadigden komen kijken (voordat er pups zijn) een hond is namelijk geen wegwerp artikel! en daarna beslist de fokker zelf of mensen uberhaupt een pup krijgen (althans zo hebben hebben mijn ouders het altijd gedaan).

Hebben ook nog nooit klachten gehad en nog nooit een zieke pup gehad (sowieso een goede fokker laat een zieke pup ook niet het nest verlaten..als fokker zorg je ervoor dat alles in kannen en kruiken is en je gezonde pups "afleverd). Hebben 1x een tiener gehad die terug gekomen is omdat hij niet te hanteren (zo waren wij ook wij staan voor de volle 1000% achter je fokproduct en dan neem je in geval van problemen ook de pup ondertussen geworden tiener kostenloos terug). Overigens is dit een geweldige lieve hond geworden (typisch een gevalletje..mensen die geen dieren kunnen opvoeden en alles goed vinden....)

Maar goed voor een puppy bij ons betaalde je 22 jaar geleden al 1200 gulden voor :Y) (en daar hield je bijna niets van over). Mijn ouders deden het als hobby en hoefden er niet van te leven. Als je kwaliteit wilt leveren en goed voor je honden wil zorgen dan kost dat nu eenmaal geld.

Precies :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:19

Wat ik ook mis bij veel mensen (en fokkers) is een kritische kijk naar het ras. Bij bepaalde rassen koop je sowieso een gehandicapte hond, hoeveel testen en leuke fokkers er nu ook achter zitten. Als je een beetje gezond boerenverstand hebt kun je zelf ook bedenken dat bv een Engelse Bulldog of Sharpei geen goed idee is.

Ik zie graag een fokker die op de eerste linie staat als het gaat om gezondheidsissues, en die ook eerlijk de negatieve kanten van zijn/haar ras erkent.

Edit: overigens las ik iets over koopcontracten? Volgens mij heb ik ergens opgevangen dat die zelden tot noiit rechtsgeldig zijn. Als iemand eenmaal eigenaar van een hond/pup heb je daar volgens mij officieel niets meer aan te zeggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:26

Doriine schreef:
wij zijn ooit een keer perongeluk bij vermoedelijk een broodfokker terecht gekomen voor een mopshond.
Er werd gevraagd of we een teef of een reu en wat voor kleur.
We wilden een beige teef. kwam ze aan met 3 scheeetige puppy's in een wasman neergedonderd van kies er 1 uit.vroeg nog of ik de ouders kon zien of moeder maar dat was vandaag even niet mogelijk. ik pakte er 1 op en keek mn vriend een beetje scheef aan en hij mij ook. ze scande direct de pup haar chip en koopovereenkomst lag al onder onze neus zonder gezegt te hebben of we haar wilde of niet. ze waren lichtelijk aggresief(de mensen) dus we zijn gaan '' pinnen '' en nooit meer terug gekomen.

Hoe ben je toen in contact gekomen met die fokker?

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoor :) maar ik hoop een soort patroon te herkennen, waardoor je andere mensen beter kan waarschuwen voor dit soort praktijken.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:29

Intressant topic!
Wat betreft marktplaats, daar staan ook echt wel goede en erkende fokkers op.
Wij zijn in 2011 op zoek gegaan naar een pup en zijn bij 3 fokkers geweest, allemaal erkend en allemaal positief en betrouwbaar. We hebben toen voor het 3e nest gekozen (waren ook bekenden).
Mijn zwager is hobbyfokker met zijn 2 teven, jack russel en rodhesian ridgeback en hij verkoopt idd via marktplaats. Op t moment heeft hij 14 pups, die raak je echt niet zo maar kwijt via de rasvereniging en al helemaal niet in deze tijd. (dus wie er een leuke en vertrouwde Rodeshian Ridgeback wil: http://dieren.marktplaats.nl/honden-bea ... ind=1&fs=1 )

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat er echt wel goede fokkers op marktplaats staan, maar dat je gewoon goed moet opletten.

