loslopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Re: loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:19

Dankje zal daar eens kijken.

Ik zit nu trouwens te denken een paar weken voor dat hij weg was, was ik een paar dagen bij mijn vader en daar hebben we ook in het bos gelopen en toen was hij af en toe ook weg alleen dat was 5 min en dan was hij weer terug. Denk dat ik daar op de een of andere manier al de fout ben in gegaan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:20

laura22 schreef:
Dankje zal daar eens kijken.

Ik zit nu trouwens te denken een paar weken voor dat hij weg was, was ik een paar dagen bij mijn vader en daar hebben we ook in het bos gelopen en toen was hij af en toe ook weg alleen dat was 5 min en dan was hij weer terug. Denk dat ik daar op de een of andere manier al de fout ben in gegaan.

Jagen begint inderdaad vaak klein.
Roep je hem afentoe bij je als je in het bos bent zonder dat hij aanstalt maakt om te jagen?
En reageert hij daar goed op?
De kunst is om het jagen voor te zijn.
Jaagt hij eigenlijk alleen als hij een konijn ziet of doet hij ook aan spoorzoeken?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:24

Ja ik roep hem moet hij naast mijn voet gaan zitten en dan krijgt hij een aai of de bal, of ik doe een blijf oefening.
Het is niet zo dat ik hem los klik en dan ga lopen en dat hij het verder maar moet uitzoeken. Als we andere honden tegen komen is hij ook goed bij me te roepen en als ze aan het spelen zijn en ik wil verder lopen hoef ik ook maar een keer te roepen onder tussen loop ik dan door en komt hij ook vrijwel meteen.

Dus het is echt het jagen wat een probleem is.

Het is alle twee als hij wild ziet en als hij het ruikt. Met het ruiken ben ik het steeds nog voor geweest maar zodra hij het ziet dan is hij niet bereikbaar meer

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:26

laura22 schreef:
Ja ik roep hem moet hij naast mijn voet gaan zitten en dan krijgt hij een aai of de bal, of ik doe een blijf oefening.
Het is niet zo dat ik hem los klik en dan ga lopen en dat hij het verder maar moet uitzoeken. Als we andere honden tegen komen is hij ook goed bij me te roepen en als ze aan het spelen zijn en ik wil verder lopen hoef ik ook maar een keer te roepen onder tussen loop ik dan door en komt hij ook vrijwel meteen.

Dus het is echt het jagen wat een probleem is.

Jaagt hij alleen als er een konijn voorbij komt?
Of gaat hij ook spoorzoeken als hij wat ruikt?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:27

Het is alle twee als hij wild ziet en als hij het ruikt. Met het ruiken ben ik het steeds nog voor geweest maar zodra hij het ziet dan is hij niet bereikbaar meer

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:30

Oef, lastig ja zo`n lekkere jager. En als ie dan na 10 minuten terug komt zou het nog te doen zijn, maar naar huis lopen is natuurlijk gevaarlijk qua verkeer en verschrikkelijk irritant terwijl je staat te wachten.

Ik heb een podenco Ibicenco pup van een half jaar, en die blijft nu nog redelijk in de buurt, maar als ze haar moeder en oma achterna gaat qua jagen (die 2 zijn eigendom van een vriendin) zal ik in de toekomst ook nog regelmatig een keer moeten gaan wachtten/zoeken.

Mocht het zo ver zijn, wil ik een gps tracker aan haar riem bevestigen:
http://spotx.eu/?gclid=CLGtnb3N5K4CFYFJ3godoiY7WA
Dan weet ik in ieder gaval welke kant ik op moet lopen :-)

Even offtopic:
Moontje1991 schreef:
Officieel mogen deze honden ook niet los maar omdat de wet hier niet duidelijk genoeg over is opgesteld kan hij toch los zonder bekeuringen.

Dat is niet waar, "lange" honden mogen gewoon los:
Citaat:
Loslopen 'lange honden'
Er wordt veelal beweerd dat windhonden (Greyhound, Whippet, Afghaanse Windhond, Galgo Espanol, Podenco, etc.) in Nederland nooit los zouden mogen lopen volgens de Wet. Vaak duidt men dit aan met 'lange honden'. Een lange hond is een hond die snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen.
Er is echter geen specifieke regelgeving (meer) met betrekking tot windhonden.

Bron: http://www.raadvanbeheer.nl/aanschaf-ve ... -loslopen/

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:32

Ik zat voordat hij weg liep er idd over te denken het begon als een geintje met een vriendin, maar ga me er toch eens in verdiepen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:35

Mariska_28 schreef:
Oef, lastig ja zo`n lekkere jager. En als ie dan na 10 minuten terug komt zou het nog te doen zijn, maar naar huis lopen is natuurlijk gevaarlijk qua verkeer en verschrikkelijk irritant terwijl je staat te wachten.

Ik heb een podenco Ibicenco pup van een half jaar, en die blijft nu nog redelijk in de buurt, maar als ze haar moeder en oma achterna gaat qua jagen (die 2 zijn eigendom van een vriendin) zal ik in de toekomst ook nog regelmatig een keer moeten gaan wachtten/zoeken.

Even offtopic:
Moontje1991 schreef:
Officieel mogen deze honden ook niet los maar omdat de wet hier niet duidelijk genoeg over is opgesteld kan hij toch los zonder bekeuringen.

Citaat:
Loslopen 'lange honden'
Er wordt veelal beweerd dat windhonden (Greyhound, Whippet, Afghaanse Windhond, Galgo Espanol, Podenco, etc.) in Nederland nooit los zouden mogen lopen volgens de Wet. Vaak duidt men dit aan met 'lange honden'. Een lange hond is een hond die snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen.

Alleen is er nergens duidelijkheid over wat een lange hond is.
Ja een hond die snel genoeg is om wild te vangen maar hoe weet je of een hond dat is?
En er zijn heel veel soorten wild.
Dat bedoel ik met dat de wet niet duidelijk is opgesteld.
Want het is onmogelijk voor een boswachter om als jij met je hond los loopt te zeggen die mag niet los want het is een lange hond.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:28

Mariska_28 schreef:

Even offtopic:
Moontje1991 schreef:

Citaat:
Loslopen 'lange honden'

als je op zoek bent naar een goed tracking susteem zou ik niet voor de spotx gaan, zou zoiets nemen: is kleiner en lichter en gaat langer mee... http://mygpstracker.nl/gps-trackers/my-gps-tracker zijn wat duurder maar vele malen kleiner. en dan in combinatie met deze: http://mygpstracker.nl/accessoires/My_G ... utelhanger
aan de halsband bevestigen. Dat werkte bij onze hond het beste. Helaas is onze hong vorige jaar dood gegaan.