Enkele tips:
- kijk naar prijzen van verschillende nesten (honden die normaal €850 zijn, maar nu €500 klopt al niet).
- Zit er een FCI stamboom en/of papier van raad van beheer bij? (geen europees paspoort oid)
- Ga meerdere malen kijken voor je een pup mee neemt
- Een pup zowieso niet eerder als 7/8 weken mee naar huis nemen
- Een goede fokker moet je kunnen adviseren over alle dingen die met de hond te maken hebben.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:30

@ pletje123 Via marktplaats , pups zagen er goed uit prijskwaliteit voor een mopshond ook prima (toch nog 900 euro als ik het goed heb) maar het voelde gewoon niet goed daar binnen. ze hadden ook meerdere soorten want ze vroegen nog voor wat voor pup komen jullie.
Waren 6 weken en we mochten ze direct meenemen als we hadden betaald.
Maar gauw weggegaan :=

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:31

Annemiekbram schreef:
Intressant topic!
Wat betreft marktplaats, daar staan ook echt wel goede en erkende fokkers op.
Wij zijn in 2011 op zoek gegaan naar een pup en zijn bij 3 fokkers geweest, allemaal erkend en allemaal positief en betrouwbaar. We hebben toen voor het 3e nest gekozen (waren ook bekenden).
Mijn zwager is hobbyfokker met zijn 2 teven, jack russel en rodhesian ridgeback en hij verkoopt idd via marktplaats. Op t moment heeft hij 14 pups, die raak je echt niet zo maar kwijt via de rasvereniging en al helemaal niet in deze tijd. (dus wie er een leuke en vertrouwde Rodeshian Ridgeback wil: http://dieren.marktplaats.nl/honden-bea ... ind=1&fs=1 )

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat er echt wel goede fokkers op marktplaats staan, maar dat je gewoon goed moet opletten.

Enkele tips:
- kijk naar prijzen van verschillende nesten (honden die normaal €850 zijn, maar nu €500 klopt al niet).
- Zit er een FCI stamboom en/of papier van raad van beheer bij? (geen europees paspoort oid)
- Ga meerdere malen kijken voor je een pup mee neemt
- Een pup zowieso niet eerder als 7/8 weken mee naar huis nemen
- Een goede fokker moet je kunnen adviseren over alle dingen die met de hond te maken hebben.

ben volledig met je eens over marktplaats, heb mijn 2 huidige honden er ook vandaan. en die zijn gewoon kerngezond!
Dus idd moeten we marktplaats niet de grond in gaan trappen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:33

BraveSpots schreef:
Wat ik ook mis bij veel mensen (en fokkers) is een kritische kijk naar het ras. Bij bepaalde rassen koop je sowieso een gehandicapte hond, hoeveel testen en leuke fokkers er nu ook achter zitten. Als je een beetje gezond boerenverstand hebt kun je zelf ook bedenken dat bv een Engelse Bulldog of Sharpei geen goed idee is.

Ik zie graag een fokker die op de eerste linie staat als het gaat om gezondheidsissues, en die ook eerlijk de negatieve kanten van zijn/haar ras erkent.

Edit: overigens las ik iets over koopcontracten? Volgens mij heb ik ergens opgevangen dat die zelden tot noiit rechtsgeldig zijn. Als iemand eenmaal eigenaar van een hond/pup heb je daar volgens mij officieel niets meer aan te zeggen.

Ik bedoelde meer een koopcontract wat betreft ziektes daarin kan staat afhankelijk van ras waarmee een hond wel wordt terug genomen of geld terug en wanneer niet. Bijvoorbeeld de hernia die hierboven genoemd werdt daar kan een fokker niks aandoen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:36

Onze goldenretriever, die een aantal jaar geleden overleden is, kwam bij een broodfokker weg. Hij had zware HD en zijn broertje heeft maar een paar weken geleefd (die hadden mijn opa en oma geadopteerd).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:53

Toen ik een hondje mocht uitzoeken wist ik precies wat ik wilde qua karakter. Omdat wij al mijn en mijn moeders leven verschillende rassen hebben gehad wist ik ook welke kant ik het op wilde zoeken. Na een week zag ik het hondje staan wat precies was wat ik zocht. Marktplaats gekeken of ik nog meer advertenties kon vinden, Google afgezocht op emailadres, maar beide niks gevonden :) vrouw gebeld, was heel vriendelijk, gaf de nodige info, dus gaan kijken.
Daar aangekomen wat honden die losliepen, en binnen was zij met mijn pup. De verhalen die ze vertelde over hoe ze met haar geld omging waren apart, maar hondje zag er goed uit, dus meegenomen. Een maand later had ze ineens nog 2 nesten honden op marktplaats staan, imo dus toch een broodfokker.
Hondje is echter bijna 4, kerngezond, heeft ook nooit problemen gehad. Achteraf misschien niet de beste keus, maar het is precies het soort hondje dat ik zocht :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:05

Ik denk dat mijn hondje ook bij een broodfokker vandaan komt..De pup werd binnengehaald en de ouders liepen op dat moment samen in een soort hondentuin..Ik had er niet zoveel ervaring mee en kwam mijn pup ophalen en toen zaten de ouders in een schuur en bleek mijn hondje omdat hij de laatste uit het nest was alleen een poos in een paardenstal gezeten te hebben..Ik heb hem wel meegenomen en hij was totaal niet gesocialiseerd maar gelukkig wel gezond..Ik heb redelijk wat werk gehad om hem zekerder te maken,maar heb er nu gelukkig een super hond aan..

Bij de tweede heb ik er echt op gelet,en heb via marktplaats iemand gevonden die het voor de hobby deed..Hondje was goed gesocialiseerd en heeft stamboom en alles was mooi voorelkaar..Ik denk dat er ook wel erkende fokkers Zijn waarvan de honden in kennels leven en waarvan de pups ook niet in huis worden grootgebracht..Daarom gaat mijn voorkeur een beetje uit naar iemand die het niet alleen om het geld doet maar ook voor de lol..Dan steken ze er vaak veel meer tijd in..

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:50

Mijn ouders hebben nog nooit met contracten gewerkt..(maar in die tijd was alles anders....) dus weet niet wat ze nu zouden doen (zijn overigens gestopt).

Vroeger kon je idd gewoon de fokker op zijn woord geloven en daarnaast had je natuurlijk ook een naam die je niet te grabbel wilde gooien.

Over iemand die begon over dat sommige rassen standaard al gehandicapt zijn dat ben ik met je eens..maar dat feit heeft niets met broodfok te maken.

PS broodfokken kun je ook doen met FCI stamboom hoor...die stamboom laat alleen maar zien dat het dier iig raszuiver is. (niet of dat er gefokt is met een goed moeder/vader dier). Daar keken mijn ouders overigens ook naar (gingen zelf voor een Reu naar Denemarken..want een liefhebber wil kwaliteit fokken (geen inteelt en bloedlijnen te kort bij elkaar en dus )niet met de reu van de " buurman" .

Ik zeg ook niet dat je op markplaats geen lieve en gezonde honden kunt vinden daar ben ik zeker van overtuigd van wel. Maar let gewoon goed op hoe wat waar en geloof niet alle praatjes.

De echte goede fokkers (als je een rashond wil) hoe je het wend of keert hoeven nu eenmaal niet te adventeren ;)...

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:04

Ik heb vroeger een Jack Russel puppy gekocht bij een fokker. Toen kende ik het woord 'broodfokker' nog niet (ik was een jaar of 8...). We hadden de advertentie uit de krant en ik ging er met mijn vader heen. Het was zonnig en toen we daar aankwamen gingen we in de achtertuin zitten, waar tevens allemaal kennels zaten. In totaal hadden ze ongeveer 12 volwassen Jacky's, ze zaten wel allemaal gescheiden. Echter weet ik niet of dit een broodfokker was of niet, de honden waren namelijk allemaal gezond, de puppies ook, het zag er netjes en schoon uit. Alleen de honden zaten daar gescheiden, maar ik weet niet of dat goed of slecht is.. De puppies zaten wel gewoon allemaal bij elkaar in een kennel met kranten op de vloer. Verder weet ik niet of de fokker ze ook in huis liet enzo, daarvoor is het te lang geleden. Een stamboom hadden ze wel.. maar dat zegt natuurlijk ook niet altijd alles :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:06

Dat honden en pups in een kennel broodfok betekent ben ik het niet mee eens. Met een kennel is niks mis. Mits de fokker er voor zorgt dat ze veel dingen leren kennen bijvoorbeeld in huis, buiten, verschillende ondergronden enz. Ik zou juist liever geen pup uit huis willen hebben. vaak hebben deze al een hoop dingen geleerd wat niet zo handig is. Als ik kijk bij de duitse herders vaak nesten met 8 pups en die kan je vanaf een week of 6 echt niet meer in huis hebben. je wilt niet weten hoe dat er aan toe gaat qua lawaai enz.

Wij hebben altijd pups uit kennels gehad en nooit geen problemen met zowel socialisatie als zindelijk maken enz. Kleine hondjes kan ik me voorstellen dat die vaak wel in huis zullen opgroeien. De meeste mensen met DH;s hebben de honden meestal soweiso in kennels.

Hier komen de hondne het eerste jaar in huis en gaan dan in de kennel maar komen regelmatig in huis voor meerdere uren. Dat vindt ik belangrijk. Pups zou ik ookikn huis halen in kleine groepjes